Pentax P30N

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Pentax P30N

Active bulken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pentax P30N

Heisan gutter og jenter.

Tenkte at jeg denne julen skule overaske min gammle far med extra linser til hans + - 20 år gammle Analoge speilreflex kamera, Pentax P30N

Så jeg lurer da på om noen hær på forumet/eller hvet om noen plass man kan lete etter sånne linser for salg, har googlet litt, uten særlig hell.

Pentax P30N-pentax-p30n-21313628-jpg

Vedlegg 72800

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet kjører Pentax fortsatt på sin egen objektivstandard. Dette innebærer at dagens objektiver skal passe, men selvfølgelig uten funksjonell autofokus. Med riktig objektiv har vel P30N automatisk blender. Dette kan vel også bli et problem. Ta eventuelt kontakt med importøren. De kan helt sikkert svare! Kontakt os - PENTAX Nordic

Active bulken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Samot
    Så vidt jeg vet kjører Pentax fortsatt på sin egen objektivstandard. Dette innebærer at dagens objektiver skal passe, men selvfølgelig uten funksjonell autofokus. Med riktig objektiv har vel P30N automatisk blender. Dette kan vel også bli et problem. Ta eventuelt kontakt med importøren. De kan helt sikkert svare! Kontakt os - PENTAX Nordic

Oi, det var nyttig info. Tusen takk. :-D

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner bruktannonser på Foto.no - Hovedsiden - det er et forum som jeg har hatt mye glede av både ved kjøp og salg av brukte objektiver.

Jeg har faktisk hatt et Pentax P30N selv - og har stadig Pentax, men nå kun digitalt - og P30N kan brukes med alle Pentax-objektiver med Pentax bajonettfatning. Du må bruke objektiver med mulighet for manuell blenderinnstilling - disse moderne digitale objektivene er ikke brukbare på P30N. D.v.s. alt fra de første Pentax-objektivene med bajonettfatning og opp t.o.m. FA-serien.

Du finner mye interessant om de forskjellige aktuelle objektivene her: Pentax Reviews - Pentax Lens Reviews & Pentax Lens Database
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Active bulken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Du finner bruktannonser på Foto.no - Hovedsiden - det er et forum som jeg har hatt mye glede av både ved kjøp og salg av brukte objektiver.

Jeg har faktisk hatt et Pentax P30N selv - og har stadig Pentax, men nå kun digitalt - og P30N kan brukes med alle Pentax-objektiver med Pentax bajonettfatning. Du må bruke objektiver med mulighet for manuell blenderinnstilling - disse moderne digitale objektivene er ikke brukbare på P30N. D.v.s. alt fra de første Pentax-objektivene med bajonettfatning og opp t.o.m. FA-serien.

Du finner mye interessant om de forskjellige aktuelle objektivene her: Pentax Reviews - Pentax Lens Reviews & Pentax Lens Database
    Tusen takk. Ringte for øvrig oxo till Pentax norge, men etter og blitt satt over x antall ganger, uten at di kunne svare spesifikt ga jeg opp. Eneste di kunne si, var att jeg måtte passe på att det var en fullformats linse.

Men takk for all denne nyttige informasjonen! Må si Forum generelt er flotte greiier!

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pentax SMC-A-serien er vel den som passer best til P30N. Da har du mulighet til å bruke eksponeringsautomatikken i P30N, samtidig som objektivene er behagelige å bruke med den manuelle fokuseringen - P30N har jo som kjent ikke autofokus. Autofokusobjektiver er generelt ikke like godt egnet til manuell fokusering - de er litt for kjappe å skru på, og fokuseringsringene kan være ganske vriene på å grep på - særlig hvis man er ute om vintreren og bruker hansker.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Active bulken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.

Fant en SMC PENTAX-M zoom linse på finn. Hva er egentlig forskjellen på M og A, innenfor SMC?

Det eneste jeg finner er

Hi Karen,

(Probably simplifying but it will answer the question well enough...)

Pentax M lenses were designed for the M-series cameras (MV, MX, ME Super etc) which offered manual and/or aperture priority only. The aperture is set with the aperture ring.

A series lenses were introduced to go with the Super-A/Program A and later cameras that offered shutter priority and full program modes and the aperture can be set to "A" allowing the camera to set the aperture, or for the user to set the aperture from the camera (where the model allows that).

Due to metering problems with the M series lenses and the new digital bodies you are better off getting A series lenses if you can. There was a long thread on this last Thursday.

Hope this helps, Kris.

Og

Jeff Polaski , Feb 18, 2007; 11:55 a.m.

I also have the Takumar bayonet f/2.5. It's uncoated and has a bad reputation. I persoanlly lke it. The Pentax-M 135mm f/3.5 is a very sharp lens made compact for the M-Series cameras sold in the 80's. I have one; it's a very good lens. The other lens you list, if not an M-series, may be larger.

Og er ikke da M serien MERE egnet til ett 20 år gammelt kamera!?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette siste innlegget har jeg ikke lagt merke til - beklager det.

M-serien er rent manuelle objektiver - d.v.s. at du fokuserer og stiller blenderen rent manuelt. M-serie-objektiver på mer avanserte Pentax kamerahus fungerer på det blenderstyrte programmet - men ikke i h.t. programautomatikken som velger både blender og lukkertid.

A-serien lar seg styre av Pentax-programautomatikken - det eneste du trenger å gjøre er å fokusere. A-serien kan naturligvis også kjøres rent manuelt m.h.t. fokusering og blendervalg - men da må du svitsje fra A-posisjonen på blenderrringen.

Med P30N er det litt hipp som happ - du får mest ut av A-serien - men M-serien fungerer også greit. Hvis du har litt peiling på hva slags lukkertider du bør bruke.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •