Hjelp til valg av leie av line array system (russ)

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  1
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av leie av line array system (russ)

Hei! Er på russebuss og vi skal leie lyd- og lysrigg til å ha på treff. Hvor mange treff det blir kommer litt ann på hvor mye det kommer på totalt. Vi skal gå for å vinne lyd, lys kommer i andre rekke men skal fortsatt ha en solid lysrigg også Hva andbefaler dere av line array systemer? Er på utkikk etter en rigg som har god sjangs til å vinne, dermed litt annerledes enn alle andre (altså ikke L'acoustic K1). Har kikket på JBL VTX, d&b J system / INFRA, diverse adamson, meyer og turbosound. Vi går for å vinne, og må derfor stille med best mulig rigg På forhånd takk for svar!

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg vet ikke hva de kårer på, men det er nok delvis nivå, kvalitet og utseende tipper jeg.. Dersom du ikke ønsker å gå for L-acoustics (som er noe av det beste du får tak i) så kan Meyer være et alternativ. Det er AVAB som sitter på størst utstyrspark av Meyer i Norge. Ellers var det JBL VTX som vant i fjord..

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL CBT er overlegent vanlig linjekilde.
    http://www.jblpro.com/catalog/genera...x?FId=89&MId=2
    Den største:
    http://www.jblpro.com/catalog/general/Product.aspx?PId=419&MId=2

Går ikke veldig dypt som man kan se, så bør ideelt sett brukes separat sub.

Alternativt ville jeg ha valgt horn. Mye bedre enn vanlig linjekilde. I så fall er Danley vært å kikke på.
    http://www.danleysoundlabs.com/products/loud-speakers/
    http://www.youtube.com/watch?v=pk54IFD4znw

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er opplegget? De som klarer å leie det største (dyreste) PA anlegget vinner? En kan jo sette sammen stor nok line array til å drive en stadion om man vil. Hilsen en som har jobbet mye med EAW og Meyer.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man ser bort fra all korrupsjonen rundt denne juryen, så er det man er på utkikk etter best mulig lyd (klarhet og lydtrykk) ved 100db ish. Man måler ulike steder, har spørt forksjellige utleie levrandører som leier ut til russ om hvilken avstand man måler fra, men ingen vet det vistnok. Det er maksimalt lov å ha 32 kasser. Det mest vanlige er 20 topper (10 på hver side) og 12 subber.

Det er såpass mange som kommer til å stille med K1 at jeg helst ikke vil det. K1 er den riggen som er klart mest brukt på russetreff (av vinner-riggene hvertfall). K1 spiller sykt bra, men er det noe annet som kan slå denne riggen? Som vil spille bedre på rundt 100db?

JBL VTX vant ett treff, det var vel konsertsystemer som leide ut denne riggen. Har vært i kontakt med de, og er absolutt interessert i denne riggen!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dere ønsker å vinne årets lyd må dere tenke på at juryen vil bedømme riggen etter disse kriteriene

- Kvaliteten på lydbildet i hele frekvenskurven opptil desibelgrensen (100db)
    - Dekning
    - Frekvensrespons
    - Tuning
    - Kvaliteten på hele riggen, også sikkerhet
    - Hvor godt bussen spiller for ringen
    - Utseende/originalitet på riggen

Når det gjelder valg av hvilket system så er det vanskelig og vite hvilket som vil være det beste med tanke sjangs for å vinne ettersom det er forskjellige folk i juryen for hvert år og alle de har egne personlige preferanser for hvordan de liker at ting skal låte. Selvfølgelig er det fordel å og stikke seg ut fra resten for å vinne. Det sier seg nesten litt selv at når det sist gang var over 10 L'acoustic K1 rigger så blir det vanskelig å skille seg ut med samme rigg.

De riggene som dere bør vurdere er

Meyersound Leo
    Nyeste riggen fra Meyer som er kjent for meget god lyd. AVAB leier ut Meyer Leo. Denne riggen har ikke vært brukt i russesammenheng tidligere.
    Video Link

JBL VTX
    Nyeste riggen fra JBL. Denne riggen vant årets lyd på lillehammer og fikk pall plass på tryvann sist russetid. Er nok er av de beste lydsystemene for tiden. Konsertsystemer leier ut VTX.
    Video Link

Funktion One
    Er laget av flere av de samme folkene som lagde de mest kjente Turbosound riggene fra tidligere. Fordelen med Funktion one er at de bruker Horn-loaded høytalere og subber. De låter rimelig fett. De er lite utbredt i utleie markedet i Norge på grunn av spesielt utseende og utradisjonell metode å rigge det på. Brukes på nesten på alle klubbene i Ibiza. Litt usikker på hvor man bør leie dette fra ettersom det ikke er noen i norge som har stor nok rigg på lager. Mulig man kan undersøke med Funktion one dirkete og spørre de hvor det er greiest (f.eks. Sverige vil jeg tippe). Ettersom Funktion one heller ikke er et Linearray men punktkilde system så ville det vært fett om man fløy systemet i et stort centerkluster.
    Video Link

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 7ens Vis post
    Som vil spille bedre på rundt 100db?
    Ja. De som jeg nevnte. Vanlig line-array har store svakheter hvor lyden endrer som mye på forskjellige avstander. At de er blitt populære sier egentlig mest om hvor latterlig hele markedet er.
    Du ser dette på målingene i denne video-snutten:
    http://www.youtube.com/watch?v=cPHpusei0jQ

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Veldig hjelpsomt!

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Ja. De som jeg nevnte. Vanlig line-array har store svakheter hvor lyden endrer som mye på forskjellige avstander. At de er blitt populære sier egentlig mest om hvor latterlig hele markedet er.
    Heh. Ja, det er flere jeg har snakket i de større norske PA-firma som ikke helt forstår hvorfor Meyer er så grisepopulært i Norge.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Heh. Ja, det er flere jeg har snakket i de større norske PA-firma som ikke helt forstår hvorfor Meyer er så grisepopulært i Norge.
    Det har jo litt med at de som leier inn ofte vil ha det fordi det skal være bra.. Ikke alltid line array er det beste for jobben kontra mer direkte bokser, men så er det som regel mye enklere å rigge LA kontra flere point source bokser som f. eks gamle Turbo Floodlight..

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Markedsføring.no
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Som PA/FOH og systemtekniker er jeg litt uenig i dette. Hvis man har nok bokser, nok tid og en kompetent systemtekniker så kan man få energien veldig jevnt fordelt. Jeg har skrudd på sikkert 75% av de mest populære systemene som brukes opp til 5000 tilskuere, og jeg har hørt alle sammen låte forskjellig, selv om det er det samme systemet. Skal man ha god lyd så er det som regel ikke boksene det står på i dette segmentet, alle sammen er gode bokser, det spørs bare hvordan man henger de opp, og hva man gjør i systemprosessoren.

Enkelte systemer låter jo tross alt bedre enn andre. Noen systemer har bokser som sprer mindre, og noen mer enn andre, da må man ta utgangpunkt i dette og finne ut av hvor mange kasser man trenger. Det du hørte i den videoen du postet er resultat av enten for få bokser, eller dårlig hengt opp.

Man får det selvsagt aldri helt flatt fra 0 meter til 60 meter, men man får det mye flatere enn det du hørte i den YT-videoen. Jeg har hørt mange forskjellige systemer rundt om i Europa som er hengt opp og tunet av dyktige folk hvor jeg ikke har hatt en dritt å utsette på.

Uansett, tilbake til topic.

Martin Audio MLA, er vel noe at det råeste man får om dagen. Jeg aner ikke om det har vært brukt i russesammenheng før, men jeg tviler. Når det kommer til Meyer så har de jo LEO man kan få leid, som er siste skrik fra de. Jeg har ikke hørt så mye på denne så den vil jeg ikke si for mye om, bortsett fra at toppene kaster laangt. Et tradisjonelt Meyer oppsett vil som regel inneholde700-subber, og de er jeg selv ikke den største tilhenger av, jeg synes de er en smule umusikalske og trenger noe jobb for å få de til å henge sammen med resten. Men toppene er upåklagelige.

Ellers er jo K1 ikke å forakte, men som noen nevnte over her så har "alle" den, og man skiller seg ikke ut.

Mitt tips ville vært å gått for et fire eller femveis system. A'la D&B eller JBL, ikke at de er veldig mye mindre populære, men.. De er veldig musikalske, kanskje ikke så crispe som f.eks Meyer, men de er veldig behagelige. Trikset (mener jeg) er å ha noen bokser som ligger i mellom 18" og toppene, frekvensmessig. Hvis man har 18" sub og 8 eller 10" topper, så er det et stort sprik i dimensjoner, og det høres. Store elementer som skal grave dypt i registeret låter ikke så bra hvis de skal ta seg av det som er oktaven ovenfor, man mister litt oppløsning, og omvendt. Jeg villle foreslått å ha noen basser mellom sub og topp, som tar seg av det som skjer mellom der. Med et femveis system så blir det krem hvis det er satt opp skikkelig. Toppene tar seg av diskant og øvre mellomtone, basser spiller nedre mellomtone og bass, og så har du suber som spiller lavt, og infrasubber som tar seg av det heeelt i bunn. Iallefall et fireveis-system. Det låter uendelig mye bedre enn et standard oppsett med kun topper over subber.

13. Takk Håvard Herberg takket for denne posten
    Liker Håvard Herberg har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor er edit-knappen på dette forumet?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med vanlig line-array er lobing. Det er et problem som man kommer ikke unna. Betyr ikke at ikke lyden kan bli ok, men det finnes som nevnt noe bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ikke alle arrayer DSP styrt nå for tiden da? Før var det CD som som gjaldt. Nå er det CC.

Newcomer 0kriz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvofor line array? linearay er bare oppskryt og dyrt. hadde vært dritkult om dere hadde stilt opp med Funktion one eller enda bedre, Danley sound lab. jeg er veldig fan av Danley utstyr, de har blandt annet instalert EN høttaler til og dekke en stadio med 30.000 tilskuer plasser. teknologien deres er enestående. mye tøffere og stille opp med 10x så lite utstyr som spiller 2x så høyt med topp lydkvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å få de andre på bussen som er helt grønne til å velge noe som er 10 ganger så lite, men spiller bedre, slikt skjønner de ikke... For min del kunne vi godt gjort det Hva tror dere om K2? Det er vel fortsatt SB28 subbene som brukes, men er de nye toppene en stor forbedring? Har lest at de skal ha bedre spredning, noe som hadde passet bra til vårt bruk.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Typisk. Myter er vanskelig å endre på. Uansett hvor lite sanne de er.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst tror jeg line array brukes fordi det er en rask og enkel måte å fly kassene på, slik at man bruker mindre tid på rigging (som er en veldig viktig faktor). Det andre (eller mer som nr 1b) er at en line array kaster lyden lengre enn punktkilder og mindre til sidene og det gjør at man ikke får like mye strølyd/refleksjoner fra sidevegger/bygninger. Teorien er at en punktkilde sprer som en kule og da faller lydtrykket -6dB for hver dobling av avstand, mens et line array sprer som en sylinder og faller da (teoretisk) av med -3dB for hver dobling. Praksis er en plass i mellom disse.

Alle høyttalere kan stables og lages til et linearray. Dess lengre array, dess mer lik et teoretisk line array blir det. Alle høyttalere som flyttes inn i hverandres nærfelt vil lage lobing med hverandre avhengig av geometrien (avstand, etc.). De aller fleste fabrikklagde line array systemer har en prosessor/DSP som modifiserer signalet til de ulike HT for å minimalisere fasing. Noen gjør dette bra, andre ikke like godt. Noen systemer kan man tegne inn scenen med avstand mellom kabinettene (hvis man flyr toppene og subbene i to trusser) og prosesserer signalet slik at det spiller synkronisert.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer 0kriz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst tror jeg line array brukes fordi det er en rask og enkel måte å fly kassene på, slik at man bruker mindre tid på rigging (som er en veldig viktig faktor).

mye lettere og fly en enkel box på vær side, en og koble sammen flere boxer i et array som veier 3-6x så mye og tar mye mer plass.

Det andre (eller mer som nr 1b) er at en line array kaster lyden lengre enn punktkilder og mindre til sidene og det gjør at man ikke får like mye strølyd/refleksjoner fra sidevegger/bygninger.

støyrefleksjoner fra omgivelsene kan løses på mange måter, men bruker man et linerray så er frekvenskanselering et mye større problem, og det får man ikke gjort så mye med da høyttaler boksene må være plasert i et array.

Teorien er at en punktkilde sprer som en kule og da faller lydtrykket -6dB for hver dobling av avstand, mens et line array sprer som en sylinder og faller da (teoretisk) av med -3dB for hver dobling. Praksis er en plass i mellom disse. Alle høyttalere kan stables og lages til et linearray. Dess lengre array, dess mer lik et teoretisk line array blir det.

skal et linearray "kaste" lyden lengere så trenger man et line array på flere meter. Lavere frekvenser trenger stort array for og kunne bli "kastet" og frekvenser under 70hz er det nokk bare og glemme og kunne kaste pga størrelsen arrayet må ha. Jeg ser heller ingen grunn til og leie et kjempedyrt lydsystem for og kaste lyden langt på så små arrangsement som russen er på. da det kommer til -3 db per 2x av avstand så er det svært vanskelig og oppnå dette med et array, spessielt i alle frekvenser.

Alle høyttalere som flyttes inn i hverandres nærfelt vil lage lobing med hverandre avhengig av geometrien (avstand, etc.). De aller fleste fabrikklagde line array systemer har en prosessor/DSP som modifiserer signalet til de ulike HT for å minimalisere fasing. Noen gjør dette bra, andre ikke like godt. Noen systemer kan man tegne inn scenen med avstand mellom kabinettene (hvis man flyr toppene og subbene i to trusser) og prosesserer signalet slik at det spiller synkronisert.

da DSP modifiserer line array moduler så oppstår det ofte store problemer. noen frekvenser kan bli boostet inntil 18db, dette går på bekostning av lydkvaliteten og gjør generelt sett systemet lite effektivt per watt som brukes. jeg kan huske og ha lest om dette for en stund siden og det var mange flere problemer en kun dette. med linearray så er også sweetspotten mye mindre en ved bruk av point source.

Annbefaler og lese artikkelen under, den forklarer hvorfor linearray ikke er det beste som er der ute lenger.
    ofc om TS eller de andre i russebussen vil ha line array så er det en ting, men er de ute etter lyden så ville jeg heller satser på noe annet en line array.
    rett gjerne på meg om noe av det jeg nevnte er feil

http://www.danleysoundlabs.com/danle...rray-paper.pdf
    Sist endret av 0kriz; 12-27-2013 kl 17:06

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 6
    Siste melding: 12-19-2013, 18:33
  2. DIY Line Array Modul
    By Crawi in forum PA
    Svar: 4
    Siste melding: 10-29-2012, 15:48
  3. DIY Line Array Modul