Pressemelding: High End i Horten - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Newcomer pckrasj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    DAMN!!! meget spesielle! Liker dem, litt sånn 50 talls amerikaner over dem.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å kjøre det helt ut, med utskiftbare sideplater! Men seriøst, knall at du tenker nytt Isen

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Tror disse er rimelig dynamiske kjenner jeg isen riktig..?
    Er det kjente elementer i denne? Eller er det mer eksotiske? Ser ut som 2 seas?

Mvh
    Diskant: Fountek NeoCD2.0
    Mellomtoner: SEAS Excel E0041
    Basser: Visaton TIW250XS

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Stykk som nøkken er den, men låter kanskje bedre? hmm.. ser ut som bakstussen på Batmobil jo... Jaja, regner med at design avdelingen også er i teststadiet. Lykke til.
    Hva slags basselement er det der? minna meg veldig om det som sitter i noe PSB greier...
    folk disser høyttalerne bare fordi de fortrekker svarte, firkantede kasser som sier pang pang.. LOL!!!!! dette kalles design på sitt beste! keep up det good work!!! og for å si det sånn: ingen som gjerne betaler 2-300 000,- for et par høyttalere som er "standard".... =)

Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var på messa i Horten og hørte på de høyttalerne. De gir en veldig fin lyd. Bassen var litt rar, men det var p.g.a. rommet de sto i. Jeg liker veldig godt utseende pa dem. De er ikke som de fleste "vanlige" høyttalere. svart pianolakk! Det er noe av det beste jeg veit! Også de oransje sidene er spessielle. Men jeg liker ikke Oberon x.1. Ikke på grunn av utseende, eller lyden, men jeg har ikke så godt forhold til digital hi-fi.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stereofreak-MODEL 2330B
    Men jeg liker ikke Oberon x.1. Ikke på grunn av utseende, eller lyden, men jeg har ikke så godt forhold til digital hi-fi.
    Når det ikke er på grunn av lyden, hva er det da som gjør forholdet ditt til "digital hifi" så problematisk om jeg tør spørre? DIGITALT ER FREMTIDEN (og litt nåtiden)!

Det er opplest og vedtatt at digitale forsterkere har så mange fordeler kontra analoge at å si noe annet vil være som å argumentere for at jorden er flat.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digitale/processor styrte utstyr blir som regel lettere ødelagt enn ananoge. Jeg var en gang i en hi-fi butikk og hørte på en digital forsterker. Jeg stod ca. 3m unna den, da volum-kontrollen klikka fulstendig og skrudde seg selv opp på fult! Jeg fikk høre at det var en feil hoved processoren. Sånne forsterkere blir ofte styrt av små "datamaskiner", sa de til meg. Digital hi-fi har også noen ulemper som analog ikke har, og de ulempene missliker jeg sterkt!
    Noe sånt kunne aldri ha skjedd med en analog forsterker.
    Man kan oppnå veldig god lyd men analog hi-fi.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var det jo en Linn Unidisc som styrte volumet da, så hva i all verden var du redd for. At tidlige digitale forsterkere hadde noen sære egenskaper, er faktisk historie for lenge siden nå. Kan du pinpointe akkurat hva det er med "digital-lyd" du ikke liker. At "det har masse ulemper" blir usakelig propaganda, når du ikke nevner hva dette dreier seg om.

Eller må jeg si at jeg er enig med a|ex, for det var digitale forsterkere som vartet opp med messens desidert beste lyd. Det er ikke bare min mening, for jeg overhørte mange som sa akkurat det, nemlig at Midgard-rommet låt best.

Bare så det er sagt så har vel analoge forsterkere langt flere ulemper enn de digitale (mer ustabilt, mindre dynamikk, "ullen lyd", produserer mer varme enn lyd, osv).

Vi bør vel uansett kanskje fortsette denne diskusjonen i en egen tråd, og la denne handle om selve messen? Vi har jo en tråd fra før som heter noe sånt som: Messeraport: vurdering av messe i Horten 05!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer ansoere sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jorda er flat

Jeg stod ca. 3m unna den, da volum-kontrollen klikka fulstendig og skrudde seg selv opp på fult!
    Sånne forsterkere blir ofte styrt av små "datamaskiner.
    Digital hi-fi har også noen ulemper som analog ikke har, og de ulempene missliker jeg sterkt!
    Noe sånt kunne aldri ha skjedd med en analog forsterker.
    Tror ikke det finnes mange analoge forsterkere i dag som ikke inneholder digitale komponenter i en eller annen form.
    Er det mulig å være litt mere spesifik angående hvilke ulemper du missliker så sterkt, slik at vi som "ikke følger med like godt i timen", kan dra nytte av din brede erfaring og kunnskap?

Å si at dette ikke kunne skjedd med en analog forsterker, er like lite smart som det var å advare mot å seile over kanten av verdens ende i 1990.
    Korriger meg hvis det er slik at du aldri har hørt om analoge forsterkere som ryker spoler, begynner å brenne, smelter ned ell.

Hadde vært fint om du kunne spesifisere, slik at jeg ikke går hen å kjøper meg et effekt-trinn fra Midgard, bare for å finne ut at det ikke er verdt blekket jeg brukte for å skrive dette svaret......

Anders

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har man en fjernstyring og styring av forsterkeren eller volum kontrollen, så er det vel stor sjangse for at det sitter en liten datamaskin som også kan feile i det styresystemet.

Ellers så er det vel den lyden man får ut av høytalerene med den forsterkeren som driver disse som betyr noe. Arbeidsprinsippet til forsterker konstruksjonen kan vel være Rør eller transistorer med klasse A, AB, D, hydraulisk eller pnaumatisk for den del, bare lyden blir bra.

Det å si at en digital forsterker er bedre eller dårligere enn andre konstruksjoner, bare fordi den kjører etter et digitalt prinsipp, det blir litt for dummt i mine ører i alle fall.

Likte godt Snickers-is høytaleren, (har desverre bare sett bilde av den her), synes kanskje den spisse avsluttningen på sideplaten ser lit "uferdig" ut, (minnet meg litt om bakvidu løsningen til en ford Anglia...;-) ), men tenk hvilke fordeler mangel på plan toppplate har, så slipper man en horisontal flate som kan samle støv som kona typisk vil legge på en duk eller sette noe "pynteting" oppå. ;-)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først vil jeg nevne at forsterkerne er ANALOGE og ikke har digitale signaler i seg i det heletatt. Dersom forsterkerne hadde hatt digital inngang ville de allikevel måttet ha en DA-konverter som i det minste konverterte til PWM. Det at forsterkeren switcher er ikke det samme som at den er digital. Derfor er den heller ikke "computerstyrt" på noen måte.

Jeg har også hørt om forsterkere som har en bug som fører til at volumet plutselig går til topps. Jeg tror dette problemet var knyttet til ett spesiellt merke først og fremst.

Når det gjelder høyttalerne så tror jeg ikke ordene "kone" "WAF" og "pyntegjenstander" trenger å nevnes. Målet var ett, og det var at de skulle huskes, lyden skulle huskes og vi skulle huskes. Det tror jeg vi klarte :lol:

Dessuten er Anglia en ufattelig kul bil som jeg og dama faktisk har vurdert som "brude-express" til sommeren. De var vel populært kalt bærplukkeren

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på min gamle thomson forsterker fortsatte volumen til maks hvis jeg hadde lampa mi(sånn med ett lite lysrør i) mot den og trykket en gang på volum knappen!

litt stressa første gang det skjedde ja!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Først vil jeg nevne at forsterkerne er ANALOGE og ikke har digitale signaler i seg i det heletatt. Dersom forsterkerne hadde hatt digital inngang ville de allikevel måttet ha en DA-konverter som i det minste konverterte til PWM. Det at forsterkeren switcher er ikke det samme som at den er digital. Derfor er den heller ikke "computerstyrt" på noen måte.
    Det er også en av grunnene til at jeg ikke ser vitsen med tiditale forsterkere. Lydstrømmen inni forsterkere er jo altid analog. Som oftest er lyden som går inn i forsterkeren analog, og også lyedn som går ut av forsterkeren er altid analog.
    Det finnes jo ikke digitale høyttelere, siden digital strøm har bare to tilstander, som er: 0-strøm av og 1-strøm på. Derfor kan ikke lyden som går ut av forsterkeren være digital!
    Så hvordan kan noen mene at lyden på digitale forsterkere er bedre enn på analoge??
    Hva menes egentlig med en digital forsterker? Hva er diditalt inni den?
    Det at input og output, eller volum-kontrollen styres diditalt, av en prosessor, har ingentig tilfelles med lyden i forsterkeren!!

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som du ikke har god nok peiling på dette til å uttale deg så bastant som du gjorde lenger oppi tråden.

Hvis du vil ha en heldigital lytteopplevelse bør du låne øret ditt til for eksempel en TacT TDA2200, der forblir signalet digitalt helt til det når høyttalerutgangene. Disse forsterkerne fungerer i praksis som en D/A-converter med volumkontroll

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også en av grunnene til at jeg ikke ser vitsen med tiditale forsterkere. Lydstrømmen inni forsterkere er jo altid analog. Som oftest er lyden som går inn i forsterkeren analog, og også lyedn som går ut av forsterkeren er altid analog.
    Det finnes jo ikke digitale høyttelere, siden digital strøm har bare to tilstander, som er: 0-strøm av og 1-strøm på. Derfor kan ikke lyden som går ut av forsterkeren være digital!
    Så hvordan kan noen mene at lyden på digitale forsterkere er bedre enn på analoge??
    Hva menes egentlig med en digital forsterker? Hva er diditalt inni den?
    Det at input og output, eller volum-kontrollen styres diditalt, av en prosessor, har ingentig tilfelles med lyden i forsterkeren!!

Her ser jeg to problemer her:

1: Jeg aner ikke hva du prater om.

2: Du aner ikke hva du prater om.

Ikke for å være ufin, men jeg tror ikke du tar deg tid til å lese, men som tidligere nevnt:
    Forsterkerne er analoge. De har analoge innganger, signalet buffres i en analog buffer. Så sendes det til en analog modulator, som produserer et analogt PWM-signal. Dette sendes så til det analoge PWM effekttrinnet som leverer analog effekt ut gjennom et analogt 2. ordens filter med analog feedback både før og etter filteret tilbake til den analoge comparatoren som styrer den analoge modulatoren. Det hele mates fra en analog strømforsyning som primærswitches og primærreguleres med en analog sekundærmotkobling som sørger for at man ikke får analoge avvik i utgangsspenningen.

Dersom du lurer på noe som digitale forsterkere så start gjerne en tråd om det, men ikke bland dette sammen med analoge forsterkere. Jeg svarer deg gjerne i rett tråd.

Klasse D er analog forsterkerteknologi. <----punktum

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvorfor kalles de da for digitale forsterkere, når allt er analogt?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske enkelt fordi det er blitt en talemåte. Det stammer utvilsomt fra at folk tror at PWM er et digitalt signal.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes Klasse D forsterker virkemåten i Snickers-is sitt innlegg ble litt vell analogt fremstillt. Blir nesten som å si det signalet som går gjennom en SPDIF kabel er analogt, fordi signalet i begge ender av kabelen følger hverandre analogt og har tilærmet 0volt i spennings potensiale med hverandre til en hver tid, ved de frekvensene som det systemet jobber etter. ;-)

Kluet hvis jeg har forstått det riktig, er vel for å si det enkelt at spennings til støm eller effekt forsterkningen i en Klasse D forsterker skjer i halvlederkomponenter som i motsetning til det som skjer i analoge forsterkere, svitches av og på og tidsmessig og via filtrering i etterkant skaper et analogt utgangs signal fra et analogt inngangs signal.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorvidt det blir mye eller lite analogt fremstilt blir litt synsing, men rent teknisk så er digitalt definert på en sånn måte at ikke hverken klasse D, klasse T, klasse H (switchende), ICE-power eller liknende kommer innenfor definisjonen. Det gjør imidlertid noen TacT-varianter og en undervariant av ICE-power som så vidt meg bekjennt ikke finnes som ferdig produkt pr i dag. Signalet i disse skal visstnok minne om et PCM som er konvertert til et DSD-liknende signal. DSD er jo ikke helt ulikt PWM, men PWM er altså helt analogt mens DSD er helt digitalt. Imidlertid er ikke alle switchende analoge forsterkere PWM heller. Dette kan moduleres både med modulering av pulsbredder, pulsfrekvens og en rekke andre metoder som er mindre utbredt.

Hvis du er usikker på om du vil definere det som digitalt eller analogt så kan du egentlig spørre deg selv om du definerer FM som digitalt eller analogt. Det er en uvannt tankegang i signalelektronikk men jeg mener det er helt korrekt å kalle det analogt. Det oppfører seg også analogt i praksis og det er jo det som betyr mest for brukeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker i min egen stereofreaktid jeg... da var det de dyre Nakamichi-tingene som gjaldt... PA7mkII, CA7mkII, Naka Dragon kassetdeck- og platespiller og Rauna Njord betonghøyttalere ... Så mye enklere det var da, og du verden som det låt!!!!! -Og det HELT uten SPDIF, DSD, ICE, klasse D/T/H, PWM
    Nesten glad jeg er bygningsingeniør, og ikke elektroingeniør. :-)

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •