Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 155 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 3088
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva med en Bialetti Moka Express?
    Har en slik selv som jeg kjøpte i Roma, men aldri fått surra meg til å bruke den.

Litt mer tungvint selvsagt, men smakte helt ok når jeg drakk det i Roma.
    (men, veldig billig løsning)

-jacjan

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en som likner veldig. Du kan lage god kaffe med den, men jeg drikker helst vanlig kaffe jeg da. Espressokaffe er godt i enkelte anledninger men blir litt vel tøff for meg til daglig.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Fordi mens presskanne kan være bra, akkurat som enkelte kompaktanlegg, så er en skikkelig kaffemaskin som et godt sammensatt High End anlegg.

Presskanne lager rett og slett ikke High End kaffe.

jeg vil ikke si meg helt enig i den konklusjonene. Noen liker dattera andre mora, har til og med hørt om de som velger bestemora også...men!

jeg har konventert fra trakterkaffe til presskannekaffe og levd på den dietten nå i flere år med stadig smil om munnen. Hemmeligheten ligger ikke så veldig mye i utstyr, men derimot i hva slags kaffe du har!

Det blir aldri noen hi-end kaffe uansett hvor dyr maskin eller fancy dippedutt så lenge der ikke er noen fokus på skikkelig kaffe.

Jeg kjøper kaffen min fra ett lite brenneri utenfor sandvika som lager meget god kaffe. www.dgb.no - super service også! bestiller jeg kaffen før 12 kommer postmannen på besøk dagen etter.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som ikke har råd til maskiner til 4000-6000 så kan jo denne være en grei løsning:
    http://www.netonnet.no/Product/Product.aspx?Iid=210191
    http://www.gerby.com/varumarke/information.asp?ID=8055

Ser ut som Netonnet har en spesialpris på denne, da Frapp.se selger den for 5000kr.
    Ikke like vakker\tøff som Krups XP-serie, men veldig billig.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert en grei maskin det der, selv om jeg er litt skeptisk til de billige ukjente merkene". (Hadde en selv som ikke var rare greiene)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode forslag her, men det er ikke særlig fokus på hva slags kaffe man drikker. Espresso og presskanne er jo to vidt forskjellige ting. Så jeg vil si at traktekaffe er i kompaktanlegg-klassen, og presskanne med nymalte bønner er i high-end klassen inne kategorien "kaffe". Mokkakannen som er avbildet lenger opp her er jo også nettop dét, en mokkakanne, og det er ikke det samme som espresso. Men mokka er også godt. ;-)

Når man lager en vanlig kopp kaffe på en espressomaskin, blir resultatet helt annerledes enn en ånkli espresso, en slags hybrid, hverken mor eller datter. Jeg gjør det fordi det går kjapt, men hvis jeg skal lage kaffe til flere enn 1 person, så foretrekker jeg presskanne, men fortsatt med nymalte bønner, selvsagt.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    ...Når man lager en vanlig kopp kaffe på en espressomaskin, blir resultatet helt annerledes enn en ånkli espresso, en slags hybrid, hverken mor eller datter. Jeg gjør det fordi det går kjapt, men hvis jeg skal lage kaffe til flere enn 1 person, så foretrekker jeg presskanne, men fortsatt med nymalte bønner, selvsagt.
    Jeg regner med at du her sikter til de helautomatiske "billige" espressomaskinene - ikke de spesifikt dedikerte manuelle (eller dyre automatiske) maskinene som VIRKELIG lager god kaffe....?

Newcomer Johansen^ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svart Kaffe er ikke godt :smile:
    Men Cappuccino og Latte liker jeg :grin:

Er nettopp fylt 15, så kan hende at jeg kommer til å bli glad i svart kaffe senere..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Jeg regner med at du her sikter til de helautomatiske "billige" espressomaskinene - ikke de spesifikt dedikerte manuelle (eller dyre automatiske) maskinene som VIRKELIG lager god kaffe....?
    OK, nå skal jeg være litt forsiktig med å komme med bastsante konklusjoner, jeg har ikke fått servert vanlig kaffe tilberedt på en high-end manuell espressomaskin ennå. Min maskin er av den billige typen manuell, type 6 år gammel Krups. Din Rancilo er i High-end-segmentet. Automatiske maskiner av typen som står på jobben til folk regnes ikke, de lager det jeg vil karakterisere som "teknisk kaffe"; svart og koffeinholdig, ellers lite til felles med god kaffe. Hjemmeautomater har jeg ingen erfaring med.

Jeg lager ikke espresso på min, til det duger den rett og slett ikke, og espressoen blir rett og slett vond. Men til å brygge en kopp vanlig kaffe duger den, men det kan godt hende resultatet hadde blitt "VIRKELIG god kaffe" med en bedre maskin. Men hvis jeg skal lage VIRKELIG god kaffe, så bruker jeg presskanne. Hvis Krupsen ryker (krysser fingrene...) så kommer jeg nok til å kjøpe en av de bedre manuelle maskinene, f.eks. Rancilo. Mulig at jeg da skifter mening i forhold til presskannen.

Jeg mener først og fremst at vanlig kaffe og espresso er to heeelt forskjellig ting og kan egentlig ikke sammenliknes. Når folk snakker om "kaffe" så tenker de tradisjonelt på trakter eller presskanne. Vanlig kaffe tilberedt på espressomaskin vil jeg si blir en hybrid i forhold til de tradisjonelle metodene. Man får den runde og fyldige smaken som i god kaffe og cremaen på toppen som kjennetegner espresso, men man får ikke kruttstyrken som i espresso. Smakskarakteren ellers kommer jo an på hva slags bønner man bruker.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget god argumentasjon, og selvsagt så sant som det er skrevet.

Trakter- og presskannekaffe er selvsagt ikke det samme som espresso. Imidlertid har de til felles at det svært langt på vei er selve kaffetypen som bestemmer resultatet.

Dog skal man også ha i tankene at i en presskanne skal kaffen være i god kontakt med vannet i flere minutter. En espressomaskin bruker typisk 25 sekunder på å lage en kopp, så det sier seg at selv at uttrekk og karakter blir en helt annen. Av samme årsak er malingsgrad og brenthet en helt annen.

Også dette er årsaken til det faktum at de aller fleste kaffetraktere her i landet EGENTLIG skal benytte ordinær kokemalt kaffe. Dette fordi vanntemperaturen er for lav, samtidig som traktetiden er for lang for filtermalt kaffe. Husk at enkelte traktere benytter opp i mot 10 minutter på å lage en kanne. Det er åpenbart altfor lenge. Derfor bør man ikke trakte mer enn en halvliter om gangen. Da blir traktetiden såpass kort at smaken virkelig kommer frem (når filtermalt kaffe benyttes).

Espressomalt normalkaffe laget på espressomaskin blir selvsagt smaksmessig også langt fra det samme som en traktet kaffe eller fra presskanne. Begge deler kan benyttes i skjønn forening, med andre ord... ;-)

Og ja; jeg foretrekker selv vellaget presskannekaffe fremfor vellaget traktekaffe. Espresso, imidlertid, er (og blir) min preferanse, selv om resultatet av og til kan smake redselsfullt... :???:

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å leser hva dere skriver. Tydligvis mye å lære om kaffe. Får mer og mer lyst på en skikkelig god kaffemaskin hjemme. Espresso trenger jeg ikke, men en helautomatisk maskin som kværner selv og lager utsøkt kaffe hørtes fristendes ut...

Espresso Trailer
    Moschetti's latest creation: the espresso trailer. Extremely versatile. Connect it to any worthy vehicle with a trailer hitch and voila! You've got a mobile espresso business. The options are endless. This particular model comes equipped with espresso and crepe makers. What do you want in yours? Give us a call to find out how easy it is to get into the lucrative coffee industry.

Eller hva med en egen van med store muligheter for god kaffe når man sitter å stanger i køen på vei til jobb....?

Tror det er denne de bruker på Shell (som IMO blir veldig god), men jeg har hørt prisen er på rundt 120 000,- (?).

Ellers så har jeg smakt kaffe fra denne maskinen, og den er noe av det bedre jeg har smakt. Mener prisen er rundt 18 000,- Litt over hva jeg hadde tenkt til å bruke...

http://www.miele.no/product.cfm?path=2,9&pcat=4&id=1009

Ser ut som den AK har kjøpt kanskje er det mest økonomiske alternativet... :?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stor grad enig med deg, Roko. Men espresso er dessverre ikke for hvermannsen siden det er såpass krevende å få til. En perfekt espresso er himmelsk, som om selve skaperverkets hensikt med kaffebønnen er konsentrert i en munnfull forbehold noen få utvalgte. En dårlig espresso er ikke god i det hele tatt. Sånn er det dessverre, og jeg har tatt konsekvensen av dette og gidder ikke prøve engang før Krupsen ryker :smile:

Men jeg synes faktisk ikke det er veldig stor forskjell på presskanne og kaffen fra "espresso"maskin (forutsatt samme bønnen, selvsagt). Mange av de samme smakselementene er der men de er kanskje tydeligere fra presskanne. Presskannen blir kanskje også rundere i smaken.

Men ekspresskaffen Krupsen presterer er god, men også her er malingsgraden avgjørende, ikke så grov som traktekaffe og ikke så fin som espresso. Tipper det tar ca. 30 sek. å fylle en litt stor kaffekopp. Inkl. påfylling av friskt vann, maling av bønner osv. tar det maks 2 min. å lage en god kopp kaffe. Resultatet er fyldig god kaffesmak med flere distinkte smakselementer og en herlig crema på toppen. Men det er ganske store variasjoner. Noen dager er kaffen mindre god, jeg skulle gjerne visst hva dette kommer av. I løpet av 5-6 år har jeg tilberedt over 2000 kopper etter samme oppskrift, men allikevel er resultatet varierende fra dag til dag. Merkelig.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen andre referanser enn min Moccamaster, men etter å ha brukt presskanne noen dager nå med nymalt god kaffe har jeg blitt helt frelst. Jeg kommer til å trives godt med presskanne i lang tid fremover.

Jeg fant frem en liten presskanne (type 1 kopp) som jeg kjapt lager morgenkaffe på. Det eneste som "bråker" er vannkokern.

Jeg setter veldig stor pris på en god espresso, og jeg drikker den helst uten tilsetninger som sukker eller kalveføde, men den synes jeg passer best etter en god lunsj/middag. Jeg har en slik liten espresso kanne til å sette på kokeplate, og den gjør faktisk en ganske god jobb. Trikset er vel å skaffe god kaffe.

For øyeblikket slår jeg meg til ro med dette og glemmer tanken på espresso-/kaffemaskin inntil videre. Det er andre projekter i kinoen som har prioritet på aksess til lommeboka!

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har et tips på ren espressomaskin? Både halv og helauto er intr.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt meg en pakke med nykvernet kaffe hos kaffekompaniet i Bergen i dag. Skal være relativ fersk brent, men oppebevaring er nok neppe den beste i butikken. Blir uansett spennende å prøve. Lurer på hvor lenge kaffen skal trekke i en presskanne? Er det forøvrig greit at vannet kokes først (vannkoker) eller bør det ideelt sett har lavere temepratur?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk beskjed om at kaffen skal trekke i 4 minutter, og jeg bruker nykokt vann fra vannkokern. Jeg bruker litt mere enn en måleskje pr kopp med kaffe (nesten 2dl), dytter "stempelet" litt ned i kanna og fort opp igjen for å blande litt før trekking.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er VELDIG fornøyd med presskanne, men jeg har kommet til at jeg ønsker meg en kaffekvern. Jeg har forstått at en god kvern lager jevnt store partikler, og at en billig "propell" fra elkjøp ikke duger. Noen som kan anbefale en god en som ikke koster skjorta? 1500 er maks, men helst billigere.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne http://www.frieleshop.no/epages/Frie...roducts/952404 er jo billig og kan justeres. Men har ingen erfaring med den, så jeg tør ikke komme med anbefaling.

Jeg har hatt min Gaggia MDF i mange år, og kan anbefale den. Men den er kanskje litt over budsjett, ~2000,-. Ser at Gaggia har en annen også, http://www.gaggia.no/index.lasso?s=detail.lasso&id=370. Sikkert også brukbar. Gaggia er hvertfall et anerkjent merke for kaffeutstyr og holder bra kvlitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Da har jeg trykket på "kjøp" knappen på en Krups XP7240 8)

Elkjøp og Lefdal selger denne til henholdsvis 6k og 7k, men www.trumf.no tar 3795,-. Jeg trodde det var en feilprising, men bestilte en med en gang. Nå i etterkant har jeg spurt de om prisen var riktig, og det kan de bekrefte.
    https://www.trumf.no/Trumf/ProductCa...riantId=061028

Da hadde den steget til 4395

Kan ikke si jeg hadde regna med det

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest denne tråden ble jeg voldsomt kaffetørst, hva kan det komme av. Har kjøpt meg ny trakter, den som vant TV2-hjelper deg og den lager meget god kaffe. Spesielt med kaffe kjøpt på spesialforretning. Tror nesten jeg må ned og kjøpe en pose i morgen den dag...

Side 10 av 155 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •