Batteridrill og annet verktøy - Hva skal man velge? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 172
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da blir det Panasonic. Jeg kommer til å bestille den fra UK, sammen med en stikksag og sirkelsag.

Panasonic EY7440LZ2S 14.4V Drill/Driver (2x 3.3Ah Li-Ion) *NEW* - Power Tools, Drills - Cordless, Drill Drivers 14.4V

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som en jentedrill, Ak

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til info så har Hitachi 60 års-jubileum i Norge i år og har derfor jubileumsmodeller til jubileumspriser.

F.eksempel her: Tingstad

Sikkert tilsvarende tilbud hos andre Hitachi forhandlere.

Newcomer stigsol sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Drill

Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Jentedrill eller ikke, dersom man vektlegger utseendet på drillen mer enn funksjonaliteten så er vel det en smule feminint det også..?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er jo svært så maskulin? Sort og grått er jo mannefarger

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    14.4 volt er jo jentedrill ;P

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    drillen er sikkert ok (men 14,4V er ikke en mannedrill bare så det er sagt). Du må få kroppen bort her så du kan få prøvd drillen, slagdrillen og sirkelsaga som er i makita settet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    drillen er sikkert ok (men 14,4V er ikke en mannedrill bare så det er sagt). Du må få kroppen bort her så du kan få prøvd drillen, slagdrillen og sirkelsaga som er i makita settet.
    Jeg får stikke innom en svipptur til uken
    Når det gjelder 14.4V vs 18V, så er sistnevnte helt sikkert sterkere, men også tyngre. Jeg er villig til å ofre litt styrke for vekt, og Panasonicen veier KUN 1.6kg. Samtidig har jeg også fått anbefalt dette merket av flere, samt også tool-net i UK. Iflg. de så kan ingen andre merker kan vise til like god holdbarhet og kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter fem år i byggebransjen var jeg ikke i tvil om at Panasonic er det beste for min del, selv om jeg likte makita veldig godt også.

Lykke til

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta turen, så får du prøvd.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Den er jo svært så maskulin? Sort og grått er jo mannefarger
    Det var bare det at den så så liten og nusselig ut, ikke verre enn det. Men det er jo en fordel gitt dine kriterier. Utover det ser den bra ut. Det var forøvrig en liten spøk, stigsol

Hitachi har jo også et utvalg for de mer feminine..

At Panasonic er av det bedre tviler jeg ikke på etter å ha hørt en del folk anbefale det (som om jeg har hørt like mange anbefale andre merker).

Min 18V-drill veier vel 2,1 kg om jeg ikke husker feil, og jeg synes ikke dette er tungt å jobbe med i det hele tatt. Men hva en mener her varierer vel med hvor mye krutt en har i armene 8-)

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, forsto den kenti Var ikke ment som ett krast svar heller

Når det er sagt så ser hvertfall ikke jeg grunnen til at drillen skal være større og tyngre, kun for at den er mer mandig. Det viktigste er vel at den får jobben gjort.. Har drillen mer tyngde, er den tyngre å jobbe med (dette gjelder selvfølgelig ikke boring/meisling i betong o.l.).. Men selvfølgelig, trenger man å imponere kompisene sine med setninger som "se på den nye 10 kilos drillen min" så er jo dette opp til hver enkelt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vet, Kent, du er jo en muskelbunt

Etter å ha sjekket mmed leverandør så tror jeg jeg 14.4V holder til mitt bruk.

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er tiden kommet for å kjøpe ny batteridrill. Problemet er at det er alt for mange å velge mellom. Prisene spenner også over er veldig stort område.

Det som er viktig:

- 13mm chuck
    - Bra batteri, helst lithium ion
    - Skal kunne takle tyngre oppgaver, eksempelvis større hullsager
    - Høy kvalitet
    - Lavest mulig vekt
    - Pris
    Jeg er bare litt nysgjerrig; Hvor store hullsager har du tenkt å bruke og hva har du planlagt å bore i...?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic sin 18V veier vel også mer enn 14.4V antar jeg, så poenget er egentlig ikke å skryte av så tung drill som mulig, stigsol.

Tviler ikke på at du blir fornøyd med valget ditt, Ak

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det Panasonic. Jeg kommer til å bestille den fra UK, sammen med en stikksag og sirkelsag.

Panasonic EY7440LZ2S 14.4V Drill/Driver (2x 3.3Ah Li-Ion) *NEW* - Power Tools, Drills - Cordless, Drill Drivers 14.4V
    Hvor mye kom frakta på for en slik pakke med verktøy?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg solgte hitachi, dewalt og makita tidligere. Forskjellen på ds14dAl og ds14dSl er at S-modellen har skli-innfesting på batteriet (skyves inn fra sida, i stedet for opp i grepet), som gjør at grepet blir slankere og passer bedre til små og medium hender. Gjelder alle maskiner til hitachi. Innholdet i batteriene er det samme. Forøvrig er ds14dsl den smekreste maskinen jeg har brukt, da den er utrolig bra balansert, og kraftig nok til det meste.

For hva det er verdt hadde vi klart mest reklamasjon på dewalt, i tillegg til at dewalt sine lithium-ion batterier kun har 2Ah, mot hitachi og makita sine 3Ah. 50% ekstra driftstid per oppladning er jo ikke å forakte. Panasonic har vel klart å trykke inn ytterligere noen Ah, uten at jeg kjenner så godt til deres produkter.

Når det gjelder hullsag bør du begrense bruken til veggplater, panel og annet lettsagelig materiale - å sage gjennom 2x4 o.l. røyner batteriene ganske kraftig, og følgelig er drill på strøm å foretrekke. Kjører du hullsag gjennom 2x4 på andre gir og får saga til å kile seg, kan du dessuten risikere å slå i stykker tannhjula i girkassen, uansett produsent. De fleste batteridrillene har spesifisert max-diameter de kan sage, typisk 60-70mm på de største. Hvis du klarer å kverke maskinen din og vil ha garantireparasjon, ikke si at du brukte den til å sage ut gjennomføringer til ventilasjon

Batterier (lithium-ion, som er et must) liker best lagring i kjølig miljø dersom du ikke skal bruke dem på lenge, typisk 4-8 grader. Da mister dem minst kapasitet per år (rundt 5% tap av totalkapasitet per år, mot 15-20 hvis de lagres i 20-25 grader, mer på howstuffworks om lithiumion-batterier).

Ellers blir du nok kanonfornøyd med panasonic, sjekk bare at grepet passer hånda di og at vekt/kraft-forholdet passer med din tiltenkte bruk. Forøvrig har jeg overlatt all skruing til slagtrekkeren (wh18dl) da den belaster håndleddet mindre, og har et beist av en drill (ds18dl) som kun brukes til å bore. Typisk får man slike kit med drill og slagtrekker til en billig penge fra nettet. Så kom det kanskje frem i teksten, men etter å ha eid og brukt dewalt en stund, kunne jeg ikke vært mer fornøyd med hitachi

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic sin 18V veier vel også mer enn 14.4V antar jeg, så poenget er egentlig ikke å skryte av så tung drill som mulig, stigsol.

Tviler ikke på at du blir fornøyd med valget ditt, Ak

Jeg bare fyrer, kenti Hehe

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stigsol
    Jeg bare fyrer, kenti Hehe
    Du er tilgitt

Newcomer cb_600 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Hei Ak! Kjempe bra at du har startet en tråd om dette temaet, er på utkikk etter en god drill selv til letter hobby bruk, så dette passet midt i blinken for meg og sikkert flere andre.

Men hvordan er det å bestille ifra UK isteden ifra Norge(Oslo). Ser at dette PANASONIC EY7440LZ2S 14,4V 3,3Ah BATTERIDRILL - FINN Torget firmaet selger samme maskin til kun kr 550,- mer, vist man da regner kun pris med norsk moms. Men vist man tar med frakten som de oppgir til UK adresser som ikke er på fastlandet, så kommer det et ekstra tillegg på 19,5£ = nkr.182,-. Så da kan man sikkert regne noe høyere frakt til andre land..

Da blir ikke besparelsen på mer enn kr 366,-. Og det vil jeg påstå er en relativt liten sum for en garanti på 2år og en reklamasjonsrett på 5år, pluss at man kan forholde seg til noen som er i Norge.

Så et spørsmål til dere alle. Til letter, og av og til noe tyngre, hobby bruk som f.eks skru opp litexplater, vil en drill med batterikapasitet på 1,5ah kunne duge, slik som denne f.eks?: Hitachi DS14DFL Drill 14,4V. - Testvinner! - www.okelektriske.no

Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •