Dobbel NRK-lisens i januar og februar - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 125
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Alle bedrifter som tar inn moms har et momsregnskap.

Eks:

Pris fra leverandør til butikk 1000 + moms = 1250

Pris fra butikk til forbruker 2000 + moms = 2500

Momsregnskap leverandør = 250 må innbetales til staten

Momregnskap til butikk= utgående - inngående moms = 500 - 250 = 250 til staten

Samlet sett 500 til staten. Ergo man betaler bare moms en gang på samme produkt.

Lærte det på ungdomskolen før jeg ble slabbedask ;-)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par ting som av en eller annen grunn har en tendens til å gå forbi slike debatter uten å bli nevnt:

Innkrevingen av penger for å drive NRK burde ikke skje på den måten det gjør. Hele det norske folket er rimelig enige på generelt grunnlag i at om alle skulle betale 78 000kr i skatt og ferdig med det hadde vi fått et urettferdig samfunn. Siden vi ikke kan behovsregulere en tjeneste som NRK synes jeg det vil være mye mer rettferdig å legge dette inn som en del av den totale skatt og avgiftsbelastningen som er inntektsavhengig. Så lenge dette ikke er en skatt eller avgift som ligger der for å regulere bruken av TV, men man ønsker simpelt hen at hele samfunnet skal spleise på en kanal så bør man gjøre dette på samme måte som man gjør med andre goder man ser på som samfunnsnødvendigheter, altså legge det inn i den generelle skattebelastningen til lønnsmottakere.

Videre reagerer jeg på at noen mener:
    NRK trenger vi ikke, det er et dyrt og unøvdendig onde.
    mens andre mener:
    NRK må samfunnet ha. Det er en forutsetning for kultur, sport, nyheter osv.

Begge disse uttalelsene kommer selvsagt for det meste fra folk som ikke har opplevd et NRK-løst Norge. Det er uansvarlig å hevde ting basert på så til de grader ukvalifiserte antakelser.

Forøvrig er det kanskje verdt å nevne at veldig mange land som preges av dårlig utviklet demokrati og høy grad av korrupsjon og propaganda også har en sterk statlig drevet mediekanal der markeds og private krefter holdes aktivt utenfor. Noe kjent med dette?

Selv mener jeg problemet er sammensatt:
    Det er naivt å tro at vi ikke får se langrenn og skøyter dersom NRK privatiseres. Med de seertallene slikt har så vet vi selvsagt at dette vil bli fyldig dekket.

Når det gjelder kultur av litt mer "up and coming" karakter er det noe NRK dekker dårlig som det er. De som dekker dette bra er NRK radio, men det er jo pr i dag heller ikke lisensbelagt.

Nyhetsbildet og valgkamper får mange i dag med seg på andre kanaler. Noen har selvsagt sine favoritter, men NRK er definitivt ikke alles favoritt her heller, og det kan selvsagt diskuteres i hvilken grad nyhetene på NRK holder høyere kvalitet enn andre nyheter. Det brukes ofte som argument, men jeg har aldri sett det dokumentert, og sammenliknet med for eksempel BBC news, CNN osv må jeg si vi har en rimelig håpløs "nyhetskanal".

Argumentet om produksjonskvalitet kommer selvsagt også fra tid til annen. Her på AVforum burde vi på mange måter vel støtte dette, men igjen lurer jeg på om vi skal gjøre dette til et ansvar for hele befolkningen. Dette er jo faktisk noe den jevne nordmann ikke bryr seg meteren om.

Været på NRK er "ok", men utvilsomt på linje med været på TV2. Værdamene på NRK kan vi kanskje gå forbi i stillhet

Til slutt lurer jeg på om folk her egentlig tenker over hva vi diskuterer. Om kanalen er statlig drevet eller om den er reklamefinansiert betyr jo ikke nødvendig vis hvorvidt vi eller andre betaler for det. Så lenge vi er i målgruppen til de produktene det reklameres for betyr det at vi også til syvende og siste betaler den gilden, bare andre veier.

Derfor går jo ikke diskusjonen på hvem som skal betale for kanalen, men på hvilke krefter som skal styre innholdet, hvordan betalingen skal fordeles og selvsagt hvor rasjonelt den skal drives.

Forøvrig har jeg lyst til å ringe ra**høla hver gang jeg ser de bruker kanalen til bibelpropaganda. Jeg kan ikke forstå annet enn at det strider mot NRK sin formålsparagrad og mot norsk lov.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KanAlt
    Hehe. Snakk om å ha misforstått hvordan moms funker. Jaja. Håper du ikke driver butikk.

Og det er ikke bare NRK som har glede av lisenspengene. TV2 tjener mye på det i tilegg til de andre. Du kan jo prøve å spørre TV2 hva de foretrekker. Lisensfinansiert NRK eller reklamefinansiert?
    Det går ikke ann å spørre hva de foretrekker, såklart de foretrekker et alternativ som tilsier at de tjener mye mere, men hvem kommer det til gode? En toppsjef som har mangfoldige millioner på konto fra før?

Hvorfor skal jeg betale 2000 i året for NRK når jeg ikke ser på det engang? Jeg ser kun på TV2, TV3 og TV1000 + resten av viasat pakken. Jeg føler at viasatpakken og tv2 gir meg 53 ganger mer enn nrk og nrk2 gjør. Hvorfor skal noen tvinge på meg å betale for denne kanalen da? Og atpåtil til en blodpris som er omtrent det samme jeg betaler for alt annet som jeg nevnte ovenfor.. Galskap, lurer på når den tar slutt..

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en rekke prinsipielle problemer med Kringkastingsavgiften.

1) Usosial innkrevingsprofil
    En minstepensjonist og en milliardær blir av staten pålagt å betale like mye for noe som betegnes som en samfunnsoppgave og som kan sammenlignes med andre oppgaver løst av penger tatt inn av staten gjennom generell beskatning. Den usosiale innkrevningsprofilen medfører at summen som betales er veldig høy for de som har minst.

2) Uøkonimisk innkrevning
    Å ha et separat innkrevningsapparat for denne avgiften og ikke ta det inn som en den av den generelle beskatningen fra Skatteetaten er en sløsing av ressurser. Med over 90% av husstandene som betaler avgiften er det særdeles få tjenester dekket over skatteseddelen som har like mange brukere så å innføre det som en del av den generelle skattenivået er overmodent.

3) Feilprioritert særbehandling
    Ved å la NRK få sine penger gjennom en egen avgift som er øremerket for NRK og som oppreguleres hvert år slipper NRK å kjempe med prioritering opp mot andre samfunnsoppgaver. NRK har altså fått mer en stabil og oversiktlig økonomi enn for eksempel helsevesen eller skolevesen. Er NRK virkelig den viktigste oppgaven i vårt samfunn?

4) Underholdning ingen samfunnsoppgave
    Jeg mener at å gi underholdning til norges innbyggere ikke burde være statens oppgave og spesielt ikke når det er underholdning som konkurrerer med tilsvarende underholdning fra andre kommersielle aktører. Det er en rekke andre oppgaver som staten heller burde prioritere, for eksempel å gi alle tannpleie.

5) Ujevn konkurranse
    NRK opererer som en kommersiell aktør. De prøver å konkurrere med andre kommersielle aktører om høyest mulig seertall ved samtidig å sende gameshow, sportssendinger, morgensendinger og annet som for seerne virker helt likt. NRK har også reklame gjennom sponsporater, ren reklame for egne produkter og ved betalt redaksjonell reklame. Det at NRK opererer etter de samme kommersielle prinsippene samtidig som staten sikrer dem en fast inntekt gir NRK et konkurransefortrinn fremfor andre kommersielle kanaler.

6) Desinformering
    NRK ville brukt langt mindre penger om de faktisk bare gjorde det de sier til Stortinget at de skal. Det de bruker mye penger på er ikke samfunnsopplysning, men å kjøpe inn dyre sportssendinger og lage dyre snow slik at de kan konkurrere om størst mulig seertall etter rene kommersielle prinsipper.

7) Grunnlaget er borte
    NRK ble dannet for å få informasjon ut til alle i Norge. Dette er ikke lengere noe man trenger NRK for å få til.

Jeg er også lei av alle som i diskusjoner rundt tvangsabonnement på NRK sier at de "synes NRK er verdt pengene" så de "ser det ikke som noe problem med lisensen". Har dere noen gang kjøpt sko/avis/brød/hvasomhelst som dere syntes var verdt pengene? Skal alle i Norge tvinges til å betale for samme type sko/avis/brød/hvasomhelst?

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up

Dessverre egner ikke min menig om denne saken seg på trykk.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at i Norge har vi det for fint, så ingen gidder å lage noe oppstyr om dette eller prøve å få forandringer i dette.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser innlegget ditt sammenfaller ganske tydelig med mitt Robertaas. Det er vel ingen tvil om at NRK er noe av det mest ekstreme eksempelet på komunistisk politikk vi har i Norge. Både innkrevingsformen, reportoaret, formålsparagrafen, driftskostnadene og konkurransesituasjonen er som snytt ut av en komunistnese. Gratulerer Kristin. Håper du snart får en kake til.

Newcomer SunZeeker sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra innlegg robertaas og Snickers is. Kunne ikke vært mer enig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det åpenbart mange som har sterke meninger.
    Mener å se at brannfakkelen (trådstarter) var hvorvidt det er rimelig å betale to ganger for en vare..... (to måneder ekstra ihvertfall). Selvsagt er det ikke det, og vi får vel vente å se om våre forlkevalgte er oppegående nok til å innse tabben de har gjort, og gjøre noe med det. Har dessverre min tvil .
    Kommer i hug et sitat fra en gammel politiker (husker ikke hvem) "har jeg først vært mann til å gi mitt ord, er jeg også mann til å gå ifra det".

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Siste lisensinnbetaling var for perioden 1. september 06 til 28. februar 07. Neste periode vil være 1. januar 07 til 30. juni 07. De 2 månedene det betales dobbelt for utgjør 350 kroner for en lisensbetaler og ved å kreve inn lisens for 14 måneder i 2007 vil NRK få inn 550 millioner ekstra.
    Såvitt jeg kan se utifra det du skriver så blir det 12måneder man betaler for. Man betaler 2 ganger for januar men ikke i det heletatt for Juli.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det er helt OK å betale en liten avgift for et mediahus som NRK..

Jeg er vel ikke akkurat av typen som stiller tv´en inn på nrk på lørdagskvelden, men må si at de har en god del festilge programmer og er helt klart mer proffe en tv2 når det gjelder egenproduksjon av spesielt live show!

Radioen er vel i hovedsak det jeg liker best fra NRK, de har jo faktisk ganske bra dekning over det langstrakte land, noe man fort finner ut er et problem med f.eks p4 og k24 om man er ute å reiser litt.

Måten avgiften betales på er helt klart noe å diskutere da denne kan være litt "rå"!

Mulig at en f.eks kunne få til en betaling for de som ser på nrk via det nye digitale nettet, men dette er jeg redd for at vill føre til at prisen øker betraktlig eller at innholdet i kanalene (nrk tv og radio) blir mindre omfattende. Dette ville jo i værste tilfelle være starten på slutten for norges ENESTE reklamefrie kanal!

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    Mulig at en f.eks kunne få til en betaling for de som ser på nrk via det nye digitale nettet, men dette er jeg redd for at vill føre til at prisen øker betraktlig eller at innholdet i kanalene (nrk tv og radio) blir mindre omfattende. Dette ville jo i værste tilfelle være starten på slutten for norges ENESTE reklamefrie kanal!
    Noe som antagelig ville være synd for deg og eldrebølgen. Jeg, på den andre siden, tar imot den tanken med åpne armer.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Såvitt jeg kan se utifra det du skriver så blir det 12måneder man betaler for. Man betaler 2 ganger for januar men ikke i det heletatt for Juli.
    Nei, skjønner ikke hvordan du klarer å komme til en slik konklusjon.
    Tidligere betalte man mars-august og september-februar og nå er planen å betale januar-juni og juli-desember.

Tidligere perioder:
    -1. september 2005 til 28. februar 2006
    -1. mars 2006 til 31. august 2006
    -1. september 2006 til 28. februar 2007 (inkluderer januar og februar 2007)

Planlagte perioder:
    -1. januar 2007 til 31. juni 2007 (inkluderer januar og februar 2007)
    -1. juli 2007 til 31. desember 2007
    -etc..

For 2007 er altså planen å ta betalt for 14 måneder.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    Mulig at en f.eks kunne få til en betaling for de som ser på nrk via det nye digitale nettet, men dette er jeg redd for at vill føre til at prisen øker betraktlig eller at innholdet i kanalene (nrk tv og radio) blir mindre omfattende.
    Det er 1 av 3 måtene NRK kan overleve i fremtiden:
    -Aksessbegrensning slik at kun de som er villige til å betale direkte til kanalen får inn hele eller deler av sendingen. De vil sikkert være interessert i ha deler av sendingene ukrypterte for å lokke til seg flere seere.
    -Begrense sendingene til folkeopplysning og få penger til dette fra statsbudsjettet. Her må de antagelig kutte ut all reklamen de har idag og omsetningen vil bli langt mindre.
    -Øke mengden reklame og leve kun av reklameinntektene. Dette er den minste endringen for NRK og de har jo allerede mye erfaring med all den reklamen de har idag.

Dette ville jo i værste tilfelle være starten på slutten for norges ENESTE reklamefrie kanal!
    NRK reklamefri? Hvor mange tiår er det siden sist du så på NRK?
    Om du er ute etter en reklamefri kanal så har TV1000 har langt mindre reklame enn NRK. Det er også flere norske religiøse kanaler som har langt mindre reklame.

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dn.no - forsiden står d at nrk tapte to mnd avgift i 1988, og dermed kan ta igjen det tapte neste år. Hva med oss som ikke betalte lisens den gang (pga alder). Noen her var vel ikke født da engang. Kan staten (nrk) kreve oss for disse pengene? Hva med et massesøksmål? Kan være gode penger å tjene her Dessuten har nrk fått igjen de to mnd fra 1988 på reklameintekter.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Nisse... ;-)
    Eksempelet viser jo nåværende og kommende ½-årsperioder - ikke den deretter påfølgende perioden som da blir 1. juli 2007 - 31. desember 2007. Akkurat som robertaas påpeker.

Det legges med andre ord opp til at vi skal betale TO GANGER for januar og februar 2007 - bare fordi de har driti på draget når de la om periodiseringen.

Neste (overgangs)periode skulle EGENTLIG være 1. mars - 31. juni. Men politikerne er jo som oss andre - helt ordinære tullinger... ;-)

Jeg vil nok ikke uten videre godta at en slik "feil" skal gå utover meg - uansett all annen diskusjon om hvorvidt NRK er bra eller ei. Det er ikke det saken handler om.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK er jo 2 ting i dag:

1: Folkeopplysning i kraft av å være statskanal.

2: Kommersiell underholdnings og svadakanal.

Den første delen av dette er billig å drive. Lisenspengene går i hovedsak til å drive den kommersielle delen av kanalen. Skal vi ha dem som en kommersiell kanal bør de konkurrere under samme vilkår som resten av kanalene. Folkeopplysning utgjør en svært liten del av den totale sendetiden.

For dere som er redd for innholdet så ikke glem at NRK er en bedrift, og bedrifter formes i all hovedsak av de som jobber der. Det har aldri vært snakket om å legge ned NRK.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes innlegg #19 og #21 av hhvis Snickers-is og robertaas sier det aller meste om saken.
    Gode nok til å starte en landsomfattende underskriftskampanje!!
    Måtte det bare skje.....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens Næringsliv: Lars Sponheim oppfordrer forbrukerne til å gå til sak mot NRK
    dn.no - - Gå til rettssak mot NRK

Aftenposten: Forbrukerombudet advarer mot å la være å betale den doble regningen:
    Advarer mot boikott

dn.no - Lurte Stortinget

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy NRK svikter på noen områder.

Er enig i at de har en viktig rolle, men de trenger ikke å drive snyteri.
    De har mistet grepet på sport. De har alt for mye norsk fotball, slik at folk blir lei - annen sport blir utelatt. De glemmer nye sporter som f.eks offroad sykling.
    De som bare har NRK1 har heller ikke fått se Fotball VM. Under VM i 2002 var NRK helt ute - rettighetene var solgt til et annet firma eid av staten som kun prøvde å trenere at nordmenn fikk se kampene på dansk TV. Det er og var en skandale !

kW

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •