Dobbel NRK-lisens i januar og februar - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 125
    Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Det legges med andre ord opp til at vi skal betale TO GANGER for januar og februar 2007 - bare fordi de har driti på draget når de la om periodiseringen.
    Dette er på ingen måte en glipp. Styreformannen i NRK, Hallvard Bakke, er meget stolt over å ha funnet på en måte NRK kan ta inn 550 millioner ekstra i 2007 og dette har vært mye krangel rundt dette internt i NRK. Hvorfor tror du kringkastingssjefen sa opp (nye perioder for) stillingen sin for 2 månder siden?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Synes innlegg #19 og #21 av hhvis Snickers-is og robertaas sier det aller meste om saken.
    Gode nok til å starte en landsomfattende underskriftskampanje!!
    Måtte det bare skje.....
    Det håper virkelig jeg også. NRK sin måte på å tvinge folk til å betale lisens på er forkastelig spør du meg. Jeg fant en side her som samler underskrifter:

underskriftkampanje

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IImilleniumII
    Jeg fant en side her som samler underskrifter:

underskriftkampanje
    Ehhh... kun én setning, men til gjengjeld med 9 skrivefeil og kun 1 underskrift fra en som kun kaller seg "Ali"? Synes ikke det virker så veldig seriøst.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hahahaha!!! Den var konge bra!!!

Newcomer plumbtek sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    Enig med stereoman.

I tillegg synes jeg NRK leverer varene så det holder: Mange velproduserte program, dokumentarstoff, Sopranos, det eneste seriøse barne tv tilbudet mm...

Slutt å syte!
    Ja helt enig.
    Ingenting er som å sette seg i sofaen å se en ny episode av Sopranos uten så mye som en eneste reklamesnutt om Bind Bleier, og Shampo.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er garantert en ny sleip måte fra NRK å dra inn penger på. En annen metode de bruker er jo et sinnsykt gebyr for de som betaler for sent. Jeg betalte 4-5 dager for send i fjor, pga ferie. Da belønnet NRK meg med en ekstraavgift på 150 kroner. De drar visstnok inn 50 millioner i året på dette og har egne særskrevne regler om hvor stor gebyr de kan belaste ved for sen betaling. Andre næringsdrivende har vel en grense på 70-80 kroner.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Ehhh... kun én setning, men til gjengjeld med 9 skrivefeil og kun 1 underskrift fra en som kun kaller seg "Ali"? Synes ikke det virker så veldig seriøst.
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Hahahaha!!! Den var konge bra!!!
    Hehe, min feil så det ikke før nå :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av plumbtek
    Ja helt enig.
    Ingenting er som å sette seg i sofaen å se en ny episode av Sopranos uten så mye som en eneste reklamesnutt om Bind Bleier, og Shampo.
    Greit nok, men for alle oss andre som ikke gidder å se på den kanalen, hvorfor skal vi betale for den?

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hibtone
    Dette er garantert en ny sleip måte fra NRK å dra inn penger på. En annen metode de bruker er jo et sinnsykt gebyr for de som betaler for sent. Jeg betalte 4-5 dager for send i fjor, pga ferie. Da belønnet NRK meg med en ekstraavgift på 150 kroner. De drar visstnok inn 50 millioner i året på dette og har egne særskrevne regler om hvor stor gebyr de kan belaste ved for sen betaling. Andre næringsdrivende har vel en grense på 70-80 kroner.

Arrester meg om eg tar feil, men trodde ikke staten kunne kreve voldsomme gebyrer på for sen betaling inkasso etc...?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Arrester meg om eg tar feil, men trodde ikke staten kunne kreve voldsomme gebyrer på for sen betaling inkasso etc...?
    Joda, staten gir bare seg selv særordninger som næringsdrivende ikke har:
    Skyhøy tilleggsavgift på NRK-lisensen - forbrukerportalen.no

At en næringsdrivende ikke får inn sine penger er vel ikke så farlig, men prøv bare ikke å betal en dag for sent til staten.

Når noen får problemer med å betale alle regninger, og det skjer, vil de nesten bestandig først betale til staten for der ville de fått størst problemer. Dette er en forskjellsbehandling og nedprioritering av privat næringsliv som er ønsket av det flertallet som er stemt inn på Stortinget.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK tjener ikke en krone på omleggingen av regnskapsåret. Du kommer til å betale det samme i 2007 som du betalte i 2006. Fantastisk hva folk klarer å hisse seg opp over.

Godt nyttår!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe vondt ment til IImilleniumII, men denne ler jeg av enda!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Ikke noe vondt ment til IImilleniumII, men denne ler jeg av enda!
    Hehe, humrer godt for meg selv jeg også

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind H
    NRK tjener ikke en krone på omleggingen av regnskapsåret. Du kommer til å betale det samme i 2007 som du betalte i 2006. Fantastisk hva folk klarer å hisse seg opp over.

Godt nyttår!
    Folk hisser seg opp fordi de får forklart at de må betale dobbel lisens for to mnd. Hvis du vet noe annet må du forklare.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at det er mulig å la seg lure her:
    Når man har periodisert betaling for en tjeneste betaler man vanligvis for den perioden man har tjenesten, man har altså en dato for start og en dato for slutt av tjenesten og betalingen skal være proporsjonal med avstanden mellom disse to datoene. Her har altså NRK i 2007 lagt til betaling for 2 måneder mer enn det man har tjenesten.

Om svindelen går gjennom og man ikke finner på flere krumspring senere vil man kunne ha 4 situasjoner:
    1) Begynte å betale lisens i 2006 eller tidligere og sluttet å betale i 2006 eller tidligere: Man betaler kun for den perioden man bruker tjenesten.
    2) Begynte å betale lisens i 2006 eller tidligere og sluttet å betale i løpet av 2007: Her vil man i 2007 måtte betale inn for 2 måneder ekstra.
    3) Begynte å betale lisens i 2006 eller tidligere og slutter i 2008 eller senere: Her vil man måtte betale for 2 måneder ekstra det året man slutter.
    4) Begynner å betale i 2007 eller senere og slutter å betale i 2007 eller senere: Man betaler kun for den perioden man bruker tjenesten.

Jeg regner med at de fleste som betaler lisens er i situasjon 3 og er de så sløve at de ikke merker svindelen når de får neste regning vil de i alle fall ikke tenke på det når de betaler for sin sin siste periode før de avslutter tvangsabonnementet.

For NRK hadde de for innbetalingen i september 2006 2 måneders betaling som ble overført til regnskapsåret 2007, mens de i regnskapsåret 2007 ikke vil ha noen måneders betaling som overføres til 2008. Uten å begrense inntektene i 2006 eller 2008 vil man altså få inn 14 måneders betaling i 2007.

Om svindelen til NRK går gjennom kan jeg garantere at andre firmaer vil prøve det samme.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Saken blir diskutert på Standpunkt på NRK1 idag.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av plumbtek
    Ja helt enig.
    Hvis jeg vil se soprano kjøper jeg heller dvden...

Er egentlig enig ang at innkrevingen av lisensen burde inngått i skatten. Men jeg vil ikke ha det slik da de plutselig får prakket på meg noe jeg ikke vil ha. Heldigvis har jeg holdt meg unna lisensen og kommer til å unngå den så godt jeg kan så lenge jeg kan.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Godt nyttår!
    Hisser seg opp over? Hva om det ble bestemt at alle skulle betale meg 50 kr hver, det er ikke mye for enhver så da er det jo ikke noe å hisse seg opp over. Nei urettferdighet er jeg ikke for. Og det er ikke rettferdig at man skal betale for en tjeneste man ikke bruker. Problemet i norge er at alt for mange ikke bryr seg. SÅ lenge ingen gjør noe skjer heller ingenting.

Er utrolig hva Hallvard og kulturministeren har klart og funnet på. I tillegg kan de gjemme seg bak politisk immunitet uten å bli straffet for sine feilaktige handliger. Rett og slett lurehandlinger hvor de prøver å stjele en halv milliard. Og det etter de allerede har stjelt mange milliarder fra deriblant mange som ikke bruker kanalen. Mens en minstepensjonist kan bli straffet opp og i mente dersom det er 500 kroner feilplassert i en ligningsoppgave.

Og off topic; hva i F** gjør den pedofile Trond Giske som kulturminister? Den småjentetafseren burde vært buret inne for flere år siden.

Arbeiderpartiet kan spørre seg selv; når sist gjor arbeiderpartiet noe for arbeiderne i landet?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Saken blir diskutert på Standpunkt på NRK1 idag.
    Jeg så denne diskusjonen på TV i går og ble egentlig ikke mer klok. Min innstilling til enkelte politikere ble styrket, det samme med holdningen til TV-lisens og et statsfinasiert reklamefritt(?) medieselskap. Nok om det.

Dette med periodisering og flytte penger til neste regnskapsår er forsåvidt greit, ren formalitet slik jeg ser det. Om noen mener dette er regnskapsjuks, så er det sin sak og strengt tatt en annen diskusjon.

Kjernen for Ola og Kari er jo om vi skal betale mer i lisens. Trond Giske sa på riksdekkende fjernsyn i går at: - 1.3.07 skal vi betale samme lisens som før (indeksregulert selvsagt), 1.9.07 skal vi også betale samme beløp. Tar jeg ikke helt feil, så betalte vi det samme beløpet 1.9.2006 også. Så enten juger han, noe vi i løpet av året får et entydig svar på, eller så er det noen som lager et stort problem av noe som egentlig har null betydning for hvor mange lisenskroner som går ut av kontoene til Ola og Kari.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2) Begynte å betale lisens i 2006 eller tidligere og sluttet å betale i løpet av 2007: Her vil man i 2007 måtte betale inn for 2 måneder ekstra.
    Om vi forutsetter at det kulturministeren sa på Standpunkt i går er riktig, så skal lisensregningene fremdeles forfalle 1. mars og 1. september, og med samme beløp som tidligere.

Om vi så ser på scenarioet ditt som jeg har sitert:

Jeg betaler min aller første lisensregning den 1. mars 2006, og har med det kjøpt retten til å se NRK frem til 1. september 2006. Jeg velger å betale min regning også den 1. september, og har med det kjøpt retten til å se NRK frem til 1. mars 2007. Da er jeg imdlertid lei, og betaler ikke regningen den 1. mars (og selger også TVen, siden jeg er lovlydig).

Jeg har da betalt for 12 måneder med NRK, og jeg har hatt rett på NRK i de samme 12 måneder. Ergo ingen svindel i henhold til det siterte scenarioet.

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •