Dobbel NRK-lisens i januar og februar

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 125
    Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dobbel NRK-lisens i januar og februar

Siste lisensinnbetaling var for perioden 1. september 06 til 28. februar 07. Neste periode vil være 1. januar 07 til 30. juni 07. De 2 månedene det betales dobbelt for utgjør 350 kroner for en lisensbetaler og ved å kreve inn lisens for 14 måneder i 2007 vil NRK få inn 550 millioner ekstra.

Det har siden sommeren vært mye krangel om dette internt i NRK og den nye styrelederen Hallvard Bakke vant over kringkastingssjef John G. Bernander som var imot endringen. NRKs ansvarlige revisor PricewaterhouseCoopers informerte Hallvard Bakke om strafferammen for denslags svindel da han ville diskutere legaliteten for lisensendringene. Ved samtidig som endringen av kringkastingsavgiften å få Stortinget til å vedta en formulering de ikke skjønte innholdet av skal imidlertid det juridiske nå være i orden. Det er uansett forventet at det vil komme mange reaksjoner på dette: Fra opposisjonen på Stortingen når de forstår innholdet av teksten de vedtok rett før jul, fra Forbrukerombudet og fra lisensbetalere når de neste kravene sendes ut.

Kringkastingssjef John G. Bernander informerte i oktober styret i NRK at han ikke ønsket å fortsette i sin stilling når inneværende åremålsperiode går ut våren 07.

dn.no - Det store lisenskuppet
    Må betale dobbel NRK-lisens

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jaja... da trekker eg fra de to mnd på lisensen så får de gjør som de vil!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men nå har Giske vært på radioen i dag og sagt at dette blir ikke aktuelt. Det var ikke meningen at NRK skulle få 2 mnd ekstra lisenspenger bare fordi man justerte litt på regnskapsåret i NRK slik at det følger kalenderåret.

Newcomer SunZeeker sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke nrk, og vil heller aldri ha denne nrk.
    Dersom det ankommer en Lisensavgift til meg vil denne umiddelbart bli sendt i retur med beskjed om ved ny utsendelse blir avsender anmeldt for falsk fakturering.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke en NRK-lisens, men en TV-lisens.
    Har du TV skal du betale.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tortugas

Jeg slipper av en eller annen grunn. Men jeg kjøpte TVen som B-vare husker jeg, kanskje derfor.

Gjelder lisensen per husholdning eller pr TV? Vi har en annen TV her som vi betaler lisens for.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tortugas
    Joda, formelt heter det kringkastingsavgift og det skal være en lisens for å ha TV-mottager. I virkeligheten er det uansett penger som går til NRK og som NRK krever inn så det er i praktisk et tvangsabonnement på betal-tv-kanalen NRK.

Fra 1968 gjalt lisensen per husstand og ikke lengere per TV-mottager.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kringkastingsavgift eller NRK avgift om du vil. faktum er at pengene som taes inn via lisensinnkrevning går uavkortet til NRK.
    Jeg synes vi burde ha en statelig tv kanal, men mtp dagens media situasjon og NRK sin snikinføring av sponsing for å dekke de vanvittige kostnadene på diverse sportsarangement så bør de være forsiktige med slikt tull som å prøve seg på dobbelt avgift i januar og februar.
    Med tanke på at vår neste regjering mest sansynligvis kommer til å være veldig blå og ha et helt annet syn på NRK sin pengebruk. Så bør de nok gå litt mere forsiktig i gangene...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kutt NRK!

Fritt land?? Demokratiet bestemmer?? Når da liksom. Forslår det lages en undersøkelse hvor hver borger kunne logge seg inn å avgi sin stemme for om hvorvidt de gjerne vil betale nrk rundt tusen kroner året bare for å være snill om de har kanalen selv eller ei. Dette er latterlig og loverket burde endres. NRK sender i tillegg de dårligste analoge signalene hjem til din mottaker. For over tusen spenn får du i dag nesten ett lite abb fra canal eller viasat, som i tillegg sender digitalt.

Jeg frastår fra alt som har med nrk og dets ansatta å gjøre. Større snylterbedrift finnes ikke. Og nordmenn skulle ikke finne seg i dette. At noen skal kunne kreve at du betaler for noe du faktisk ikke ser eller benytter deg av er tåpelig og hører hjemme i diktatursystemer. Noen burde lynsjes!

Newcomer SunnyBOy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg vil ikkeha NRK.

Skulle vært slik som det er med CD og Viasat. Du betaler for det du VIL se.
    Med andre ord. De som betaler lisens burde fått en dekoder som tok inn NRK. Alle andre som ikke betaler får ikke inn kanalen(e).
    DET ER RETTFERDIG....

Noen som vil være med å lage en ORDENTLIG boikott mot NRK ????

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV-lisens eller ei.
    Jeg mener helt klart et lite land som Norge trenger en allmennkringkaster med samfunnsansvar for innhold. Enkelte vil nok alltid være uenig i innholdet som sendes og produseres, men det er også noe av idéen. Mye av argumentasjonen som taler for en allmennkringkaster ligger i at folk ikke vet sitt eget beste. Avvikler man NRK vil det være stor sannsynlighet for at kulturen generelt, og nisjegrupper i særdeleshet, vil snevres inn.
    NRK er faktisk et av de viktigste knutepunktene for kulturen i Norge. Dette ser man dessverre mindre og mindre av, da de tidligere bl.a. tok seg råd til å lage TV-produksjoner av en rekke konserter gjennom året. Nå er nesten alt kjøpt inn.

Hvis NRK ikke hadde eksistert ville de kommersielle kanalene vært det eneste tilbudet, og som en kommersiell bedrift er det kun reklameinntektene som i hovedsak legger føringen for innhold. Og...Nei, jeg er ikke kommunist

Nå dekker Lisensen også utgifter til alle NRK's radiokanaler.
    Uansett - pengene må komme fra et sted om det er TV-lisens eller en post på kulturbudsjettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter for så vidt tanken om en allmenkringkaster. Men jeg mener det burde være kun 1 TV kanal og 1 radiokanal som fokuserte på nyheter og lokalstoff. Ikke innkjøpte filmer og dyre sportssendinger. Så mener jeg den burde vært finansiert gjennom den skatten vi betaler ellers.

Alternativt så kan NRK fra og med innføringen av digitalt bakkenett bli kodet slik at kun de som betaler lisens "må" se på NRK. Nå tror jeg mange vil fortsette med å betale lisens likevel, jeg også antar jeg, men det ville i hvertfall bli en frivillig sak da.

Jeg synes den første løsningen er best jeg siden det ivaretar behovet for en allmenkrinkaster og blir et tilbud som alle uavhengig av økonomi får tilgang på.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med stereoman.

I tillegg synes jeg NRK leverer varene så det holder: Mange velproduserte program, dokumentarstoff, Sopranos, det eneste seriøse barne tv tilbudet mm...

Slutt å syte!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter overhodet ikke tvangsbetaling for allmennkringkastninger fra NRK. Ideen bak tv-lisenses ligger tilbake til når nrk ble riksdekkende som nærmest den eneste tv kanalen i norge, og pengene skulle gå til å finansiere ett bakkenett som skulle kunne nå og sende kanalen til alle husstander... Dette er jo nå betalt tusen ganger inn og nrk burde se seg etter andre metoder å tjene sine penger på slik som alle normale bedrifter må. Men istedet for å tenke nyvinninger lar de fremdeles alle eiere av tv'er betale sjiten for de slik at de kan overbetale og bruke andre sine penger for å få sine program på lufta.

I tillegg stjeler jo staten 25% av tv'ens verdi fra importør og deretter stjeler de igjen 25% av tv'en når den blir solgt fra forhandler. Altså den som tjener best på salget av tv'en er ikke den som lager tv'en eller gjør en jobb med å selge den. Men nemlig snylterstaten norge tar størst bit av kaka uten å gjøre noe særlig for den. Hva er galt, og hvor blir pengene av?? Nei fy har ikke mye til overs for gamle nrk. tv-lisensen er inntjent for lenge siden til sitt virke, nå utnyttes bare den gamle loven for å la andre betale for seg.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å huske at det var en annen norsk kanal som heter noe i duren av TV2 Norge som også er riksdekkende på dagens bakkenett? Kan ikke huske å sett noen regning fra dem?

Mulig jeg tar skammelig feil men, kan det ha seg slik at TV2 klarer å gjøre penger på et annet vis? Kanskje reklamepauser eller noe.... Ren brainstorming her altså

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SunZeeker
    I tillegg stjeler jo staten 25% av tv'ens verdi fra importør og deretter stjeler de igjen 25% av tv'en når den blir solgt fra forhandler.
    Hehe. Snakk om å ha misforstått hvordan moms funker. Jaja. Håper du ikke driver butikk.

Og det er ikke bare NRK som har glede av lisenspengene. TV2 tjener mye på det i tilegg til de andre. Du kan jo prøve å spørre TV2 hva de foretrekker. Lisensfinansiert NRK eller reklamefinansiert?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PianoBlack
    Jeg slipper av en eller annen grunn. Men jeg kjøpte TVen som B-vare husker jeg, kanskje derfor.

Gjelder lisensen per husholdning eller pr TV? Vi har en annen TV her som vi betaler lisens for.
    Per hushldning

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK har riktignok en rekke egenproduserte programmer, men at de er veldig innovative er nok litt drøyt. De har kjøpt utenlandske konsepter og gjort de "norske" helt fra den spede begynnelse.

For mitt vedkommende så mener jeg at det var viktigere med en allmenkringkaster tidligere. Man har større valgfrihet og kan se snooker på Eurosport hvis man vil det, og filmer fra før 1960 i egne kanaler for dette.

Jeg tror det vil bli vanskeligere og vanskeligere for NRK å opprettholde sitt betalingssystem etterhvert som medievanene endres og man i enda større grad benytter seg av nettbaserte overføringer og kan få snevre kulturprogrammer servert 24/7.

Mvh

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ein treng altså kun ein tv-lisens per husholdning? Pdd. betaler vi tre lisensar her i huset :O Korleis gir ein beskjed til NRK at ein ikkje lenger skal betale? Online?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KanAlt
    Hehe. Snakk om å ha misforstått hvordan moms funker. Jaja. Håper du ikke driver butikk.

Og det er ikke bare NRK som har glede av lisenspengene. TV2 tjener mye på det i tilegg til de andre. Du kan jo prøve å spørre TV2 hva de foretrekker. Lisensfinansiert NRK eller reklamefinansiert?
    Åja Da kan jo du forklare hvordan det funker du som "kanalt". Alle bedrifter som selger noe i norge er momspålagt. Og momsen er 25% på ikke mat produkter og 13% på mat. Noe fradrag kan regnes her og der men ellers er det mye slik det fungerer.

Uansett så dreier tråden seg om lisens, og der synes jeg ikke at at man skal betale nrk noe som helst. Særlig når man ikke engang har kanalen på tv'en. Dette tror jeg også vil endre seg i takt med medievanene til de generasjoner som vokser til. Men nå er jo vi nordmenn også flinke til å bare godta tull og tøys fra politikere uten å gjøre noe med saker man føler ikke er rett.

Du er kanskje en offentlig slabbedask, for de fleste der vet jo alt uten å gjøre noe særlig i hverdagen. :twisted:

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •