Førpremiere på Midgard Audio Capri! - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 135
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ah, det var deg ja! Hyggelig å hilse på

Jo, det var ikke den strammeste og fasteste bunnen der nei. Den ble svært forstyrret av en resonans rundt 25Hz. Før vi flyttet på oppsettet testet vi med det etter hvert ganske vanlige demosporet med Chris Jones. Bassen der tok fullstendig av. Det hjalp noe å skråstille oppsettet men bak sweetspot var det fortsatt ganske hyperaktivt i bunnen, mens i sweetspot var det litt som balansert på en knivegg mellom resonanser og utfasinger ved ulike frekvenser.

De som kjenner rommet (de som jobber der) kommenterte allikevel at det var den jevneste bassresponsen de hadde fått til i det rommet noen sinne.

Jeg ser for meg at en liten tweaking på basselementene kan gi en anelse lavere Q, noe som gjør at systemet blir enda tightere. Dog ikke så lav at bassen blir hard og kjølig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra lesning her! Veldig spent på å få en prøvelytting. Når vil det bli mulig å høre disse i Oslo og omeng!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ene ene paret er satt opp hos meg nå og kan lyttes til for dem som vil det. Jeg bor i Rakkestad, ca 70 min kjøring fra Oslo sentrum.

tlf: 9943 3330

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger disse høyttalerene mye luft rundt seg (tenker da plassering ut fra bakvegg/sidevegger)?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et klart mål at de ikke skal behøve å stå midt på gulvet. Imidlertid er det litt tidlig å si så mye om det ennå. Nå står de vel omtrent en drøy halvmeter fra bakvegg hos meg. De ser ganske beskjedne ut i og med at de gamle var 75cm dype og stod en del lenger fra bakvegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye interessant lesing her, hadde vært moro å høre hvordan det hele låter. Men jeg lurte på et par saker, f.eks. hva blir anbefalt av elektronikk her? Regner med at Oberon-blokkene er god match, men hva da med forforsterker og CD-spiller.

Og navnet: Capri. I mine ører et helt greit navn, men allerede brukt på en mindre flott bil, og jeg får umiddelbart assosiasjoner til denne... Og med Midgard som fornavn, hadde det ikke vært kulere å kalle den noe "norrønsk"? Ikke helt Nordost kanskje, men i den retningen?

Uansett, skryt skal du ha. Virker som at dette blir generelt godt mottatt av publikum.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til en eventuell demo i Bergen

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    Og navnet: Capri. I mine ører et helt greit navn, men allerede brukt på en mindre flott bil, og jeg får umiddelbart assosiasjoner til denne... Og med Midgard som fornavn, hadde det ikke vært kulere å kalle den noe "norrønsk"? Ikke helt Nordost kanskje, men i den retningen?
    Oberon er vel heller ikke et navn som slår meg som norrønt, men det kan være manglende mytologilesning fra min side...
    Ut fra lokaliseringen til Midgard blir det kanskje Sorost i stedet for Nordost:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oberon har vel ingenting med norrøn mytologi å gjøre når jeg tenker meg om, men det har hvertfall et visst "mystisk" preg over seg... Var nok heller det jeg mente :wink:

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mange

Det var mange alternativer, men det er mange "norrøne" navn som er så vannvittig mye brukt så det var vel derfor Snickers fant inspirasjon andre plasser.
    Tror han har noen gode grunner til å velge de han har valgt.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Oberon er vel heller ikke et navn som slår meg som norrønt, men det kan være manglende mytologilesning fra min side...
    Ut fra lokaliseringen til Midgard blir det kanskje Sorost i stedet for Nordost:-D
    Oberon (Fairy King - Wikipedia, the free encyclopedia)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøver å bruke elektronikk som ligger så tett som mulig opp til mainstream japansk som mulig rent klangmessig. Jeg bruker en preamp med nøytral klang og beskjeden utgangsimpedans også, men på effektsiden bruker jeg Oberon. Tanken er at om man kombinerer Oberon og Capri skal det ikke være vanskelig å finne relativt rimelig elektronikk som gjør en god jobb.

Navnet Capri vekker nok delte følelser når man tenker på bilen, men bilen hadde også en fin status i sin tid, og er fortsatt et yndet samleobjekt, noe den trolig kommer til å fortsette med en stund. For meg fantes det ingen annen bil fra Europa med så gjennomført ekte coupeuttrykk. Det var også etter manges mening en svært vellykket design og der har jeg ingen problemer med å være enig.

Det spekuleres forøvrig i om dette kan være en ny Capri:

Originalen gjorde jo også relativt banebrytende designmessige trekk for sin tid og føyde seg inn som en fin kombinasjon av klassiske linjer og moderne elementer:

Det som var trist var jo at den ikke var å få med de hissigere motorene (de mindre med turbo osv som i selvpustende varianter fant veien til RS Mexico, RS 1800, Lotus Cortina osv). Ford hadde jo en hel linje motorer som het BDA som tålte vanvittig mye og som ville egnet seg til en 180-200hk turbovariant. De hadde også bladfjærer bak, noe som fungerer bra om man har et stivt chassis og skal kjøre mest rett frem, men til svingete vei hadde Ford en drivlinje i Granada som var langt bedre egnet. Den hadde fast klokke og leddede aksler med fullstendig uavhengig fjering.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg gikk på skole i Brønnøysund så kjørte jeg en av de få utgavene av Ford Capri med 180hk som fantest her til lands.
    Grei bil, men trang og dårlige støtdempere på den...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager OT, men jeg får frysninger av den bilen. Synes den er grusomt stygg. Hva coupe angår, mener jeg personlig 6-serien til BMW fra 80-tallet er vakker, finnes enda strøkne eksemplarer. Så en som gikk for ca. 100k i Norge, bruktimport fra Saudi-Arabia, sjeikens egen bil, lav kilometerstand, med bøffelskinn(!)-setetrekk, og, selvfølgelig, hvit, helt strøken. Var også M-utgaven, som heller ikke gjør noe. Men heldigvis har man forskjellige personlige preferanser.

Men nok om det. Lurte også på en annen sak, har Midgard noen plan om å lansere en preamp? Midgard rund baut høres ut som noe jeg kunne leve med hvertfall...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Preamp er i planene men det ligger litt frem i og med at veien dit innebærer en plattform for preamp, surroundprosessor, aktiv deling, romkorreksjon, DAC osv.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Preamp er i planene men det ligger litt frem i og med at veien dit innebærer en plattform for preamp, surroundprosessor, aktiv deling, romkorreksjon, DAC osv.
    Da er det bare å smøre seg med tålmodighet )

Hvis dere en dag faktisk får ett såpass omfattende produktregister, så kan det nesten dras paraleller til tyske burmester! da mangler dere bare å lage tilpassede møbler også, så er det komplett!! hehe.

Frem til du kommer med noen nyheter om disse planlagte produktene, så får vi fortsette å leve i håpet om en 100% modulært oppbygd surroundprossesor til en pris som ikke krever pantsetting av leillighet og svigermor!
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulempen med modulær oppbygning er at det fordyrer totaloppsettet en del. For det første kompliserer og fordyrer det kraftig at man må ha separate kort med sokler til ulike funksjoner. Salgsvolumet av hver modul går ned og man ender med at modulene blir uforholdsmessig dyre samtidig som det blir uøkonomisk å videreutvikle modulene for å henge med på det siste i markedet. Det krever også et større kabinett og en langt mer omfattende logistikk for modulene. Med tanke på at det gir "after market" salg er det jo gunstig for produsenten, men målet om å levere kosteffektive løsninger er ikke like lett å oppfylle på den måten. Om det blir noen grad av modulær oppbygning vil det i såfall bli på en ganske begrenset måte.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så denne for sent. Synn at en ikke fikk med seg anledningen til å se høytalerne og snakke med Snikersen i real leif

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har da tenkt meg til Resonans flere ganger!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Dvs. utvikle f.eks. romkorreksjon og DAC hos Midgard "fra scratch"??? Eller misforstår jeg grovt nå?

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •