Feil i kundens favør - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 62
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Gammel tråd dette men..

Betyr det da at en hvem som helst nettbutikk kan sende deg en vare, og i løpet av 3 år sende deg regningen på en ting du ikke har bestilt?
    Mnjaei.

Men, hvis du mottar noe av en viss verdi, uten at du har bestilt det, og uten at det virker sannsynlig at det er ment som en gave; så kan du ikke bare beholde det sånn helt uten videre. Hva om pakken skulle til naboen din? Det er ikke greit å gå inn stuen til naboen og hente TVen hans, og det er heller ikke greit å ta en TV som står på trappa til naboen. Hvis du finner en TV, som er adressert til naboen, på trappa di, så er det fortsatt ikke greit å ta den og late som ingenting.

Det din plikt å prøve å få tak i avsender, og si hva du har mottatt og at de kan komme og hente det hvis de vil ha det tilbake. His du bare beholder varen, så må du nesten bare finne deg i å få regning hvis avsender finner ut hvor den ble av.

Dette gjelder for øvrig penger også. Hvis du plutselig får en million inn på konto, så kan du ikke bare bruke opp penga og regne med at det ikke får noen konsekvenser.

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lotto
    Jeg bestilte noen varer fra en av de litt større elektrokjedene her til lands, og har etter all sannsynlighet fått bestillingen min doblet i plukkingen. Dvs, jeg har kun betalt for bestillingen min én gang, men når jeg kom til postkontoret var det dobbelt opp.

Lurer på om andre har vært med på liknende, og hvordan man burde forholde seg til dette. Hvilke rettigheter har jeg, hvilke rettigheter har selger, hva er vanlig praksis i kjeder som f.ex. Siba, Elkjøp, Lefdal, Expert etc ?

Foreløpig har jeg tenkt å ligge lavt, og unngå å si noe til selger.

Erfaringer, råd ?

Med andre ord....

- Butikker har ikke lov å gjøre feil. Gjør dem dette, må det koste dem dyrt.
    - Vedkommende som gjorde denne feilen, får mest sannsynelig høre det godt på jobb.

Ring dem og hør med dem. Dette blir for dumt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bestilte meg en sort MacBook fra Apple Store her i Norge for litt over to år siden. Jeg valgte at denne skulle leveres i resepsjonen på arbeidsplassen min, slik at jeg slapp å måtte være tilstede selv.

Når jeg gikk opp i resepsjonen for å hente pakken viste det seg at det var to pakker til meg der, jeg tenkte ikke så mye over det, men syntes det var rart at en laptop trengte to esker. Fant fort ut at jeg hadde fått levert to stk. MacBook-er.

Jeg hadde også bestilt en bæreveske i samme slengen som ikke kom, så jeg regnet med at det var en stakkar som hadde fått bærevesken min istedenfor Mac-en han egentlig skulle ha. Ærlig som jeg er ringte jeg derfor til Apple samme dag og forklarte hva som hadde skjedd.

Damen i andre enden syntes dette var veldig merkelig, men hun skulle sjekke opp i saken.

Neste dag ankom datavesken jeg hadde bestilt til jobben min plutselig, men jeg hadde ikke hørt noe mer fra Apple. Etter en uke fikk jeg en mail med spørsmål om jeg nå hadde fått alt jeg skulle ha, noe jeg svarte ja på.

Flere måneder gikk og etter to måneder ble jeg litt lei av å ha en uåpnet MacBook liggende så jeg sendte en mail om saken min var avsluttet. Svaret jeg fikk var at så lenge jeg hadde fått det jeg skulle ha var saken avsluttet fra deres side.

Jeg hørte aldri mer og kona mi fikk seg en ny laptop.

Den ekstra MacBook-en fungerer fint fortsatt, men av en eller annen grunn ble den levert med fransk tastaturoppsett. Hva som egentlig har skjedd aner jeg ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da forventer jeg at trådstarter ALDRI klager på at det er blitt gjort en feil i hans dissfavør.

AWT:
    Du har gjort helt rett. Apple har gjort som en slik gigant normalt vil gjøre, å bare ta det på sin kappe og ikke plage deg. Mest sannsynlig ville det skje med TV'en til trådstarter også. Det koster mer å returnere, enn de har i fortjeneste. Siden han har valgt å ikke melde fra, håper jeg han får en skikkelig smekk, med regning og gebyrer i posten.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe som heter: skulle ha skjønt at noe var galt. Dette gjelder i mange sammenhenger, ved feil prising, ved feil levering etc. Hvis du burde ha skjønt at noe var galt så plikter du å melde ifra.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Mnjaei.

Men, hvis du mottar noe av en viss verdi, uten at du har bestilt det, og uten at det virker sannsynlig at det er ment som en gave; så kan du ikke bare beholde det sånn helt uten videre. Hva om pakken skulle til naboen din? Det er ikke greit å gå inn stuen til naboen og hente TVen hans, og det er heller ikke greit å ta en TV som står på trappa til naboen. Hvis du finner en TV, som er adressert til naboen, på trappa di, så er det fortsatt ikke greit å ta den og late som ingenting.

Det din plikt å prøve å få tak i avsender, og si hva du har mottatt og at de kan komme og hente det hvis de vil ha det tilbake. His du bare beholder varen, så må du nesten bare finne deg i å få regning hvis avsender finner ut hvor den ble av.

Dette gjelder for øvrig penger også. Hvis du plutselig får en million inn på konto, så kan du ikke bare bruke opp penga og regne med at det ikke får noen konsekvenser.
    Jeg ser den, men stusset bare litt på at de kan gjøre det i praksis.

Se for deg at du får en ting av "lav verdi" som f.eks en trådløs mus..
    Mange kan sikkert se på dette som en feil i systemet hos avsender, og etter en stund kanskje ta denne musen i drift, siden dem ikke hører noe fra avsender.
    Etter 30mnd dumper det inn en regning på 495kr i postkassen...

Det er ikke riktig å blande inn naboens TV syntes jeg.
    Mitt spm forutsetter at varen er levert i ditt navn og adresse.

Jeg må jo innrømme at jeg er såpass ærlig at jeg hadde gjort opp for meg! For all del, ikke vits å gjøre seg til kjeltring pga andres feil..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Gammel tråd dette men..

Betyr det da at en hvem som helst nettbutikk kan sende deg en vare, og i løpet av 3 år sende deg regningen på en ting du ikke har bestilt?
    Glad du ser det fra min side, jeg syns kanskje det var en litt i overkant kreativ salgsteknikk, men jeg har nå nye opplysninger i saken !

Jeg fikk en faktura på de overskytende varene med uhellsforsikring og alt, i posten her om dagen.

Så jeg ringte og avtalte tilbakelevering av varene, som fremdeles stod uåpnet originalemballasje, til min nærmeste forhandler.

Mitt råd til folk som opplever det samme, la det overskytende stå igjen på postkontoret.
    Ellers risikerer du at de vil prøve å få deg til å bekoste tilbakesendelse. Som privatkunde er vel bryderiet neppe verdt det

Jeg tror mange hadde gjort det samme som meg, men å etterspørre andres meninger på et offentlig forum fremfor å bare selge det overskytende, er kanskje er mindre sannsynlig.

Glad saken er ute av verden og takk for all respons

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Ellers risikerer du at de vil prøve å få deg til å bekoste tilbakesendelse"
    - Høres urimelig ut ettersom det er deres blemme i utgangspunktet.

Fint det endte opp med en sensibel løsning i det minste.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva synes dere om dette - tenkt tilfelle men så absolutt realistisk:

Person A, vi kaller ham Ola- skal kjøpe gave til person B som vi kaller Kari.
    Nettbutikken X, kaller vi Nettbutikken.

Ola bestiller en vare fra Nettbutikken - det er en gave til Kari.
    Varen kommer, men Ola tar ikke pakken ut av esken men pakker den inn i gavepapir og sender videre til Kari.

Når Kari da noen uker senere åpner pakken, viser det seg å være en helt annen vare enn Ola bestilte - en mye dyrere vare og kanskje også en helt annen vare enn Ola bestilte og betalte for. Men dette vet jo ikke Kari.

Kari er kjempehappy for den flotte gaven Ola har sendt og takker ham for dette.

Noen måneder(??) senere får Ola en henvendelse fra Nettbutikken om at de har sendt feil vare og de vil da etterfakturere......

Man kan også tenke seg at Ola bestilte varen og i bestillingen ber han Nettbutikken sende den direkte til Kari - noen nettbutikker har sågar gaveinnpakkingstjeneste.

Hva slags rett, moralsk og juridisk, har nettbutikken da til å etterfakturere?

På en av våre store nettbutikker står dette:
    Mottatt feil vare
    Har du mottatt en annen vare enn det som er spesifisert på ordre-/leveringsbekreftelsen skal du gjøre følgende:

Send en epost direkte til xxxx. Denne eposten må inneholde følgende informasjon:

•Kundenummer
    •Ordrenummer
    •En beskrivelse av hva som er feil
    Lagerservice vil deretter rett opp eventuelle feil og sørge for at du får rett vare.

Lovverket henviser til at du gjør ting "innen rimelig tid" og vi tillater oss å tolke dette i denne sammenheng som mindre enn 10 virkedager fra du har fått mottaksmeldingen eller hentet produktet.

La oss her si at Ola ville være ute i god tid og bestilte varen, mottok den og sendte den videre til Kari. Hun venter med å åpne til den rette dagen (bursdag eller jul eller hva) og det er over 10 dager etter varen er mottatt.......

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil jo mene at det er kjøpers plikt å undersøke varen som er bestilt ved første anledning. Hvis man snur om på situasjonen og de hadde sendt et dårligere proukt og du oppdaget det når gaven ble åpnet, hva hadde du gjort da?

Prøv å forklar situasjonen til butikken og se om de viser skjønn, men om de står på sitt er jeg nok redd for at de har alt på sitt tørre.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, jeg ser den.

Men noen nettbutikkker tilbyr gaveinnpakning og da får man ikke sjekket varen.....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen er at den som da mottar gaven ikke har forrutsetninger for å vite at innholdet er feilsendt. Da bør alt ansvar ligge hos butikken. Når du trer inn som mellommann hadde du som kjøper mulighet til å oppdage feilen og rette den.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sabre
    Forskjellen er at den som da mottar gaven ikke har forrutsetninger for å vite at innholdet er feilsendt. Da bør alt ansvar ligge hos butikken. Når du trer inn som mellommann hadde du som kjøper mulighet til å oppdage feilen og rette den.
    Jeg ser den også.

Så du mener at man alltid skal åpne og sjekke pakkens innhold - at man er pålagt dette - men at dette ikke gjelder om man i bestillingen skriver at pakken skal sendes tredjepart? En tjeneste de aller fleste nettbutikker tilbyr.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal det sies at jeg ikke har lest kjøpsvilkårene til nettbutikkene på dette punktet (gavetjenester), men at dette er hva jeg mener er sunn fornuft. Når man gir en gave er det jo slik at den som mottar gaven ikke vet hva man får (blir gjerne litt mer spennende da). Hvordan skal mottaker da ha forrutserninger til å vite at nettbutikk har sendt feil? I de tilfeller butikker gjør feil vet utsendeler som er pakket som gave fra butikken mener jeg de bærer det fulle ansvaret. Men, jeg har som sagt ikke lest vikårene.

Men i det tilfellet som du beskriver har du som sagt hatt mulighet til å sjekke innholdet og da stiller for saken seg annerledes.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De kan ikke fakturere deg for noe du ikke har bestilt, de kan derimot kreve å få varen tilbake.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    De kan ikke fakturere deg for noe du ikke har bestilt, de kan derimot kreve å få varen tilbake.
    Jeg aner jo ikke hva som ville ha skjedd - om de ville fakturert eller ei.

Jeg tror nok at Sabre har helt rett i at kjøper forplikter seg til å sjekke pakkens innhold og at ved forsendelse til tredjepart så vil ikke kjøper ha dette ansvaret. På den annen side så skal vel kjøper forsikre seg om at vare som er kjøpt er kommet frem til tredjepart i hel og uskadet stand.
    Da vil man oppdage at det er feil vare.

Et lignende og litt ufarlig eksempel er at jeg kjøper en DVD film på Amazon og ber om gift packaging til tredjepart. Når pakken kommer frem og åpnes, viser det seg å være en Blu-Ray versjon. Tredjepart har ikke BD spiller og da begynner styret med retur av pakke osv osv

Med så mye netthandel er det vel ikke så mye av dette i praksis. Så egentlig er nettbutikkene veldig flinke.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at når noe som dette skjer kan det være svært så vanskelig å få garanti for det overskytende produktet. Det er ikke registrert noe serienr for det overskytende produktet på medfølgende kvittering da den kun gjelder den orignalt bestillte.

Dette blir selvfølgelig avhengig av butikken som selger om de registrerer dette eller ikke.

Men om det ene produktet må til service blir det garantert registerert serienr hos serviceverksted, og man får da et forklaringsproblem om man sender inn det andre produktet på service senere med samme kjøpskvittering.

Greit å tenke på om man skal være smart å selge det overskytende produktet til noen andre. Man kan fort ende opp med en anmeldelse eller erstatningskrav fra kjøper.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javisst, Revox.

Men er dette kunden (tredjepart) sin feil>ansvar?
    Er det ikke urimelig at du, hvis du er tredjepart, mottar en gave av meg via Nettbutikken - la oss si et armbåndsur - og at dette uret ikke var det jeg bestilte men et dyrere et - og du takker meg for gaven, men når du skal henvende deg for reparasjon så får du "karamellen" servert?

Hmmmm......

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Javisst, Revox.

Men er dette kunden (tredjepart) sin feil>ansvar?
    Er det ikke urimelig at du, hvis du er tredjepart, mottar en gave av meg via Nettbutikken - la oss si et armbåndsur - og at dette uret ikke var det jeg bestilte men et dyrere et - og du takker meg for gaven, men når du skal henvende deg for reparasjon så får du "karamellen" servert?

Hmmmm......
    Ja jeg får nok det. Kvitteringen jeg har viser til et annet produkt enn det jeg ønsker å reparere.

I det tilfellet skjer det ikke mer enn at jeg ikke får reparert produktet, så spørs det hvordan jeg ønsker å gå videre med saken mot deg som ga meg gaven.

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk tilsendt 20 Garmin GPS fra Lefdal. Verdien er vel rundt førti tusen. Jeg hadde bestilt én ekstern harddisk.
    :-?

Jeg leverte sulamitten tilbake, sikkert til enkelte personers forundring og irritasjon.
    En kunne så klart tjent bra på å selge dem via finn.no, men jeg har ikke det der i meg. Er altfor lat og ærlig. Fikk da harddisken gratis og gavekort på fem hundre kroner.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •