Kjøpt helt ny ubrukt bærbar av privat person, kan jeg bytte i butikk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpt helt ny ubrukt bærbar av privat person, kan jeg bytte i butikk?

Hei.

Kjøpte idag en Bærbar pc av denne typen Lefdal - Acer Aspire AS5551G av en privatperson som er helt ubrukt og ny i eske kjøpt 29.06.10(har kvittering på det fra Lefdal i oslo, fra henne jeg kjøpte den av), men det visste seg at det ikke var den som hun hadde lagt ut for salg som hun solgte, for det var denne hun hadde lagt ut Lefdal - Acer Aspire 5551G og det var den jeg ville ha. Personen jeg kjøpte den av beklaget seg sterkt over dette, og jeg skjønner godt at hun skrev inn feil spesifikasjoner på annonsen på finn ettersom de produktnavna er helt like.

Så nå lurer jeg på om det er mulig for meg og dra på lefdal her i byen å få byttet denne i den jeg vil ha? altså denne: Lefdal - Acer Aspire 5551G Eller vil det by på problemer? Pc er som sagt aldrig skrudd på og ny i eske, samt at alt av tilbehør og manualer ikke er åpnet. Hun jeg kjøpte den av er også villig til å hjelpe meg om det skulle bli noe problemer hos lefdal.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tippe nei, men det er vel noen på Lefdal som kan hjelpe deg med dette spørsmålet?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men de kjører jo 30 dagers retur rett?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Damen som har solgt PCen, har ikke levert den varen hun har forespeilet deg i annonsen. Dette må antas å være en vesentlig mangel - og du har derfor rett til å heve kjøpe og å få igjen pengene dine. Hvis ikke Lefdal er behjelpelig.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jaja, hun har sagt hun er villig til å heve kjøpet, men om jeg kan bytte den i den andre så er det akkuratt det samme.. Jeg vil også spare en god del kroner på det kan du si

Lefdal har jo 30 dagers retur rett, jeg har kvittering, samt at damen jeg har kjøpt den av er villig til å hjelpe meg via tlf og varen er helt ubrukt.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut - håper det ordner seg! Jeg ville bare komme med et innspill om at kjøpsloven gjelder også når man kjøper av privatpersoner - dersom det er noen som, mot all formodning, skulle tro noe annet.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at personen med navnet på kvitteringen ma være med. Jeg fatter egentlig ikke hvorfor hun solgte den når hun bare kunne levere den tilbake.

Du kan jo prøve deg på en spansk en og si at det er dama din sin PC og at hun er på ferie og ikke kommer tilbake før 30dagersfristen er over.

Og for de som lurte på det så betyr "å ta en spansk en" egentlig å knulle et kvinnfolk mellom puppene.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror simpelthen hvis du tar henne med til Lefdal, så får dere levert den inn, betalt mellomlegg og hentet ut den PC-en du vil ha.
    Men så spørs det om du fortsatt synes du har fått en god pris, for du skal jo betale 7-800 mer enn du allerede har betalt.

Jeg er litt mere nysgjerrig på hvorfor hun selv kjøper en pc, og selger den "brukt" når hun kunne fått pengene igjen selv ved en retur.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja si det du:/

Ho kjøpte en pc til samme pris på lefdal som hadde en produksjonsfeil og da sendte ho den inn, men tiden gikk(snakk om måneder) så hun kjøpte seg en ny pc i mellomtiden. Så nå for 8 dager siden fikk ho tilbake en annen pc igjen som var den hun solgte meg ettersom hun ikke trengte to stk. Hvorfor ho ikke byttet den inn på lefdal og fikk pengene tilbake vet ikke jeg, men den er splitter ny og ikke tatt ut av esken engang med alt av beskyttelse på og med kvittering å alt.

Jeg kjøpte den for 4600,-(Pris på Lefdal 5750kr) ettersom den pcen jeg trodde det var er satt ned til 5000kr på Lefdal på kampanje! Så fikk den da for 4600,- pga det.

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Vil tro at personen med navnet på kvitteringen ma være med. Jeg fatter egentlig ikke hvorfor hun solgte den når hun bare kunne levere den tilbake.

Du kan jo prøve deg på en spansk en og si at det er dama din sin PC og at hun er på ferie og ikke kommer tilbake før 30dagersfristen er over.

Og for de som lurte på det så betyr "å ta en spansk en" egentlig å knulle et kvinnfolk mellom puppene.
    Og der sluttet jeg å bruke det uttrykket sånn til hverdags.....

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Og der sluttet jeg å bruke det uttrykket sånn til hverdags.....
    Hehehe

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vet du hvorfor det betyr det, da? Vet du bakgrunnen for uttrykket?

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Men vet du hvorfor det betyr det, da? Vet du bakgrunnen for uttrykket?
    Norsk språkråd forteller at i S. Evensberget og D. Gundersens bok "Bevingede ord" fra 1995 refereres det til den danske Politikens slangordbok fra 1982 om at ""ta en spansk en" blir brukt i prostituertes sjagong om utløsning mellom brystene".

Fant den etter litt googling.
    Å "ta en spansk en" var populært fordi det var billigere enn v*****l utløsning

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av borninsin
    Lefdal har jo 30 dagers retur rett, jeg har kvittering, samt at damen jeg har kjøpt den av er villig til å hjelpe meg via tlf og varen er helt ubrukt.
    Og da går du og bytter den. Dersom noen spør har du fått den i gave fra din "fille-tante". Gaver kan jo som kjent nesten alltid byttes.
    Om du har betalt for denne gaven, er Lefdal uvedkommende.
    Alle vet jo at det er mulig å få levert PCen i retur, spørsmålet er bare hvor mye stress det er for deg ;-)

Når det kommer til stykke, tror jeg "en liten hvit en"* hjelper deg på vei. Ettersom utfallet for Lefdal blir det samme, kan jeg ikke helt se skaden i det.

*= et utrykk som IKKE har sitt opphav fra prostitusjonsbransjen.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Norsk språkråd forteller at i S. Evensberget og D. Gundersens bok "Bevingede ord" fra 1995 refereres det til den danske Politikens slangordbok fra 1982 om at ""ta en spansk en" blir brukt i prostituertes sjagong om utløsning mellom brystene".
    Det finnes faktisk flere teorier om bakgrunnen for dette uttrykket. Men en av dem som stammer fra sjøfartstiden går på at de prostituerte i de spanske havnene hadde et spesielt frynsete rykte. Og at da trengte sjøfolk la til der var faren stor for å få med seg uønskede presanger hjem til sine koner om de ikke passet seg.. Det ble derfor ofte valgt en lettvinn "brystkjeling" i håp om å komme ren hjem.. Og siden har altså denne formen for å ta en litt lettvinn løsning blitt kjent som "å ta en spansk en"... :-)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Fant den etter litt googling.
    Å "ta en spansk en" var populært fordi det var billigere enn v*****l utløsning
    Kanskje et poeng det også. Men etter lang tid på sjøen var gjerne også sjøfolkenes pengepung velfylt. Slik at dette nok var et mindre viktig poeng enn hva de ellers også kunne få med på kjøpet..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan mener dere jeg bør gå frem i denne saken? Tenkte meg opp på lefdal om ikke så lenge.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Samme eiere forskjellig praksis.

Det er Elkjøp som har åpent kjøp i 30 dager - ikke Lefdal.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyttig informasjon!

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av borninsin

en privatperson som er helt ubrukt og ny i eske kjøpt 29.06.10.
    Stygg sak! Menneskehandel er vel fremdeles forbudt her i landet!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •