Forbruker.no: Klokkertro på plasma-TV (ny generasjon plasma fra Panasonic)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Forbruker.no: Klokkertro på plasma-TV (ny generasjon plasma fra Panasonic)

Panasonic mener plasma-TV går LCD en høy gang. Vi har tatt en tyvtitt på Panasonics nye plasma-TV-er.

Mens Sony nylig annonserte at de vil slutte å lage plasma-TV-er, satser Panasonic på plasma-TV-er som aldri før. Produksjonskapasiteten økes dramatisk, og modellutvalget har aldri vært større.

Selv om også Panasonic har et rikholdig utvalg av LCD-TV-er i sitt sortiment, stod plasmateknologiens fortreffeligheter høyt på agendaen da Panasonic viste frem vårens TV-nyheter til et samlet europeisk pressekorps i Lisboa denne uken. Kjente argumenter som bedre sortnivå, betraktningsvinkel og fargegjengivelse ble brukt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    10.000:1, 16 bits prosessering, 1080p, som jeg antar innebærer at den takler 1080i prosessering på en bedre måte enn tidligere (dog trolig ikke inverce telecine?)... Her snakker vi et aldri så lite kvantesprang, spesielt hvis 10.000:1 er en reell forbedring fra forrige generasjon på 3000:1 som jo i praksis hadde markedets beste sortnivå.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    I denne tråden diskuteres artikkelen "Klokkertro på plasma-TV" på Forbruker.no. Kom med kommentarer og innspill!

Ingress fra Forbruker.no:

Panasonic mener plasma-TV går LCD en høy gang. Vi har tatt en tyvtitt på Panasonics nye plasma-TV-er.
    Jeg har mer tro på emitterende teknologi enn bakgrunnsbelyste LCD-paneler, men snart kommer SED-skjermene også...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Spørsmålet er jo når SED faktisk blir kommersielt tilgjengelig. LED LCD'ene jeg så på Cebit i mars 2005 er jo fremdeles ikke tilgjengelig... I tillegg vil nok SED dukke opp på størrelser under 42" først, og da faller det jo ut som alternativ for mange. Når det er sagt er utvilsom SED spennende, uten at det bør hindre folk i å gå til innkjøp av en av disse!

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette hørtes spennende ut. 10 000:1 har vi jo hørt før, men 16bits prosessering og 1080p hørtes jo veldig spennende ut. 1080p, gjelder det paneloppløsning? Har hørt snakk om at panasonic skulle lansere 50" plasma-skjermer med 1080p nemlig.

Hvis det var PV500 du siktet til når du nevnte 3000:1 og markedets beste sortnivå i praksis, så er vel det feil, lygren. PA50 derimot, hadde/har nok et av markedets beste sortnivåer (oppgitt til 4000:1, målt til ca 7500:1). Mener å huske at PV500 egentlig ikke kan skilte med mer enn rundt 1500:1 i virkeligheten - det er fortsatt de lavoppløste skjermene som er kongene på sortnivå!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SED skulle, om Toshiba hadde hold sitt opprinnelige løfte, vært i butikkene nå. Jeg har lært meg en ting, og det er å ikke holde pusten mens man venter på nye modeller og teknologier.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, det stemmer nok det du sier med sortnivå på SD vs. HD plasmaene. Sortnivået på PV500 er imidlertid også meget godt sammenlignet med øvrige skjermer, så jeg forstår ikke helt hvordan de havnet på 1500:1 på HDene og 7500:1 på SDene, men det er en annen sak... Det blir derfor spennende å se om 10.000:1 holder vann i forhold til øvrige produsenter. Kontrastbegrepet har jo blitt misbrukt av en rekke aktører det siste året, der Samsung har stått i spissen, tett etterfulgt av LG og mange øvrige. Er vel egentlig stort sett bare Panasonic og Pioneer som har forholdt seg seriøse på kontrastnivå, og dermed ville det jo være dumt om de nå følger opp sine konkurrenter og skryter opp kontrastnivået.

Når det er sagt har også lysutbyttet økt med 20%, som gjør at sortnivået på skjermene ikke vil øke 100% i forhold til det forbedrede kontrastnivået. Med 1000 cd/m2 skal denne TVen i teorien kun avgi 1000/10.000 = 0,10 lux uten signal (der det optimale er 0 lux), som er et meget meget godt nivå hvis det stemmer. Dagens skjermer skal da i teorien levere ca. 750/3000=0,25 (HD) lux eller 750/4000=0,19 lux (SD) uten signal, en forbedring på 50% fra dagens beste nivå med andre ord. Tiden vil vise om dette stemmer i praksis!

Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er trist er jo at skjermene fortsatt har "PC-oppløsning" - hvorfor lager ingen av de store "korrekte" 1280*720 paneler i tillegg til de kommende 1920*1080?

Skulle jo tro at europa var et marked å regne med?

1:1 pixelmapping mht. Europeisk digitaltv + annet 720P materiale ville vært en stor fordel mht. å "slippe" skalering/prosessering etc.

Selv siste gen. 50" Pioneer har jo klart å feile her med 1280*768... merkelig - skulle jo tro det ville vært like enkelt / enklere å lage et 1280*720 panel med kvadratiske pixler.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12 bits fargeoppløsning gir 4016 gråtoner, så 16 bits prosessering skulle ikke være nødvendig for å oppnå 3072 gråtoner.

Målingen av kontrast dere viser til er antagelig den fra den franske kjeden FNAC:
    http://www.fnac.net/telecharg/dossie...ts_ete2005.pdf
    Forskjellen i kontrast de målte mellom PV500 og PV50 var av faktor 7 så jeg tipper 10.000:1 kun er for SD.

Når de i tillegg sier de har 1080p prosessering på et apparat som hverken kan gi denne oppløsningen inn eller ut så begynner det å bli mye som ikke stemmer.. regner med at dataene blir justert litt til TV-ene kommer hit.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så pa 60 panelene deres vi framleis ikkje være hd klare??
    skjønner ikkje helt vitsen med det da , men okey..

pioneer har skjønt det og lager heller billigere verisjoner , men som er hdklare.
    (rxe)
    og ikkje går i fellen med å lansere nye ikkje hdklare skjermer..

eller tar eg feil nå?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...jeg er også litt spent på kontrastmåligene på HD versjonene... Hvis også de har 10.000:1 begynner vi snakke, men jeg tror nok du har rett i at det er SD-varianten som er oppgitt og at HD'ene mest sannsynlig kun vil få noe høyere nivåer (der forbedringen i sortnivået gjerne spises opp av økningen i lysutbyttet, som jo korrelerer direkte).

Når det gjelder ikke HD-klare skjermer leveres jo nå også SD-skjermene med HDMI, slik at en kan motta HD-signaler, men skalerer disse lenger ned enn på HD skjermene. Har en litt sitteavstand fra skjermen har faktisk dette ikke allverdens betydning, har selv hatt en Panasonic PA20 42" SD plasma som jeg faktisk ikke så stort mer screendoor på enn dagens Pioneer 506XDE 50" plasma, som selvsagt også har med 42 vs. 50" på samme sitteavstand å gjøre, men med litt avstand fra skjermen mener jeg at SD fungerer helt fint for mange (så lenge en kan motta HD-signaler da, vel å merke, som jo er et stort pluss sammenlignet med dagens SD plasmaer fra Panasonic uten HDMI).

Vi får vente i spenning på offisielle specs!

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men min tankegang går på at det vill enda gå litt tid før dei er på markedet.
    og viss dei da faktisk lansere skjermer som allerede må skifte etter noen få år på grunn av at dei ikkje er "hd ready"
    Det blir feil spør du meg..

Newcomer Ibizaonice sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    273
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestillt ! :grin:

Th-42PV60 har allt jeg vil ha, VGA inngang, 2HDMI, Komponent, 3 scart osv osv ! ++ samma panel som PV600 !

Må jo bare bli bra ! Skjønnte ikke helt det dere med 1080p da ? Skalerer den opp signaler slik at de blir omgjort til 1080p via videoprossesorn ?

Noen som kan forklare ? Syntes ikke skjermen er så veldig sexy da , men det får gå hehe :razz:

Bordstativ følger vel med, har jeg hørt!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    273
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ser ut som bordstativet er integrert ? ;-)

Her har dere Specs Sheeten på tysk :-?

http://www.avforums.com/forums/attac...9&d=1140262333

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, til min store overraskelse har begge modellene XGA ("HD") oppløsning, og med en veil pris på trolig under 25.000, blir TH-42PV60 en veldig veldig spennende modell! Spørsmåler er når den blir tilgjengelig...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke slutten av mai vanlig for nye skjermer fra Panasonic?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Ja, til min store overraskelse har begge modellene XGA ("HD") oppløsning
    Jøss. Hva blir forskjellene da, bortsett fra design?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Offisielle specs på de to er ikke klare, men den ser ut til å være minimal, trolig bare dobbel vs. enkel tuner og ev. manglende støtte for PIP/PAP på 60'en.

60: "42 inch 720P HD Plasma with SD Memory Card slot and Front A/V jacks"
    600: "42 inch 720P HD Plasma with Electronic Program Guide, PC input, Split Screen, Cable Card and SD Memory Card slot"

EPG er jo ikke aktuelt her på berget... Står imidlertid ikke noe om PC-input på 60'en på Panasonics sider da...

Ibizaonice, du hadde ikke giddet å kopiere ut specsene fra den linken du viser til?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    273
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en PDF spec sheet, men jeg har lastet den opp her
    ;-)

Moderator EDIT: Link fjernet, da den førte til en side som umiddelbart prøvde å angripe maskinen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ibizaonice
    Det er en PDF spec sheet, men jeg har lastet den opp xxxxxxx..
    Der spratt det opp mye rart, vil ikke anbefale å følge den linken.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •