Batteridrill og annet verktøy - Hva skal man velge? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 172
    Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er bare å handle. Skal du ha verktøy som varer lenge og som du vil ha glede av i mange år så er makita settene kjempebra. Det finnes alltid dyrere/billigere/lettere/tyngre/sterkere/svakere osv osv. Makita settene er bra kvalitets sett..

Tips kjøp ekstra sagblader og noen ekstra batterier med en gang. Koster lite i utlandet og en halv formue her.

Newcomer Gaute7 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg ta og MEGA-bumpe denne tråden uten at noe blir sinte på meg ?

Ansatt i ny jobb og trenger noe som er villig til og skru inn skruer i treverk dagen lang for meg,ikke snakk om tungt arbeid her.. og lurer litt på hva jeg skal kjøpe i den forbindelse.

Etter og ha prøvd og lese meg opp fra null kompetanse, så har jeg funnet ut at hvis man kun skal skru inn skruer dagen lang er slagdrill veien til rom ? Det er vel også en mulighet for og bruke bor med slagdrill, selvom jeg ikke tror jeg kommer til og ha bruk for det. Da de få gangene det trenger og bore (betong) så har jeg eget slagbor.

Er det "fornuftig" og bruke såpass mye mer penger kontra vanlig drill ?

Og evt hva skal jeg kjøpe ? Jeg har ikke noe imot og kjøpe ting fra det store(billige)utland, men har fortstått at kjøp fra usa gir feil lader i norge..

Noen sjeler som vet mer enn meg ?

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gaute7
    Kan jeg ta og MEGA-bumpe denne tråden uten at noe blir sinte på meg ?

Ansatt i ny jobb og trenger noe som er villig til og skru inn skruer i treverk dagen lang for meg,ikke snakk om tungt arbeid her.. og lurer litt på hva jeg skal kjøpe i den forbindelse.

Etter og ha prøvd og lese meg opp fra null kompetanse, så har jeg funnet ut at hvis man kun skal skru inn skruer dagen lang er slagdrill veien til rom ? Det er vel også en mulighet for og bruke bor med slagdrill, selvom jeg ikke tror jeg kommer til og ha bruk for det. Da de få gangene det trenger og bore (betong) så har jeg eget slagbor.

Er det "fornuftig" og bruke såpass mye mer penger kontra vanlig drill ?

Og evt hva skal jeg kjøpe ? Jeg har ikke noe imot og kjøpe ting fra det store(billige)utland, men har fortstått at kjøp fra usa gir feil lader i norge..

Noen sjeler som vet mer enn meg ?
    Hei! Du jeg ville sjekket litt på denne siden Power Tools & Cordless Drills from Bosch, Makita, Dewalt, Metabo, Ridgid har masse bra utstyr og er bare og bytte stikk kontakten til norsk
    Personlig har jeg masse bra og si om Blå bosch sin serie har en 18V som er helt rå den jeg kjøpte Bosch GSR18V-LI 18V li-ion Cordless DynamicSeries Drill Driver (2 x 3ah Batteries) - L-Boxx og skal kunne skru 500 6 x 60mm skruer på et batteri

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dewalt sine driller er perfekt kompromiss når det kommer til ytelse/pris.

Mange muligheter, gode å bruke/holde, gode batterier etc.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Dewalt sine driller er perfekt kompromiss når det kommer til ytelse/pris.

Mange muligheter, gode å bruke/holde, gode batterier etc.
    Jepp de er gode. Makita har og mange gode både med og uten slag.
    14,4v makita er drillen jeg bruker mest på jobb som tømrer. Har ett kombosett med hurtiglader, 2 batteri og to driller (en slagtrekker og en vanlig drill) Meget gode allround maskiner. Slagtrekker'n er helt rå, blåser inn 8x100 skruer som om det var i smør

Skal du ta mye hull eller borre mye kan en 18v være fornuftig da den har litt større moment og ofte lenger batteritid. Til montering av f.eks gips på vegg eller i tak blir 18v for stort.

Det er forskjell på slagskrutrekker og slagborr.

Jeg har en 18v dewalt m/slag til salgs, se link i signaturfelt.

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slagdrill brukes til borring i mur. Kan som regel slå av slaget seff ved borring i tre, men momentet denne har er absolutt ikke behagelig hvis man skal skru. Kan til nød anvendes med feks torx skruer i gammelt hardt tretømmer der batteridrillen går fort tom, men det er en nødløsning... ikke behagelig å jobbe med.

Kjøp deg en god batteridrill, god batterikapasitet, ett behagelige grep og tyngdepunkt, 2 batterier osv... det trengs hvis du skal bruke den daglig og hele dagen.

Høy spenning og masse power låter også fint i seg selv, men ikke like fint hvis du arbeider med hendene over hodet flere timer pr. dag. Da vil vekt være et minus som vil merkes i armene over tid. Så ta en helhetlig vurdering i forhold til det du skal bruke den mest til.

Følger desverre ikke nok med til å gi konkrete anbefalinger i dagens marked. Makita er et merke jeg har vært fornøyd med tidligere.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men for og gjøre forvirringen komplett her så er det vel forskjell på slagdrill evt slagtrekker og slagbor ? Hvor slagdrill brukes til og skru inn skruer ol uten og måtte bruke så mye makt, og slagbor nyttes til tyngre oppgaver som boring i betong osv ?

Okey, det blir vel 98% skruing av skruer i trevegger/lister og tak, er heller ikke snakk om store skruer, så utifra det som blir sagt her så er 18v overkill ? Bør jeg ende opp på 12v ? Føler 10v maskinene ser så puslete ut..

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men for og gjøre forvirringen komplett her så er det vel forskjell på slagdrill og slagbor ? Hvor slagdrill brukes til og skru inn skruer ol uten og måtte bruke så mye makt, og slagbor nyttes til tyngre oppgaver som boring i betong osv ?

Okey, det blir vel 98% skruing av skruer i trevegger/lister og tak, er heller ikke snakk om store skruer, så utifra det som blir sagt her så er 18v overkill ? Bør jeg ende opp på 12v ? Føler 10v maskinene ser så puslete ut..
    Som nevnt over er slagdrill/slagborr brukt til boring i mur.
    Slagskrutrekker brukes til å skru i treverk, men drillen bruker slag for å øke trekkraften.

Til ditt bruk er 18v overkill så det holder.
    Om det bare er mindre skruer og trevegger o.l. så er 12v skrumaskin sikkert nok. 10v kan fort bli for svake eller kjapt tom for batteri.

Edit: Ser ut til at du har misforstått betegnelsene litt.
    Slagdrill = skrumaskin med mulighet for å bruke slag til å borre i mur. Slaget kan slåes av
    Slagborr = en boremaskin med konstant slag til borring i mur. (også kjent som borhammer)
    Slagskrutrekker = en skrumaskin som bruker slag til å øke momentet ved skruing av skruer i treverk.

Mange bruker slagdrill og slagborr om hverandre, når de mener slagdrill.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test av slagtrekker - Slagtrekkeren gjør jobben for deg - Verktøy ??

Edit: Da var vi vel enige da

Setter stor pris på konkret anbefaling, da jeg er helt blank sånn egentlig.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test av slagtrekker - Slagtrekkeren gjør jobben for deg - Verktøy ??

Edit: Da var vi vel enige da

Setter stor pris på konkret anbefaling, da jeg er helt blank sånn egentlig.
    En 12v makita,dewalt eller bosch i mellom/proff segment med 2 batteri og hurtiglader. Det lønner seg å stikke innom en butikk og prøve vekt og balanse, det skiller en del mellom de forskjellige modeller.
    Styr unna de aller billigste, regn med rundt 1500-2000,-

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte en Bosch PSR18 LI-2 i sommer da min gamle drill sa takk for seg.

PSR 18 LI-2 - Togirs batteridrevne bor-/skrumaskiner lithium-ion - Bosch elektroverktøy for hobbyhåndverkere

Dette var et særdeles hyggelig verktøy med kraft nok (18v) til lange skruer og tjukke bor (tre).
    Meget god balanse og ergonomi (grep).
    Og ja, jeg har brukt den mye allerede.

Batteriet holder lenge og siden det fulgte med 2 stk, kan man aldri skylde på å ta pauser for å lade batteriene

Tror dette var omtrent det jeg gav for den hos Jernia i juni
    Bosch PSR 18 LI-2 oppladbar drill | Flust

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en 10,8V Blå Bosch, føler at den er like kraftig som min gamle grønne Bosch med NiCd batterier. Slagtrekker i denne serien vil holde til de fleste oppgaver.
    Har en 14,4V Milwaukee i tillegg, men kommer til å bytte ut denne med en 18V Bosch etterhvert, forskjellen på den og 10,8V maskinen er ikke voldsom stor, og noen ganger hadde det vært greit med en skikkelig krafftig maskin.

Prisen på 10,8V maskinen i linken var høy, men det var den første og beste jeg fant.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gaute: HVA skal du bruke drillen til? Det er helt essensielt hvis noen her skal kunne gi deg råd..
    Personlig bruker jeg et sett med blåbosch 10,8V drill og muttertrekker, sistnevnte er genial til å skru inn lange treskuer i tre (13mm hode).
    Drillen greier fint å dra igjennom 40cm vegger, god gammel lafta trevegg som er fora ut på begge sider f.eks. Men du drar ikke igjennom 2 slike vegger etter hverandre på ett batteri

Så alt til sitt bruk. Ville heller kjøpt en lettere drill og hatt flere batterier, hvis du skal bruke den mye.
    En stor og tung drill er for meg bare upraktisk.

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [youtube]ABVzRJvufi4[/youtube]

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til bruk hver dag og "hele" dagen ville jeg ikke tenkt meg om en eneste gang før jeg kjøpte denne, litt dyrere enn mange andre men verdt det

SLAGSKRUTREKKER BTD130RFE 14,4V - MAKITA

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er altså en Slagskrutrekker jeg ønsker og kjøpe (tror jeg )

Den skal som sagt bli benytta til enkle skruoppgaver, som henge opp brannalarmer og lignende i tak, gipsvekker og lister for det meste.
    Men den fortsatt skru inn ett potensielt ganske stort antall skruer per dag..

Jeg vil ha belteklips på enheten, og doble batteri hadde jo sikkert ikke vært en dårlig idè det heller, spesielt hvis jeg ender opp på 10v.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da trenger du ikke den voldsomme volten på drillen, men nok batterikraft.
    Siden brannalarmer, tak osv pleier å være over skulderhøyde ( ) så ville jeg i hvertfall kjøpt en LETT 'slagskrutrekker' 10-12v med minst 2, helst 3, batterier.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi kommet fram til det samme da

Jeg sendte en mail til de på prishammeren.dk og spurte pent om de kunne sette sammen en pakke til meg, så vi får håpe på posetivt svar :-D

Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •