Dobbel NRK-lisens i januar og februar - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 125
    Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Om vi forutsetter at det kulturministeren sa på Standpunkt i går er riktig, så skal lisensregningene fremdeles forfalle 1. mars og 1. september, og med samme beløp som tidligere.

Om vi så ser på scenarioet ditt som jeg har sitert:

Jeg betaler min aller første lisensregning den 1. mars 2006, og har med det kjøpt retten til å se NRK frem til 1. september 2006. Jeg velger å betale min regning også den 1. september, og har med det kjøpt retten til å se NRK frem til 1. mars 2007. Da er jeg imdlertid lei, og betaler ikke regningen den 1. mars (og selger også TVen, siden jeg er lovlydig).

Jeg har da betalt for 12 måneder med NRK, og jeg har hatt rett på NRK i de samme 12 måneder. Ergo ingen svindel i henhold til det siterte scenarioet.
    Jeg tror den egentlige agendaen fra de som har blåst opp saken har vært å få i gang en debatt om lisensordningen. Det er laget så mye støy som mulig av ingenting og noen har fått seg selv og sitt budskap på TV i beste sendetid

Det har jo blitt sagt gang på gang at det skal betales eksakt samme beløp (med evt.justering for prisøkning) til eksakt samme forfallsdatoer også i fremtiden. Ei fjær blitt lett til 5 høns når det er politikk inne i bildet.
    Jeg tar det hvertfall med knusende ro inntil det motsatte er bevist ;-)

Etter debatten i 'Standpunkt' satt jeg igjen med et inntrykk av at noen av de folkevalgte kanskje bruker mer tid i stortingsresturanten enn å sette seg inn i sakene de stemmer over men det var det naturligvis ingen som turde å si på direkten....

TV lisens er ikke noe Norsk fenomen Television licence - Wikipedia, the free encyclopedia men ordningen bør selvfølgelig diskuteres. Det er folkets demokratiske valgte representanter i Stortinget som viderefører ordningen. Det er veldig urettferdig at man skal betale samme beløp uavhengig av inntekt.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Etter debatten i 'Standpunkt' satt jeg igjen med et inntrykk av at noen av de folkevalgte kanskje bruker mer tid i stortingsresturanten enn å sette seg inn i sakene de stemmer over men det var det naturligvis ingen som turde å si på direkten....
    :-D Sitter med samme inntrykk jeg også. Det blir for lettvint å sitte på direkten og si i klare ordelag at man ikke skjønner hva man stemte om. Da bør man kanskje sørge for å få det forklart av noen som skjønner det.

Grunnen til at jeg ble litt forvirret var den bastante holdningen til DN-redaktøren. Er han akkurat like "dum" som nevnte politiker eller vet han noe som vi ikke vet? Er hans agenda egentlig kun å forvirre folk til å mislike lisensen enda mer enn før? Jeg trodde DN var en seriøs avis med kunnskapsrike journalister, men nå begynner jeg å lure.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at Giske rett og slett lyger.

Han sa på TV at selv om det står på en fremtidig regningen at den gjelder for terminen juli til desember så kan man (om man skal slutte å være lisenspliktig) bruke TV ut februar året etter uten å måtte betale ekstra.

Ifølge "Forskrifter om fjernsynsmottakere" §9 må man imidlertid melde skriftlig ifra til NRK før slutt av termin (her i slutten av desember) om at man ikke lengere er lisenspliktig. Om ikke må man også betale for neste termin.

Det er utrolig hvor ofte jeg ser at det blir servert direkte løgner i debatter på TV og programledere og meddebattanter har rett og slett ikke nok kunnskap til å avsløre dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herregud hvor vanskelig det må være for enkelte. Man skal altså betale avgiften 1.mars(hvor man kan se TV ut august) og 1. september (hvor man kan se TV ut februar). Dette er akkurat som nå. At den jevne PRP`er ikke skjønner dette er som forventet men at en del andre som har ytret seg ikke skjønner dette får meg til å tro at noen har en annen agenda.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hifikongen
    Hisser seg opp over? Hva om det ble bestemt at alle skulle betale meg 50 kr hver, det er ikke mye for enhver så da er det jo ikke noe å hisse seg opp over. Nei urettferdighet er jeg ikke for. Og det er ikke rettferdig at man skal betale for en tjeneste man ikke bruker. Problemet i norge er at alt for mange ikke bryr seg. SÅ lenge ingen gjør noe skjer heller ingenting.

Er utrolig hva Hallvard og kulturministeren har klart og funnet på. I tillegg kan de gjemme seg bak politisk immunitet uten å bli straffet for sine feilaktige handliger. Rett og slett lurehandlinger hvor de prøver å stjele en halv milliard. Og det etter de allerede har stjelt mange milliarder fra deriblant mange som ikke bruker kanalen. Mens en minstepensjonist kan bli straffet opp og i mente dersom det er 500 kroner feilplassert i en ligningsoppgave.

Og off topic; hva i F** gjør den pedofile Trond Giske som kulturminister? Den småjentetafseren burde vært buret inne for flere år siden.

Arbeiderpartiet kan spørre seg selv; når sist gjor arbeiderpartiet noe for arbeiderne i landet?
    Jeg er 99% enig i det meste du sier, virker som noen har forstått det Utenom det nest siste, det kjenner jeg ikke til:-?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind H
    Herregud hvor vanskelig det må være for enkelte. Man skal altså betale avgiften 1.mars(hvor man kan se TV ut august) og 1. september (hvor man kan se TV ut februar).
    Nei, dette er faktisk ikke korrekt. Les "Forskrifter om fjernsynsmottakere" §9.

Forsøk 1 på forklaring:
    Neste regning kommer riktignok 1. september 2007, men betalingen 1. mars 2007 gir deg kun rett til å se TV ut juni. Melder du ikke fra om at du ikke lengere er lisenspliktig før slutten av juni må du betale også for neste halvår. Om du skal fortsette å se TV hele 2007 betaler du ikke ekstra i 2007, men det året du slutter å være lisenspliktig. I snitt vil alle som er lisenspliktige betale 2 måneder lengere og det utgjør 550 millioner som NRK kan regnskapsføre i år da de ikke lengere må overføre 2 måneder lisensbetaling til neste år.

Forsøk 2 på forklaring:
    Du betaler husleie på forskudd. I slutten av desember betalte du for januar. Så vil huseier legge om til å betale på etterskudd (høres unektelig bedre ut for deg) og i slutten av januar får du regning for husleien i januar på etterskudd og i slutten av februar får du krav om husleie på etterskudd for februar. Huseier sier dette kun er en regnskapsmessig omlegging og at det ikke vil få noen betydning for deg da du betaler det samme hver måned. Skjønner du nå at du blir svindelt?

Jeg ser ikke bort ifra at det fremdeles er noen som ikke skjønner at de blir svindelt og jeg ser heller ikke bort fra at denne andelen er samfallende med den prosenten som til stadighet blir lurt av pyramidespill og annet lureri.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking nrk.

noe av det værste med dette med nrk er at de kaller seg en reklamefri kanal...
    derfor lisensbasert for og drive dette rundt. men så kaller de det sponsing av denne sendingen også er det greit... det er jo likevel reklame spør du meg. men det er vel hull i loven her da....

enten så får det være lisens eller reklame ikke begge deler... andre får ikke det..!!!

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Neste regning kommer riktignok 1. september 2007, men betalingen 1. mars 2007 gir deg kun rett til å se TV ut juni. Melder du ikke fra om at du ikke lengere er lisenspliktig før slutten av juni må du betale også for neste halvår. Om du skal fortsette å se TV hele 2007 betaler du ikke ekstra i 2007, men det året du slutter å være lisenspliktig. I snitt vil alle som er lisenspliktige betale 2 måneder lengere og det utgjør 550 millioner som NRK kan regnskapsføre i år da de ikke lengere må overføre 2 måneder lisensbetaling til neste år.
    Dersom dette er riktig har du rett i at Giske omgikk sannheten i debatten i Standpunkt. Videre har du da rett i at dette er en svindel.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, dette er faktisk ikke korrekt. Les "Forskrifter om fjernsynsmottakere" §9.

Forsøk 1 på forklaring:

Forsøk 2 på forklaring:
    Du betaler husleie på forskudd. I slutten av desember betalte du for januar. Så vil huseier legge om til å betale på etterskudd (høres unektelig bedre ut for deg) og i slutten av januar får du regning for husleien i januar på etterskudd og i slutten av februar får du krav om husleie på etterskudd for februar. Huseier sier dette kun er en regnskapsmessig omlegging og at det ikke vil få noen betydning for deg da du betaler det samme hver måned. Skjønner du nå at du blir svindelt?

Jeg ser ikke bort ifra at det fremdeles er noen som ikke skjønner at de blir svindelt og jeg ser heller ikke bort fra at denne andelen er samfallende med den prosenten som til stadighet blir lurt av pyramidespill og annet lureri.
    Forsøk 1: Sitter du med opplysninger som ikke andre har? Hvis det du forklarer er riktig vil NRK ikke følge hva som er bestemt av eierne og sitt styre.

Forsøk 2: Ikke sammenlignbart.

Men alt dette vil jo komme for en dag når regninga kommer.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Post A free world!!

Sitat Opprinnelig postet av wireworld
    noe av det værste med dette med nrk er at de kaller seg en reklamefri kanal...
    derfor lisensbasert for og drive dette rundt. men så kaller de det sponsing av denne sendingen også er det greit... det er jo likevel reklame spør du meg. men det er vel hull i loven her da....

enten så får det være lisens eller reklame ikke begge deler... andre får ikke det..!!!
    Håper alle som kritiserer NRK tar med alle fakta i beregningen når reklame/lisens penger kommer inn på teppet!
    NRK må som den eneste tv kanalen produsere/sende program for alle aldersgrupper også livsynsprogrammer for mer en 1 religion.
    NRK må dekke hele Norge med bakke/luftantenne-nett(NRK1)

TV2, TVNorge og andre kanaler velger i stor grad å produsere/sende kun populisme, det som er lett å selge og lett å skape reklameinntekter på.
    Bare se på nyhets-sendingene på TV2, de kan sende en sensasjonell reportasje om noe uviktig istedenfor folkemord, naturkatastrofer etc.

Vi skaper en verden idag av kunnskapsløse folk som bare gulper i seg populisme og mainstream bs, da er de skarve 2lappene jeg betaler vært år i lisenspenger forhåpentligvis verdt noe tilslutt!:idea:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb

Synest nrk er en nyttig kanal jeg, den viser program som kanskje alderi ellers hadde blitt vist, selv om jeg sjelden ser på nrk så har de mange infomative og nyttinge program. Jeg tror vi ville mistet noe av mangfoldet om det bare var kommersielle kanaler som teker "max income" og kun sender skittene såpe serier.

Når det er sagt så burde de gøre noe på radiofronten da de sender bare de 30 sangene som ligger på hitlista(spesielt P3). Dette kveler litt av mangfoldet, de små og bra artistene som ikke er "niggas" eller "fløtegutter".

Når det gjelder tv-lisens ordningen så mener jeg denne er utolig upraktisk og fordyrende. Å legge dette under skatten hadde bare ikke vert forenklende, men også billigere da en hadde sluppet å buke resusser på innkreving og å forfølge de som ikke betaler lisens, men likevel ha tv. I tillegg tror jeg folk flest ikke hadde merket så mye til dette da en ikke får en regning i posten de det står: "NRK SKAL HA ****KR OG DU MÅ BETALE HEHEHEHEHE!!!!!" :twisted:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind H
    Forsøk 1: Sitter du med opplysninger som ikke andre har? Hvis det du forklarer er riktig vil NRK ikke følge hva som er bestemt av eierne og sitt styre.
    Eierne ønsket at innkrevningen skulle omlegges slik at den falt sammen med kalenderåret og Bakke fikk styret med på at de neste terminene skulle være januar-juni 2007 og juli-desember 2007. Har du noen annen info?

Forsøk 2: Ikke sammenlignbart.
    Hvorfor? Det er jo eksakt det samme:
    -en periodisert innbetaling
    -man betaler 2 ganger for samme periode, men får like mye og like mange innbetalinger i året det legges om.

Men alt dette vil jo komme for en dag når regninga kommer.
    Jepp, Bakke har riktignok sagt i en e-post til dagens Næringsliv at omleggingen skal utsettes til høsten. Da har Bernander som var imot svindelen gått av.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Håper alle som kritiserer NRK tar med alle fakta i beregningen når reklame/lisens penger kommer inn på teppet!
    NRK må som den eneste tv kanalen produsere/sende program for alle aldersgrupper også livsynsprogrammer for mer en 1 religion.

TV2, TVNorge og andre kanaler velger i stor grad å produsere/sende kun populisme, det som er lett å selge og lett å skape reklameinntekter på.
    Bare se på nyhets-sendingene på TV2, de kan sende en sensasjonell reportasje om noe uviktig istedenfor folkemord, naturkatastrofer etc.

Vi skaper en verden idag av kunnskapsløse folk som bare gulper i seg populisme og mainstream bs, da er de skarve 2lappene jeg betaler vært år i lisenspenger forhåpentligvis verdt noe tilslutt!:idea:

er enig i det du skriver her . men synes de må kunne være helt erlige på ting ikke skryte at de er en reklame fri kanal når de ikke er det.. mye bedre og si at dette er noe vi MÅ gjøre for og få det til.. er moralen jeg er ute etter her.
    har bet min tv lisenes i 16 år nå. og trives meget godt med nytt på nytt på fredager... så kanalen er bra. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men hva med de 9 av 10 andre som vil at dette skal være valgfritt? Om man syns det er verd "skarve" 2 lapper. For noen er ikke dette mye penger, for andre er det.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Post Free World....................tja

Sitat Opprinnelig postet av IImilleniumII
    Men hva med de 9 av 10 andre som vil at dette skal være valgfritt? Om man syns det er verd "skarve" 2 lapper. For noen er ikke dette mye penger, for andre er det.
    Skal vi få velge alt vi skatter eller betaler avgifter på? Jeg trenger ikke politi, kan ordne mine problem selv, jeg trenger ikke brannvesnet, jeg kan kjøre bil bedre en fru Hansen på 70år og bør ha egne kjøreregler, jeg er ateist så jeg vil ikke være med på å finansiere noen form for religion, arbeidsledige burde ikke få noe støtte, får de ikke jobb så er ikke det mitt problem, vi trenger ikke folk som sliter på skolen, fengsler burde vært tømt og fangene sendt til bjørnøya for å klare seg selv.
    For å ikke å glemme millitæret, vi fikk ikke produsere 5 fregatter selv til 15milliarder kr(som garantert ville vært bedre) så Navantia(tidligere Bazán eller IZAR som fikk 10milliarder Euro i statsstøtte på 90tallet) fikk kontrakten til 12 milliarder, nå er derimot prisen nesten doblet til 21-22milliarder(de mest moderne Amerikanske destroyerne koster ca 500-600mill US$ og er vesentlig større og avanserte), legg ned skiten et pengesluk vi ikke trenger(blir spennende å se hvilket jagerfly vi får, blir det JAS som passer bedre til bombing av Amerikansk okkupert land kontra forsvar av Norge, eller svenskt skrot, herregud).
    Prisen vi betaler for lisensen til NRK er lav imot amerikanske tillstander hvor folk skal besørge seg selv innenfor det meste(utdanning, helse etc, har studert der i 3,5år til en tuition fee på ca 13-15000$ pr år, noe som er en fin måte å segregere sammfunnet på)
    I Norge klager vi på alt, vi har de høyeste lønningene i verden, men forventer paradoksalt nok at prisene for varer og tjenester skal være lavere enn lønnsnivået, klart at det bør være billigere i Sverige når lønningene er 30% lavere og for ikke å glemme litt økonomisk teori, norske grensa er et eksport marked for svenskene slik at de kan begrense mengden kjøtt og flesk i resten av landet slik at de kan ha en høyere pris på samme varer i innlandet og resten av Sverige hvor nordmenn ikke shopper!

Vi blir bare mer og mer kunnskapsløse og søker vekk fra kunnskapen, vi søker cola og easy entertaiment hvor vi slipper å tenke, husker at noen nevnte for en del år siden at cola ville bli billigere en melk, vi trodde ikke på det, men nå er det blitt så, vi tar igjen USA og deres feil............

NRK er den eneste kanalen vi har som produserer og kjøper programmer som gir oss det daglige brød(klart vi har fag-kanaler som discovery, nat-geo osv men ellers er det tynt)
    Skal markedsøkonomien styre alt, eller skal det være noen som tar enkelte valg for oss som vi synes er dumme(fordi vi ikke vet bedre) eller skal enhver bestemme sin egen kurs slik at vi får kun induvidualisme og intet lagarbeid?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vi få velge alt vi skatter eller betaler avgifter på? Jeg trenger ikke politi, kan ordne mine problem selv, jeg trenger ikke brannvesnet, jeg kan kjøre bil bedre en fru Hansen på 70år og bør ha egne kjøreregler, jeg er ateist så jeg vil ikke være med på å finansiere noen form for religion, arbeidsledige burde ikke få noe støtte, får de ikke jobb så er ikke det mitt problem, vi trenger ikke folk som sliter på skolen, fengsler burde vært tømt og fangene sendt til bjørnøya for å klare seg selv.
    For å ikke å glemme millitæret, vi fikk ikke produsere 5 fregatter selv til 15milliarder kr(som garantert ville vært bedre) så Navantia(tidligere Bazán eller IZAR som fikk 10milliarder Euro i statsstøtte på 90tallet) fikk kontrakten til 12 milliarder, nå er derimot prisen nesten doblet til 21-22milliarder(de mest moderne Amerikanske destroyerne koster ca 500-600mill US$ og er vesentlig større og avanserte), legg ned skiten et pengesluk vi ikke trenger(blir spennende å se hvilket jagerfly vi får, blir det JAS som passer bedre til bombing av Amerikansk okkupert land kontra forsvar av Norge, eller svenskt skrot, herregud).
    Prisen vi betaler for lisensen til NRK er lav imot amerikanske tillstander hvor folk skal besørge seg selv innenfor det meste(utdanning, helse etc, har studert der i 3,5år til en tuition fee på ca 13-15000$ pr år, noe som er en fin måte å segregere sammfunnet på)
    I Norge klager vi på alt, vi har de høyeste lønningene i verden, men forventer paradoksalt nok at prisene for varer og tjenester skal være lavere enn lønnsnivået, klart at det bør være billigere i Sverige når lønningene er 30% lavere og for ikke å glemme litt økonomisk teori, norske grensa er et eksport marked for svenskene slik at de kan begrense mengden kjøtt og flesk i resten av landet slik at de kan ha en høyere pris på samme varer i innlandet og resten av Sverige hvor nordmenn ikke shopper!

Vi blir bare mer og mer kunnskapsløse og søker vekk fra kunnskapen, vi søker cola og easy entertaiment hvor vi slipper å tenke, husker at noen nevnte for en del år siden at cola ville bli billigere en melk, vi trodde ikke på det, men nå er det blitt så, vi tar igjen USA og deres feil............

NRK er den eneste kanalen vi har som produserer og kjøper programmer som gir oss det daglige brød(klart vi har fag-kanaler som discovery, nat-geo osv men ellers er det tynt)
    Skal markedsøkonomien styre alt, eller skal det være noen som tar enkelte valg for oss som vi synes er dumme(fordi vi ikke vet bedre) eller skal enhver bestemme sin egen kurs slik at vi får kun induvidualisme og intet lagarbeid?
    Hvorfor nevner du alt dette? Det er en TV-lisens vi snakker om her, ikke infrastrukturen..

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK er den eneste kanalen vi har som produserer og kjøper programmer som gir oss det daglige brød(
    I morgen sender NRK1 ca. 20 timer tv, men det er under 25 minutter som er egentprodusert og opplysende, Schrödingers katt som går i reprise. NRK2 sender 24 timer, men intet av dette er opplysende og egenprodusert. Man er altså nede i under 1 prosent av tiden. Jeg tror også sportssendinger og show med dyre komikere er langt dyrere å produsere, men la oss si at dette i snitt koster like mye. Legg så til at Schrödingers katt er en reprise så man regner halve kosten. På en tilfeldig dag går altså under 0,5% av kost til programmer til det du og NRK påstår de skal drive med. Med 2000kr i tvangsabonnement er dette under 10 kroner i året.

Resten av programmene på NRK i morgen er til forveksling like programmer som går på andre kommersielle kanaler og de blir delvis sendt til samme tidspunkt for å konkurrere om de samme seerne.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I morgen sender NRK1 ca. 20 timer tv, men det er under 25 minutter som er egentprodusert og opplysende, Schrödingers katt som går i reprise. NRK2 sender 24 timer, men intet av dette er opplysende og egenprodusert. Man er altså nede i under 1 prosent av tiden. Jeg tror også sportssendinger og show med dyre komikere er langt dyrere å produsere, men la oss si at dette i snitt koster like mye. Legg så til at Schrödingers katt er en reprise så man regner halve kosten. På en tilfeldig dag går altså under 0,5% av kost til programmer til det du og NRK påstår de skal drive med. Med 2000kr i tvangsabonnement er dette under 10 kroner i året.

Resten av programmene på NRK i morgen er til forveksling like programmer som går på andre kommersielle kanaler og de blir delvis sendt til samme tidspunkt for å konkurrere om de samme seerne.
    Ja, jeg nekter også å tro at de 2000 kr i årene må til for å holde 2 kanaler og noen radio stasjoner oppe å gå. Utgiftene med å gjøre opp for oppbyggingen av tv-nettet er for lengst oppgjort så dette er heller ikke et argument.

For å sammenligne hva man får for pengen på NRK så har jeg 50 digitale kanaler fra viasat for 200 kr mnd.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Produserer og KJØPER.......!!!!

For å sitere meg selv:

NRK er den eneste kanalen vi har som produserer og kjøper programmer som gir oss det daglige brød

Nrk kjøper også, NRK sender ikke bare pop-gulp, men gjerne program, dokumentarer, de har debatter på tv med faglig innhold(ikke bare Frp gulp evt opposisjons fast-food med Stenstrøms svart eller hvit spørsmål som vi ser på holmgang eller tabloid)

For noen år siden tok en norsk kvinne doktorgrad på nyhetsdekningen i våre 2 store kanaler, Nrk og Tv2, hvor det ble tydelig konstatert store faglige forskjeller i innholdet. TV2 var preget av sensasjons-nyheter og en generelt svakere nyhetsdekning enn Nrk, men siden A-pressen og Egmont er eierne av TV2 så blir vel det redaksjonelle og faglige begrenset.

Kanalen er også politisk styrt med en klar høyre-vridning, noe de ikke skjuler godt i hvordan de dekker politikken. Kan nevne at CNN World som vi ser er ganske annerledes enn samme kanal i USA, den er politisk styrt som resten av de store nyhets bringerne(Fox, NBC, CBS etc) med ultra konservative kristne dreininger.

NRK er meget dyktige på nyheter, de bringer fakta så langt det lar seg gjøre, på en objektiv måte og de må som ingen andre kanaler produsere/kjøpe(sende) programmer for alle Norges folk ikke bare de i bykjerner/tettsteder som begynner å bli fetere og med høyere kolestrol!!!!!!!:-D

Tenk hvilket kaos det ville blitt om vi fikk bestemme alt selv her på jord, blir nesten like tullete som om en 2åring skulle ta vare på seg selv, tenk hvor godt det er at noen tar mange av de største avgjørelsene på vegne av oss!:cry:

Hadde jeg bodd på toppen av haugen så hadde ikke jeg bidratt til å bygge et avløpssystem da Newtons andre lov ville ha ryddet opp i min bakgård!!!!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb En enkel forklaring............

Sitat Opprinnelig postet av IImilleniumII
    Hvorfor nevner du alt dette? Det er en TV-lisens vi snakker om her, ikke infrastrukturen..
    Poenget er at det er mye, jeg og du tom andre enn oss ikke liker eller er interessert i som vi betaler for, skatter og avgifter er prisen vi betaler for å ha et sammfunn som er nogenlunde i habilt leie.
    En billett på den nye operaen i Bjørvika vil bli subsidiert med ca 2-3000,-kr, forutsatt at det er fullt hus og stormende jubel, denne scenen er til for kanskje 10% av befolkningen, vår landslagsarena i fotball som er en skamplett på norsk fotball, som faktisk er den den største enkelt kulturelle begivenhet i vårt vidstrakte land har kostet kanskje 5% av hva operaen har kostet, noe som blir litt merkelig når man tar interessen for fotball i betraktning.
    Hvordan liker dere filmene på Tv-Norge, med film-reklame-nyheter-reklame-været-reklame-film, midt i filmen er det 30-40min pause med 20+min reklame, evt tv3 med reklame vært 15min?
    Er det en avgift i Norge som burde vært satt under lupen så er det alle bilavgiftene vi har, ved å redusere bilavgiftene slik at vi får nyere biler og mindre personskader så hadde vi kanskje spart inn avgiftstapet på helsegevinsten, men det er vanskelig å se på 2 budsjett på en gang. er det ikke det kanskje......!

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •