30mm kantfres

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25

Tråd: 30mm kantfres

  1. #1
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    30mm kantfres

    Skal kappe hull i en 30mm MDF plate, og trenger kantfres. 8mm tange. Har vært innom alel byggshopene i nærheten, Clas var nærmest med 25mm.... noen som vet hvor man kan få tak i slikt?

  2. #2
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

  3. #3
    Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Den "vanlige" prosedyren er vel å frese så dypt man kan fra ene siden, så snu platen og ta resten fra baksiden. Men dette er kanskje en baffel som allerede er montert på kassen? Ellers klarer du deg med en 15-16mm dyp fres..

    Har kjøpt mange spesielle/ukurante fresestål på ebay, der finner du helt sikkert det du trenger, men det er jo sjeldent "overnight delivery" derifra om dette haster

  4. #4
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mulig verktøyas.no som ligger i Stavanger har. Ligger nærmere deg.

  5. #5
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Haakon O
    Den "vanlige" prosedyren er vel å frese så dypt man kan fra ene siden, så snu platen og ta resten fra baksiden.
    Tror dette er den beste måten ja - for verktøyet også.

  6. #6
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg skal skjære etter mal, så da må jeg komme gjennom i en omgang. Ellers må jeg skjære, snu, motere mal igjen og håpe jeg treffer nøyaktig... Blir ikke pent kutt av sånt....

    Ser i katalogen til verktøyas.no. Lengste kantfres med 8mm tange er 25,4mm, som er det lengste jeg har funnet over disk også. Fant 50mm, men det hadde 12mm tange. Da må jeg ha ny maskin også...

  7. #7
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Jeg skal skjære etter mal, så da må jeg komme gjennom i en omgang. Ellers må jeg skjære, snu, motere mal igjen og håpe jeg treffer nøyaktig... Blir ikke pent kutt av sånt....
    Har du ikke tenkt å bruke sirkel-jig når du freser?

  8. #8
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jo, til de runde hullene.

    Skal ha port og horn også, og de er firkantede.

    Fant et sett på ebay som skulle gjøre susen, men da må jeg vente to uker...

  9. #9
    Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    side 28 i pdf'en fra verktoyas; varenummer C022: fresestål Ø12,7mm 32mm lengde 8mm tange.

    Men om det er lagervare er en annen sak, godt mulig ebay er like raskt. Du får en ganske heftig radius i hjørnene uansett, så du må nok fram med stikksaga skal du ha rette hjørner?

  10. #10
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Jo, til de runde hullene.

    Skal ha port og horn også, og de er firkantede.
    Ok, og hornene skal felles ned siden finish er viktig? Ellers er det jo bare å bore 4 hull og sage mellom (og litt forbi)?

  11. #11
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Slotporter.....

  12. #12
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Slotporter.....
    Skarru ha porter også? Hvor vanskelig går det an å bli egentlig?

  13. #13
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe!

    Siden disse muligens får et slags godt ry her på forumet så tenkte jeg å prøve å få dem litt fine. Da går det kanskje an å få solgt dem om noen år, om det skulle komme til det. Da nytter det ikke med en skjelven bølgekant på portene.

  14. #14
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du kan jo bruke stikksag da. Med mindre du har parkinson så får du et bra hull.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

    Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

  15. #15
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det blir liksom ikke skikkelig beint med stikksag uansett. Men mulig jeg går for den løsningen allikevel, selv om det er litt kjipt.

  16. #16
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Det blir liksom ikke skikkelig beint med stikksag uansett. Men mulig jeg går for den løsningen allikevel, selv om det er litt kjipt.
    Jeg tror jeg hadde gått for pendelstikksag m/anlegg og brukt avrungdingsfres i etterkant for å pynte på og runde av porten. Til slutt hadde jeg smørt på med et tynt lag sparkel og pusset ned igjen. Tror dette kan bli relativt greit.

  17. #17
    Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Du kan jo bruke stikksag da. Med mindre du har parkinson så får du et bra hull.
    Ågud. Som jeg lo! Eller, jeg ler enda

  18. #18
    Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her:

    Fresebor HSS - Biltema

    Med disse kan du frese så tykke plater du nesten bare vil. billig er de også.

  19. #19
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Aleksander: De borene har ikke kulelager nede, så da kan de ikke følge en mal, om du skjønner. Men takk for tipset!

    Har fått et tips av BEF jeg skal sjekke ut. Hvis ikke får jeg prøve å få til et anlegg til stikksaga eller noe jalla greier.

  20. #20
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har funnet et sted som selger 30mm kantfres. Dere som har litt erfaring, vil jeg klare å kappe 30mm plate med 30mm fresestål? Er redd jeg bommer ørlite på høyden og ender med å ikke komme gjennom...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •