Best utnyttelse av mikser v/bruk av mp3/mobil

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Best utnyttelse av mikser v/bruk av mp3/mobil

Hei,

Jeg handlet nettopp et lite søtt miksebord til mitt nykjøpte PA anlegg http://avforum.no/forum/testkategori...kontakter.html

Mikseren jeg kjøpte var denne FiveO EVE 5 [EVE 5] - 1095,- : ID Musikk as, Musikkinstrumenter og lydutstyr

Jeg skal i hovedsak bare bruke mikseborde til å forvalte musikk signal fra mobil ut til anlegget. Nå har jeg koblet den til RCA L/R på bordet med kabel til mini jack og inn i telefonen. Men på den "kanalen" så har jeg ingen justeringsmuligheter på miksebordet, kun volum. Hvis jeg har forstått det riktig.

Men så ser jeg på kanal "1" hvor mikrofon egentlig skal kobles til. Så er det en del justeringsmuligheter. Så er det bedre å koble seg inn hit? Er det mer riktig? Hva mener dere er best? Og når jeg kun bruker miksebordet til dette, er det nødvendig å ha aktivert Phantom power da?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg drar på Seljord Countryfestival idag med anlegget. Så hadde vært greit å visst. Så for jeg heller skaffe de overgangene jeg trenger i en brennevinsfart!

takk for svar

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av griped
    Hei,

Jeg handlet nettopp et lite søtt miksebord til mitt nykjøpte PA anlegg http://avforum.no/forum/testkategori...kontakter.html

Mikseren jeg kjøpte var denne FiveO EVE 5 [EVE 5] - 1095,- : ID Musikk as, Musikkinstrumenter og lydutstyr

Jeg skal i hovedsak bare bruke mikseborde til å forvalte musikk signal fra mobil ut til anlegget. Nå har jeg koblet den til RCA L/R på bordet med kabel til mini jack og inn i telefonen. Men på den "kanalen" så har jeg ingen justeringsmuligheter på miksebordet, kun volum. Hvis jeg har forstått det riktig.

Men så ser jeg på kanal "1" hvor mikrofon egentlig skal kobles til. Så er det en del justeringsmuligheter. Så er det bedre å koble seg inn hit? Er det mer riktig? Hva mener dere er best? Og når jeg kun bruker miksebordet til dette, er det nødvendig å ha aktivert Phantom power da?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg drar på Seljord Countryfestival idag med anlegget. Så hadde vært greit å visst. Så for jeg heller skaffe de overgangene jeg trenger i en brennevinsfart!

takk for svar
    Hei.

Du har rett i det du sier, men du kan ikke bruke kanal 1, dette er en vanlig mono kanal for mikrofon. Jeg klarer ikke å se helt på bilde hva de siste er - men så vidt jeg ser så er dette stereokanaler. Det vil da være mulig å kjøre 2 jacker til en mini jack for å spille av, men du mister jo da også justeringsmuligheter. Slik er det når du har en så liten mikser, dessverre.

Phantom power brukes bare på mikrofoner eller DI bokser som trenger dette, typisk ikke dynamiske mikrofoner.

Bare kjør med RCA -> mini-jack - det holder lenge :-) Dersom du vil justere lyd kan du vurdere en enkel og billig Grafisk EQualizer (GEQ).

Lykke til :-D

Rune Bakke
    Guest
    Vil bare legge til at de fleste innebygde lydkort ikke låter spesielt bra, så med et såpass ok anlegg ville jeg lagt noen kroner i en god USB DAC. Det vil si at lyden fra din PC vil gå gjennom USB til denne boksen, som i de fleste tilfeller har vanlige RCA/phono plugger.

Jeg vil tror du vil høre markant forskjell, ihvertfall om du bruker MP3 med litt høyere oppløsning enn 128kbps.

Det er mange DAC'er på Finn, som Aune, Cambridge og NAD. Og sikkert andre også.

Lykke til

Rune Bakke
    Guest

Dac

Vil bare legge til at de fleste innebygde lydkort ikke låter spesielt bra, så med et såpass ok anlegg ville jeg lagt noen kroner i en god USB DAC. Det vil si at lyden fra din PC vil gå gjennom USB til denne boksen, som i de fleste tilfeller har vanlige RCA/phono plugger.

Jeg vil tror du vil høre markant forskjell, ihvertfall om du bruker MP3 med litt høyere oppløsning enn 128kbps.Det er mange DAC'er på Finn, som Aune, Cambridge og NAD. Og sikkert andre også.

Lykke til

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •