Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 111

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 111 av 155 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 107 108 109 110 111 112 113 114 115 121 131 141 151 ... SisteSiste
Viser resultater 2,201 til 2,220 av 3088
    Newcomer daytona sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg ser den Tronic ,var bare ett personlig ønske fra min side, da denne tråden er blitt såpass lang og i stor grad omhandler kaffe utstyr.
    Det er ikke så lenge siden jeg gikk til anskaffelse av en kaffemaskin, og hadde null erfaring med dette
    En tråd om kun kaffebønner har vel kanskje ikke så mye å gjøre i ett AV forum "prisjakt" heller, men siden det er så mange som har erfaringer vedrørende kaffe maskiner og kaffebønner tok jeg sjansen, og håper ikke noen tar det ille opp :-)
    Jeg har lest mesteparten av denne tråden og funnet endel anbefalinger vedrørende kaffebønner som dere anbefaler, men mange av disse er ikke tilgjengelig der jeg bor, samt noen av de er ganske kostbar, særlig dersom en medregner frakt..
    Har du ikke interesse av en slik tråd så er det vel bare å la være å poste der, tråden burde gjerne vært flyttet til "generelt chitchat"

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig fått tak i en Jura Ena 7. Fant en ny og uåpnet på Finn.no til 3500,- og nå er jeg klar for å teste litt forskjellige bønner
    Har merket meg tips både i denne tråden, og den nye om kaffebønner.

Et sikkert veldig dumt spørsmål... når en skal bytte fra en sort bønner til en annen, da må kvernen tømmes for den forrige sorten. Hvordan gjør man det? Det går ikke an å ta ut bønneholderen/kvernen... må en snu maskinen opp ned for å tømme mest mulig??? Eller må en leve med et par kopper med "blended" kaffe?

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigZ
    Da har jeg endelig fått tak i en Jura Ena 7. Fant en ny og uåpnet på Finn.no til 3500,- og nå er jeg klar for å teste litt forskjellige bønner
    Har merket meg tips både i denne tråden, og den nye om kaffebønner.

Et sikkert veldig dumt spørsmål... når en skal bytte fra en sort bønner til en annen, da må kvernen tømmes for den forrige sorten. Hvordan gjør man det? Det går ikke an å ta ut bønneholderen/kvernen... må en snu maskinen opp ned for å tømme mest mulig??? Eller må en leve med et par kopper med "blended" kaffe?
    Du må grave ut resterende bønner og kjøre noen kopper med "gammle" bønner
    Husk å sett temperaturen til høy under innstillingene da Juraen har noe lav temperatur.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjelp til cleaning av kaffemaskin!

Heisann godtfolk, håper jeg har kommet til riktig sted her for å få hjelp.

Har fått meg en kaffemaskin for noen uker siden, som kverner bønner og det hele, kostet rundt 5 000 kr.

Når jeg går inn på cleaning/rensing i menyen på fronten så får jeg opp som første punkt i prosessen "tablets in ground cofee funnell please".

Hva betyr egentlig dette? Jeg forstår ikke hva jeg skal gjør her for å komme videre i cleaningprosessen. Håper på hjelp

Edit: fant ut av det til slutt. Måtte fjerne hele kverna på toppen som bønnene ligger i

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan gi meg tips på bruk av Jura Ena 7?
    - Vannmengde på espresso, kaffe og Aroma boost?
    - Styrke på de forskjellige drikkene
    - Temperatur (har satt den på high etter tipset ditt, pseudomono)
    - Innstilling av kvernen? (fin/standard/grov)
    - Andre tips?

Hva med bønner som passer maskinen? For vanlig svart kaffe, og melkedrikker? (Lattè/Cappuccino)
    (Har kun prøvd Indian Malabar bønner fra Solberg og Hansen.)

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour

Har fått meg en kaffemaskin for noen uker siden, som kverner bønner og det hele, kostet rundt 5 000 kr.

Når jeg går inn på cleaning/rensing i menyen på fronten så får jeg opp som første punkt i prosessen "tablets in ground cofee funnell please".

Hva betyr egentlig dette? Jeg forstår ikke hva jeg skal gjør her for å komme videre i cleaningprosessen. Håper på hjelp

Edit: fant ut av det til slutt. Måtte fjerne hele kverna på toppen som bønnene ligger i
    Hæææ ? Må du demontere kverna for å få lagt i en rensetablett. Jeg har en liten skuff på siden, for ferdigmalt kaffe, som jeg putter den i.

Nå har jeg forøvrig tatt storrens på min Siemens. Hadde noen feilslag der den maste om at jeg mått sjekke vanntank. Fant ut at jeg fyller tanken med varm vann og en liten dose oppvaskmaskinpulver. Tok og ut stappedelen og hadde i en teskje oppvaskpulver der hvor rensetabletten falle ned, i presskammeret. Deretter kjørte jeg avkalk og rense program. Normalt ville maskinen protestere og be meg ha i avkalningsmiddel, men den spiste vann/maskinvaskpulver rått. I følge mitt vannverk har jeg nesten ikke kalk i vannet så jeg avkalker bare en gang i året.

Fungert helt supert og maskinen bl renere enn noen gang. Bare tull med dyre tabletter når man har oppvaskmaskinpulver i huset ! Ikke prøv Salo !
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan gi meg tips på bruk av Jura Ena 7?
    - Vannmengde på espresso, kaffe og Aroma boost?
    - Styrke på de forskjellige drikkene
    - Temperatur (har satt den på high etter tipset ditt, pseudomono)
    - Innstilling av kvernen? (fin/standard/grov)
    - Andre tips?

Hva med bønner som passer maskinen? For vanlig svart kaffe, og melkedrikker? (Lattè/Cappuccino)
    (Har kun prøvd Indian Malabar bønner fra Solberg og Hansen.)
    Dette her blir jo en smaksak, men når det gjelder kvern innstilling vil selve kaffebønnene spille inn. Jeg personelig liker ikke kaffe med for mye syre, ved da å velge kaffe med lite syre kan man kverne bønnene finere uten at kaffen blir for syrlig. For min del kverner jeg så fint som mulig, men justerer den hvis den blir for syrlig.
    Når der gjelder Indian Malabar bønner fra Solberg og Hansen (som har meget lite syre), bruker jeg følgene innstillinger:

Jura Ena 5:
    Kvern justert på maks kverningsgrad (finest)
    Vann mengde 1 shoot 0,60 dl
    Temperatur: Høy
    Flavor: strong

Dette blir i praksis en liten kopp kraftig kaffe (ikke espresso pr. definisjon)
    Liker du fyldig smakfull crema er Malabar en høydare.
    Denne kaffen er litt undervurdert da mange mener at den ikke er elegant nok

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pseudomono
    Dette her blir jo en smaksak, men når det gjelder kvern innstilling vil selve kaffebønnene spille inn. Jeg personelig liker ikke kaffe med for mye syre, ved da å velge kaffe med lite syre kan man kverne bønnene finere uten at kaffen blir for syrlig. For min del kverner jeg så fint som mulig, men justerer den hvis den blir for syrlig.
    Når der gjelder Indian Malabar bønner fra Solberg og Hansen (som har meget lite syre), bruker jeg følgene innstillinger:

Jura Ena 5:
    Kvern justert på maks kverningsgrad (finest)
    Vann mengde 1 shoot 0,60 dl
    Temperatur: Høy
    Flavor: strong

Dette blir i praksis en liten kopp kraftig kaffe (ikke espresso pr. definisjon)
    Liker du fyldig smakfull crema er Malabar en høydare.
    Denne kaffen er litt undervurdert da mange mener at den ikke er elegant nok
    Takker for tips.

Synes også at Malabar'en var ganske god.
    Blir kanskje vel sterk normal kopp kaffe med 0,60dl?
    Du bruker 2 shots for å få en kopp da?

Ang kvernen så følger det med en lapp der det anbefales finmalt ved "light roast" og grov ved "dark roast". Du er ikke enig i det altså?

Hva anbefaler du ved melkedrikker da? Liker godt en dobbel kaffe lattè av og til, og kjøpte meg en pose med "half and half" (S&H)
    Sliter også litt ved manuell steam av melk. Får melken riktig varm, men den blir bare veldig tynn (lite konsistens...)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvilken type kaffemaskin er det..?
    Jeg har en Jura, og der skal tabletten i samme kammeret som du har ferdigkvernet kaffe i.

Synes det høres merkelig ut at du må demontere maskinen for å kunne rense den?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hæææ ? Må du demontere kverna for å få lagt i en rensetablett. Jeg har en liten skuff på siden, for ferdigmalt kaffe, som jeg putter den i.

Nå har jeg forøvrig tatt storrens på min Siemens. Hadde noen feilslag der den maste om at jeg mått sjekke vanntank. Fant ut at jeg fyller tanken med varm vann og en liten dose oppvaskmaskinpulver. Tok og ut stappedelen og hadde i en teskje oppvaskpulver der hvor rensetabletten falle ned, i presskammeret. Deretter kjørte jeg avkalk og rense program. Normalt ville maskinen protestere og be meg ha i avkalningsmiddel, men den spiste vann/maskinvaskpulver rått. I følge mitt vannverk har jeg nesten ikke kalk i vannet så jeg avkalker bare en gang i året.

Fungert helt supert og maskinen bl renere enn noen gang. Bare tull med dyre tabletter når man har oppvaskmaskinpulver i huset ! Ikke prøv Salo !

Neida, Ingeniørn

Tenker ikke her på rensetablettprosess, men vanlig cleaning/rensprogram med som maskinen kjører selv. Da ber den i tur og orden underveis i rengjøringen om fjerning av bønnekvernen på toppen (plastbegeret hvor bønnene ligger i), fjerning av dumpster osv. Dette er en rengjøringsprosess hvor den kun bruker varmt vann, slik jeg forsto det.

Fikk det heldigvis til, så nå funker den fint

Maskinen min er av typen Melitta, caffeo NO 86 eller noe tror jeg den heter

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av quiltmaster
    Hvilken type kaffemaskin er det..?
    Jeg har en Jura, og der skal tabletten i samme kammeret som du har ferdigkvernet kaffe i.

Synes det høres merkelig ut at du må demontere maskinen for å kunne rense den?

Se svaret mitt til Ingeniørn

Mulig jeg ordla meg litt feil. Måtte ikke demontere maskinen, men kun fjerne begeret på toppen hvor bønnene lagres før de suges ned i kvernen inni maskinen.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips.

Synes også at Malabar'en var ganske god.
    Blir kanskje vel sterk normal kopp kaffe med 0,60dl?
    Du bruker 2 shots for å få en kopp da?

Ang kvernen så følger det med en lapp der det anbefales finmalt ved "light roast" og grov ved "dark roast". Du er ikke enig i det altså?

Hva anbefaler du ved melkedrikker da? Liker godt en dobbel kaffe lattè av og til, og kjøpte meg en pose med "half and half" (S&H)
    Sliter også litt ved manuell steam av melk. Får melken riktig varm, men den blir bare veldig tynn (lite konsistens...)
    Som sagt liker jeg kraftig, fyldig kaffe. For å få en vanlig kaffe kopp må jeg kjøre 2-3 shoots. Du kan jo prøve 2 shoots på medum flavor for å se om det passer deg bedre
    Jura Ena serien er ikke kjent for å lage fylldig "tørt" melke skumm. Har derfor ikke anbefalt denne maskinen til folk som er opptatt av dette. Som du nevner blir skummet for flatt. Har selv ikke gjort mange forsøk, siden jeg er mest fan av sort kaffe. Kan hende at øvelse gjør mester sammen med riktig melketype (soya melk, skummet, halv og hel melk osv)

Edit:
    Når det gjelder grov kverning av mørkbrente bønner og fin kverning av lyse bønner,
    er det ingen fasit. For min del er det snakk om å hente mest mulig positivt ut av kaffen. Kverner kun grovere hvis kaffen ikke lever opp til forventningene.
    Det er mange som bruker kokmalt kaffe som trakte kaffe fordi de mener at det er bedre. Det kan komme av at totale overflaten på kaffen er mindre med kokmalt en med fin malt som igjen glør at tiden det tar for vannet å renne igjennom kaffen blir kortere og derfor ikke trekker ut all syre og andre smaks påvirkende bestand deler i kaffen.
    Men velger man riktig kaffe skal det ikke være nødvendig med grovere kverning en det som er anbefalt. Min erfaring

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se svaret mitt til Ingeniørn

Mulig jeg ordla meg litt feil. Måtte ikke demontere maskinen, men kun fjerne begeret på toppen hvor bønnene lagres før de suges ned i kvernen inni maskinen.
    Den er god 8)

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hæææ ?
    .

Og ikke prøv Zalo i oppvaskmaskinen heller! Og ikke spis Plumbo før du drikker vann!
    Personlig vil jeg nok fortsette med rensetablettene til Siemensen, både fordi rensetablettbudsjettet ikke er såå stort i løpet av et år, og fordi jeg ikke har oppvaskmaskinpulver men all-in-one tabletter til Miele'n.
    Men ellers er vel tipset greit nok!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Hva er et godt utgangspunkt på rocky kverna når jeg skal bruke presskanne? Kaffen er Sumatra Mandheling brent for en uke siden.

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fredag den 13 tilbud på Komplett i dag

Saeco Talea og Severin trakter til halv pris.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ****, tekniske problemer (igjen) på maskinen min. Dette er irriterende.
    Maskinen begynte å gi tynnere og mindre velsmakende kaffe enn vanlig på et par kopper, så jeg ante ugler i mosen. Virket som den sugde til seg færre bønner pr kopp enn hva som er vanlig. Smaken ble tynn og vannete ift den fyldige og kraftige kaffen den brygger til vanlig.

Så kommer det varseltrekant i displayet og ber om "decalcifying". Hva må jeg da gjøre? Har den tettet seg noe med forkalkning? Må jeg da kjøpe slike tabletter og kjøre en "cleaning" runde med en slik tablett oppi vanntanken?

Har kjørt en vanlig runde "cleaning" hvor maskinen selv renser og kjører glovarmt vann gjennom en 7-8 ganger, men denne prosessen fikk ikke bort problemet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ****, tekniske problemer (igjen) på maskinen min. Dette er irriterende.
    Maskinen begynte å gi tynnere og mindre velsmakende kaffe enn vanlig på et par kopper, så jeg ante ugler i mosen. Virket som den sugde til seg færre bønner pr kopp enn hva som er vanlig. Smaken ble tynn og vannete ift den fyldige og kraftige kaffen den brygger til vanlig.

Så kommer det varseltrekant i displayet og ber om "decalcifying". Hva må jeg da gjøre? Har den tettet seg noe med forkalkning? Må jeg da kjøpe slike tabletter og kjøre en "cleaning" runde med en slik tablett oppi vanntanken?

Har kjørt en vanlig runde "cleaning" hvor maskinen selv renser og kjører glovarmt vann gjennom en 7-8 ganger, men denne prosessen fikk ikke bort problemet.
    Jeg har forstått det slik at avkalknings program går mye dypere enn cleaning og med eget avkalkningsmiddel. En standard rens "cleaning" er ikke for å fjerne kalk. På min Jura Ena5 varer avkalknings programmet ganske lenge. Det virker som om at den benytter seg av raske trykkendringer i systemet sammen med avkalkningsmiddel for å løsne kalk belegg innvendig.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pseudomono
    Jeg har forstått det slik at avkalknings program går mye dypere enn cleaning og med eget avkalkningsmiddel. En standard rens "cleaning" er ikke for å fjerne kalk. På min Jura Ena5 varer avkalknings programmet ganske lenge. Det virker som om at den benytter seg av raske trykkendringer i systemet sammen med avkalkningsmiddel for å løsne kalk belegg innvendig.

Takk for innspill, det virker som du har rett. Cleaningprogrammet er gjort på få minutter, og virker ikke som det gjøre the "trick".

Jeg har kaffemaskin fra Melitta, og problemet nå er at markøren i menyen ikke vil ned på "decalcifying" valget. Markøren står på cleaning som er førstevalg, men får ikke markøren ned på kalkvalget.

Edit: Da er endelig forkalkningsprogrammet igang, så får vi se hvordan resultatet blir

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min Saeco plukker jeg ut en del av mekanismen og skrubber den med såpe og vann. Har gjort dette et par ganger når det kommer lite kaffe ut av den. Det er særlig "metallfilteret" som går tett etter en stund.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Side 111 av 155 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 107 108 109 110 111 112 113 114 115 121 131 141 151 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •