To tunere på vår antenne

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

To tunere på vår antenne

Hei!

Jeg ønsker meg av diverse grunnen parabol på rommet mitt. Er lei av til stadighet å bli jaget bort fra fjernsynet i midten av en fotballkamp eller mot slutten av en film pga. at mor og far skal se sin 4. nyhetssending for dagen.

Slik oppsettet er i dag:
    I syuen har vi en Nokia 9802 tuner, og den er koblet til en Nokia-disk med to hodet på verandaen. Slik får vi inn Viasat og Canal Digital.

"Planen" min:
    Jeg vil kjøpe nye hoder til parabolen slik at man får to uttak fra de. Deretter vil jeg legge ledning opp på rommet mitt og koble ledningen til en tuner. Kanaler jeg vil ha inn er i første omgang NRK 1 & 2, TV2, TVN og TV3, mao alle "gratiskanalene". Dette er vel mulig hvis man får Viasat- og Canal Digitalkort og bare betaler den årlige kortavgiften til selskapene?

Det jeg da trenger er to hoder (med to uttak på hvert av de), en tuner og Viasat og CD-kort (+noen meter ledning). Jeg har null peiling på parabol, så da stoler jeg på spesialistene her inne . Bor langt ut på bygda, så eg litt tungvindt å ta turen til en forhandler. En fordel om ting kan bestilles via nett.

Så er det deres tur til å skrive

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet.

Dette trenger du:

2 stk Dobbelhode
    1 stk tuner med Conax
    1 stk tuner med Videoguard

Med andre ord så trenger du 2 tunere. Det finnes ingen tuner på det norske markedet som tar begge systemene hvor du får kort til begge.

I tillegg så vil du ha en kortavgift på 895,- i året hos CD og 595 i året hos Viasatt + 69 pr mnd hos Viasatt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for velkomsten

Leste litt i forumet og så at CD ikke vil levere kort til tunere man får inn Viasat på (forstod det av innlegget over også da ), noen som vet hvorfor de ikke gjør det lenger? Ingen vei utenom?

Var småstive priser, men må man så må man. Rart at det skal være så dyrt for kanaler man får inn gratis (med unntak av lisens til NRK (som kommer i tillegg nå også) og TV3) i en by.

Hvilke tunere anbefales? En fordel om de er billige, men det bør ikke gå mye ut over kvaliteten.

Finnes det noen nettbutikk som fører diverse parabolutstyr?

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har fått med deg det meste som trengs. Sånn jeg ser det mangler du bare "Diseqc velger 2-1".
    http://nettdata.no/ velg satelitt og oppe velg tilbehør
    http://nettdata.no/no/dept_10.html

Tuner som støtter begge kodesystemer er f.eks Humax VACI 5350.
    Dem finnes brukt. (Har en selv kanskje til salgs, men den er uorginal fw på for øyeblikket)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digiality 304

Dansk tuner med innebygd Viaccess og Conax
    Vil det ikke fungere med Viasat òg CD på denne? Eller nekter CD å gi meg kort forsi den støtter Viasat? Eller er Viaccess Viasat sitt gamle kodesystem og tuneren støtter ikke det nye? (eller, eller og atter eller :P)

Eksempel på ting:

- 2 stk Universal Twin LNB For tilkobling av 2 mottakere - 1 satellittposisjon (nettdata)
    - 1 stk Humax VACI 5350
    - Ledning

Overlever jeg med dette? Får jeg kort fra både Viasat og CD hvis jeg får tak i en Humax VACI 5350?

Prec: Uoriginal fw = uoriginal firmware? Gjør vel ikke noe så lenge den fungerer skikkelig?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digiality 304 har innebygd Viacess som er det gamle kodesystemet til Viasat.

Humax'en er vel en Viasat godkjent tuner og CD vil dermed ikke sende deg kort til denne.

Du trenger heller ikke diseq, men da må du kjøre 2 stk. kabler fra de doble hodene og direkte inn i hver sin tuner. Altså en kabel fra 1 grad vest hodet rett inn i tuneren fra CD og en kabel fra 5 grad øst hodet rett inn i tuneren fra Viasat

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Firmwaren jeg har på den nå fungerer ikke med viasat sitt nye Videoguard.

Canal Digital har vel ikke lov å nekte å sende ut kort eller ? Hvor står det eventuelt om det ?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canal Digital er et privat selskap som kan gjøre akkurat som de vil. Det er ingen lov som sier at man må tilby et produkt til alle kunder.

Canal Digital vil ikke gi kort til denne tuneren.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir sur på Canal Digital her og har lite lyst å støtte de med knappe 900 i året.

Hva hvis (dette er selvfølgelig hypotetisk, gjør jo selvsagt ikke slikt jeg) jeg sier til Canal Digital at jeg har en tuner som de går med på å levere kort til og bruker kortet på Humax'en? Vil ikke dette fungere? Er det ikke like kort?

Et annet alternativ er hvis jeg ringer til Canal Digital og sier at kortet til parabolen i stuen ikke funherer lenger, og man trenger et nytt kort. Stenger de da det gamle kortet på en måte eller er det mulig å bruke det?

Kommer vel ikke til å prøve å snylte til meg et kort, men fint å vite mulighetene

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da har jeg kommet frem til at jeg foreløpig driter i Canal Digital og satser på en Viasat Basis. Eneste kanalene jeg da går glipp av er TV2 og TV2 Extra, og de må jeg kunne klare meg uten en stund.

Det jeg kjøper:

Nettdata:
    • 2 stk Universal Twin LN (for tilkobling av 2 mottakere - 1 satellittposisjon) (2*650 kr. Nettdata.no)
    • Koax kabel (RG6) 1030 (20*10 kr.)
    • F- kontakt type twist on (RG6) 1931 (2*10 kr.)
    • Diseqc velger 2-1 (kr. 200,-) (like godt å kjøpe med en gang)

Andre plasser:
    • Humax vaci 5350 (kr. 1650,-)
    • Viasat Start (69,- pr måned)

Noen spørsmål til slutt:
    • Passer hodene på disken vår? Er en Nokia-disk på 80cm vi har.
    • Er det nok med en kabel eller må jeg ha to? Er jo signal fra to hoder som skal inn til til meg.
    • Trenger jeg flere "F-kontakter"? Kan slenge med noen til for sikkerhets skyld, er jo ikke akkurat dyre.

Var en liten tur ute på verandaen:
    Diseqc-dingsen henger ute på antennen slik at jeg slipper 2 kabler inn i huset? Da må jeg altså ha en slik "dings" og feste den til antennen, og så blir det en bakel inn her. Hvis jeg da skal dele kabelen til 2 tunere igjen da? kjøpe en til slik for å dele kabelen igjen eller 2 ledninger utenfra?

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg byttet nettopp 2 av mine universal LNB (0.8db) med Invacom 0,3db.
    Vet ikke om mitt øye bedrar meg, men bildet ble bedre, og jeg får ikke lenger "blockinger" ved dårlig vær.

En annen tuner som har støtte for begge formater (med conax cam) er Strong SRT8700.

Om hodene passer vet jeg ikke, men tipper de er universal diameter på dem.
    Du må nok ha 2 kabler og 2 stk Diseqc velger 2-1 (2 inn, 1 ut)fra antennen.

Kjøper du kabel til alt nå så trenger du 12 F-kontakter.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da bør jeg bytte ut hodene med 2 stk Invacom 0.3db. Universal Twin Lnb for å få et bedre resultat?

På antennen er det i dag en 2 til 1 "konverter", trenger jeg da 2 slike? Trenger jeg ikke bare en ny til de to kablene som skal opp til meg (gjøre de om til en kabel)?

Hvis det er alt tror jeg at jeg trykker på bestill i morgen

Hvordan er Humax-tuneren i forhold til Strong SRT8700?

Edit:

Slik + Humax'en?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KjellV
    Blir sur på Canal Digital her og har lite lyst å støtte de med knappe 900 i året.

Hva hvis (dette er selvfølgelig hypotetisk, gjør jo selvsagt ikke slikt jeg) jeg sier til Canal Digital at jeg har en tuner som de går med på å levere kort til og bruker kortet på Humax'en? Vil ikke dette fungere? Er det ikke like kort?

Et annet alternativ er hvis jeg ringer til Canal Digital og sier at kortet til parabolen i stuen ikke funherer lenger, og man trenger et nytt kort. Stenger de da det gamle kortet på en måte eller er det mulig å bruke det?

Kommer vel ikke til å prøve å snylte til meg et kort, men fint å vite mulighetene
    Er ikke dette å snu problemstillingen på hodet?

Problemet er jo at Viasat krever at man bruker Viasat godkjent boks (Les: boks hvor Viasat har FULL kontroll) og ikke tillater kort/CAM til andre bokser. Det ligger også implisitt i kravet til NDS (Videoguard) at det ikke er tillatt med CAM til bokser som kjører NDS. Viasat har her brutt avtalen med NorDig og Canal Digital. Foreløpig godtar Viasat og bruke CD-kort og CAM i sine bokser, men de tillater ikke at Viasat skal kunne sees på noe andre enn Viasat-boksene. Men dette skal det også i følge godkjenningen til NDS bli slutt på.

Helt enig med CD i at det er problematisk å levere kort til tuner hvor Viasat krever full kontroll og nekter å gjøre det samme andre veien

Jeg sa opp mitt Viasat abb. og sendte hele dritten i retur. Alle burde nekte å bruke Visat til de aktepterer å kjøre på enhver mottaker med mulighet for CAM.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om mitt øye bedrar meg, men bildet ble bedre, og jeg får ikke lenger "blockinger" ved dårlig vær.
    Var det noe forskjell i mottager styrken? Isåfall, hvor mye?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gard: Hvis det du sier her stemmer (virker forsåvidt logisk) så skal jeg trekke tilbake min kritikk om Canal Digital og heller rette den mot Viasat. Hadde ikke bestillt Viasat hvis jeg ikke hadde vært avhengig av Champions League

Takk for hjelpen alle dere som har svart, ting og tang er nå bestillt og bare venting og montering som gjenstår nå.

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stein
    Var det noe forskjell i mottager styrken? Isåfall, hvor mye?
    Så ikke på mottakerstyrken, bare registrerte at bildet ble bedre, og at det ikke falt ut i drittværet vi har hatt i Bergen i det siste.
    Antennen er en NorSat 99cm med 4 hoder.

Signalet falt ikke like mye ut før når jeg brukte Humax 5350. Så det er mulig at Dreamboxen krever sterkere signal inn.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •