Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 115

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 115 av 155 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 111 112 113 114 115 116 117 118 119 125 135 145 ... SisteSiste
Viser resultater 2,281 til 2,300 av 3088
    Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Brenner dere selv? Ev. hvor/hvem brenner de?

Nei, vi brenner ikke selv. Det har vi dessverre ikke kapasitet til. Kaffen vår brennes primært hos Frieles Kaffe på Midttun her i Bergen. Illy brennes i Italia, og importeres som hele bønner til oss.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken på separat kvern har lenge kvernet i bakhodet, og nå er Wilfa kvernen ankommet fra Sverige og anbragt på benken. Tenker først og fremst å bruke den sammen med Cloer trakteren, men sikkert også med EQ7'en, da Wilfaen har flere innstillinger på kverningsgraden enn Siemensen. Prøver meg litt frem.
    En rask opptelling av utstyr på kjøkkenbenken viser nå at vi har en Kenwood kjøkkenmaskin, en Wilfa blender, en Siemens EQ7, en Siemens slicer, en Wilfa kvern, en Cloer trakter, en Melissa toastgrill, en Tefal brødrister og en Hitachi radio/CD. Da begynner det å bli rimelig fullt, men en isbitmaskin må det vel være plass til å squeeeze inn også. :idea: Men er ikke helt sikker på om fruen er tilstrekkelig entusiastisk, så vi får se tiden litt an.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HPL
    Nei, vi brenner ikke selv. Det har vi dessverre ikke kapasitet til. Kaffen vår brennes primært hos Frieles Kaffe på Midttun her i Bergen. Illy brennes i Italia, og importeres som hele bønner til oss.
    Stemmer, når jeg googlet litt så kjente jeg igjen posene. Trodde dette var ferskbrente bønner..

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke bladd tilbake så mye i tråden, men er perkolator maskiner nevnt her?

Hva er erfaringene og evt hvilken type bør man gå for?

Er denne en grei start?
    OBH Nordica Percolator Chilli / 2437 Perkolatortrakter i OBH Nordicas Chili-serie

Eller er denne bedre?
    Kjøp C3 30-33655 - Perkulator fra C3 - tretti.no

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjue prosent rabatt på hele sortimentet av kaffemaskiner på Elkjøp. Gjelder bare ut søndag.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Danke

Wilfa kaffetrakter WSM1B - Elkjøp - en slik frister Selv om jeg eeegentlig ikke trenger..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg reflekterte tidligere på Wilfaen (se lenger oppe i tråden) men syntes det ble litt tungvint at den er manuell - dvs. at man selv må helle vannet over i filteret når det har kokt opp. Jeg landet derfor kun på Wilfa kvernen og fortsetter å bruke Cloer trakteren inntil videre. Men jeg bruker mest EQ7.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker selv, dessverre, mest min Saeco automagiske maskin..
    Kom over et bilde på galleriet mitt over jeg hadde tatt bilde av aeropressen pent ligna opp på kjøkkenet.. må nesten si jeg savner den, ikke brukt den på evigheter.

Tror jeg må ta meg litt i skinnet og bruke den mer.

Derfor synes jeg det er litt rart om jeg skulle brukt en røff tusenlapp på en slik kreasjon. Er vel det at TW har hatt en finger med i spillet som gjør at jeg har lyst på den

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det bestilt en 12-koppers "trådløs" perkolator

C3 Basic s-lös Perkolator 12 kopp | Empire

Veldig spent på hvordan kaffen blir av slike.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye trykk (bar) kan en perkolator levere, tro?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aner ikke hva C3 basic har av tekniske spek.

Står heller ikke noe på Elkjøp om den de har (OHB Nordica)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt perkolatorinfo:
    En kaffeperkolator (caffettiera på italiensk) er en type kanne som blir brukt til å lage kaffe. Navnet kommer fra «å perkolere» som betyr å få et løsemiddel til å trekke gjennom et porøst stoff, for å utvinne den oppløselige bestanddelen av stoffet. Når det gjelder å koke kaffe, så er løsemiddelet vann, det porøse stoffet er kaffepulveret og det vi utvinner er det som gir kaffen farge, smak og aroma. Det finnes to hovedtyper:
    Den ene tvinger det kokende vannet gjennom kaffepulveret, og inn i et annet rom ved hjelp av trykk.
    Den andre lar det kokende vannet sirkulere gjennom kaffepulveret inntil kaffen er sterk nok.

Kaffeperkolatorer ble for det meste brukt frem til 70-årene, da automatiske kaffetraktere med åpent filter tok over sammen med den franske presskannen. I den seinere tid har også interessen for espresso vokst. Perkolatorer utsetter kaffepulveret for høyere temperaturer enn andre måter å brygge kaffe gjør, og får den allerede filtrerte kaffen til å sirkulere gjennom kaffepulveret flere ganger. På grunn av dette er den perkolerte kaffen mer utsatt for å bli overtrukket. I tillegg vil perkolering ta med seg mer av de flyktige bestanddelen av bønnene, som deretter fordamper under kokingen. Dette resulterer i at man kan oppleve en sterkere og behagelig aroma mens man brygger, men til gjengjeld kaffen får mindre smak. Perkolatorentusiaster foretrekker likevel denne metoden til å brygge kaffe siden produktet blir varmere og sterkere, og med litt øvelse kan man unngå feilene som minsker kvaliteten på kaffen.

Bryggeprosessen

En perkolator som ikke blir drevet av trykk består av en kanne med et lite rom på bunnen som skal plasseres nærmest til varmekilden. Et vertikalt rør går fra dette kammeret opp til toppen av perkolatoren. Like under toppen av dette røret er et perforert rom. Den ønskede mengden vann helles i kannens kammer og den ønskede mengde relativt grovmalt kaffe blir plassert i toppkammerset. Det er viktig at vannmengden ikke må stå høyere enn til bunnen av kaffekammeret. Etter at perkolatoren har blitt plassert på varmekilden (vanligvis komfyr eller ovn), bringes vannet i bunnkammeret til kokepunktet. Noen modeller har en enveis ventil på bunnen av røret, som tvinger det kokende vannet opp røret, mens mesteparten bruker prinsippet der boblene fra det kokende vannet tvinger noe av vesken oppover. Det varme vannet blir så fordelt utover det perforerte lokket til kaffekammeret på toppen av røret. Vannet siver gjennom kaffepulveret og faller ned i den nedre delen av kanna. Resten av det kalde vannet på bunnen blir i mellomtiden også tvunget opp røret og får prosessen til å gjenta seg kontinuerlig. Når all væsken i kanna når kokepunktet stopper perkoleringsprosessen og kaffen er klar til å drikkes. I manuelle perkolatorer er det viktig å fjerne kanna fra varmekilden når væsken er nådd kokepunktet, på engelsk er det et ordtak som sier ”Coffee boiled is coffee spoiled”. Brygget kaffe som står på varmen for lenge, får en bitter smak. Nye perkolatorer har som regel et integrert varmeelement, og disse må selvfølgelig ikke plasseres på en varmeplate eller en annen varmekilde. Flere av de automatiske kannene reduserer varmen fra elementet mot slutten slik at kaffen holder seg i drikketemperatur.

Bruksområder

Perkolatorer er ofte populære blant friluftsfolk på grunn av muligheten til å lage kaffe uten elektrisitet. Perkolatorer som ikke bruker trykk kan også brukes med papirfilter.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info.
    Min har enda ikke kommet fra nettbutikken.
    Grunnen til at jeg valgte å kjøpe en kommer seg av et besøk vi hadde forrige helg. De bor i indre Østfold, like ved svenskegrensa. Og svenskene bruker mye perkolator til sin kaffebrygging og populariteten har spredt seg over grensa. Det skal være svært enkelt og kjapt og smaken skal være helt ypperlig.

Så da får vi se da.........

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, håper du rapporterer dine førsteinntrykk herinne når du har fått testet den!

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd den nå og du/dere kan allerede nå glede dere til en mini-reportasje jeg skal lage i tråden her i morgen. Jøss, hva er det jeg/vi har gått glipp av......

Heia Sverige

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde faktisk en liten perkolator (caffettiera napoletana) på tidlig 70-tall som jeg kjøpte i Italia, den var av tynt blikk og fikk vel noen bulker etterhvert. Aner ikke hvor det er blitt av den! Brukte bare espressokaffe på den og resultatet ble meget bra. Den hadde ikke noe element, men var beregnet til å settes på gassbluss.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke veldig feil å få servert slike rester på døra:

Nom nom!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Ikke veldig feil å få servert slike rester på døra:

Nom nom!
    Artige de der, men ta et par og spar resten til helga ellers blir det feil for fasongen din
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, her kommer da en bildekavalkade over hvordan en perkolator fungerer.
    I går testet jeg den med filterkaffe. Et alldeles utmerket resultat.

Her er det brukt kokemalt kaffe da dette var det jeg ble tipset om av svenskegrense-folkene.

Først en oversikt over maskinen og delene

Dernest tar man kaldt vann og heller direkte over i maskinen og setter så nedi røret som helt nederst har et innsug som leder vannet ned til oppvarming og sender det opp i røret

Så tar man tilmålt mengde kaffe oppi filterbeholderen

Og plasserer filterbeholderen inn over røret og dekker det til med en plate som skal fordele vannet jevnt over kaffen

Så setter man på maskinens lokk og først nå setter man inn støpselet (maskinen har ingen av/på knapp)

Når vannet så er varmet opp (se dampen øverst i den gjennomsiktelige delen oppå lokket i bilde over), starter varmt vann å komme opp gjennom røret og det kommer en klukk-klukk lyd av maskinen og man ser her at det blir kaffe

Her er en kort video av bryggeprosessen; filmet med min iPhone (!):
    [youtube]da6uEDRt1kw[/youtube]

Etterhvert blir det mindre og mindre klukk-klukk lyd og mindre action i den gjennomsiktelige delen på toppen

Det kommer ingen "ferdig-lyd" av maskinen, men et slags lys på maskinen lyser opp når traktingen er ferdig

Og da er det bare å hell ut herligheten

Pro:
    VARM kaffe, aboslutt den varmeste traktekaffen jeg har smakt
    NYDELIG kaffe, klar og fin, lekker smak (brukte Coop gul i dette tilfelle)
    Fleksibel, man kan lage små og store mengder
    Enkel å bruke, enkel å ta med seg
    Kan servere rett fra kanna da den i seg selv er svært god å helle av og stilig å se på
    Kan holde kaffen varm (automatisk på med varme)
    "Evighetsfilter" og ganske grei å rengjøre

Pre:
    Ingen av/på knapp, litt uvant men man kan jo sette på et slags tidsur på stikkontakten
    Noen vil kanskje synes det er litt mange deler osv, men det er ikke verre enn en AeroPress
    Litt svakt lyssignal når ferdig

LØP å KJØP - denne store versjonen kostet meg rett over 500 kroner levert hjem på døra.

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til dere Bergensere: Vi har på Frieles Kaffe på togstasjonen, fått inn en kaffe som legger seg i det absolutte highend segmentet innen kaffe. Vi har et liiiite parti Old Brown Java, som ble høstet i fra 2004 avlingen. Kaffen er spesialbrent for oss på kafeen, testet og godkjent av den fabelaktige kaffe-eksperten Bernt Tveitsme. Har du muligheten til å oppleve denne, gjør det før det er for sent.

Side 115 av 155 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 111 112 113 114 115 116 117 118 119 125 135 145 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •