Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 104

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 104 av 155 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 94 100 101 102 103 104 105 106 107 108 114 124 134 144 154 ... SisteSiste
Viser resultater 2,061 til 2,080 av 3088
    Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det var da veldig så effektive Komplett/Tollpost var:

Inn på terminal.
    OSLO
    2011-11-08 00:22
    ....
    Klar for henting
    KRISTIANSAND S
    2011-11-08 13:28

Da blir det Severin Suveren kaffe på meg i ettermidag

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er nyvinningen testet.

Joda, dette er et likandes produkt. Jeg bommet litt i første brygging. Man bør definitivt også skru på varmeplaten når man trakter. Prøvde uten først, men følte vel ikke kaffen ble like varm som med Moccamaster.

Tøft design, grei å bruke* og god kaffe.

* det er litt for lett å søle vann ved påfylling med kolben. Jeg blir aldri helt bekvem med slike rette glasskanner. Kannene som er mere pæreformet ala Moccamaster har mere hellingsvennlig håndtak og bedre utforming i helletuten. Så jeg kommer nok til å bruke et litermål istedet noe som jo egentlig er det beste uansett.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -arg-
    Hei

Tenkte jeg skulle bestille Rancilio Silvia og Rocky. Er det noe som ikke ikke er med i pakken som jeg burde ta med i bestillingen?
    I rekkefølge:
    1. En god tamper (den som følger med er av plast og for liten)
    2. En melkemugge hvis du skal lage melkedrikker (25cl og 35cl passer bra for Silvia sin mengde damp)
    3. Gjengetape for å finne nullpunkt på Rocky
    4. Blindfilter for rensing og vaskemiddel (f.eks. Puly Caff)
    5. Vaskebørste for å børste gruppehodet
    6. Gummimatte til underlag når man tamper for ikke å lage merker i kjøkkenbenk
    7. Evt portafilter med plass til mer kaffe hvis du føler for det (bra oppgradering senere).

Ellers må jeg si at det er en bra kombo, men jeg måtte gjøre punkt 1-3 før det ble noe sving over kaffen :smile:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e-h
    I rekkefølge:
    1. En god tamper (den som følger med er av plast og for liten)
    2. En melkemugge hvis du skal lage melkedrikker (25cl og 35cl passer bra for Silvia sin mengde damp)
    3. Gjengetape for å finne nullpunkt på Rocky
    4. Blindfilter for rensing og vaskemiddel (f.eks. Puly Caff)
    5. Vaskebørste for å børste gruppehodet
    6. Gummimatte til underlag når man tamper for ikke å lage merker i kjøkkenbenk
    7. Evt portafilter med plass til mer kaffe hvis du føler for det (bra oppgradering senere).

Ellers må jeg si at det er en bra kombo, men jeg måtte gjøre punkt 1-3 før det ble noe sving over kaffen :smile:
    Takk for svar.
    Da må jeg legge til litt i bestillingen min. Men hva mener du egentlig med gjengetape for å finne nullpunktet på Rocky?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Da må jeg legge til litt i bestillingen min. Men hva mener du egentlig med gjengetape for å finne nullpunktet på Rocky?
    Den lurte jeg og på 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser brukeren SeattleCoffeeGear på youtube legger ut noen how to videoer for Rancilio Silvia. Gjør de ting riktig, kan de følges?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frode: jeg føler ikke at kaffen med Severin Suveren blir varm nok?

På min nå bortstuede, eldre (men velfungerende) Moccamaster, ble kaffen betydelig varmere....

Dvs: jeg kan drikke den "out-of-the-cup" ..... mens kaffen fra Moccamaster var såpass varm at man måtte være litt forsiktig helt i begynnelsen.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Men hva mener du egentlig med gjengetape for å finne nullpunktet på Rocky?
    De fleste Rocky har noe slark mellom knivene som er fast på motoren og de knivene som ligger over og er skrudd på staget. Dvs at det øverste knivsettet kan stå noe skjevt på planet og man får dermed "ujevnt" malt kaffe. Ved å skru av øverste knivsett og snurre gjengetape på før man skrur dette på igjen vil man få en mer riktig plassering av knivene på hverandre og man vil kunne male jevnere.
    Når dette er gjort kan man høre etter hvor mye man må skru på finhetsskalaen før knivene berører (lager metall-mot-metall lyd med motor igang). Da finner du din kverns null-punkt. Dvs at du f.eks. maler på niva 4 når det står 7 på skalaen, mens min kvern kan vise 6 og maler fortsatt nivå 4 fordi min viser 2 når knivene toucher hverandre.

Uansett så er dette den billigste måten å gjøre Rocky bedre på.

Edit: ang YouTube og SeattleCoffeeGear så kan man jo se på temperatur surfing og steaming. De er sikkert ok plasser å begynne. Kjerringa og meg bruker ikke begge samme teknikken men vi kommer i mål begge to. Så noe kan man ta til seg og noe kan man forandre på dersom det ikke fungerer for dere. Det viktigste er å øve seg hvis dere er nye på espresso-maskiner. Forandre heller ikke på for mye om gangen. Da er det vanskelig å få ting bedre til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e-h
    De fleste Rocky har noe slark mellom knivene som er fast på motoren og de knivene som ligger over og er skrudd på staget. Dvs at det øverste knivsettet kan stå noe skjevt på planet og man får dermed "ujevnt" malt kaffe. Ved å skru av øverste knivsett og snurre gjengetape på før man skrur dette på igjen vil man få en mer riktig plassering av knivene på hverandre og man vil kunne male jevnere.
    Når dette er gjort kan man høre etter hvor mye man må skru på finhetsskalaen før knivene berører (lager metall-mot-metall lyd med motor igang). Da finner du din kverns null-punkt. Dvs at du f.eks. maler på niva 4 når det står 7 på skalaen, mens min kvern kan vise 6 og maler fortsatt nivå 4 fordi min viser 2 når knivene toucher hverandre.

Uansett så er dette den billigste måten å gjøre Rocky bedre på.

Edit: ang YouTube og SeattleCoffeeGear så kan man jo se på temperatur surfing og steaming. De er sikkert ok plasser å begynne. Kjerringa og meg bruker ikke begge samme teknikken men vi kommer i mål begge to. Så noe kan man ta til seg og noe kan man forandre på dersom det ikke fungerer for dere. Det viktigste er å øve seg hvis dere er nye på espresso-maskiner. Forandre heller ikke på for mye om gangen. Da er det vanskelig å få ting bedre til.
    Da skal jeg se om det er noe slark og eventuelt bruke tipset ditt med litt gjengetape.
    Men blir ikke knivene skadet om de kommer i kontakt med hverandre under kverningen?
    Er helt ny på manuelle espressomaskiner ja, så det blir vel en del prøving og feiling nå til å begynne med.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da visste eg ikkje..........

Kaffe: Selger drittkaffe til 7.000 kroner per kilo - DinSide Reise

Desmerkatten, luwaken (lat. paradoxurus), holder til i den indonesiske jungelen, og kaffen går under merket «Kopi Luwak», skriver Fastfood.no.

Den "dritgode" kaffen koster 7.000 kroner per kilo. Årsaken til den stive prisen er at den årlige produksjonen ligger på 250 kilo bønner.

De røde bærene passerer dyrets fordøyelsessystem, og kommer ufordøyd ut igjen. Deretter blir bønnene vasket og renset ut av avføringen, og til slutt blir kaffebønnene brent. Det er magesyrene og enzymene hos luwaken som bidrar til den unike smaken som gjør Kopi (kaffe) Luwak til en av verdens mest ettertraktede kaffetyper.

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Frode: jeg føler ikke at kaffen med Severin Suveren blir varm nok?

På min nå bortstuede, eldre (men velfungerende) Moccamaster, ble kaffen betydelig varmere....

Dvs: jeg kan drikke den "out-of-the-cup" ..... mens kaffen fra Moccamaster var såpass varm at man måtte være litt forsiktig helt i begynnelsen.
    Du skrur selvsagt på varmeplata? Har du sjekket at varmeplata faktisk blir varm?
    Koker vannet skikkelig i vanntanken, før termostaten kutter?

Det du bør gjøre hvis du mistenker feil, er å lure inn en tempføler i filterholderen. Holder den rundt 92 grader der etter et par minutter, er alt i orden. Jeg må definitivt være forsiktig med de første koppene, men jeg har relativt svak toleranse for varme drikker.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frode H.
    Du skrur selvsagt på varmeplata? Har du sjekket at varmeplata faktisk blir varm?
    Koker vannet skikkelig i vanntanken, før termostaten kutter?

Det du bør gjøre hvis du mistenker feil, er å lure inn en tempføler i filterholderen. Holder den rundt 92 grader der etter et par minutter, er alt i orden. Jeg må definitivt være forsiktig med de første koppene, men jeg har relativt svak toleranse for varme drikker.
    Jada, varmeplata slåes på når jeg heller vann over i kokeren og den blir rimelig fort varm; først i senter og så sprer det seg utover.
    Ja, vannet koker før det slippes gjennom ned til filteret - samme lyd under oppkoking som en vannkoker. Så å måle vannet i filterbeholderen er vel helt unødvendig?
    Men det er faktisk mulig å stikke fingeren nedi den ferdigbryggede kaffen når traktingen er ferdig; det er varmt men man skolder seg ikke.
    Kanskje selve glasskolben bør forvarmes?

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Jada, varmeplata slåes på når jeg heller vann over i kokeren og den blir rimelig fort varm; først i senter og så sprer det seg utover.
    Ja, vannet koker før det slippes gjennom ned til filteret - samme lyd under oppkoking som en vannkoker. Så å måle vannet i filterbeholderen er vel helt unødvendig?
    Men det er faktisk mulig å stikke fingeren nedi den ferdigbryggede kaffen når traktingen er ferdig; det er varmt men man skolder seg ikke.
    Kanskje selve glasskolben bør forvarmes?
    Det høres ut som at alt er i orden med trakteren ja. Forvarming av kolben er jo lurt og kan nok gi deg noen få grader ekstra. Det er mulig varmeplata på Moccamasteren er varmere enn på Severinen?

Testen her: Vi har testet 37 kaffetraktere*|* TV 2 hjelper deg
    Viser at Severin'en gir varmere ferdig kaffe enn samtlige Moccamastere, kanskje du skulle finne frem Moccamasteren din igjen å kjøre en side by side test og måle temperaturene? Det kan jo hende du har blitt mindre følsom for varme siden sist du brukte den? ;-)

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, Frode.

Da fortsetter jeg bare å nyte den gode kaffen som denne lekre saken produserer.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men blir ikke knivene skadet om de kommer i kontakt med hverandre under kverningen?
    Jo, dette er hvorfor man skal bruke gjengetape. Da vil man kunne male finere (hvis det trengs) uten at man bruker dette "null-punktet" hvor knivene toucher. Ellers vil knivene kunne touche på ene siden og ikke den andre som vil resultere i ujevn malingsgrad

Det er forøvrig verdt å merke seg at man oftest maler så grovt man kan mens man opprettholder ca 60ml på ca 20-25s. Jo finere man må male jo syrligere blir kaffen.

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk en kapselmaskin i gave. litt skeptisk til kapsler. men

1: finnes det kapsler som gir go kaffe? hvor?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips ønskes snarest!

Jeg har fått det noble oppdrag å finne en budsjett-kaffekvern som er virkelig god og praktisk.

Finnes det noe brukandes til ca 6-700,-

Setter stooor pris på hjelp!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Tips ønskes snarest!

Jeg har fått det noble oppdrag å finne en budsjett-kaffekvern som er virkelig god og praktisk.

Finnes det noe brukandes til ca 6-700,-

Setter stooor pris på hjelp!
    Av de billige regnes denne som god:
    Wilfa CGR-1 - Kaffekverner - Finn laveste pris, omtaler og informasjon
    Wilfa kaffekvern CGR-1 - Elsker du kaffe, trenger du denne - Drikke - klikk.no

Men regn med at den støyer en god del. Det kommer du ikke fra disse rimelige.

Er budsjettet godt, er denne å anbefale:
    Rancilio Rocky med doserer fra Tea & Coffee Shop.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, skjønner. Ønsket fra de som skal få denne til jul var at den var liten og ikke tok så mye plass.

Ser Krups har en liten sak, men den så litt jalla ut i forhold.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal til å kjøpe en Jura Ena 7 nå, men må bare vite en ting før jeg klikker på "kjøp" knappen. Hvordan er det å lage kaffe latte med denne? Min bedre halvdel har sagt ja til å investere i en slik maskin men da må jeg kunne lage latte til henne.
    Har googlet, men finner ikke noe vettu.
    Håper noen kan svare raskt

Side 104 av 155 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 94 100 101 102 103 104 105 106 107 108 114 124 134 144 154 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •