Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 107

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 107 av 155 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 103 104 105 106 107 108 109 110 111 117 127 137 147 ... SisteSiste
Viser resultater 2,121 til 2,140 av 3088
    Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Stille inn mengden? Mål opp X antall gram bønner først og mal etterpå, så får du helt perfekt mengde
    Vekt får du kjøpt for slikk og ingenting på ebay.

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Stille inn mengden? Mål opp X antall gram bønner først og mal etterpå, så får du helt perfekt mengde
    Vekt får du kjøpt for slikk og ingenting på ebay.

Er enig her. Den eneste måten å få jevnt resultat er å veie opp kaffebønnene.

Wilfa vekta passer inn designmessig. Da er det bare og skru på vekta sette kverna på vekta, nullstille og fylle opp med kaffebønner

Det jeg "sliter" litt med er at pga statisk elektrisitet etter kverninga vil ferdigmalt kaffe klebe seg til beholderen og alle flater kaffen får kontakt med.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pseudomono
    Er enig her. Den eneste måten å få jevnt resultat er å veie opp kaffebønnene.

Wilfa vekta passer inn designmessig. Da er det bare og skru på vekta sette kverna på vekta, nullstille og fylle opp med kaffebønner

Det jeg "sliter" litt med er at pga statisk elektrisitet etter kverninga vil ferdigmalt kaffe klebe seg til beholderen og alle flater kaffen får kontakt med.
    Siste posen jeg plukket opp var en Jacobs Espresso Italian Style. Her opplever jeg det samme - at kaffen klistrer seg til kantene og drysser ned alle andre steder enn planlagt. Har aldri opplevd dette tidligere. Kaffen var god men håpløs i min Vilfa kvern :???: .

Når det gjelder vekt, så ser jeg den. Blir imidlertid litt for mye styr etter min smak, og velger å toppe opp beholderen etter erfaring. Synes det er nok med at jeg må varme opp maskinen først, male, stappe, tørke etter etc. Men det er dog vert det da kaffen blir mye bedre enn i en automatisk Siemens til 15' ....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode og raske svar! Da satser jeg på å gå for wilfa-kvernen, da den ser ut til å passe godt til mine formål og min prisklasse. Wilfa vekten har jeg faktisk fra før, så det passer flott

Når det gjelder melkeskummer har letingen min funnet 3 forskjellige måter å gjøre dette på uten en skikkelig espressomaskin. Jeg er litt usikker på hva du referer til runefalk. Kunne du postet en link til et eksempel?

De tre alternativene jeg har funnet er følgende:
    En eletrisk melkeskummer av denne typen.

En manuell "presskanneaktig" melkeskummer tilsvarende denne.

Eller en melkeskummer tilsvarende denne fra Ikea, som minner litt om en håndvisp.

Hvilken av disse typene bør jeg gå for for å få best mulig resultat? Finnes det eventuellt noen bedre alternativer jeg har oversett? Setter stor pris på konkrete anbefalinger!

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal det være billig så er Ikea uslåelig

Jeg har selv vært på jakt etter melkeskummer, og landet på en Nespresso Aeroccino. Koster deg kr 665,- hos Nespresso. Legger ved en video hvor du ser den testes, Crew Review: Aeroccino - YouTube

Her er også en test av melkeskummere hvor den kommer "best" ut, Melkeskummer: Stor test av melkeskummere - DinSide Bolig

Den jeg helst ville hatt selv er en som heter Capresso Frother Pro, men den finner jeg bare i USA, og det er jo ikke gratis å ta sånt inn til gamlelandet Legger ved en video på testing av denne, så kan du se forskjeller. Crew Review: Capresso FrothPro - YouTube

Forøvrig fikk jeg Aeroccino'en til jul av min samboer, og hvis jeg stopper skumminga litt før den er ferdig og slår seg av selv, så blir resultatet ganske brukbart, synes jeg

Lykke til!

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk en Jura Ena 5 i julegave. Så nå blir Moccamastern bare brukt når en har mange gjester. Fikk med en kilo med half& half espressobønner fra Crema. Var litt skuffet over smaken i denne. Kjøpte en liten pose med Espresso Arabica bønner fra Coop. Denne var mye bedre synes jeg. Mer fylde og smak. Men jeg håper jeg ikke er på toppen av stigen ennå... Noen som kan anbefale en skikkelig god og sterk kaffe som selges enten på nett eller rundt Bryne/Sandnes?

Newcomer PunkBuster sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror kaffefolket om Siemens EQ.5 TE503201RW? Denne går til 4000 hos Lefdal for tiden.

Jeg vil ha en maskin som hele familien kan bruke, til og med faderen som ikke eier noe teknologisk innsikt her i verden. Han sverger til pulverkaffe, og å slå på vannkokeren er nok noe av det mest innviklede han kan gjøre på kjøkkenbenken.

Har også sett på en modell fra Philips Saeco, HD8836/21, som virker interessant, men liker designet på Siemens bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haymaker: jeg syntes også min ENA5 laget litt "veik" kaffe i starten og har funnet ut at det som gir meg best kaffe er å kjøre to esspressoshots ("ekstra strong"/30 ml vann/fineste innstiling på kverna) i en kopp og toppe opp med vann, dvs en americano. Som standard lager vel disse maskinene en slags lungo, og jeg har i grunn aldri likt lungo.. Franskbrente bønner fra Rema 1000 gir faktisk et brukbart resultat i min maskin til hverdagsbruk

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PunkBuster
    Hva tror kaffefolket om Siemens EQ.5 TE503201RW? Denne går til 4000 hos Lefdal for tiden.

Jeg vil ha en maskin som hele familien kan bruke, til og med faderen som ikke eier noe teknologisk innsikt her i verden. Han sverger til pulverkaffe, og å slå på vannkokeren er nok noe av det mest innviklede han kan gjøre på kjøkkenbenken.

Har også sett på en modell fra Philips Saeco, HD8836/21, som virker interessant, men liker designet på Siemens bedre.
    Vel, har en av toppmodellene til Siemens ÈQ7 (TK76209) og den ser stilig ut og lager ok kaffe, men etter min smak blir ikke kaffen varm nok. Har også hatt den på service og oppgrader innmaten før høyere temp uten at det ble bra nok.. Resultatet er at jeg må "micre" hver kopp i 15 sekunder.

Min manuelle Gaggia Baby Twin lager mye bedre kaffe enn Siemens. Hvis derimot man leser tester er Siemens blandt de beste, så det er mulig det er meg....

Skulle jeg kjøpt maskin i dag ville jeg valgt et annet merke, kanskje Jura.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt en Delonghi Intensa Ecam 23.450 maskin. Knallfornøyd.

Hvilket avkalkningsmiddel er det greit å bruke på den? Noen som har gode tips?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lukasp
    Har kjøpt en Delonghi Intensa Ecam 23.450 maskin. Knallfornøyd.

Hvilket avkalkningsmiddel er det greit å bruke på den? Noen som har gode tips?
    Sikker på at du trenger det - sjekk med vannverket. Mitt vann innholder nesten ikke kalk slik at det holder med 1 behandlig i året. Andre steder kan man trenge en behandling i mnd eller oftere.

Min erfaring at det billigste stedet for slikt er Ebay. Det dyreste stedet er din lokal butikk, men det kan jo være verdt å holde liv i den og...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar Ingeniør`n.

Har lurt på det jeg også, om det er nødvendig med avkalkningsmiddel. Tror ikke det her jeg bor.
    Hva skal man da putte i maskina når den ber om avkalkning? Vanlig kaffetrakterrens?

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbud på komplett på Jura ENA 7 Ristretto Black til 4995,-:
    Komplett.no - Jura ENA 7 Ristretto Black

(De har også en demo-brukt men den er 100kr dyrere nå, hehe)

Newcomer johime sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk en Electrolux ELM5200 i julegave
    Electrolux ELM5200 Lavazza A Modo Mio - Kaffe

Noen med erfaring? har ikke fått prøvd den så mye så har enda ikke funnet meg noen favoritt blandt smakene

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lukasp
    Takker for svar Ingeniør`n.

Har lurt på det jeg også, om det er nødvendig med avkalkningsmiddel. Tror ikke det her jeg bor.
    Hva skal man da putte i maskina når den ber om avkalkning? Vanlig kaffetrakterrens?
    Du bør nok bruke det produsenten anbefaler. Hos meg skal jeg løse to tabletter. Hvis jeg ikke gjør det, dvs sparer og bare bruker en, protesterer maskinen og sier at doseringen er for liten. Men som sagt kan man få disse tabeletten på ebay for en slik og ingen ting.

Newcomer Petter-S sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Severinen er på tilbud @ komplett denne uka. Fin pris. Number of the beast

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Petter-S
    Severinen er på tilbud @ komplett denne uka. Fin pris. Number of the beast
    Ble litt overrasket over det tilbudet, for det var ~samme pris som de kjørte tidligere på akkurat denne modellen..
    Jeg kjøpte 'termo-kanne-versionen' for tusenlapp, da kostet vanlig ~690.
    Men uansett, bra trakter til bra pris!

Noen som har noen trakterkaffe eller espressotips? (til bruk i automatisk maskin, for min del)

Newcomer Sparchy sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du god trakterkaffe?

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sparchy
    Mener du god trakterkaffe?
    Jepp, som i hele ferskbrente bønner

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Jepp, som i hele ferskbrente bønner

Denne fra Solberg og Hansen: S&H Fazenda Barreiro Brasil 250 gram

Helt nydelig! og lukten er ubeskrivelig god!

vet ikke om du bor i nærheten av et utsalgssted, men den kan vel bestilles på nett uansett!:wink:

Side 107 av 155 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 103 104 105 106 107 108 109 110 111 117 127 137 147 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •