Nyhet: Plasma taper terreng til LCD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasma taper terreng til LCD

Her opplyses det om at salget av plasma-TV har gått ganske betydelig ned de to siste kvartalene. Nå sier de også at dette nok har sammenheng med at folk venter på nye 1080P Plasma-TV-er i "normale" størrelser (og til overkommelige priser), men samtidig har LCD-salget økt markant.

Selv om jeg synes plasma-TV-er er kjempebra, og har en mue kulere teknologi enn LCD-TV-er, tror jeg nok at plasma er på vei ut. Nå er snart den eneste fordelen for den almenne forbruker (den som ikke bryr seg om de minste detaljene) at sortnivået på plasma er bedre, men nå har også LCD-teknologien tatt et stort skritt fremover på akkurat det. Når neste generasjons Sony LCD-TV-er lanseres, tror jeg vi vil se et fabelaktig sortnivå som i manges øyne kan matche plasmateknologiens.

Dette kommer nok til å gjøre at plasmaens ulemper veier tyngre enn fordelene (frykten for og den reelle faren for innbrenning, vekt, tilkoblingskompabilitet til PC o.l.), og LCD vil ta over helt. Jeg tror at plasma-TV-er er et lite nisjeprodukt om to års tid, og at det da kun er entusiaster eller de som ikke har holdt seg oppdatert på utviklingen som kjøper dem.

Dette er litt trist, ettersom jeg liker plasma-TV-er veldig godt, men jeg tror nok plasma-TV-ens død er nært forestående.

Newcomer XanaX sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det ser ut til at plasmaen er på vei ut, men det kan vel ligge an til at det blir "en siste priskrig" først. Pioneer hadde visst et prisdropp på 3000$ (fra 8000$) på Pioneer Pro-FHD1 etter at Panasonic (3999$) kom med sin TH-50PZ750U 1080p...Pioneer skal visstnok ha 500$ for foten på de nye plasmaene...iflg Gizmodo...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

I den siste kvartalsrapporten til det anerkjente analysebyrået DisplaySearch, går det frem at distribusjonen av plasmapaneler for første gang er lavere enn foregående år.

Nedgangen fra siste kvartal i 2006 til første kvartal 2007 er på 14 prosent. Nedgangen fra første kvartal i 2006 til tilsvarende periode i 2007 er på 1 prosent.

Nedgangen på 14 prosent er ekstra nedslående da tallene for siste kvartal 2006 var svake, og plasmaprodusentene derfor ikke hadde forventet noen nedgang i årets første kvartal, står det å lese i rapporten. Lønnsomheten per solgte enhet har også sunket.

Les nyheten på Forbruker.no: Plasma taper terreng til LCD.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tsk, tsk. Velkommen etter, lygren. Man må nok være raskere i dagens mediesamfunn for å være først ute... :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe nytt da? =)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Plasma taper terreng til LCD

Her opplyses det om at salget av plasma-TV har gått ganske betydelig ned de to siste kvartalene. Nå sier de også at dette nok har sammenheng med at folk venter på nye 1080P Plasma-TV-er i "normale" størrelser (og til overkommelige priser), men samtidig har LCD-salget økt markant.

Selv om jeg synes plasma-TV-er er kjempebra, og har en mue kulere teknologi enn LCD-TV-er, tror jeg nok at plasma er på vei ut. Nå er snart den eneste fordelen for den almenne forbruker (den som ikke bryr seg om de minste detaljene) at sortnivået på plasma er bedre, men nå har også LCD-teknologien tatt et stort skritt fremover på akkurat det. Når neste generasjons Sony LCD-TV-er lanseres, tror jeg vi vil se et fabelaktig sortnivå som i manges øyne kan matche plasmateknologiens.

Dette kommer nok til å gjøre at plasmaens ulemper veier tyngre enn fordelene (frykten for og den reelle faren for innbrenning, vekt, tilkoblingskompabilitet til PC o.l.), og LCD vil ta over helt. Jeg tror at plasma-TV-er er et lite nisjeprodukt om to års tid, og at det da kun er entusiaster eller de som ikke har holdt seg oppdatert på utviklingen som kjøper dem.

Dette er litt trist, ettersom jeg liker plasma-TV-er veldig godt, men jeg tror nok plasma-TV-ens død er nært forestående.
    Tviler sterkt på at plasma tv kommer til å forsvinne med det første...
    Tipper at plasma tv kommer til å være på markedet til LED tv'ene kommer på markedet til overkommelige priser og da er nok LCD tv på vei ut også...

Active mr samsung sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av stenvik
    Tipper at plasma tv kommer til å være på markedet til LED tv'ene kommer på markedet til overkommelige priser og da er nok LCD tv på vei ut også...
    Enig i dette her ja.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stenvik
    LED TV'er sier du? Og da vil altså LCD tv forsvinne ut?...
    Da må du forklare meg hva slags LED tv'er du snakker om. Den LED teknologien jeg kjenner til er LED bakgrunnsbelysning til nettop LCD tv'er. Med mindre du snakker om OLED som er noe helt annet. Men denne teknologien får vi neppe se i store skjermer i overskuelig framtid.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det som jo har skjedd er jo primært at de store produsentene som LG, Samsung og Sony har kuttet ut plasma til fordel for LCD. Det er jo ikke dermed sagt at LCD er bedre, snarere kanskje tvert i mot, at plasma har utviklet seg til å bli en såpass vanskelig teknologi å mestre med konkurrenter som Panasonic og Pioneer at en heller ser seg tjent med å holde seg til LCD-TVene, som tross alt er der massemarkedet befinner seg...

LCD-TVene har for øvrig kommet langt, og blir stadig bedre, men de har fremdeles etter mitt syn et stykke å gå før de når opp til kvaliteten Pioneer og Panasonic kan utvise... Samtidig er LCD TVene selvsagt både skarpere og langt mindre utsatt for innbrenning (som for øvrig er et svært lite problem også på plasma).

Samtidig er det en generell misforståelse at LCD TVene har bedre lysutbytte og dermed fungerer bedre i lysere omgivelser. Dette er jo helt feil; plasmaene har jo som oftest nærmest dobbelt så høyt lysutbytte (Pioneer har f.eks. 1200 cd/m2 på sin 50-tommer, Samsungs nyeste M86-serie ligger på rundt 500). Denne misforståelsen tror jeg stammer fra det faktum at LCD fungerer best i lyse omgivelser, grunnet dårlig sortnivå, men det er jo ikke dermed sagt at LCDen fungerer BEDRE enn plasma i lyse omgivelser!

Nå har jeg for øvrig ikke hatt anledning til å fått beskuet Samsungs nyeste generasjon av LCD-TVer, og det kan jo absolutt hende at plasmaens forsprang har blitt ytterligere redusert på disse modellene...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Limte for øvrig sammen min litt trege nyhetsmelding og Gratulerers post, så vi kan samle diskusjonen/informasjonen bedre!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva konsørene og produsentene sier så er det nok LCD som vil forsvinne med det første med nye teknologier osv. Så et par spennende alternativer i Korea til hva fremtidens skjermer vil være og man får en liten hakkeslipp etter hva som faktisk foregår

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Conv
    Etter hva konsørene og produsentene sier så er det nok LCD som vil forsvinne med det første med nye teknologier osv. Så et par spennende alternativer i Korea til hva fremtidens skjermer vil være og man får en liten hakkeslipp etter hva som faktisk foregår
    Nåja. Så lenge det produseres skjermer til datamaskiner, tror jeg LCD-teknologien vil holde ganske mange år fremover. Det finnes vel ingen fornuftige alternativer til fornuftige priser.

Morsomt at mitt innelgg ble forfremmet til nyhet. (Selv om innlegget er en smule subjektivt...) Takker og bukker

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva konsørene og produsentene sier så er det nok LCD som vil forsvinne med det første med nye teknologier osv.
    Hvor kommer denne infoen fra? Kan du dokumentere slike påstander fra produsenter?

Så et par spennende alternativer i Korea til hva fremtidens skjermer vil være og man får en liten hakkeslipp etter hva som faktisk foregår
    Hva er det du har sett? LCD LED? OLED? CED? SED?

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja da har ihvertfall jeg gjort mitt..

i dag for og holde oppe produksjonen av plasma TVer.

Forhpentligvis vil det fremdeles være noen der ute som setter pris på billedkvalitet og er villig til og betale for det nå som CRT TVn nesten er død.

Om en LCDskjerm noen gang vil nærme seg en plasmaskjerm tviler jeg på,bilde er og forblir bedre på en plasmaskjerm.

Kjøpte forrsten en Pioneer PDP-428XD i dag,kommer til Pioneer på Mandag og til meg neste helg

Mvh

Espen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Samtidig er det en generell misforståelse at LCD TVene har bedre lysutbytte og dermed fungerer bedre i lysere omgivelser. Dette er jo helt feil; plasmaene har jo som oftest nærmest dobbelt så høyt lysutbytte (Pioneer har f.eks. 1200 cd/m2 på sin 50-tommer, Samsungs nyeste M86-serie ligger på rundt 500). Denne misforståelsen tror jeg stammer fra det faktum at LCD fungerer best i lyse omgivelser, grunnet dårlig sortnivå, men det er jo ikke dermed sagt at LCDen fungerer BEDRE enn plasma i lyse omgivelser!
    Det er den glassplata foran skjermen som gjør at plasma aldri har fungert i dagslys. På plasma får du reflekser der du på lcd får et fungerende bilde.

Active mr samsung sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Feil

Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Det er den glassplata foran skjermen som gjør at plasma aldri har fungert i dagslys. På plasma får du reflekser der du på lcd får et fungerende bilde.
    Hallo hallo dette er jo bare bullshit!! Plasma ruler og er best.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mr samsung
    Hallo hallo dette er jo bare bullshit!! Plasma ruler og er best.
    Hehe... juhuu...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •