SIBA og återstellningsgebyr - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
  1. #21
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    At dette er en ekstraservice som i seg selv ikke er regulert i lovverket er helt klart, men de blir felt krystallklart av markedsføringsloven så bare å gå videre med saken.

    Nettsiden rundt angrett og åpent kjøp ol er bare et sammensurium ja. Slik fremtrer de ikke seriøst og profesjonelt med.

  2. #22
    Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Re:Pant

    Var inne på forbrukerrådets sider og der fant jeg de 300 kr. de har lagt inn under angrerett. Finner kanskje Siba på noen messer, men på homeparties og dørsalg er de vel ikke riktig gode

    Angrerettloven gjelder ved:
    Salg utenfor fast utsalgssted, som f.eks. dørsalg, messesalg, gatesalg, homeparties og på arbeidsplassen - og når kjøpesummen er over 300 kroner.
    Fjernsalg (kjøp via internett, telefon, postordre eller TV-shop). Her gjelder loven uansett kjøpesum.

  3. #23
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Korrekt, svært mange leser og gjør seg opp en mening om uttrykket;
    "salg utenfor fast utsalgssted"
    uten å sjekke hva det betyr i lovens forstand.

    Det er derfor mange, til og med profesjonelle butikker! som tror denne begrensingen i angreretten gjelder regulær internetthandel, noe den altså IKKE gjør.

  4. #24
    Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    Korrekt, svært mange leser og gjør seg opp en mening om uttrykket;
    "salg utenfor fast utsalgssted"
    uten å sjekke hva det betyr i lovens forstand.

    Det er derfor mange, til og med profesjonelle butikker! som tror denne begrensingen i angreretten gjelder regulær internetthandel, noe den altså IKKE gjør.
    Tusen takk for veldig nyttige opplysninger :-) Dette forumet er uvurdelig når man har problemer av både teknisk og økonomisk art :-)
    Sendte en ny mail til ettermarkedsansvarlig og henviste til markedsføringsloven §6-8. Den bør dekke det meste..
    Syntes også det var på tide og spørre han hvor mye jobb og negativitet han ville ha for 600 kr.
    Avventer svar.

  5. #25
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe, stå på. 600kr for returnering av xbox, er jo nesten halvparten av hva xboxen koster, helt utrolig. Kunne skjønt det om det var en pc, alt annet syns jeg ikke skal koste noenting, da mange ting i tillegg bare har en reset button. Kanskje max en 100lapp for lønn og strevet.

    I værste fall her kan vi jo starte en bedrift som tar seg av disse sakene, vi har en egen liten avdeling i SIBA, og tar bare 500kr istedenfor, kan vi stå der resette diverse ting

  6. #26
    Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fattigmann
    Det er jo dette som er problemet. Xbox`en ble kjøpt med formål å teste den mot PS3 og hvis den falt i smak hos husets yngste, beholde den. Det er jo naturlig å sjekke kjøpsvilkårene for å se om man skal hente en ny i butikk, låne en, Finn, etc. Åpent kjøps vilkårene ble da selvfølgelig sjekket nøye. Der står kun PC nevnt. Da var det bare å sette seg i bilen og hente en på Siba som var nærmest ( hadde den blitt kjøpt på nett hadde denne diskusjonen aldri funnet sted pga. angreretten). Når vi fikk kvitteringen så jeg med en gang at det var flere forbehold for åpent kjøp, men ingen som var i nærheten av Xbox.
    Når det var enighet ( det er sjelden :-)) i huset om at PS3`en skulle beholdes. Xboxen ble pakket ned slik at den var helt lik ny og levert over disk til Siba. Da først kommer opplysningen om återstellningsgebyr.
    Det hadde aldri blitt kjøpt noe utstyr på Siba hvis dette var opplyst om tidligere, men Elkjøp som i følge nettsiden kun har forbehold mot mobiler, spill / film som er åpnet og produkter med abonnement. De har ikke engang reinstall av PC som tema.
    Jeg skjønner også at det er vanskelig å formulere åpent kjøp avtalen siden elektronikk endrer seg så fort. Hvis jeg var sjef på Siba ville jeg nok nøyd meg med PC som jeg regner som den mest tidkrevende. Man må jo ta kundeservicen i betrakning og ikke minst hvor mye bråk man vil ha i forretningen pga. uklare avtaler. En del av de som returnerer utstyr er jo ikke direkte diplomater :-)
    Dagens åpent kjøp avtale kan ikke være mye vurdert, den virker mest slengt ned på papiret.
    Er redd de samme problemstillingene gjelder for agrerett på nett, f.eks for utstyr med harddisk eller likende og kamera ! Kjøpe et speilrefleks kit (hus + objektiv) på MPX for noen år siden. Var usikker på dette objektivet og spurte derfor om jeg kunne teste det først og i fall jeg ikke likte det - angre. Fikk dette bekreftet. Her snakker vi om et kit til kr 13000, så ikke småpenger akkurat.

    Når jeg fikk det tok jeg noen bilder - maks 50, men likte ikke objektivet. Når jeg ville angre og bytte i bare hus, gikk ikke dette da jeg hadde tatt bilder, faktisk hadde det holdt å ta et bilde. Å teste etter MPX's syn var å ta det ut av esken å titte, ikke ta bilde. Dette sto det ingen ting om noe sted.

    Solgte objektivet privat og tapte ikke noe på det, men har ikke handla der siden og vil neppe gjøre det heller.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

  7. #27
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Solgte objektivet privat og tapte ikke noe på det, men har ikke handla der siden og vil neppe gjøre det heller.
    Det er klart, det letteste er å bare selge varen igjen, taper man minst penger på det. Og heller bare la vær handle der ved en senere anledning.

  8. #28
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Er redd de samme problemstillingene gjelder for agrerett på nett, f.eks for utstyr med harddisk eller likende og kamera !
    Nei, faktisk ikke. Der har vi et lovverk som regulerer hva som er lov og ikke, i motsetning til vage, diffuse og manglende vilkår hos diverse firmaer som prøver å tilby noe mere enn det man har rett på.

    I tillegg har vi saker fra Forbrukertvistutvalget som er retningsgivende.

    Men at Mpx og flere butikker har vært mere restriktive enn de rettighetene loven gir er helt klart.

    Men dersom man tror man skal benytte angreretten iht Angrerettloven så er det en svært god retningssnor å ikke ta produktet i bruk som det er din egen vare, men test produktet helt minimalt!

    F.eks så er det mange som tror at lovens 14 dagers returrett betyr at man kan bruke produktet hver dag i 14 dager, men det er helt feil. De 14 dagene er kun en tidsfrist, ikke en bruksrett.

  9. #29
    Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjøp enda en xbox men nå på elkjøp og gå så rett til siba..
    Lever den nye på siba og si at den ikke er åpnet engang,
    så leverer du den nå brukte du kjøpte på siba på elkjøp som aksepterer bruk..
    Dermed har du fått alt tilbake, noe tungvindt da..
    Jeg syntes forøvrig det er en utrolig service å kunne levere tilbake varene enn har åpnet/brukt den i 30 dager....

  10. #30
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Om du tror strekkodene "godtar" det så.
    Ikke vet jeg, men vil tro de, dvs kasseapparatet, vil gi klar beskjed om det.

  11. #31
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av scanspeak
    Kjøp enda en xbox men nå på elkjøp og gå så rett til siba..
    Lever den nye på siba og si at den ikke er åpnet engang,
    så leverer du den nå brukte du kjøpte på siba på elkjøp som aksepterer bruk..
    Dermed har du fått alt tilbake, noe tungvindt da..
    Jeg syntes forøvrig det er en utrolig service å kunne levere tilbake varene enn har åpnet/brukt den i 30 dager....
    Du synes ikke det er litt feil å utnytte (les misbruke) returretten til elkjøp på denne måten?

    Du mener det er utrolig god service å ha en sånn avtale, men oppfordrer til misbruk av den.....

  12. #32
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det skal sies at Elkjøp hadde nettopp en slik returordning med "fremmede varer" i julen nå.
    Men regner med at eksterne varer måtte være uåpne.

  13. #33
    Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av scanspeak
    Kjøp enda en xbox men nå på elkjøp og gå så rett til siba..
    Lever den nye på siba og si at den ikke er åpnet engang,
    så leverer du den nå brukte du kjøpte på siba på elkjøp som aksepterer bruk..
    Dermed har du fått alt tilbake, noe tungvindt da..
    Jeg syntes forøvrig det er en utrolig service å kunne levere tilbake varene enn har åpnet/brukt den i 30 dager....
    Det er en VELDIG god service og ha en bytterett og den skal vi ikke misbruke. Derimot forventer jeg at firmaet som har en returrett spesifiserer hvis det er noen unntak.
    Hifiklubben hadde tidligere 30 dagers returrett, men den ble tatt bort da flere som skulle ha fest hentet utstyr hos dem og kjørte fult hele helgen. Da har jeg ikke noe problem med å skjønne at ordningen avvikles.
    Vi får se når ettermarkedsansvarlig får sovet på det, om morgendagens svar blir bedre :-)

  14. #34
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    Hadde det vært din butikk, hadde du stolt på kundene som sier de har gjort det helt til du får en pc el i retur full av porno?
    Nei, men uansett så skal de jo sjekke den før de selger den videre. De gjør de vel med alle varer og da kan de jo se om den er resatt. En PC er en annen sak. Dette var vel snakk om en Xbox.

  15. #35
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, og måten man "ser" det på er å gjøre jobben selv.

    Det er svært tidkrevende og nærmest klin umulig å sjekke at at pc er resatt korrekt og ingen virus, rootkit, porno ligger gjemt et sted.
    Det vil du ihvertfall ikke betale for..

    Edit, svaret er til det opprinnelige innlegget over, ikke det redigerte.

  16. #36
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    Ja, og måten man "ser" det på er å gjøre jobben selv.

    Det er svært tidkrevende og nærmest klin umulig å sjekke at at pc er resatt korrekt og ingen virus, rootkit, porno ligger gjemt et sted.
    Det vil du ihvertfall ikke betale for..

    Edit, svaret er til det opprinnelige innlegget over, ikke det redigerte.
    Som sagt så er det ikke PCen jeg tenker på her men xbox. Den kan du fint resette selv på et blunk og når de "ser" på varen de har fått tilbake så vil de "se" at den er resatt. Om de ikke skal ha 600,- for å "se" da Tog du an?

  17. #37
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Som sagt så er det ikke PCen jeg tenker på her men xbox.
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    Edit, svaret er til det opprinnelige innlegget over, ikke det redigerte.
    ..og i det innlegget ditt var det kun snakk om pc før du redigerte posten.
    Uansett, ordkløveri.

    Har MS implementert en funksjon som ved kun å se på esken sier at Xboxen er 100% lik som fra fabrikken? Som tar 2 sekunder å sjekke eller må Xbox kobles opp og alt av mapper ol må gåes gjennom? Som dermed tar tid og etterpå kan det garanteres at det ikke er noe snusk der..

    Returrett er en ekstraservice og at de velger å sette vilkåret til retur av slike produkter er at det koster kr 600 er deres valg og som de har forhåpentligvis har regnet på og inngår i det totale businessbildet. Noen vil velge å handle andre steder da, men så slipper selger også mange "gratisjobber" i etterkant.

    Slike vilkår er gjerne preget at det skal være forholdsvis enkelt for begge parter og at de ser på som enklest å stole på jobben man selv gjør for deriblant å slippe sjokkerende kunder og negative oppslag er greit nok.

  18. #38
    Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Nei, men uansett så skal de jo sjekke den før de selger den videre. De gjør de vel med alle varer og da kan de jo se om den er resatt. En PC er en annen sak. Dette var vel snakk om en Xbox.
    Er redd en XBOX blir å regne som en dedikert PC m processor og minne, som kommuniserter over nett, oppdatere FW, lagrer på disk etc. Mulig den kan resettes enklere enn en PC, men forsatt en jobb som skal gjøres. Bedre at den som returnerer betaler enn at all skal betale.

    Det som er krittikkverdig er at man ikke gir riktig opplysninger om dette ved salg - burde stått eksplisitt under vilkår ved retur. Det er god nok grunn til å ikke godta gebyr.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

  19. #39
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    ..og i det innlegget ditt var det kun snakk om pc før du redigerte posten.
    Uansett, ordkløveri.

    Har MS implementert en funksjon som ved kun å se på esken sier at Xboxen er 100% lik som fra fabrikken? Som tar 2 sekunder å sjekke eller må Xbox kobles opp og alt av mapper ol må gåes gjennom? Som dermed tar tid og etterpå kan det garanteres at det ikke er noe snusk der..

    Returrett er en ekstraservice og at de velger å sette vilkåret til retur av slike produkter er at det koster kr 600 er deres valg og som de har forhåpentligvis har regnet på og inngår i det totale businessbildet. Noen vil velge å handle andre steder da, men så slipper selger også mange "gratisjobber" i etterkant.

    Slike vilkår er gjerne preget at det skal være forholdsvis enkelt for begge parter og at de ser på som enklest å stole på jobben man selv gjør for deriblant å slippe sjokkerende kunder og negative oppslag er greit nok.
    HE he---på en eller anna måte har jeg klart å havne i et ordkløveri ja. Det er ikke meningen . Det jeg i utgangspunktet lurte på var jo om Siba hadde 2 prosedyrer på feks en xbox. Punkt 1: De tar betalt for å sjekke xboxen ved retur. Feks embalasje, skader, tilbehør, og at systemet må resettes.

    Punkt 2: De tar betalt for resettinga som en separat prosedyre. Og "what do you know" hvis du fikser dette selv så sparer du dem for jobben?? Ey? .

    Men nei. Uansett hvordan du vrir og vender på det så blir det ekstraarbeid ved returer og med det dekningsbidraget i elektronikkbransjen i dag så må det tjenes penger på noe her og der. Så jeg syntes ikke det er så galt. Jeg skjønner ikke hvorfor dette er så mye å engasjere seg for. Vi Nordmenn har vel sånn ca verdens beste forbrukerrettigheter. Og det å låne et slikt produkt for å teste det, og så levere det tilbake som en brukt vare for så å få alle pengene tilbake. Det er unødvendig på en slik vare. Hadde det vært en forsterker, eller et par høytalere til 30 000,- så er jeg helt med. Men det er jo bare en stor kjede så de har sikkert nok av kunder og penger å ta av så da er det ikke så fali

  20. #40
    Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Men nei. Uansett hvordan du vrir og vender på det så blir det ekstraarbeid ved returer og med det dekningsbidraget i elektronikkbransjen i dag så må det tjenes penger på noe her og der. Så jeg syntes ikke det er så galt. Jeg skjønner ikke hvorfor dette er så mye å engasjere seg for. Vi Nordmenn har vel sånn ca verdens beste forbrukerrettigheter. Og det å låne et slikt produkt for å teste det, og så levere det tilbake som en brukt vare for så å få alle pengene tilbake. Det er unødvendig på en slik vare. Hadde det vært en forsterker, eller et par høytalere til 30 000,- så er jeg helt med. Men det er jo bare en stor kjede så de har sikkert nok av kunder og penger å ta av så da er det ikke så fali
    Joda, forbrukervernet i Norge er veldig bra, men det er vel en grunn til at det er blitt så bra? Lovmakerne har sikkert sett en del "lurv" og gjort en jobb for kvitte seg med useriøse aktører.
    At det må gjøres en jobb på returnerte produkter er det heller ingen tvil og det kan det betales for, MEN det forutsettes at det er avtalt på forhånd. Det er her jeg føler meg dårlig behandlet, og når jeg føler meg dårlig behandlet blir jeg veldig sær :-) Derfor har denne saken blitt en prinsippsak og da blir man gjerne litt ensporet og ser ikke saken fra alle kanter.
    REturgebyret på Xboxen er 33%. Hvis vi tar ditt eksempel med høyttalere til 30k. Du har sikkert sjekket hjemmesiden til firmaet først og der står det at du har returrett på alle produkter unntatt PC`er. Du får låne med deg de hjem og når du betaler får du et papir i hånden hvor det står at du kan returnere produktene vederlagsfritt innen 30 dager. Gjelder ikke PC`er - forsterkere - BD spillere. Når du returnerer de sier plutselig selgeren at de har vært tilkoblet en forsterker og må derfor sjekkes. For denne jobben tar vi 10K. Selgeren har lite fullmakter og DL er ikke inne så du tar de pengen du får og tenker jeg klager oppover i firmaet senere så går det sikkert iorden. Du sender en klagemail når du kommer hjem og det første svaret du får dagen etter er et standardsvar hvor de i første setning henviser til at returretten egentlig ikke gjelder når embalasjen er åpnet :-O. Syntes du det er OK?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •