Batteridrill og annet verktøy - Hva skal man velge?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 172
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Batteridrill og annet verktøy - Hva skal man velge?

Da er tiden kommet for å kjøpe ny batteridrill. Problemet er at det er alt for mange å velge mellom. Prisene spenner også over er veldig stort område.

Det som er viktig:

- 13mm chuck
    - Bra batteri, helst lithium ion
    - Skal kunne takle tyngre oppgaver, eksempelvis større hullsager
    - Høy kvalitet
    - Lavest mulig vekt
    - Pris

Jeg hadde egentlig tenkt å holde meg under 2K, men det ser ut til å bli vanskelig. Så langt så er favoritten denne: Fritz L.A. Ingebrethsen AS
    Ulempen er at den er fryktelig dyr.....

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke 13mm chuck er et MÅ HA kriterium, så er jeg veldig fornøyd med denne:

DEWALT DC733KL

14,4 V Volt
    2x Li-Ion 2,0 Ah Amp Batteri
    Chuckkapasitet 1-10 mm
    Avgitt effekt 195 Watt
    Hastighet ubelastet 0-400 / 0-1300 omdr/min
    Maks. vrimoment 30 Nm
    Maks. borekapasitet (tre) 30 mm
    Maks. borekapasitet (metall) 10 mm
    Vekt 1.8 Kg

Boret 44 hull á 15mm når jeg modfiserte en barneseng her om dagen, det gikk som en drøm. Vil tro at den greit takler hullsaging også. Kan sikkert teste den med hullsag i kveld hvis du er interessert.
    Lader batteriet fullt på 40 min.

Betalte drøyt 2K for den på Maxbo.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hitachi DS14DAL,14,4 volt og 3Ah. fornøyd med den, men hadde jeg hatt råd hadde jeg helst hatt philips, hadde det i jobben før, for meg var den uten tvil den beste, tålte juling, god batteri levetid, hadde den i 6 år

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Hvis ikke 13mm chuck er et MÅ HA kriterium, så er jeg veldig fornøyd med denne:

DEWALT DC733KL

14,4 V Volt
    2x Li-Ion 2,0 Ah Amp Batteri
    Chuckkapasitet 1-10 mm
    Avgitt effekt 195 Watt
    Hastighet ubelastet 0-400 / 0-1300 omdr/min
    Maks. vrimoment 30 Nm
    Maks. borekapasitet (tre) 30 mm
    Maks. borekapasitet (metall) 10 mm
    Vekt 1.8 Kg

Boret 44 hull á 15mm når jeg modfiserte en barneseng her om dagen, det gikk som en drøm. Vil tro at den greit takler hullsaging også. Kan sikkert teste den med hullsag i kveld hvis du er interessert.
    Lader batteriet fullt på 40 min.

Betalte drøyt 2K for den på Maxbo.
    Takker for tips, men 13mm er dessverre et kriterie.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    har hitachi DS14DAL,14,4 volt og 3Ah. fornøyd med den, men hadde jeg hatt råd hadde jeg helst hatt philips, hadde det i jobben før, for meg var den uten tvil den beste, tålte juling, god batteri levetid, hadde den i 6 år
    Vet du hva som er forskjellen på "DAL" og "DSL" ?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder batteri-utstyr er det veldig mange som bestiller slikt fra statene ettersom man ikke blir så plaget av 110V/230V-problematikken.

Ja, bortsett fra laderen da selvsagt... Hvis du bare skal ha ett verktøy, er det jo ikke så mye å hente, men hvis man skal mange verkstøy i samme serie, kan det bli veldig mye å spare på kvalitets-verktøy.

Tror dette er drillen din:

Amazon.com: Hitachi DS14DL 14.4-Volt Lithium Ion Cordless Drill: Home Improvement

Bare som et eksempel på prisnivået "over there". Jeg har kjøpt en hel bråte med Makita-enheter fra amazon.com/JetCarrier og er bare fornøyd. Med alle avgifter og frakt snakker vi vel om ca halv pris.

Lykke til!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo nesten alltid "håndtverker-tilbud" på slikt. Hos både byggvarehandlere og proffshoper har de stadig modeller som normalt koster 3000-4500 til mellom 2 og 3k. Da jeg jobbet som håndtverker kjøpte vi alltid driller til rundt 2500kr og aldri utenom slike tilbud.

Om man ikke velger de kjipe modellene så er man rimelig safe om man velger Hitachi, DeWalt, Panasonic, Bosch (blå), Milwaukee, Festool, Hilti, Makita... sikkert fler, men som sagt, let heller etter et godt tilbud enn å blinke deg ut en spes modell.

Et lite tips: DeWalt kjører sånne "DeWalt-dager" der importøren besøker butikken. Da pleier de å kjøre veldig gode tilbud. Det kan være en god anledning. Sjekker du et par-tre steder behøver du neppe vente så veldig lenge.

Newcomer Superkonge sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV2 hadde en fin test av driller. HEr er link

Hitach klart er den klart beste proffdrillen*|* TV 2 hjelper deg

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en noen år gammel 18v DeWalt selv og den borra lett med hullsag i verandagelenderet. Den tar også 13mm borr. Mener den heter 997. Men den kosta mer enn 2000kr selv om jeg fikk godpris på den.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Takker for tips, men 13mm er dessverre et kriterie.
    Ser de har en 13mm modell også:
    DEWALT DC731KB

Generelt bedre spec på alt, bortsett fra at den ikke har Li-Ion batterier, så mulignes dyrere.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte et batteriverktøy fra hardwaresales i statene.
    FedEx int priority, levert på døra etter 10 dager hos meg.

Av en eller annen grunn ble den ikke stoppet i tollen (kanskje fordi den var merket med "factory refurbished"?), totalpris med frakt 2000. Pris ny i norge 5000,-.

Mangler bare en omformer så jeg får ladet den...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte selv 18V Hitachi batteridrill (samt sirkelsag, stikksag, Dremel m.m.) fra Hardwaresales for litt siden, og kunne ikke vært mer fornøyd; både når det kommer til ytelse og ikke minst pris.

Bestilte hele pakken (22kg) fredag, og hadde alt i hus første mandag. Har aldri opplevd maken til rask levering tidligere...

Jeg var også usikker på hvilket merke jeg skulle velge da jeg handlet, og valget falt på Hitachi grunnet batteriteknologi. Jeg forhørte meg litt med Hardwaresales, og DeWalt var det merket de hadde desidert flest reklamasjoner på... Greit å vite når man bestiller fra utlandet.

Hitachis ladere er på 95W, og jeg hadde en 100W 230V > 110V omformer liggende. Funker på alt utstyret jeg bestilte. En slik omformer koster ca 150kr.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blir dette en sånn typisk "kjøp det jeg har" tråd, men må nevne Panasonic sålenge ingen andre gjør det. 10 personer på jobben har det, og de fleste har kjøpt seg maken privat, så jeg regner med det betyr at de er fornøyd med dem.
    Jeg har en selv også som jeg er veldig fornøyd med til mitt bruk, men har ikke satt den på noe hardtest ang hullsag e.l.

Min forrige batteridrill var en Hitachi og den ble stjålet etter at den sto igjen på terrassen en natt, så jeg antar det også er et godt skussmål!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode tips her, og det ser ut til at veldig mange velger å bestille fra det store utland. Eneste ulempen da vil være garanti og lader. Er det ikke en ganske enkel sak å kjøpe lader her til lands som kan brukes på 220v, eller er det ?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode tips her, og det ser ut til at veldig mange velger å bestille fra det store utland. Eneste ulempen da vil være garanti og lader. Er det ikke en ganske enkel sak å kjøpe lader her til lands som kan brukes på 220v, eller er det ?
    Vill gjetting fra min side, men skulle ikke forundre meg om løs originallader er temmelig dyr, og at mye av gevinsten ved å kjøpe fra utlandet da blir borte...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig enkelt, men relativt kostbart. Derfor blir denne dealen veldig mye bedre hvis man kjøper flere verktøy i samme serie.

Jeg kjøpte min (230V) lader i England for omtrent halv pris i forhold til norsk pris. Ellers så kan du, som andre har vært inne på, kjøpe en omformer. Personlig har jeg dårlig erfaring med dette. Omformeren var på papiret kraftig nok, men den røyk (med røyutvikling og gode greier) og tok med seg laderen i dragsuget. Ikke en festlig opplevelse når man har en hel familie sovende i samme huset som leamikket.

Så er det at det blir enda en kladd å drasse rundt på, men dette har ikke så mye å si om man alltid har laderen på ett sted.

En tredje løsning er å bygge om laderen til 230-volt, men dette er vel ikke det tryggeste det heller...

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Vill gjetting fra min side, men skulle ikke forundre meg om løs originallader er temmelig dyr, og at mye av gevinsten ved å kjøpe fra utlandet da blir borte...
    Kjøpte en omformer på Clas Ohlson til 160,-.
    Det spiste ikke så mye av besparelsen min på 2800

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Omformer er uaktuelt for min del, da betaler jeg heller noe mer. Alternativet er å handle fra England, hvor besparelsen også kan være grei. Noen tips til gode plasser å handle fra der?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lader pleier å koste i området rundt 1000-lappen.

Hva med denne, 18v er muligens noe tyngre enn den du linket til:
    Elektroimportøren AS | Drill 18V 2batt Hitachi | | Side 1

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Omformer er uaktuelt for min del, da betaler jeg heller noe mer. Alternativet er å handle fra England, hvor besparelsen også kan være grei. Noen tips til gode plasser å handle fra der?
    Aner ikke hvor det lønner seg å kjøpe Hitachi-ladere, men jeg kjøpte min Makita-lader på ebay for ca £50 m/frakt og alt.

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •