Nyhet: Skuffende salgstall for høyoppløst DVD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Nyhet: Skuffende salgstall for høyoppløst DVD

Stadige produktutsettelser og formatforvirring blant forbrukerne, er hovedårsakene til at det amerikanske elektronikkbransjeorganet Consumer Electronics Association(CEA)salgprognoser ikke innfris, sier Sean Wargo, direktør for industrianalyse i CEA, til nettstedet Computeractive - simple clear computer advice.

Les nyheten på Forbruker.no: Skuffende salgstall.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Interessant å se noen tall på dette. Det overrasker ikke at HD-DVD ikke selger så mye som antatt. Tror nok disse tallene kan bekymre Toshiba. Det betyr også at Blu-ray ikke har så mye å frykte selv om Toshiba klarte å lansere tidlig med en lavere pris.

Likevel, jeg synes dette var en direkte dårlig artikkel. Det virker ikke som om forfatteren ikke kjenner til forskjellene mellom HD-DVD og Blu-ray. Dessuten har siste avsnitt om MP3 har ingenting i artikkelen å gjøre. Jeg vet ikke hvem denne artikkelen er myntet på, men jeg tror den gjør mer skade enn godt. Den oppklarer eller forklarer ingenting, den sprer bare forvirring.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Interessant å se noen tall på dette. Det overrasker ikke at HD-DVD ikke selger så mye som antatt. Tror nok disse tallene kan bekymre Toshiba. Det betyr også at Blu-ray ikke har så mye å frykte selv om Toshiba klarte å lansere tidlig med en lavere pris.

Likevel, jeg synes dette var en direkte dårlig artikkel. Det virker ikke som om forfatteren ikke kjenner til forskjellene mellom HD-DVD og Blu-ray. Dessuten har siste avsnitt om MP3 har ingenting i artikkelen å gjøre. Jeg vet ikke hvem denne artikkelen er myntet på, men jeg tror den gjør mer skade enn godt. Den oppklarer eller forklarer ingenting, den sprer bare forvirring.
    leste vi samme artikkel? siste avsnitt poengterer jo bare at siden folk laster ned mp3 i dårlig kvalitet, så kan de også leve med dvd selv om det er bedre kvalitet på hd-dvd. artikkelen sier heller ingenting om forskjell mellom blu-ray og hd-dvd, da den ikke handler om det.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av veggiss
    leste vi samme artikkel? siste avsnitt poengterer jo bare at siden folk laster ned mp3 i dårlig kvalitet, så kan de også leve med dvd selv om det er bedre kvalitet på hd-dvd. artikkelen sier heller ingenting om forskjell mellom blu-ray og hd-dvd, da den ikke handler om det.
    Tror nok vi leste samme artikkel ja.

"Panasonic DMP-BD10 er en av Blu-ray spillerne som snart kommer til Norge. Så vil tiden vise hvordan norske kunder tar i mot HD-DVD-spillerne"

Artikkel forfatteren omtaler både Blu-ray og HD-DVD som HD-DVD. Sitetet over er helt klart forvirrende og tilsier at forfatteren av artikkelen ikke vet hva han skriver om.

Videre klarer han å skrive noe korte setninger om HD-DVD salget, for så å skrive inn noe helt usaklig om MP3, som om han bare måtte skrive inn noe for å nå sine 200 ord eller noe slikt. Skal han først kommer med et slikt innspill må han i hvert fall begrunne dette.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. En artikkel som sa null og niks. Den bidrar faktisk til å forvirre forbrukeren enda mer. Å tåkelegge for forbrukeren er vel ikke det forbruker.no bør gjøre.

Å sammenligne med mp3-nedlasting var etter min mening helt på jordet. Folk kjøper en mp3-spiller for å laste musikk i mp3-format, folk kjøper dvd-spiller for å leie/ kjøpe dvd-film, folk kjøper HDDVD-spiller for å kjøpe HD-filmer - så jeg skjønte ikke helt sammenligningen. Det blir omtrent like dumt å si at det selges ikke så mange Audi Q7 i landet fordi mange velger å ta bussen. De er ikke så kvalitetsbevisste...hallo

Nei, få noen skribenter som har satt seg litt inn i hva denne formatkrigen handler om...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...jeg tror nok Geir (Forbrukers journalist) er ganske så opplyst sånn generelt, og jeg synes ikke det var så forvirrende som det antydes her da... Jeg er for øvrig enig i at MP3 og film er to vidt forskjellige ting, men det er nok allikevel et faktum at folk er langt fra like kvalitetsbevviste som brunevarebransjen håper på. Allikevel er det nok et stykke fra musikk til levende bilder, og det er viktig å ikke undervurdere den største "HD"-driveren i dag, den "HD-klare" LCD-TVen... MP3 på sin side har iPodden som sin driver, og da er det ikke så rart at SACD og DVD-Audio ikke blir stort, folk har jo tross alt ikke utstyr til å utnytte seg av disse formatene! Folk orker jo ikke store stygge bokser i stua lenger! LCD-TVen derimot, har jo som kjent mye å hente på skikkelige HD-signaler, spesielt på 40-tommer eller mer, og det tror jeg folk lettere kommer til å ta til seg...

Jeg tror HD vil få farta på seg etterhvert, men det er klart; dårlig utvalg og elendig hardware bør ikke overraske noen at ikke selger, her er det forventningene som er skrudd helt urealistisk høyt!

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elendig artikkel og sammeligningen med MP3 er litt søkt.
    Konklusjonen er vel alikevel forholdsvis riktig HD-DVD og BD har ikke fått en flying start slik som mange av entusiastene og bransjen håpet. Å skylde på MP3, fildeling, ulovlig nedlasting osv. er tegn på en bransje i fornektelse.
    Faktum er at folk gidder ikke å forholde seg til to konkurerende formater.
    At avspillerene er alt for dyre i forhold til en dvdspiller idag gjør selvfølgelig sitt. Det mildt sagt komiske utvalget av filmer som hittil er sluppet kan jo også ha noe å si... sa noen hitch og a knights tale?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Helt grei artikkel!

Artikkelen handler ikke om format krigen, eller forkjellen mellom HD-DVD og Blue-Ray hvis det var noen som trodde det. Den handler om SALGSTALL for de som ikke skjønte det. Disse tallene er utrolig VIKTIGE for om de skal satse videre produktet og eller om det blir en suksse, så der ha de noe virkelig å gruble på....

Mp3 sammenligningen er faktisk veldig god! De tror at det vil skje det samme som Mp3 har fått betyningen for CD,SACD og DVD-audio. Det vil si dagens DVD/nedlastning-formater vil få samme betydning for de ny DVD formatene.
    De vil si at folk flest ikke vil betale mer for bedre kvalitet, fordi det de har idag er bra nok. Dermed så har du ikke et marked, og dermed ingen suksse!! De fleste jeg kjenner av venner og familie er ikke interessert i å kjøpe seg en ny dvd spiller, selv om de har HD-ready tv...

Selv om alle hifi/hjemmekino interesserte (f.eks som oss på avforum) i hele verden kjøpe en slik spiller så ville de ikke bli en suksses allikevel, pga at vi er alt for få. Men hvis bestemoren din, onklen din, mamma og pappa kjøper, da har det en stor mulighet for en suksse.

Og dere som tror at forfatteren eller bransjen tror at det er mp3 som har skylden, eller at bransjen er i fornektelse må lese artikkelen et par ganger til.

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Artikkelen handler ikke om format krigen, eller forkjellen mellom HD-DVD og Blue-Ray hvis det var noen som trodde det. Den handler om SALGSTALL for de som ikke skjønte det. Disse tallene er utrolig VIKTIGE for om de skal satse videre produktet og eller om det blir en suksse, så der ha de noe virkelig å gruble på....

Mp3 sammenligningen er faktisk veldig god! De tror at det vil skje det samme som Mp3 har fått betyningen for CD,SACD og DVD-audio. Det vil si dagens DVD/nedlastning-formater vil få samme betydning for de ny DVD formatene.
    De vil si at folk flest ikke vil betale mer for bedre kvalitet, fordi det de har idag er bra nok. Dermed så har du ikke et marked, og dermed ingen suksse!! De fleste jeg kjenner av venner og familie er ikke interessert i å kjøpe seg en ny dvd spiller, selv om de har HD-ready tv...

Selv om alle hifi/hjemmekino interesserte (f.eks som oss på avforum) i hele verden kjøpe en slik spiller så ville de ikke bli en suksses allikevel, pga at vi er alt for få. Men hvis bestemoren din, onklen din, mamma og pappa kjøper, da har det en stor mulighet for en suksse.

Og dere som tror at forfatteren eller bransjen tror at det er mp3 som har skylden, eller at bransjen er i fornektelse må lese artikkelen et par ganger til.

Den traff mitt på spiker'n Helt enig:grin:

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si jeg synes det er en svært dårlig artikkel, av tre grunner:

Den refererer svært overfladisk til utsagn fra en (mer eller mindre) bransjeperson i USA til et strengt tatt ikke bransjeblad (mer data enn lyd og bilde/film) i England, og linker kun til hjemmeside til respektive, ikke til selve artikkelen man bruker som basis. Dette gjør det at det å gå dypere inn i det som faktisk er sagt såpass tungvint at mange neppe gidder.

Selv om jeg ikke tror artikkelforfatter ikke vet forskjell på HD DVD og Blu-ray vil bruken av uttrykket "HD-DVD-spillere" som samlebegrep for begge formater lett forvirre konsumenter som ikke er særlig opptatt av teknologi (og forbruker.no er vel mer for folk som ikke er AV-nerder som vi på AVF er?).

Selv om nedlasting av video (hidef og annen) sikkert vil ha en viss innvirkning på salg av hidef på disk er sammenligningen med MP3 søkt.
    Det er for de fleste (mye) lettere å se forskjeller i bildeoppløsning enn det er å høre forskjeller i oppløsning og dynamikk i lyd. I tillegg kommer at når det gjelder TV-serier og film ser ganske mange på det relativt aktivt (som gjør mer bevisst forskjeller i kvalitet på bilde), mens musikk for mange har blitt noe de har som konstant bakgrunnslyd/støy (ikke kritisk lytting, ikke i nærheten).
    Og med at middels (eller dårligere) LCD og plasmaer er/blir vanlige blant folk har de et insentiv til å oppsøke bedre signal (mange av disse TV'ene ser forjævlige ut med vanlig oppløsning, men ser ok ut, dvs bedre enn deres gamle CRT, med hidef).

En annen ting er at det eneste artikkelen (både den på forbruker.no og den på computeractive, jeg sjekket) sier noe om er hvor dårlig industrianalyseavdelingen til CEA (der intervjuobjekt Wargo er direktør) er til å spå om framtiden: Det han sier er at tallene er lavere enn det CEAs analyseavdeling forventet. Ingenting om hva HD DVD-leiren eller Blu-ray-leiren, Toshiba, Sony, Microsoft, filmselskaper har selv har forventet av salg av hardware eller software.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok meg tida til å lese artikkelen en gang til, og innrømmer en vesentlig feiltolking. Forbruker.no gjengir her bare en amerikansk artikkel. Så jeg beklager akkurat det.

Men uansett er det mye annet enn akkurat formatforvirring som gjør folk skeptiske. Da DVD kom var det veldig få som visste hva det var for noe. "Nei, VHS er bra nok", sa folk.

MP3-sammenligningen mener jeg bare er for unyansert. Fordi en slik sammenligning kan brukes på absolutt alt. Det selges f.eks langt flere
    Bache XO enn Martell XO til dobbel pris. Ergo er man ikke opptatt av kvalitet, da.

Jeg vil i høyeste grad si at folk ER opptatt av kvalitet når mange kjøper MP3-spillere til flere tusen kroner med tilhørende dyre ørepropper. Før kjøpteman seg en cd-discman til 750kr og var fornøyd. Mange har nok fått et løft i lydkvalitet nå med gode MP3-spillere som kan kobles til anlegget i stua.

Det ble mye det her, men det blir bare en så håpløs sammenlikning...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Da DVD kom var det veldig få som visste hva det var for noe. "Nei, VHS er bra nok", sa folk.

MP3-sammenligningen mener jeg bare er for unyansert. Fordi en slik sammenligning kan brukes på absolutt alt. Det selges f.eks langt flere
    Bache XO enn Martell XO til dobbel pris. Ergo er man ikke opptatt av kvalitet, da.

Jeg vil i høyeste grad si at folk ER opptatt av kvalitet når mange kjøper MP3-spillere til flere tusen kroner med tilhørende dyre ørepropper. Før kjøpteman seg en cd-discman til 750kr og var fornøyd. Mange har nok fått et løft i lydkvalitet nå med gode MP3-spillere som kan kobles til anlegget i stua.
    I min omgangskrets ventet vi i spenning i flere år på DVD. Og VHS var bare noe dritt, vi skjønte aldri hvorfor ikke det ble Beta (hvis det var det det het) som skulle bli en suksse, pga av det var en del bedre. Jeg har ikke i oppfatning at folk synes at VHS var godt nok.

Mp3 sammenligningen tror jeg du har misforstått totalt. De sammenligner selvfølgelig ikke direkte to produkter, men hvilken betydning et produkt kan ha for et annet produkt sin suksse. Er sikker på at det de mener er at Mp3 har hatt en betyning for SACD, DVD-audio og cd sin "suksse", og dagens dvd og film-nedlasting formater kan få samme betyning for de ny HD-DVD og BlueRay formatene.

De fleste skjønner vel at det ikke går å sammenligne direkte produktene mp3 med HD-DVD, og tror nok ikke skribenten har vært så dritta nå han skrev heller....hehe...

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    I min omgangskrets ventet vi i spenning i flere år på DVD. Og VHS var bare noe dritt, vi skjønte aldri hvorfor ikke det ble Beta (hvis det var det det het) som skulle bli en suksse, pga av det var en del bedre. Jeg har ikke i oppfatning at folk synes at VHS var godt nok.

Mp3 sammenligningen tror jeg du har misforstått totalt. De sammenligner selvfølgelig ikke direkte to produkter, men hvilken betydning et produkt kan ha for et annet produkt sin suksse. Er sikker på at det de mener er at Mp3 har hatt en betyning for SACD, DVD-audio og cd sin "suksse", og dagens dvd og film-nedlasting formater kan få samme betyning for de ny HD-DVD og BlueRay formatene.

De fleste skjønner vel at det ikke går å sammenligne direkte produktene mp3 med HD-DVD, og tror nok ikke skribenten har vært så dritta nå han skrev heller....hehe...
    Jeg skal ikke dra denne alt for langt, for det er ikke det som er essensen i artikkelen. Sammenligningen du tar mellom Betamax og VHS er jeg enig i. Dette blir på linje med BD og HDDVD; to konkurrerende format i samme sjanger. Jeg og skjønner meningen med sammenligningen. Jeg er bare uenig at MP3 på noe tidspunkt HAR konkurrert med SACD, og jeg tror SACD hadde gått samme vei uavhengig av MP3. Dette pga av CD som format allerede var på vei mot samme skjebne.

Det er deimot ikke tilfellet med DVD. DVD selger som aldri før og hjemmekino er i vinden. Markedet ER klart for bedre kvalitet. Markedet var ALDRI klar for bedre enn CD.

Det er derfor denne sammenhengen ikke blir troverdig og vanskelig kan sees i sammenheng med dagens situasjon for HD-formatene.

Amen-halleluja
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DRM kan være problemet

Tror mange folk er skeptiske til DRM'en som er lagt inn i HD-DVD og Blueray...og derfor venter og ser hva det blir til. Er ihvertfall noe jeg ikke ville anbefalt folk å kjøpe med det første...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Tror mange folk er skeptiske til DRM'en som er lagt inn i HD-DVD og Blueray...og derfor venter og ser hva det blir til. Er ihvertfall noe jeg ikke ville anbefalt folk å kjøpe med det første...
    Jeg har i hvert fall ikke sett et eneste innlegg eller artikkel som er kritisk til kopibeskyttelsen nå som den er implementert i spillere. Det ser ut til at det ikke er noen problemer med å få dette til å virke skikkelig i spillerne. I HTPC er jeg nok litt mer skeptisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg har i hvert fall ikke sett et eneste innlegg eller artikkel som er kritisk til kopibeskyttelsen nå som den er implementert i spillere. Det ser ut til at det ikke er noen problemer med å få dette til å virke skikkelig i spillerne. I HTPC er jeg nok litt mer skeptisk.
    Ja...akkurat...folk kjøper ikke filmene fordi de ikke kan spilles av hvorsomhelst. Og dessuten gidd ikke folk bytte ut filmene de allerede HAR på DVD med en i litt bedre kvalitet. De venter heller til det er flere NYE filmer på HD, og kjøper spilleren når utvalget er stort nok.

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe HD filmer før jeg VET at de kan spilles av på min HTPC, OG hvilkensomhelst annen HD-DVD (el. BR) spiller en venn av meg har i tilfelle han vil låne filmen.

Ev. kjøper jeg filmen. Kaster den på loftet, og laster ned en cracket HD kopi på nettet...Da holder jeg meg vel innenfor lovverket? Sikkert ikke, men moralsk sett gjør jeg det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Ja...akkurat...folk kjøper ikke filmene fordi de ikke kan spilles av hvorsomhelst. Og dessuten gidd ikke folk bytte ut filmene de allerede HAR på DVD med en i litt bedre kvalitet. De venter heller til det er flere NYE filmer på HD, og kjøper spilleren når utvalget er stort nok.

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe HD filmer før jeg VET at de kan spilles av på min HTPC, OG hvilkensomhelst annen HD-DVD (el. BR) spiller en venn av meg har i tilfelle han vil låne filmen.

Ev. kjøper jeg filmen. Kaster den på loftet, og laster ned en cracket HD kopi på nettet...Da holder jeg meg vel innenfor lovverket? Sikkert ikke, men moralsk sett gjør jeg det.
    Akkurat! Det er også, som det blir sagt i artikkelen, at folks "forvirring" over de konkurrerende formatene gjør at de venter. Da DVD kom, var det enkelt og greit - du kjøpte DVD-spiller og tilhørende DVDer. Det hele skjedde så fort og var så "revolusjonerende" iforhold til VHS at det ble en slager. Jeg skjønner godt at folk tenker litt "skal jeg kjøpe HD spiller, eller BD spiller? Hva er forskjellen? Er det forskjell? Hva slags format må jeg kjøpe osv? Hva er vitsen? Dette er tross alt ikke like enkelt for alle. Jeg er selv også litt forvirret, er jo tross alt ingen format guru, så jeg selv venter for å se hvordan ting blir, hvilket format som til slutt blir "anbefalt", i hvilket flest filmer blir gitt ut og til rimeligst pris osv osv.

Når det gjelder mp3 sammenlikningen på slutten, så er nok det journalisten sier absolutt relevant. Har man et greit anlegg, er det ikke vanskelig å høre at mp3 er komprimert musikk, for å si det sånn. Men de aller fleste har ikke anlegg som er bra nok til å høre forskjellen. Også er det mange som mp3 o.l. holder for, de ønsker ikke betale masse penger for å få bedre lyd. For film er det jo det samme, til en viss grad. Greit, mpeg og VHS er jo rævva, men DVD og såkalt "DVD-kvalitet", som mange finner på nettet, er for de fleste bra nok. Dessuten har de kanskje ikke verken TV eller utstyr nok til noe bedre heller. Tross alt er ikke gammel CRT og DVD sammen stygt eller dårlig å se på, selv om man kan få bedre. Det er jo til slutt prisen som avgjør - gidder man betale mangedobbelt for litt bedre kvalitet?

men men, uansett blir det spennende å følge med fremover på hva som skjer på film og TV fronten!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøper ikke mp3-sammenligningen. Det er lettere for folk flest å se forskjell i bildekvalitet enn å høre forskjeller i lydkvalitet. Folk er mer opptatt av bildekvalitet enn av lydkvalitet. Selvom det er mange gamle crt apparater rundt om i de tusen hjem, begynner basen av høyoppløste flatskjermer og projer å vokse betydelig. Og dette vil selvfølgelig bare fortsette. Jeg tror fler og fler vil oppdage HD og ønske seg HD-materiale til sine HD-klare fremvisere.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes artikkelen er grei.

Burde kanskje skrive HD film i steden for HD-DVD for å unngå forvirring.

Sammenlikningen til nedlasting er helt grei, jeg gjør dette selv, enda jeg er mer en gjennomsnittlig opptatt av lyd og bilde.

Det er ett faktum at salget av HD hardware og software har vært mindre enn bransjen håpet på, vi får håpe trenden snur, og det fort.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes også artikkelen er bra, fordi den belyser et svært viktig poeng, og det er folk flest oppfattning av hva som er godt nok. Jeg tror, basert på det jeg har hørt fra blant annet venner og kolleger, at de fleste er fornøyd med kvaliteten på dvd på sin nye flatskjerm. Jeg tror også det er svært mange som er overbevist om at de har HD når de bærer sin nye HD-ready skjerm hjem (godt hjulpet av ivrige tv-selgere). Ihvertfall hvis de har kjøpt en dvd-spiller som skalerer bilde opp til 720p/1080i via HDMI. Det er også mange som tror de har fått HD når de skaffer seg digital dekoder. Dette kommer jo av at kvaliteten faktisk ikke er så ille. Når jeg tenker meg om, så er det ikke ofte at jeg midt i en god film tenker; **** dette skulle vært 1080p. Det er med andre ord mulig å ha en god filmopplevelse med SD. Det er lett å glemme at vi som bruker tid på AVforum er så langt unna gjennomsnittet av forbrukerne som det er mulig å komme. Og selv her inne er det ikke mange som har skaffet seg elektronikk for HD avspilling. De fleste her sitter også å venter på at prisene ska falle, og barnesykdommene som alltid finnes på nye teknologier skal forsvinne osv. Sammenligningen med CD - SACD/DVD Audio er helt relevant fordi man der også overvurderte markedets ønske om kvalitetsøkning. CD er godt nok for de aller fleste, selv mange entusiaster. Selv MP3 med laveste bitrate synes å være helt ok for mange. Ja vel, det er lettere å se forskjell på bilde enn å høre forskjell på lyd, men folk flest ligger ikke våken og drømmer om 1080p... Jeg tror det hadde gått trått å introdusere et nytt format selv UTEN formatkrig.

Jeg tror derfor desverre at det kommer til å ta mye lenger tid å etablere HD som vanlig standard, både på avspillere og på TV, enn de mest optimistiske tydeligvis gjør, og at formatkrigen har gjort en allerede vanskelig jobb mye værre.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •