Batteridrill og annet verktøy - Hva skal man velge? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 172
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg og blir i godt humør av godt verktøy! Jeg er svak og må innrømme at jeg snart har hele 18V-serien til Makita... Alt importert selvsagt.

(Løvblåseren klarte jeg å styre meg for)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Skulle du gå for Makita, så har jeg et par ladere liggende. Vi bruker de på 14.4v drillene til Makita.

DSR18 eller noe sånt tror jeg det sto på de.
    Bare for ordens skyld: Det er 230V-ladere du har? Det flyter jo over av 110V-ladere etter at folk har importert batteriverktøy.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen butikker/kjeder som har godt utvalg av denne typen verktøy? Det hadde vært greit å "kjenne" litt på de forskjellige alternativene. Det er greit å vite hvilke som ligger best i handen

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Bare for ordens skyld: Det er 230V-ladere du har? Det flyter jo over av 110V-ladere etter at folk har importert batteriverktøy.
    Det ER 230 volt ja, vis noen tvilte på det.

Rester etter et par driller som gikk i bakken desverre! Fra sånn ca 20 meter.................

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Mange gode tips her, og det ser ut til at veldig mange velger å bestille fra det store utland. Eneste ulempen da vil være garanti og lader. Er det ikke en ganske enkel sak å kjøpe lader her til lands som kan brukes på 220v, eller er det ?
    Lader til Hitachi har du bl.a. her: Kompatibelt Lader til Hitachi 7,2V-18V NIMH, NiCd og Li-ION, Universal [GD-HIT-CH01] - 698,00kr : , Batteributikken

698 kr er ikke så ille det. Ellers så får du jo også til enda lavere pris enn dette fra UK.

Som mange sier bør du velge en drill som du føler at funker for deg. For oss som ikke er proffe håndtverkere er nok de fleste av disse proff-drillene gode nok kvalitetsmessig.

Noe av mitt argument for å velge nettopp Hitachi er at alle i firmaet som min bror jobber i benytter Hitachi, samt elektrikeren min. Bare gode skussmål å få derfra, noe som betyr litt. Var på nippet til å velge Makita, men dette og batteriteknologi avgjorde for meg.

At drillen deres ble en testvinner fant jeg ikke ut før etterpå, men da var det i allfall enkelt å forsvare kjøpet overfor dama

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Lader til Hitachi har du bl.a. her: Kompatibelt Lader til Hitachi 7,2V-18V NIMH, NiCd og Li-ION, Universal [GD-HIT-CH01] - 698,00kr : , Batteributikken

698 kr er ikke så ille det. Ellers så får du jo også til enda lavere pris enn dette fra UK.

Som mange sier bør du velge en drill som du føler at funker for deg. For oss som ikke er proffe håndtverkere er nok de fleste av disse proff-drillene gode nok kvalitetsmessig.

Noe av mitt argument for å velge nettopp Hitachi er at alle i firmaet som min bror jobber i benytter Hitachi, samt elektrikeren min. Bare gode skussmål å få derfra, noe som betyr litt. Var på nippet til å velge Makita, men dette og batteriteknologi avgjorde for meg.

At drillen deres ble en testvinner fant jeg ikke ut før etterpå, men da var det i allfall enkelt å forsvare kjøpet overfor dama
    Hvilken pakke kjøpte du, Kent?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Det ER 230 volt ja, vis noen tvilte på det.

Rester etter et par driller som gikk i bakken desverre! Fra sånn ca 20 meter.................
    Disse burde være relativt lettomsettelige. Hadde jeg visst om dette for et par år siden, hadde du fått solgt en til meg i alle fall!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemet med disse laderne er at de ofte er 2-3 timers ladere med en ekstra kladd/power ved siden av. Da er det bedre å kjøpe en proff-lader i Norge som lader batteriet på 15-30 min. Dermed er batteriet klart før du har kommet i habiten...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer stigsol sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Drill

Jeg sier som norcad, Panasonic! Det er de desidert beste på markedet og ment for proffbruk. 13mm åpning, Li-ion batteri (20 minutters oppladningstid), lette og utrolig driftsikre.

Jeg er ingen selger for Panasonic, men jobber som elektriker og har alltid valgt Panasonic. Har vært innom Makita, Hitachi, Bosch og Wurth, men om det er holdbarhet og driftsikkerhet som gjelder så kan de ikke måle seg. Dette blir ikke avdekket i en test, som på TV2 hjelper deg. I lengden lønner det seg å legge litt ekstra penger på bordet, da holdbarheten som regel blir bedre i litt høyere prisklasse.

Jeg har pr dags dato 2 Panasonic driller i firmabilen. En 14,4V og en 21,6V m/slag. 14,4V'en er fin til daglig bruk, boring i treverk med normale bor eller hullsag og skruing. Er lett og godt balansert (ligger godt i handa). 21,6V'en er litt tyngre og større, men passer også til tyngre oppgaver som boring med hullsag i metaller, boring med lange og store bor, samt boring i betong. Den har ett meget bra dreiemoment!

Til daglig bruk ville jeg gått for 14,4V, da denne passer til det meste. Normalpris (veiledende/villedende) på disse er ca 5000,-, men vet de går på kampanjer til rundt 3000,- og kanskje under. Det er ett knallkjøp!

Langt svar, men håper det er til hjelp

Newcomer Sir.KnowsAlot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en god del utstyr fra makita her hjemme. Både høvel og diverse slipemaskiner. Jeg er i vertfall veldig fornøyd med kvaliteten på produktene fra Makita. =)

De har sikkert et eller annet. Både for hjemmebrukern og proffbrukern, men kanskje ikke det du ser etter?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Problemet med disse laderne er at de ofte er 2-3 timers ladere med en ekstra kladd/power ved siden av. Da er det bedre å kjøpe en proff-lader i Norge som lader batteriet på 15-30 min. Dermed er batteriet klart før du har kommet i habiten...
    Den laderen jeg linket til ser ut som de som fulgte med utstyret jeg kjøpte (én hurtiglader med vifte, og én uten vifte). Begge to lader opp batteriene (som jeg har tre stk av) på 15-30 min.

Dette er riktignok originalladere som jeg benytter omformer på. Jeg vet ikke om den jeg linket til er dårligere, men det finner jeg svært snodig for å si det mildt. Har du erfaring med nevnte lader selv?

Men som sagt, det ene eller andre er nok ikke det dét beste. Jeg nevner selv Hitachi for at jeg har erfaring med det, og er fornøyd. Jeg har også hørt godord om flere andre merker som nevnes her. Det blir fort til at alle anbefaler det de selv har, uten at de egentlig har erfaring med noe annet (ja, meg selv inkludert akkurat her)

Jeg har faktisk bygget en hel hjemmekino alene med en sur skil-drill, så man må ikke absolutt ha det beste for å få et godt resultat. Men du verden så mye mer behagelig det er å jobbe med en god drill.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg og blir i godt humør av godt verktøy! Jeg er svak og må innrømme at jeg snart har hele 18V-serien til Makita... Alt importert selvsagt.
    Kjøpte selv en ny Makita 18volt drill her for litt siden og den er jeg MEGET fornøyd med, det knuser min "gamle" 18V DeWalt. Når jeg kjøpte ny drill nå sto det mellom Makita og Hitachi, jeg tok mitt valg pga. litt lavere vekt og bedre vektbalanse på Makita kontra Hitachi.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for enda flere tilbakemeldinger, nå er jeg om mulig, enda mer forvirret
    På jobben er jeg prosjektleder og må ta mange avgjørelser hver dag. Når jeg skal kjøpe noe privat klarer jeg ikke en gang å bestemme meg for hvilken drill jeg skal kjøpe :|

https://verktoybutikken.netbox.no/bu...roducts_id/685

Panasonic ser jo unektelig ut til å være flotte driller, og jeg liker spesielt godt den ekstremt lave vekten og høye batterikapasiteten.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic Drill/Trekker 14,4V med lykt

Dette må da være en ganske fin pris?

Edit: eks mva..... da er det ikke like gunstig lenger.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.norbond.no/pub_docs/files...est_rorfag.pdf

Gammel test, men det ser ut til at Panasonicen kom godt ut. Det som likevel bekymrer meg litt er maks moment. De fleste drillene i dette segmentet kan skilte med 40-50nm, Panasonic EYE7440 har "kun" rundt 30nm. Hva vil dette bety i praksis?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den laderen jeg linket til ser ut som de som fulgte med utstyret jeg kjøpte (én hurtiglader med vifte, og én uten vifte). Begge to lader opp batteriene (som jeg har tre stk av) på 15-30 min.

Dette er riktignok originalladere som jeg benytter omformer på. Jeg vet ikke om den jeg linket til er dårligere, men det finner jeg svært snodig for å si det mildt. Har du erfaring med nevnte lader selv?

Men som sagt, det ene eller andre er nok ikke det dét beste. Jeg nevner selv Hitachi for at jeg har erfaring med det, og er fornøyd. Jeg har også hørt godord om flere andre merker som nevnes her. Det blir fort til at alle anbefaler det de selv har, uten at de egentlig har erfaring med noe annet (ja, meg selv inkludert akkurat her)

Jeg har faktisk bygget en hel hjemmekino alene med en sur skil-drill, så man må ikke absolutt ha det beste for å få et godt resultat. Men du verden så mye mer behagelig det er å jobbe med en god drill.
    Ser ut ja.... Jeg var nettopp ute etter en ny lader til min Bosch og undersøkte litt nærmere i denne butikken. Ladere så helt lik ut original Bosch men med separat power og lade tide på 2 aH NiMH var 100 min. Kjøpte en original i stedet med innebygd power og ladetid 20 min til kr 1000,- ... mye mer praktisk for meg som bare bruker drill i ny og ne og da er som regel batteriet flatt.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.norbond.no/pub_docs/files...est_rorfag.pdf

Gammel test, men det ser ut til at Panasonicen kom godt ut. Det som likevel bekymrer meg litt er maks moment. De fleste drillene i dette segmentet kan skilte med 40-50nm, Panasonic EYE7440 har "kun" rundt 30nm. Hva vil dette bety i praksis?
    Tror det har liten praktisk betydning. Har en kompis som er elektriker som har akkurat en sånn, vi boret gjennom 8" med 22mm trebor hjemme hos meg uten problemer...
    Det er en kjempebra drill og lykta er praktisk å ha

Edit: Den har også vært med på totalrenovering av flere leiligheter med hullboring til både stikk og ventilasjon.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Ser ut ja.... Jeg var nettopp ute etter en ny lader til min Bosch og undersøkte litt nærmere i denne butikken. Ladere så helt lik ut original Bosch men med separat power og lade tide på 2 aH NiMH var 100 min. Kjøpte en original i stedet med innebygd power og ladetid 20 min til kr 1000,- ... mye mer praktisk for meg som bare bruker drill i ny og ne og da er som regel batteriet flatt.
    Ok, da forstår jeg hvorfor den koster litt mindre.

Hvis det du sier om ladetid stemmer anbefaler jeg selvfølgelig ikke den laderen.

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er tiden kommet for å kjøpe ny batteridrill. Problemet er at det er alt for mange å velge mellom. Prisene spenner også over er veldig stort område.

Det som er viktig:

- 13mm chuck
    - Bra batteri, helst lithium ion
    - Skal kunne takle tyngre oppgaver, eksempelvis større hullsager
    - Høy kvalitet
    - Lavest mulig vekt
    - Pris
    Hvis du skal ha en drill som takler større hullsager bør du ha en på 18V.
    Jeg har selv en del 18V DeWalt med 3 gir som fungerer helt greit med 150 mm hullsag. Men etter å ha brukt batteriverktøyet til DeWalt en stund nå (noen år), synes jeg nok at det er veldig "plastikk", slik at jeg er tvil om overlevelsesevne ved et fall fra litt høyde. Derfor vil jeg nok velge et annet merke neste gang jeg skal handle 18V batterivertøy.

Pr. i dag så ville jeg ha valgt blå Bosch eller muligens Makita. Jeg har i det siste kjøpt endel 10,8V blå Bosch som jeg er kjempefornøyd med og som utfyller 18V verktøyet mitt, men dette er selvsagt for svakt til bruken du skisserer.
    På jobb er vi veldig godt fornøyd med 18V Makita som har overlevd lenge nå. Vi har tidligere hatt Hitachi, Metabo og Panasonic som ikke har overlevd halvparten så lenge som de 18V Makita vi bruker nå.

Ellers så vil jeg som andre har nevnt før meg, anbefale å kjøpe ved kampanjetilbud. Det er utrolig mye å spare på dette.

Bosch sine aktuelle proffkampanjer/-avis kan lastes ned her: Bosch elektroverktøy - Håndverk / industri - Kampanjer

Et annet tips er å sjekke ut forumet på ByggeBolig.no - Amatører & Fagfolk deler Erfaring & Kunnskap!

Newcomer stigsol sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. spørsmål om dreiemoment på Panasonic'en, så har dette hatt liten betydning for min bruk. Som sagt jobber jeg som elektriker, og 14,4V har vært med på komplett røranlegg i bolig såvel som vanlig serviceoppdrag.

Grunnen til at jeg anskaffet meg 21,6V'en, var at ved langvarig (timesvis) med hullsagboring i stål så fikk 14,4V'en pusteproblemer. Men det skulle egentlig bare mangle! Det er ett problem du ikke vil komme ut for til hobbybruk.

Prisen i linken til Norbond er ikke gal i det hele tatt, skulle jeg hatt en drill privat så hadde jeg ikke vært i tvil! Men det er jo til syvende og sist opp til deg AK, men jeg bruker 14,4V'en mye, HVER dag og for meg finnes det ikke noe annet enn Panasonic

Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •