Feil i kundens favør

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 62
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Feil i kundens favør

Jeg bestilte noen varer fra en av de litt større elektrokjedene her til lands, og har etter all sannsynlighet fått bestillingen min doblet i plukkingen. Dvs, jeg har kun betalt for bestillingen min én gang, men når jeg kom til postkontoret var det dobbelt opp.

Lurer på om andre har vært med på liknende, og hvordan man burde forholde seg til dette. Hvilke rettigheter har jeg, hvilke rettigheter har selger, hva er vanlig praksis i kjeder som f.ex. Siba, Elkjøp, Lefdal, Expert etc ?

Foreløpig har jeg tenkt å ligge lavt, og unngå å si noe til selger.

Erfaringer, råd ?

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Mr.Green'n der syns jeg så litt vel sleip ut :roll:

Alle kan gjøre en feil. Hvis jeg var deg ville jeg vurdert hva du selv vil at mottaker skal gjøre den dagen du gjør en tilsvarende bommert...

Er vel ikke vanskeligere enn det? (..eller?)

Active Toby91 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig med Randall her.
    eneste rette å gjøre er å kontakte butikken du kjøpte utstyret å høre hva de vil at du skal gjøre med produktene.
    du har jo i prinsippet motatt produkter du ikke har betalt for og derfor ikke har rett til å beholde.

Newcomer handofdoom sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forbrukerkjøpsloven:

§ 40. Forbrukerens medvirkning ved oppfyllelse av kjøpet
    Forbrukeren skal
    a) yte slik medvirkning som det er rimelig å vente av ham eller henne for at selgeren skal kunne oppfylle kjøpet

Det er i dette tilfellet rimelig at kjøper yter den medvirkningen at han sier fra til selger at han har mottatt mer enn det kjøpsavtalen og vederlaget tilsier.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg virker det som §40 utgår i og med at kjøpet er fullført. Hvis dette er fra en større kjede tror jeg dette vil få veldig liten konsekvens om noen i det hele tatt. Elkjøp, siba, lefdal har alle forsikring og jeg ville trodd at de ikke ville tatt seg bryet med en irritert kunde osv (hvis ikke det er snakk om varer til flere titusenvis av kroner).

Newcomer handofdoom sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er uansett brudd på sedvanerettslig avtalerett å i ond tro unnlate å fortelle selger at du har mottatt noe du etter avtalen ikke har rett til å motta.

Referansen til forbrukerkjøpsloven var først og fremst for å sette det på spissen i forbrukerkjøpsmessig forstand.

Lovteksten peker på det som skjer ved gjennomføring av kjøpet. Med kjøpet må det menes det som er intensjonen med avtalen, ikke det som blir resultatet. Når gjennomføringen medfører en situasjon der kjøper urettmessig sitter igjen med noe han etter avtalen ikke har krav på, og unnlater å fortelle om dette, har han ikke ytt den medvirkning som loven krever.

Dette er juridiske aspekter. Jeg kan her være lovens vokter.

Det finnes også et moralsk aspekt. Dette overlater jeg til deg selv.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil uansett merkes på en eller annen måte hos butikken. Sier du ifra, så burde du aunsett få noe for strevet og ærligheten ...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nøyaktig hva er det du har fått dobbelt opp av da?
    Hvis det bare er småtteri så hadde ikke jeg brydd meg.

Eventuelt sende den andre tilbake. Sier du angrer og vil ha pengene igjen :-)

Newcomer Afro sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier du IKKE i fra og f.eks. selger/gir bort varen til andre og butikken finner ut av feilen i ettertid, så kan du bli nødt til å betale for varen. Personlig ville jeg nok varslet butikken.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Afro
    Sier du IKKE i fra og f.eks. selger/gir bort varen til andre og butikken finner ut av feilen i ettertid, så kan du bli nødt til å betale for varen. Personlig ville jeg nok varslet butikken.
    Jobbet i 4 forskjellige elektronikk kjeder. Alle slike "tabber" ble tatt på butikkens kappe. Tross alt butikkens egen feil.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lattergal
    Jobbet i 4 forskjellige elektronikk kjeder. Alle slike "tabber" ble tatt på butikkens kappe. Tross alt butikkens egen feil.
    Det er vel ingen som bestrider at det er butikkens feil. Men du mener altså at det er greit å holde kjeft om det? Eller er det bedre å si fra? Eller er det ingen forskjell av betydning mellom disse handlemåtene?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å si hva jeg personlig hadde gjort. Aldri vært i en lignede situasjon.

Men hvis det er snakk om småpenger så tror jeg rett å slett jeg hadde gitt f... og beholdt varen eventuelt solgt den.
    Med en større sum så hadde jeg sikkert tatt kontakt med butikk å spurt om de var sikre på om de hadde sendt meg rett var. Vet et ja så hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet med å beholdt varen.

Newcomer Afro sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lattergal
    Joda, på småbeløp er jo det greit. Koster mer å drive inn pengene enn å bare skrive av som svinn/tap. Men er det f.eks. sendt 2 laptoper istedenfor 1, så tror jeg ikke det skrives av uten videre

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg pleier alltid å si i fra hvis butikken jeg handler i, gjør en feil i min favør. Det kan være alt fra at jeg får for mye vekslepenger tilbake, at en vare slås inn med feil, og for lav, pris i kassen, at jeg får en bedre kvalitet enn det jeg faktisk har betalt for o.s.v.

Men det er når jeg står der i butikken, det. Når noe er sendt i posten, er det mer naturlig å skille mellom vesentlig og uvesentlig.

Enkelte feil er enkle å rette opp. Hvis det er åpenbart at det er en regnefeil eller en kommafeil i fakturaen, sender jeg en mail og gjør oppmerksom på feilen. Noen ganger har jeg opplevd at jeg ikke har fått faktura i det hele tatt - og da har jeg ringt og etterlyst den.

Prinsippet er i og for seg greit - man skal varsle selger - men hvis det koster mer enn det smaker - d.v.s. at mine anstrengelser med å returnere varen pluss frakt etc. koster mer enn verdien av feilleveransen, vet jeg ikke - da ville jeg kan hende ikke ha stresset veldig med det. Jeg regner med at veldig få selgere vil betale meg lønn for å bruke en halv formiddag på postkontoret for å returnere noe småtteri. Likevel: man kan jo bare gjøre det helt klart for selger "at her står varene, du kan gjerne komme og hente dem, men jeg har ikke tenkt å bruke verken tid eller penger på dette." - så får resten bli opp til selger. Da har man gjort det som kan - og skal gjøres.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Likevel: man kan jo bare gjøre det helt klart for selger "at her står varene, du kan gjerne komme og hente dem, men jeg har ikke tenkt å bruke verken tid eller penger på dette." - så får resten bli opp til selger. Da har man gjort det som kan - og skal gjøres.
    Jepp, det er det greieste, så kan selger selv avgjøre om det er verdt det eller ikke.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zerolol
    For meg virker det som §40 utgår i og med at kjøpet er fullført. Hvis dette er fra en større kjede tror jeg dette vil få veldig liten konsekvens om noen i det hele tatt. Elkjøp, siba, lefdal har alle forsikring og jeg ville trodd at de ikke ville tatt seg bryet med en irritert kunde osv (hvis ikke det er snakk om varer til flere titusenvis av kroner).
    Dersom du (regner med du og "Lotto" er samme person og vanligvis skriver under et annet nick) bruker et slikt prinsipp må det bety at om det hadde manglet noe i pakken så hadde du ikke hatt rett til å få det siden "kjøpet allerede er fullført" etter din mening når pakken er ankommet.

Det er ikke ok å stjele bare fordi det er enkelt.

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har snudd og gått inn i butikk igjen etter å ha fått for mye penger. (fått vekslepenger for 500 når jeg betalte med 200) erlighet varer lengst

Skal man gjøre seg til røver bør det være for noe større enn små penger. Da burde det være 9siffret

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier bare: Moral....
    Bare ikke trekk retningslinjene for din egen moral for langt.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må nok gå på hver enkelts moralsyn som BG sier. Jeg går ikke tilbake til kassa hvis jeg får får mye tilbake, men i et slikt tilfelle så hadde jeg nok kontaktet selger. Hvis de hadde ordna med retur uten kostnad eller særlig heft for meg så hadde jeg returnert varen. Nå sies det ikke noe om hva varen er, men hvis det ikker er noe det er interessant å ha to av så kan det jo hende at selger blir takknemmelig om du tar kontakt...

EDIT: Mener å ha lest et sted at det er en lov som sier noe om at hvis selgeren har gjort en feil som kunden ikke kan unngå å forstå er gjort uforvarendes så plikter kunden å opplyse selger. Det blir litt på linje med at kunden ikke kan kreve å få kjøpe et produkt hvis selger har feilpriset så ille at kunden må skjønne at det er feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lotto
    Jeg bestilte noen varer fra en av de litt større elektrokjedene her til lands, og har etter all sannsynlighet fått bestillingen min doblet i plukkingen. Dvs, jeg har kun betalt for bestillingen min én gang, men når jeg kom til postkontoret var det dobbelt opp.

Lurer på om andre har vært med på liknende, og hvordan man burde forholde seg til dette. Hvilke rettigheter har jeg, hvilke rettigheter har selger, hva er vanlig praksis i kjeder som f.ex. Siba, Elkjøp, Lefdal, Expert etc ?

Foreløpig har jeg tenkt å ligge lavt, og unngå å si noe til selger.

Erfaringer, råd ?
    Vel, det kommer litt an på hva du egentlig mener. Lurer du på hva du bør gjøre, eller lurer du på om du vil kunne slippe unna med det?

Jeg regner med du innerst inne vet veldig godt at du ikke har rett til å beholde en PC du har fått ved en feiltagelse, så de mest relevante spørsmålen blir da om butikken har noen mulighet til å finne ut hvor det har blitt av PCen de mangler, og om du risikerer straff dersom de finner ut at du har den.

Hvis pakkseddelen din viser det antall varer du faktisk mottok, så er det ganske sannsynlig at de vil finne ut av det etter hvert. Hvis det har vært en forveksling av adresselapper, slik at du har fått varene som skulle til en annen kunde, og han har fått dine, så vil jeg tro det er veldig sannsynlig at de finner frem til deg. Hvis det derimot er personen som plukket varene som har kommet i skade for å legge en vare eller to for mye i esken din, så tviler jeg sterkt på at det i det hele tatt er mulig for butikken å finne ut hvor disse varene har havnet.

Når det gjelder eventuell straff, hvis de finner ut at du har beholdt en vare du visste var feillevert, så trenger du ikke bekymre deg i det hele tatt. Det kan hende de sender deg en regning, og den må du i så fall betale. Worst case er at de anmelder deg for tyveri. I så fall vil saken henlegges etter en ukes tid. Det er tross alt ikke en stresskoffert med kokain fra et narkokartell vi snakker om her. Hadde det vært noe sånt, ville jeg vært mer bekymret

Med andre ord: Du har ingen rett til å beholde varen, og du bør levere den tilbake. Men, så lenge du har samvittighet til å beholde den, risikerer du ingen reelle konsekvenser.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •