Pressemelding: Midgard goes Pro - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av erimi
    Har du sammenlignet midas mot spirit?
    Dette er en analog EQ. Den eneste forsinkelsen den har er en fasedreining som står i forhold til Q i resonanskretsen for det enkelte EQ-båndet. På like kurver er de identiske, men det er uansett ikke noe du under noen omstendighet vil kunne oppleve som en forsinkelse med mindre du bruker for eksempel 1/1000 sekund på å justere EQ-en og vurdere resultatet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opprinnelig skrevet av erimi
    Har du sammenlignet midas mot spirit?

Dette er en analog EQ. Den eneste forsinkelsen den har er en fasedreining som står i forhold til Q i resonanskretsen for det enkelte EQ-båndet. På like kurver er de identiske, men det er uansett ikke noe du under noen omstendighet vil kunne oppleve som en forsinkelse med mindre du bruker for eksempel 1/1000 sekund på å justere EQ-en og vurdere resultatet.
    Tror kanskje du misforstår meg litt..Snakker ikke om "hurtigheten" på eq`en. Snakker om at når man trekker av to-tre db på en gitt frekvens så er det faktisk det som skjer.Altså en hørbar forskjell og eq`en responderer akkurat slik en føler den skal rent lydmessig.På en del "budsjett"-miksere må man ofte opp i en 6-7 db for at en hører at noe skjer.På en skikkelig god mikser(type tildels midas venice og vertfall heritage serien) kan man også ofte bare gaine riktig, dra faderen opp i 0 og faktisk bare godta at det låter fint, uten at man føler man må voldta eq`en for å få ting på plass.Igjen, på "budsjett-miksere" må man derimot bruke eqen flittig for å få et noe tilnærmet resultat.
    Så det jeg lurer på er om du har testet disse to mikserne opp mot hverandre?I en ren a-b test?Lydmessig...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det du mener er at det er samsvar mellom dB-skalaen på dyre miksere og ikke på billige miksere, samt at klangbalansen endrer seg med faderens posisjon på billige miksere?

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å bli bekymret om du får nok søvn snickers. Ser du poster ofte sent på nattestid. Ikke ta for mye på deg og tenk på helsen. Ellers er det bare å gratulere med ny satsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det du mener er at det er samsvar mellom dB-skalaen på dyre miksere og ikke på billige miksere, samt at klangbalansen endrer seg med faderens posisjon på billige miksere?
    Var egentlig ikke meningen å starte en voldsom debatt ut av ditt nye agentur. Men, ja jeg føler eq`en på dyrere miksere er mer lineær enn på litt "kjipere" miksere. Høres snodig ut for en skulle jo tro at db-skalaen var lik uansett. Men for å ta et eksempel på to små-miksere. En midas venice 160 har en knallgod eq. En soundcraft fx16(leide en fra et firma i oslo, som jeg ikke skal nevne navn på) derimot har en ganske kjip en. Dersom man trekker av 3 db på 200hz(med en b58 f.eks) på venicen hører man forskjell. Det følte jeg ikke jeg gjorde på fx16`en..
    For å ta dette med klangbalansen og faderens posisjon. Dette kommer vel strengt tatt an på om det er en god preamp eller ikke. Men 0 er jo 0 uansett om mikseren er dyr eller billig. Men jo bedre preamp, dess mindre behov for å eq`e seg ihjel. På de tidligere nevnte miksere er dette en gigantisk forskjell også.
    Men for all del, du har nok mye større teknisk kompetanse enn det jeg har. Og jeg skal ikke lage mer fuzz om dette.Ser andre er bekymret for helsen din,hehe.Men artig med en god diskusjon:-D

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye EQ-en reagerer på noen graders vridning tror jeg også har noe med produsentens preferanser å gjøre. Om Midas har en relativt følsom EQ og du har jobbet mye med Midas så kan jeg forstå at det er slik du vil ha det. Om Soundcraft har langt mindre følsomme knotter vil sikkert de som har jobbet mye med disse argumentere for at dette gir dem langt mer presisjon/oppløsning osv. Soundcraft har jo heller ikke et veldig dårlig rykte selv om det tydelig vis ikke er din favoritt.

Når det gjelder dårlige preamper og fadere så er det selvsagt utstyr å få kjøpt som virkelig gjør en dårlig jobb.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Snickers-is]Soundcraft har jo heller ikke et veldig dårlig rykte selv om det tydelig vis ikke er din favoritt.[QUOTE]

God kveld!
    Her mener jeg at vi , utover personlige preferanser, må skille fugl fra fisk.
    Soundcraft leverer mixere fra budsjettklassen (tenker da spesielt på små mixere ettersom venice 160 ble nevnt) til store mixere med over 58 kanaler.

Midas stiller egentlig ikke i budsjettklasse i det hele tatt. Venice er vel strengt tatt det minste (kjipeste) de lager (?) og billig er det ikke.

Jeg kjenner ikke soundcraft FX6.
    Men det jo et tankekors at venice 160 svært ofte blir sammenlignet med Soundcraft LX7ii 16 ch, hvor LX7ii koster det halve.
    Hvor gjennomgangsmelodien ofte er: Venice har bedre EQ, men preampene er omtrent på det gjevne.
    Jeg har prøvd begge, men dessverre føler jeg meg ikke kompetent nok til til å svare fugl eller fisk. Vi fikk GOD lyd med begge!

Likevel er det en gang slik at for de fleste av oss så er det pengene som styrer, før eller siden. Og opererer man fra 16 til 24 spor er det et hav av alternativer.!
    Jeg er fortsatt åpen til Spirit mixeren til jeg har fått testet den. Som dere har skjønt er jo midler et tema i gården min :-D
    Og spør du meg er det med lydutstyr som med damer: viktig å ikke være forutinntatt så lenge man får prøve først!

Men det morsomme er at den er så lik! Jeg ble jo nyfiken umiddelbart!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint innlegg!

Hadde ikke noen hatt budsjetter hadde vel alle kjøpt Soundcraft Vi6 til en mill eller deromkring.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •