Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 112

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 112 av 155 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 108 109 110 111 112 113 114 115 116 122 132 142 152 ... SisteSiste
Viser resultater 2,221 til 2,240 av 3088
    Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du kan og blande vaskepulver for maskinoppvask i vannet og kjøre avkalkingsprogram. Fikk ut en god del av min maskin -for å si det slik...

Edit: Maskinoppvask så folk ikke tar feil...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Du kan og blande vaskepulver for maskinvask i vannet og kjøre avkalkingsprogram. Fikk ut en god del av min maskin -for å si det slik...

Takk for tipset! Har kjørt to runder med avkalkningsprogrammet nå, med eget pulver som jeg har kjøpt på Jernia.**** for et griseri med vannsøling under maskinen og greier, ikke noe spesielt gøy å drive p med. Så skal prøvesmake en kopp nå for å si hvordan det har gått her. Spennende, hehe

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Takk for tipset! Har kjørt to runder med avkalkningsprogrammet nå, med eget pulver som jeg har kjøpt på Jernia.**** for et griseri med vannsøling under maskinen og greier, ikke noe spesielt gøy å drive p med. Så skal prøvesmake en kopp nå for å si hvordan det har gått her. Spennende, hehe
    Vannsøl ? - Rant det over i glasset du setter der det kommer ut, ellers er det vel noe feil et sted. Jeg måtte bruke et litersglass det jeg får varmt vann, men bortsett fra det var det ikke mye styr - bare la den holde på en 20 minutters tid eller så.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vannsøl ? - Rant det over i glasset du setter der det kommer ut, ellers er det vel noe feil et sted. Jeg måtte bruke et litersglass det jeg får varmt vann, men bortsett fra det var det ikke mye styr - bare la den holde på en 20 minutters tid eller så.

Ja, ble mye vannsøl under maskinen Den Melittamaskinen jeg har (ganske stor og dyr modell, kosta vel 6-7 K nypris), så kjører den rensevannet under avkalkningsprosessen ut under maskinen, ikke foran på panelet der hvor kaffen kommer ut

Vanlig cleaning prosess er ikke så pes, da kommer vannet ut der hvor jeg setter kaffekoppen når jeg lager en kopp, men avkalkningsgreiene var litt håpløst.

Men nå er alt i orden heldigvis, så forhåpentligvis lenge til neste gang, hehe.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Ja, ble mye vannsøl under maskinen Den Melittamaskinen jeg har (ganske stor og dyr modell, kosta vel 6-7 K nypris), så kjører den rensevannet under avkalkningsprosessen ut under maskinen, ikke foran på panelet der hvor kaffen kommer ut

Vanlig cleaning prosess er ikke så pes, da kommer vannet ut der hvor jeg setter kaffekoppen når jeg lager en kopp, men avkalkningsgreiene var litt håpløst.

Men nå er alt i orden heldigvis, så forhåpentligvis lenge til neste gang, hehe.
    Merkelig system, men bra det ordnet seg. Husk å kjøre igjennom en del vann etter jobben hvis du bruker maskinoppvask pulver. Oppvaskrester i kaffen smaker dårlig og du kjenner det godt, så neppe farlig.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Jeg har nå begynt å sondere markedet litt, er litt lei av vår gamle Siemens S50. Den virker i grunnen nokså utslitt (13800 kopper på ca 4 år), og jeg tror også termoblokken begynner å bli dårlig. Den leverer ikke konsistent mengde kaffe lenger, og melkeskummeren fungerer ikke. Det virker som om den har for lite trykk, så det blir ikke skum. Den har vært på reparasjon på grunn av indre lekkasje, men jeg tror den er såpass utslitt at det ikke er vits i å gjøre noe mer med den.

Jeg har prøvd å lese meg litt opp på hva den skal erstattes med, og det som er helt sikkert er at det skal være en maskin med tilsvarende automasjonsgrad. Jeg innser at jeg må regne med å vri lommeboken ganske hardt, men for rundt 8k ser jeg følgende alternativer:

Jernia.no - Siemens TK71204RW Espressomaskin

Impressa C9 One Touch, aut. kaffemaskin (kampanje)

Impressa F50, aut. kaffemaskin (inkl. startpakke)

Jura har også sin ENA-serie, men jeg liker ikke designet på dem noe særlig, så jeg tror ikke jeg vil ha en slik.

Jeg har sett litt i bruksanvisningen til de to Jura-maskinene, og jeg liker programmeringsmulighetene de har, og jeg liker også at man kan justere bryggemengden "on the fly" per kopp. Det jeg ikke liker er at det ser ut for at de krever veldig hyppig rens (200 kopper), og man må ha egne beholder(e) under munnstykkene ved oppstartsrensen.

En annen ting som er litt dumt er at de bare takler kopper/glass inntil 111 mm høyde. Den nevnte Siemens-maskinen tar 150 mm, så der går de fleste glass under. Likevel er vel Jura en (minst like) anerkjent produsent som Siemens, så det blir en avveining.

Synspunkter?
    ...og nå har kverna i maskinen begynt å gå veldig ujevnt, så så den er nok i ferd med å ta kvelden. Maskinen har gått ca 18 300 kopper på nokså nøyaktig 5 år, og det tror jeg må være akseptabelt. Gidder ikke koste på den noe, så ny maskin må på plass. Jeg fikk jo en del råd sist jeg lurte, men jeg har nå bestemt meg for at jeg skal prøve en Jura. Den maskinen jeg har aller mest lyst på er J9 One Touch TFT, men den koster jo deretter. Displayet er jo fancy, men ikke noe jeg egentlig trenger. J9 finnes jo også uten dette displayet, men da bare i krom-utførelse, og det har jeg absolutt ikke lyst på. Et annet alternativ er J7, som finnes i pianoblack. Den har ikke autofunksjon for "homokaffe", som en eller annen her inne kalte det, men det er selvfølgelig ikke et must (selv om jeg veldig kunne godt tenke meg å ha det).

C9 One Touch har jo full automatikk, og koster et par lapper mindre enn J7 igjen, men det er vel muligens en eldre konstruksjon.

ENA-serien er ikke aktuelle, de har for små vann- og grutbeholdere. Med vårt forbruk er det greit å slippe å fylle/tømme så forbasket ofte.

Er det noen som vet om det er slik at man kan forvente lenger levetid på J-serien kontra de rimeligere maskinene til Jura? Skal man legge 10-15 lapper på bordet for en slik maskin, så bør den jaggu holde en stund også. Siemens-maskinen jeg har nå kostet rett over 6k med frakt (i 2007), og slik sett har den gitt veldig god valuta for pengene.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...

Siemens-maskinen jeg har nå kostet rett over 6k med frakt (i 2007), og slik sett har den gitt veldig god valuta for pengene.
    Hvilken Siemens maskin var det ?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken Siemens maskin var det ?
    S50.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet alternativ er J7, som finnes i pianoblack. Den har ikke autofunksjon for "homokaffe", som en eller annen her inne kalte det, men det er selvfølgelig ikke et must (selv om jeg veldig kunne godt tenke meg å ha det).
    .......
    Er det noen som vet om det er slik at man kan forvente lenger levetid på J-serien kontra de rimeligere maskinene til Jura? Skal man legge 10-15 lapper på bordet for en slik maskin, så bør den jaggu holde en stund også.....
    "homokaffe" automatikk er egentlig litt oppskrytt syns jeg. Jeg har denne muligheten på min Z-maskin, men den blir veldig lite brukt. Det er alltids en del søl og styr for å rengjøre systemet etter bruk, så dersom du har det som meg og lager en form for svart kaffe i 95% av tilfellene er det like greit å bruke en melkeskummer utenom.

J-serien til Jura er den jeg mener gir mest for pengene. Brygge-enheten er den samme i denne som i Z-serien, og bør da holde ganske greit.
    Men det er litt forskjell i pumper og termoblokk på disse maskinene. Jeg syns J5 lager bedre lungo enn min Z5-II. Dette kommer av at J maskinen bruker mindre tid på å presse vannet gjennom enn det Z maskinen gjør (samme bønner, samme mengde vann og samme styrke/malingsgrad). Dermed blir smaken renere og uten så mye bitterhet. Kontakttiden er perfekt på Espresso med Z maskinen, og espressoen blir mer korrekt på denne enn på J som har for kort kontakttid. Etter min smak altså.
    Om dette stemmer på de nyeste modellene også, det veit jeg ikke.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    "homokaffe" automatikk er egentlig litt oppskrytt syns jeg. Jeg har denne muligheten på min Z-maskin, men den blir veldig lite brukt. Det er alltids en del søl og styr for å rengjøre systemet etter bruk, så dersom du har det som meg og lager en form for svart kaffe i 95% av tilfellene er det like greit å bruke en melkeskummer utenom.

J-serien til Jura er den jeg mener gir mest for pengene. Brygge-enheten er den samme i denne som i Z-serien, og bør da holde ganske greit.
    Men det er litt forskjell i pumper og termoblokk på disse maskinene. Jeg syns J5 lager bedre lungo enn min Z5-II. Dette kommer av at J maskinen bruker mindre tid på å presse vannet gjennom enn det Z maskinen gjør (samme bønner, samme mengde vann og samme styrke/malingsgrad). Dermed blir smaken renere og uten så mye bitterhet. Kontakttiden er perfekt på Espresso med Z maskinen, og espressoen blir mer korrekt på denne enn på J som har for kort kontakttid. Etter min smak altså.
    Om dette stemmer på de nyeste modellene også, det veit jeg ikke.
    Takk for fin redegjøring.
    Da er mine alternativer kortet ned til 2:
    J7 til drøyt 10 lapper
    J9 One Touch TFT til knappe 15 lapper

Det er vel strengt tatt litt vanskelig å forsvare 4.3k mer for J9, siden den reelle forskjellen antakelig ligger mest i brukerinterface (som unektelig er veldig flott på J9) og det at J9 lager melkebaserte drikker helt automatisk.

Du skrev at det var like greit å bruke melkeskummer utenom. Mente du da helt utenom, eller å skumme melken på maskinen? J7 har jo også skummer, men ikke uten å flytte på koppen. Jeg har en manuell skummer som jeg bruker (type kanne med "nettingstempel" som man trykker opp og ned gjennom melken), men den kan jeg ikke lage bare en kopp med. Den må ha mer melk, så minimum er to kopper. Jeg liker derfor tanken på å skrumme direkte i koppen på maskinen, selv om det blir litt rengjøring av det.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener helt utenom ja. Jeg bruker en Nespresso Aeroccino eller hva den nå heter. Den har jeg hatt siden jeg ikke visste bedre, og brukte Nespresso. Den kostet rundt 600 kr tror jeg, og fungerer strålende.
    Ellers funker det fint å bruke den integrerte skummeren på f.eks. J7 også. Mener bestemt at denne kan programmeres på tid, slik at dersom du finner ut at det er akkurat passe med 15 sekunder til cappuccinoen, så setter du den bare på det. Funksjonen er helt den samme som på de med "one touch", bare at du manuellt må flytte koppen og trykke på en knapp ekstra.
    Jeg personlig ville "i etterpåklokskapens krystallklare lys" ikke betalt så mye ekstra for akkurat det Må fremdeles fikse melke-kaffe til madammen når hun vil ha
    Mulig J9 leveres med melkebeholder for å holde melken kald. Min maskin kom ihvertfall med en slik, men den følger ikke med på J7. TFT utgaven ser også veldig fancy ut, og dersom man er glad i avanserte duppe-ditter kan vel anskaffelsen av en slik forsvares litt av det også

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er jo litt glad i slike fancy ting, så J9 frister jo, selv om J7 vil dekke behovene. Jeg ser at J9 har fem nivåer på kaffestyrken, mens J7 har 3. Det har vel kanskje ikke den største betydningen, selv om flere nivåer selvfølgelig er bedre.

Det du skriver om melkeskumming og tid på J7 er helt riktig. Man kan programmere/endre tiden på den også, så forskjellen på å lage melkebaserte drikker på den kontra J9 koker ned til en koppeflytting og en knapp ekstra, som du sier.

J9 leveres med melketermos, men ikke J7. Det betyr i grunnen ikke så veldig mye, like greit å bare dyppe slangen i kartongen.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er jo litt glad i slike fancy ting, så J9 frister jo, selv om J7 vil dekke behovene. Jeg ser at J9 har fem nivåer på kaffestyrken, mens J7 har 3. Det har vel kanskje ikke den største betydningen, selv om flere nivåer selvfølgelig er bedre.

Det du skriver om melkeskumming og tid på J7 er helt riktig. Man kan programmere/endre tiden på den også, så forskjellen på å lage melkebaserte drikker på den kontra J9 koker ned til en koppeflytting og en knapp ekstra, som du sier.

J9 leveres med melketermos, men ikke J7. Det betyr i grunnen ikke så veldig mye, like greit å bare dyppe slangen i kartongen.
    Et godt tips er å søke på internett og Youtube. Mange fine videoer av de forskjellige modellene og hvordan de ser og høres ut. J9 one touch er ganske fancy....

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og da er en J9 One Touch TFT bestilt. Det er blitt meg fortalt at det er en del interne forskjeller på denne kontra de andre i J-serien (den er nyere), og at den skal være spesifisert til å tåle et meget høyt antall brygg per dag. Mye høyere enn hos oss, selv om vårt forbruk egentlig er veldig høyt (delvis pga hjemmekontor).

Det er selvfølgelig en ekstrem luksus å unne seg en så dyr kaffemaskin, men jeg kan ikke tenke meg at jeg vil bli misfornøyd med selve maskinen, i hvert fall...

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende nyhet(er) fra Wilfa?

Svart

"Som et team har Designit, Tim Wendelboe og Wilfa jobbet hardt med å definere og utvikle en optimal kaffebrygger som lager Perfekt kaffe

Wilfa Svart Manuell - English - YouTube

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Spennende nyhet(er) fra Wilfa?

Svart

"Som et team har Designit, Tim Wendelboe og Wilfa jobbet hardt med å definere og utvikle en optimal kaffebrygger som lager Perfekt kaffe

Wilfa Svart Manuell - English - YouTube
    1559,- NOK på Elkjip. WSM 1B heter den der. Er nok verdt spenna når Tim Wendelboe har vært med på utviklingen av den. Fikk plutselig lyst til å anskaffe denne!

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fiffig egentlig at man kan klare seg med én enhet for vannkoker (te) og kaffetrakter. Notert på ønskelisten.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, Elkjip er ikke billigst..
    Er Wilfa-kvernen bra?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ukestilbud på mpx.no - løp å kjøp

MPX.no - Severin Café Caprice kaffetrakter

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    42% rabatt ser bra ut, men her følger vel ikke Tim Wendelboe med på kjøpet!:wink:

Side 112 av 155 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 108 109 110 111 112 113 114 115 116 122 132 142 152 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •