Førpremiere på Midgard Audio Capri! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 135
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kolschtat
    *bump*
    Bør vel prøve å få til noe både i Oslo, Bergen og Trondheim etter hvert.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder forsterkere og effekt så kan man ikke uten videre kompensere for antall watt bare ved å lage en god forsterker med få watt. Man vil simpelt hen mangle spenning om man har for få watt og det fører til at man får klipping lenge før man når maksimalt nivå. Da kan bassene begynne å vandre ukontrollert, og diskantene lever svært farlig under slike omstendigheter.

Newcomer Adyton sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gratulerer

med prosjektet så langt. Gleder meg til å høre høyttalerne, spennende konstruksjon som virker gjennomtenkt, og i en prisklasse for folk flest - selv om de etter sigende bor i Kina ;-). Skal også bli spennende å se hva du får til mht senterhøyttaler, en løsning med modulær bass pirrer nyskjerrigheten...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Slinger
    Selv om jeg selv hadde valgt en annen vei i konstruksjonen på en slik høytaler
    Sitat Opprinnelig postet av Adyton
    Gleder meg til å høre høyttalerne, spennende konstruksjon som virker gjennomtenkt
    Løsningene er i høyeste grad gjennomtenkt, og av praktiske hensyn har de vært jobbet lenge med. For litt over et år siden var det relativt uaktuelt å bygge en høyttaler med sidemonterte basser, men siden det er så utrolig praktisk ville jeg allikevel se om det gikk an å overkomme problemet med hullet mellom mellomtone og bass.

En ting som veldig ofte melder seg som et problem ved bruk av sidemonterte basser er at man forsterker romproblemene i 200Hz-området det viste seg at dette hadde sammenheng med at bassen havner nærmere bakvegg, samt at den står montert i en høyde som gjør at dette er et problem. Problemet ble imidlertid minimert om bassen ble satt nede ved gulvet, og det ble også minimert om bassen ble satt lenger opp enn de sedvanlige 40-50cm over gulvet. Ved å sette en nede ved gulvet og en helt øverst på kassa faset dette seg ut selv i det vertikale planet, mens i det horisontale planet er de selvsagt fortsatt fullstendig i fase.

Så sørget jeg for å la mellomtonene begynne sin avrulling akkurat der problemet normalt starter, altså noe lavere deling enn det som er vanlig på rimelige konstruksjoner med sidemonterte basser. Ved å la bassene ta over rett under dette betyr det at kjernen i problemet havner rett på delefrekvensen og muligheten for å jobbe med både fase og nivå ved den enkelte frekvens er i høyeste grad tilstede.

Resultatet skal jeg overlate til ører å bedømme, men allikevel er jeg nysjerrig på hva slags konstruksjonsprinsipper du hadde i tankene Slinger?

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Ca release er omkring 2 måneder frem i tid.

..samt noen planlagte større modeller.
    De større modellene, har du\dere noen ide om hvordan disse vil være bestykket, og om også disse har forventet release om ca 2 måneder?
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Release for de modellene er definitivt ikke om 2 måneder. Bestykning er ikke fastsatt, men blant annet en modell med 6 basser og 12 slaver, samt matchende mellomtoner og diskant er påtenkt. Priser design osv hører fremtiden til.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ca release er omkring 2 måneder frem i tid.

Det vil bli senter, stativhøyttaler, samt noen planlagte større modeller. Senteren får muligens modulær bass slik at man kan kjøpe senter som går ned til 200Hz, + ett eller to bassmoduler som går fra 200 og ned. Utformingen på denne ligger i såfall litt i det blå.
    Vil ikke modulær bass si.... en sub....

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minitest av Midgard Capri:
    Var en liten snartur innom for å ha en liten lytt til Snicker's siste kreasjon.
    For å si det som så: Sikkert ikke alle som vil like denne.
    Den er ikke så utrolig fintspillende at det gjør noe.. Litt mere enn rocker.
    Men, for all del den er ikke dårlig!

Ole Paus- det begynner å bli ett liv: Fin klang på stemmer, men kan føles litt diffus på enkelte stemmer. Ganske bra rasp oppover.

Bo kaspers- ett og noll: Ikke blandt de mest oppløste men har en fin klang sånn generelt sett, stemmene er relativt klart fremme, diskanten er oppløst og når bassen slår inn så merkes det. den går dypt med ganske bra snert. Men, pianosoloen blir litt borte. Den er diffus fra før av, men føles noe mindre fremtreden på låten enn vanlig.

Rush-Tom Sawyer/YYZ/Witchhunt: Denne plata er fra 1980, men høres veldig bra ut på Capriene!!
    Nå må jeg innrømme at dette er en Mobile fidelity sak, men uansett: Masse dynamikk her, trommene er veldig distinkte og man blir generelt sett lett revet med.

Morofaktoren er tilstedeværende på Midgard's bidrag til høyttalermarkedet og høres nå ut som en mellomting av Triangles dynamikk og Quadralene's slamfaktor nedover. Litt av grunnen til den lille hornladingen på diskant og mellomtone? Når det gjelder oppløsning så har jeg hørt bedre i den prisklassen det gjelder, men som regel har det gått på bekostning av man ikke kan spille så høyt og av de siste 10-20hz. Alt i alt spiller den flott! Stilte meg litt tvilende da jeg så de bildene fra Stockholmsmessa, der de var vist uten trekk på siden, men de er faktisk ganske så flotte med.

Konklusjonen er at denne vil sikkert ikke appelere like mye til alle med sin noe mere røffere spillestil, men at den vil skake konkurransen i prisklassen er det ingen tvil om. Den er liten, ganske pen, spiller bra på det meste, høyt, dyyyypt og rocker. En fin allrounder for musikkelskeren.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Vil ikke modulær bass si.... en sub....
    Nei, tenk deg en center med en bass og to slaver, samt et par terminaler med en lask mellom. Så kan man fjerne lasken og koble inn et ekstra bassystem, da også med en bass og to slaver. Dette havner i serie med det andre og har eget filter slik at det hele blir likt filtermessig som med ett bassystem. Disse bassene vil da jobbe sammen fra 200Hz og ned og det eneste som skiller den fra den viste Capri er formen og at baskassene ikke henger sammen fysisk.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BGuarden; hørte du noe klassisk på dem?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningene er i høyeste grad gjennomtenkt, og av praktiske hensyn har de vært jobbet lenge med. For litt over et år siden var det relativt uaktuelt å bygge en høyttaler med sidemonterte basser, men siden det er så utrolig praktisk ville jeg allikevel se om det gikk an å overkomme problemet med hullet mellom mellomtone og bass.

En ting som veldig ofte melder seg som et problem ved bruk av sidemonterte basser er at man forsterker romproblemene i 200Hz-området det viste seg at dette hadde sammenheng med at bassen havner nærmere bakvegg, samt at den står montert i en høyde som gjør at dette er et problem. Problemet ble imidlertid minimert om bassen ble satt nede ved gulvet, og det ble også minimert om bassen ble satt lenger opp enn de sedvanlige 40-50cm over gulvet. Ved å sette en nede ved gulvet og en helt øverst på kassa faset dette seg ut selv i det vertikale planet, mens i det horisontale planet er de selvsagt fortsatt fullstendig i fase.

Så sørget jeg for å la mellomtonene begynne sin avrulling akkurat der problemet normalt starter, altså noe lavere deling enn det som er vanlig på rimelige konstruksjoner med sidemonterte basser. Ved å la bassene ta over rett under dette betyr det at kjernen i problemet havner rett på delefrekvensen og muligheten for å jobbe med både fase og nivå ved den enkelte frekvens er i høyeste grad tilstede.

Resultatet skal jeg overlate til ører å bedømme, men allikevel er jeg nysjerrig på hva slags konstruksjonsprinsipper du hadde i tankene Slinger?
    Bare slik at du ikke tolker meg feil,jeg synes høytalerene dine er pene og med et spennende konsept,spesielt i bassdelen.
    En annen ting som er positivt er at de ikke er en meter og 30 cm høye!
    94 cm betyr at de vil passe pent inn i de fleste stuer.

Jeg personlig hadde valgt en enklere konstruksjon med en frontmontert titommer som var montert langt oppe på høytaleren.
    Enten med slave eller aller helst med frontmontert bassrefleks.
    Muligens også en høyere delefrekvens på bassen.
    Øvre del av registeret er helt ok.

Det ville gitt en mer plasseringsvennlig høytaler og en kunne lagt mer av høytalerens kostnad i delefilteret istedenfor på X-antall slaver og elementer.

Men,som sagt...det er mine preferanser.

Mer og bedre bilder ønskes....fra alle vinkler!

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt, ser ut som en potensielt bra høyttaler Snicker´s! Synes bare det er moro at du er aktiv og bruker forumet.

Lykke til med salg og videre utvikling!

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha snakket med deg Snickers så forsto jeg litt av hvor mye tid du bruker på dette. Håper ikke det er du alene som drifter hjemmesiden til midgard audio i tillegg!

Hvis det ikke er du som drifter hjemmesiden så må du få de som gjør det til å kjøre ut mye mere informasjon på den! Husk alle de "window-shopperne" som ikke nødvendigvis vil snakke direkte med noen, eller skrive i forum. De får alt for lite informasjon gjennom siden... bare et tips som du helt sikkert er klar over fra før...

DrE

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ille bra Guttær..

Jeg hørte på klassisk med denne høyttaleren, fy som det låt! Synes lyden var detaljert og ren.. Nøytral, flott mellomtone. Diskanten var kjempebra, ikke noen tegn til spisse "s" lyder her i gården nei.. Synes høyttaleren var en kjempebra allround høyttaler, muligens litt grøtete i bånn, men det kan være ett rom problem.. Kjempebra Midgard Audio..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BGuarden; hørte du noe klassisk på dem?
    Nei, gjorde nok ikke det..
    Men forstår det sånn på HOJ at jeg gikk glipp av noe...
    Neste gang kanskje?
    Uansett hyggelig å slå av noen ord med deg;-)

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye strøm trenger denne med 5 aktive elementer, husker mine gamle kef 105/3(uten sammenligning forøvrig) som hadde 1 diskant 3 6 1/2 " og to 8", 4 ohm, men nektet å våkne skikkelig til liv før jeg slengte på en stor stygg strømsterk sugden.
    Er spent om min Primare SPA 21 hadde klart denne uten ekstra forsterker til fronten.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På generelt grunnlag vil jeg vel si at så lenge de aktive bassene er seriekoblet og mellomtonene er seriekoblet, så vil impedansen bli ganske høy. Slik mener jeg at Capri er konstruert.

Da vil jeg tro følgende gjelder for å finne matchende effektforsterker:
    Man trenger høy spenning for å få mye effekt. Altså tipper jeg man bør se på efffekttrinnets effekt i 8ohm for Capri (mindre viktig hva den er oppgitt til i hhv 4 og 2 ohm).
    Det betyr at en forsterker med begrenset effekt i 8ohm, men gode strømegenskaper (som tåler lave impedanser bra) ikke vil gjøre jobben like bra på Capri som en forsterker med mye effekt i 8ohm, men med noe mindre strøm for lave impedanser. Fortsatt er det likevel slik at det beste er mye effekt og gode strømreserver, siden det ganske sikkert er noen "morsomme" fasevinkler i impedansen ved slavebassavstemmingen. Strømreserver er alltid bra for å kontrollere basselementer skikkelig.

Stemmer ikke det, Snickers?

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes Midgard har gjort en meget bra jobb med disse!
    Utseende var meget bra
    Flott lydbilde hvor alt "satt" Stemmene var fint sentrert og en kunne formelig se for seg hvor musikkerene var plassert. Litt skarp diskant på enkelte innspillinger, men ikke i en grad hvor det ble anstrengt. Etter min smak ble det en smule for "analytisk", men der tror jeg faktisk annen elektronikk hadde gjort susen.
    Merket ikke overdreven eller dårlig bass i de innspillingene jeg hørte.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nok en gang minne om at dette er en prototyp. Filteret er jobbet med ca 6 timer før 4 filtre ble slengt i hop og testet på de respektive høyttalerne. Alt i alt tok dette ca 12 timer. Å designe et ferdig og bra passivt filter til en såpass omfattende høyttaler er en jobb vi estimerer til ca 8 uker effektivt arbeid for OEM-kunder. Det er med andre ord mye å gå på her, og selve oppstillingen innebar ikke mer lytting for meg enn de fleste som var innom og lyttet rakk selv.

Vel, jeg kaster meg over og fortsetter tuningen filteret og finpussingen på elementene.

Forøvrig kan jeg si et par ord om hvordan de er konstruert filtermessig spesielt i diskanten:
    Diskanten har tilnærmet uniform frekvensgang i det området den brukes ut til omkring +/- 60 grader. Dette er ganske uvanlig og gjør at høyttalerne kan stå slik de gjorde. Det som derimot er likt på denne som på andre diskanter er at lydtrykket faller noe til sidene. Den krappeste vinkelen ift diskanten ble derfor i sweetspot i sofaen, mens alle andre plasseringer, også stående og sittende rett bak sweetspot, innebærer en spissere vinkel på diskantene, og derved noe høyere lydtrykk fra diskantene. Det gjør at praktisk talt alle plasseringer vil gi mer diskant enn sweetspot. Et alternativ kan være å tune diskanten slik at aksen skal ligge mellom lytteren i sweetspot og lytterne på sidene av personen i midten. Imidlertid er avstanden mellom disse som regel veldig variabel og vinkelen vil variere kraftig med lytteavstanden. Dermed blir det nok litt feil for de som sitter på sidene uansett. Et alternativ kan være å ha en switch som demper diskanten 0,5 eller 1 dB der man kan velge om man vil kjøre "toe in" eller rett frem. I og med at dette også vil oppføre seg forskjellig fra rom til rom, dempet eller ikke dempet, kan det være et brukbart tweak.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ikke utgi meg selv som en ekspert. Det er jeg absolutt ikke, men jeg fikk lyttet litt på Capri i Stavanger. Min musikksmak er av det rolige slaget. Piano og akusitisk musikk låt veldig bra på disse HT. Vokal var luftig og fin.
    Når det gjelder musikk med mye info og trøkk, så kan jeg "se" for meg at det kan bli noe groms i bånn. (kan vœre rommet) MEN som sakt mange ganger. Det er fortsatt en prototype med en del tweaking igjen.

Hvis de kommer i butikkene til 18000, så syns jeg de er vel verdt det.

Kjekt å hilse på deg Snicker's

Hilsen skitten malerbukse :-D

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •