Aktiv PA, hvordan koble opp? XLR kontakter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Aktiv PA, hvordan koble opp? XLR kontakter

Hei,

jeg har handlet et all around PA anlegg ifra Tyskland. Merket er "the box" og siden dette er mitt første anlegg på XLR kontakter vil jeg vite at jeg gjør alt riktig før jeg kobler det opp.

Dette er kjøpt:

2x the box TA18 - Thomann Danmark
    4x the box PA302 A - Thomann Danmark
    1x Behringer Xenyx X1204 USB - Thomann Danmark
    10x XLR kabler

Fordi det skal jo bare være plug en play. Men bak på subbene er det to XLR kontaker "L" og "R" inn og ut. Dvs 4 tilsammen. Mens høyttalerene bare har 2 tilsammen inn/ut.Betyr det at høytalerene benytter balanserte kontakter/kabler mens subbene bare bruker ubalanserte?

Hvordan kobler jeg dette isammen isammen? Det ble brukt i helga og det var en PA fyr som koblet det opp til miksebordet mitt. Det funket bra. Men man er da vel ikke avhengig av miksebord egentlig? Fordi det ble stjelt, jeg lå på akutten etter ei stupeulykke så jeg var ikke tilstede da det ble koblet opp.

Kan jeg lage en overgang fra XLR til stero jack? Og koble direkte inn på anlegget?

Takk for svar

Newcomer ShyFx sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Ja, kjør XLR kabler hele veien, både topp og sub bruker balanserte kabler/ kontakter.
    Litt forskjellige måter og koble opp dette på, box TA18 har stereo input.
    Fra Mixer til input på sub, fra output på sub til input på Top
    Altså fra Mixer > sub > Top
    Delefrekvensen kan justeres bak på kassene.
    Må ikke ha mixer men da må en bak på hver enkelt kasse å justere volumet om man ikke kan justere volumet direkte fra lydkilden.

Om en midlertidig bare skal bruke eks en mobil/ nettbrett/ pc som lydkilde som har tilkobling for minijack så trengs en slik kabel
    Klotz AY9-0300 - 3m Stereo minijack til 2 XLR han / Y-Kabel / Kabler og kontakter / SpeakOn - Vi rocker ved prisene

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Anlegget spiller helt kjempebra. Har kun to av høytalerene inne i hus for øyeblikket og det spiller meg døv.

Syntes kvaliteten virker veldig bra også. Har også erfaring med at russen har brukt et slikt anlegg gjennom flere russeperioder uten problemer. Så trur ikke kvaliteten er så værst.

Er jo svinbillig, betalt 16 000,- for dette. Måtte hente det i Danmark da for å slippe så mye i frakt og MVA

Jeg kjøpte forresten et nytt miksebord, FiveO EVE 5 [EVE 5] - 1095,- : ID Musikk as, Musikkinstrumenter og lydutstyr

Håper det fungerer greit og ikke blir stjelt

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at subbene har L/R er for at du skal kunne kjøre stereo på sub i ett 2+1 oppsett. Funker veldig bra og er smart i slike situasjoner, men strengt talt ikke nødvendig :-)

Når du kjører 2+2 kan du bare koble ut fra toppene og inn på en av inputene på subbene..

Forøvrig er tilnærmet alt av PA balansert :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •