Tips til kamera rundt 5000kr.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til kamera rundt 5000kr.

Har begynnt å bli lei av å låne kamera hver gang jeg skal ta gode bilder. Derfor spør jeg noen som er litt mer erfarne enn det jeg er for å ikke gå i fella.

Saken er et nytt speilrefleks kamera. Budsjettet er rundt 5000kr, men har kikket på alternativer et godt stykke over dette. Av ekstrautstyr i starten vil jeg ha vidvinkel linse og bra blitz men dette skal ikke regnes inn i budsjettet, men det gir en pekepinn på totalen. Det er vel ikke alltids det billigste kameraet danner den billigste "pakken"? Et annen fordel er at det man skal ta bilde av vises i skjermen, og helst skjerm som kan vinkles, men dette er ikke noe must.

Dette blir forhåpentligvis et "startkamera" som jeg kan kjøpe ekstrautsyr til (linser, blitz, etc) og ta med videre til et dyrere kamerahus senere om dette (også) blir til en lidenskap. Jeg har primært kikket på tre alternativer:

Canon: Min far har Canon så "bytte" av linser og slikt kan være en fordel. Liker veldig godt menyene her, og det jeg har testet (tror det er EOS 450D) syntes jeg gir bra bilder men mye gulskjær i mørke rom uten blitz. Jeg vil foretrekke Canon om det blir "delt 1.plass".

Nikon: Låner et slikt i helgen, nærmere bestemt D90. Dette virker som et knallkamera men har som 450D noen år på baken. Syntes også knapper og menyer er mer rotete enn på Canon.

Sony: En liten outsider med et par morsomme triks. Ble anbefalt dette av en venn på Elkjøp. Er snakk om et kamera til rundt 7000kr (tror det heter 650 eller noe). Det som er "fordeler" med dette, eller Sony generelt, er mulighet for videoopptak i full hd og vridbar skjerm. Men viktigst er bildestabilisator i kamerahuset som visstnok gjør at linser er billigere enn hos de overnevnte.

Kameraet skal primært brukes til bilder av Hifi, men også bilder av kjæresten, samt biler og annet morsomt.

Så dere som kan det, argumenter. Maks budsjett ink linse og blitz er 10000kr. Kommer til å vente litt med dette men jeg er takknemlig for tips her også sett i forhold til bruksområdet. Linser jeg har kikket på er vidvinkel 10-20 men jeg har ikke fått testet disse. Blitz er det en fordel om kan plasseres vekk fra kamera med styring fra kameraet (om dere skjønnte hva jeg mente).

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker.

550D virker veldig interessant, men her følger det ikke meg noen linse i det hele tatt til 5500kr. Men det er ikke det største problemet da std linser vistnok ikke er de beste.

Nikon 3100 var billig, men er det bra (fant ingen test)? Hvordan står det seg sammenlignet med 550D.

Er Sony noe jeg burde se bort ifra?

Geir Arne

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha sett nærmere på Sony Alpha A33

Det er iallefall markedets beste mtp filming. Til fotobruk er alle nyere speilrefleks gode, selv om noen er bedre enn andre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •