Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 117

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 117 av 155 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 113 114 115 116 117 118 119 120 121 127 137 147 ... SisteSiste
Viser resultater 2,321 til 2,340 av 3088
    Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Anbefaling til en venn:

Jura Ena 7, eller nyere Jura Ena micro 1? (til samme pris ca 6000)??
    Evt Jura ENA Micro 9 One Touch til 6700?

Har anbefalt han å kikke på komplett etter Jura demomaskiner til sterkt redusert pris, men lenge siden sist jeg så noen..
    Fant noen på kaffemesteren.no..

Noen andre alternativer?
    Skal du bare lage svart kaffe, hadde jeg kansje gått for micro 1, da det er en vesentlig nyere maskin en Ena7, men når det er sagt så har min Ena 5 fungert uten problemer i flere år

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva gjør jeg galt??

Problemet er at espressoen er ferdig på ca 10-12s. Og for meg virker det som om uansett hvor hardt jeg tamper og hvor fin malingsgraden er så går det for fort. Utstyret er Silvia og Rocky.
    Noen som har noen tips?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk denne av en kamerat:

XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Fikk denne av en kamerat:
    Artig ! Hvor får man den, nesten så man må ha den pga innpakningen ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer Sparchy sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -arg-
    Problemet er at espressoen er ferdig på ca 10-12s. Og for meg virker det som om uansett hvor hardt jeg tamper og hvor fin malingsgraden er så går det for fort. Utstyret er Silvia og Rocky.
    Noen som har noen tips?
    Bruker rocky selv. Det hender at jeg må sette kverna på et hakk finere etter en stund nettopp fordi trakteringen går for fort. Da ordner det seg. Det som er viktig er at kaffe er fylt opp til Maks nivå. Tampet med ca 13 kg trykk og riktig kvernegrad. Har du prøvd med forskjellige bønner? Der er det stor variasjon. Knivene på rocky'n kan også være slitt slik at det ikke blir jevn nok kværning av bønnene.
    Har dessverre ingen bedre tips enn det.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    371
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noen tips?
    Har hatt Rocky/Silvia kombinasjonen noen år nå og jeg har alltid måtte kverne ekstremt fint for at ekstraheringen ikke skal gå for fort. Kverna pleier ofte å stå på 4-6 på skalaen. Jeg MÅ bruke ferske bønner for å lage god espresso. Bønnenene mine brukes som regel 7-30 dager etter brenningsdato.

Ta en badevekt eller noe og sjekk trykket du bruker under tamping er riktig. Det kan være du har lagt til deg dårlig vane og tampe for løst.

Har fått noen pakker med bønner opp igjennom åra, som rett og slett ikke har egnet seg for espresso og det fra annerkjente leverandører. Mulig de jukser litt med datoene til tider, hva vet jeg. Gamle bønner er ubrukelige med den kombinasjonen av utstyr etter min erfaring.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wilfa kaffekvern til 390, er ikke det ganske billig?
    konkursnett.no - partivare/vareparti - konkursbo

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sparchy
    Bruker rocky selv. Det hender at jeg må sette kverna på et hakk finere etter en stund nettopp fordi trakteringen går for fort. Da ordner det seg. Det som er viktig er at kaffe er fylt opp til Maks nivå. Tampet med ca 13 kg trykk og riktig kvernegrad. Har du prøvd med forskjellige bønner? Der er det stor variasjon. Knivene på rocky'n kan også være slitt slik at det ikke blir jevn nok kværning av bønnene.
    Har dessverre ingen bedre tips enn det.
    Sitat Opprinnelig postet av Thomaso
    Har hatt Rocky/Silvia kombinasjonen noen år nå og jeg har alltid måtte kverne ekstremt fint for at ekstraheringen ikke skal gå for fort. Kverna pleier ofte å stå på 4-6 på skalaen. Jeg MÅ bruke ferske bønner for å lage god espresso. Bønnenene mine brukes som regel 7-30 dager etter brenningsdato.

Ta en badevekt eller noe og sjekk trykket du bruker under tamping er riktig. Det kan være du har lagt til deg dårlig vane og tampe for løst.

Har fått noen pakker med bønner opp igjennom åra, som rett og slett ikke har egnet seg for espresso og det fra annerkjente leverandører. Mulig de jukser litt med datoene til tider, hva vet jeg. Gamle bønner er ubrukelige med den kombinasjonen av utstyr etter min erfaring.
    Bønnene bestiller jeg fra Coffeebeanshop, så de tror jeg skal være ferske nok. Tidligere var det mulig å strupe maskinen med for fin malingsgrad og hard tamping, men dette går ikke lenger. Har sikkert over 20kg trykk når jeg tamper. Lurer litt på om det kan være reduksjonsventilen som ikke virker som den skal, og at det derfor er for høyt trykk.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noen tips?
    Her kan du prøve med større portafilter. Det doble som er i Silvia er ikke så stort som f.eks. Wendelboe ofte anbefaler (18-23g kaffe, sjekk nettsiden hans for hver type).

Newcomer torsoen sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme config, og det virker som om du gjør alt riktig. Sjekk maskinen.

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble en impulshandel på Elkjøps søndagstilbud i dag Philips kaffetrakter HD7751/00 - Elkjøp

Har aldri brukt kaffebønner før. Hva er å anbefale?

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tusj76
    Wilfa kaffekvern til 390, er ikke det ganske billig?
    konkursnett.no - partivare/vareparti - konkursbo
    Jo, men billigere på CDON. En veldig god kvern. Anbefales!

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christiansk
    Ble en impulshandel på Elkjøps søndagstilbud i dag Philips kaffetrakter HD7751/00 - Elkjøp

Har aldri brukt kaffebønner før. Hva er å anbefale?

Det kommer litt ann på hva slags kaffe du liker. Mørkbrent og kraftig? Lys og noe lettere? Hint av sjokolade eller karamell?

Personlig har jeg sansen for den mørkbrente kontinentale kaffen (ofte med hint av karamell), som man får i for eks Brasil og afrikanske nasjoner. Jeg liker at det smaker KAFFE og ikke dette tynne sølevannet som vi serverer rundt omkring i Norge

Friele har en serie med forskjellige kaffebønner som selges på Rema 1000, og den brasilianske typen der er min favoritt for tiden. "Ipanema Bourbon" heter den for å være eksakt. Kan jo prøve den å se hva du syns8)

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Det kommer litt ann på hva slags kaffe du liker. Mørkbrent og kraftig? Lys og noe lettere? Hint av sjokolade eller karamell?

Personlig har jeg sansen for den mørkbrente kontinentale kaffen (ofte med hint av karamell), som man får i for eks Brasil og afrikanske nasjoner. Jeg liker at det smaker KAFFE og ikke dette tynne sølevannet som vi serverer rundt omkring i Norge

Friele har en serie med forskjellige kaffebønner som selges på Rema 1000, og den brasilianske typen der er min favoritt for tiden. "Ipanema Bourbon" heter den for å være eksakt. Kan jo prøve den å se hva du syns8)
    Notert! Skal plukke med en slik i morgen når jeg handler

Takk for tips.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christiansk
    Notert! Skal plukke med en slik i morgen når jeg handler

Takk for tips.

Bare hyggelig. Blir spennende å høre hva du syns om den når du får smakt noen kopper

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Artig ! Hvor får man den, nesten så man må ha den pga innpakningen ?
    Det vet jeg ikke, tror den ble kjøpt i Bergen. Lurer på om ikke det er Anti-Sweden som har den. De holder til i Oslo en plass. Har desverre ikke mere info enn det.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vet jeg ikke, tror den ble kjøpt i Bergen. Lurer på om ikke det er Anti-Sweden som har den. De holder til i Oslo en plass. Har desverre ikke mere info enn det.
    http://sh.no/pc-10320-140-Black-Coffee.aspx

Ser ut som den skal bli tilgjenglig i løpet av denne mnd Bare å følge med evt ta kontakt med sh.no

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo også en tråd her med tips om gode kaffebønner:
    http://avforum.no/forum/produkt-pris...ffebonner.html

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    117 sider om kaffe?

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den finnes på Dromedar kaffebar ved Rica Bakklandet i Trondheim. Der kjøpte jeg den selv for en stund siden. Den finnes sikkert på andre Dromedar sjapper i byen også.

Side 117 av 155 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 113 114 115 116 117 118 119 120 121 127 137 147 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •