Ny-HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Ny-HTPC

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny-HTPC

Hallo dere.
    Etter å ha lest på en del forum angående HTPC, så må jeg som mange andre skrike ut etter hjelp. Utgangspunktet mitt var å finne den ”beste” Barebone pc’en, men etter å ha lest i diverse forum, blir det nok selvbygget pc med standard ATX. Maskinen skal brukes primært til film og musikk (TV-Radio).
    Da dette kommer til å koste, så håper jeg at noen kan komme med gode råd/betraktninger på oppsettet mitt: Det viktigste er at pc’en ikkebråker
    Kabinett >HT-400,
    H-kort >MSI 925X NEO Platinum-54G
    Prosessor > P4 550 3.4 Sokket LGA775
    RAM> 2X5400 DDR2 1024MB
    Antar at det integrerte lydkortet er bra nok, da det har optisk og coaxial utgang.
    Lengre kommer jeg ikke, da det er så sinnsykt mye info og meninger:>
    1) Hvilken strømforsyning og vifte bør jeg ha i denne boksen?
    2) Hva/hvilken vifte bør jeg kjøpe til prosessoren?
    3) Hva bør jeg satse på av skjermkort/TV-kort (PCI-EXPRESS)?
    4) Hva med disk(er) og DVD-brenner(S-ATA)?
    5) Operativsystem (XP + myHTPC)?

Kom for all del med betraktninger på om jeg skal kjøpe en annen prosessor eller hovedkort for å få den til å bråke minst mulig.
    Tror ikke jeg kommer til å bruke så mye mer enn 20 lapper.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Hvilken strømforsyning og vifte bør jeg ha i denne boksen?
    Jeg har samme kabinettet, og bruker denne: http://www.vendur.no/catalog/product...roducts_id=111
    Den er helt tyst, og bør levere nok til det du har satt opp.
    Jeg har en kabinettvifte ( denne: http://www.vendur.no/catalog/product...products_id=68 ), og det holder. Da har jeg i tillegg heatpipe vifteløs kjøler på mitt ASUS 9600, som genererer mye varme.

Med zalman kjøling på prosesoren så er denne maskinen nesten lydløs. Jeg kan ikke høre den, med mindre jeg går inn for det, og legger meg ned ved siden av maskinen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, da er jeg litt nærmere en etterlengtet HTPC :lol:

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt alvorlig. For 20 lapper får du en kanon dvd-spiller som både er stille, enkel å betjene, garanti, vanlig digital lydutgang, dvi og komponent. Du får de kablene du trenger (dvikabel, komponentkabel og digital lydkabel)
    Fjernkontroll også selvsagt.

Fremdeles har du 8-10k igjen som du kan bruke på en helt grei pc.
    (Ser folk måler pcene sine i Doom3 for tiden. Min amd xp2800 med 1gb ram og ati 9700 pro skjermkort kjører Doom3 helt fint, noe som forteller meg at man ikke trenger det råeste som fins.)

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prec, var det i 640x480, med all antialiasing og shading av? :roll: Og det kommer mye an på hva man skal bruke sakene på. En CRT-prosjektør har store fordeler av ffdshow, som jeg ikke har hørt at en vanlig DVD-spiller kommer med foreløpig...

Conger, ærlig talt, det er da helt unødvendig å bruke så mye penger for å bygge en bra HTPC. Jeg bygde min for godt under ti høvdinger. Kjøp et Aopen Max-3-hovedkort, en Nortwood 3.0 og en Zalman-kjøler, med bra minnne (Jeg bruker OCZ), så kommer du uten problemer opp i 3.5 gig. Selv kjører jeg 3.8 helt stabilt, men jeg har hørt at ikke alle kommer så langt opp, så det kan jeg ikke garantere.

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Prec, var det i 640x480, med all antialiasing og shading av? :roll: Og det kommer mye an på hva man skal bruke sakene på. En CRT-prosjektør har store fordeler av ffdshow, som jeg ikke har hørt at en vanlig DVD-spiller kommer med foreløpig...
    Ja det kan jo være områder hvor en HTPC er det beste valget. Du nevner CRT som jeg desverre ikke vet mye om, men de fleste har nok en LCD eller DLP projektor. Da duger nok en god dvdspiller i prisklassen 10 000,- vel så godt som en HTPC. Med på kjøpet får du stabilitet og forutsigbaret. For ikke å snakke om at andre (les: kone (mann?)/unger) enn fantasten kan betjene den . Det var vel i korte trekk hva jeg mente

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg vil bruke såpass med penger på en pc er at jeg vil "slå to fluer i en smekk". På grunn av plassmangel vil jeg bare ha en stasjonær pc i leiligheten. Har da tenkt å kjøre VPN mot jobben vha remote desktop på min bærbare. Men for all del, gidder ikke å bruke mer penger enn det som trengs :shock:

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda en grunn til å dele opp kjøpet i 2. Kjøp en PC til rundt 10k som mer enn klarer kravene til VPN og Remote Desktop. Kjøp en DVD-spiller til rundt 10k som du kan selge om noen år å fremdeles få penger igjen. (Mer enn man kan si om pc )
    Bare et råd om hvordan jeg ville gjort det

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En HTPC kan brukes til så mye mer enn å spille av DVD. Den kan brukes som satellittmottaker som gir TV-bilder av høy kvalitet og med opptaksfunksjoner og timeshift og man kan spille av tv-programmer, mp3-filer, bildefiler og alt man behager fra en hardisk/server etc. Man kan også surfe på nettet og lese/skrive mail.

MEN det må sies at en HTPC kan være mye plunder, men når den virker finnes det ikke noe bedre...

John Roger

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man bruke HTPC med linux og sat motaker og få den til å funke som en dreambox i tilegg? hehe

Det ultimate er vel:

Modda xbox, dreambox, htpc og den nye packardbell tingen som dem testa på dinside.no for en tid tilbake hehe

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Prec
    Med på kjøpet får du stabilitet og forutsigbaret. For ikke å snakke om at andre (les: kone (mann?)/unger) enn fantasten kan betjene den . Det var vel i korte trekk hva jeg mente
    Jeg har sagt det før i forumet, og jeg kan godt gjenta det: En riktig oppsatt HTPC skal ikke gi problemer. Aldri. Noen gang. Og slett ikke akkurat når man skal se film. Den eneste unnskyldningen jeg godtar er hvis jeg tester ut nye betadrivere eller andre programmer, men da skjer dette på egne "tuklekvelder". Min HTPC er så stabil, selv med en ganske ekstrem overklokking, at bare en ren maskinvaresvikt skaper problemer (et hovedkort, en prosessor eller en minnebrikke kan man jo aldri vite 100 % sikkert at ikke vil svikte, uansett hvor lenge den har gått stabilt).

Og når det gjelder brukervennligheten kan min sønn på åtte og min datter på sju styre hele kinoen selv, inkludert å slå den på og av. Og det er et oppsett med HTPC og CRT-prosjektør. Alt avhenger av hvor mye omtanke man legger i oppsettet. Punktum.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med mastiff her. I en annen tråd under HTPC så er det flere som har fått problemer med stabiliteten av en eller annen grunn.

Trikset er å la ting være som det er når det virker.

Vil bare få arrestere mastiff på et punkt: Betaversjoner. Antar du bruker en betaversjon av ffdshow. :wink:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg bruker betaene. Men jeg installerer aldri en ny uten å ta et image først og så kjøre film i et par timer uten å slå på prosjektøren, så jeg vet at det er stabilt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •