Trenger hjelp som nybegynner!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp som nybegynner!

Jeg og en kompis bestemte oss for å kjøpe inn litt PA utstyr til diverse private fester og til grillpartys. Vi er begge nybegynnere innen PA.

Vi har av utstyr:
    2stk Mackie SRM450v2
    2stk SkyTec 170.754 subwoofer 18" (disse er passive)(har hørt masse dritt om skytec)
    forsterker til til subbene av type Behringer iNuke Nuke 3000DSP
    Et ellgammelt miksebord som har mange slitte innganger (12 kanaler)

Vi får til å sette dette opp å bruke det, Men har følelsen av at det har mer å gi. hvordan ville eventuelt dere koblet dette her opp? slik vi gjør nå, så går vi fra miksebord til mackiene og videre til forsterkeren til subbene. burde vi eventuelt skaffe oss et nytt miksebord? har dere noen tips til forbedring av utstyr? andre tips?

Håper på svar, tusen takk!

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har koblet det på en fornuftig måte, hva er det du føler mangler? Den forsterkeren er sannsynligvis kraftig nok (uten å vite noe om subbene), lyser den rødt (peak/limiter) uten at subbene høres "vrengte" ut? Jeg har hørt en del dårlig subber og noen flytter bare luft uten særlig lyd, Skytec kan godt være en av de.

Om du ikke allerede gjør det - så har du en knapp bak på mackiene hvor det står Low cut - denne bør du bruke når du har med sub, da deler den slik at toppene ikke spiller så mye bass. Da skal du kunne spillere høyere :-) bare merk deg at Mackie-boksene ikke akkurat er festhøyttalere heller.

Det smarteste er nok å investere i en liten miksepult så lenge dere ikke trenger mange innganger og bytte ut subbene. Jeg anbefaler jo også å kjøre alt aktivt eller alt passivt - det er mye enklere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forhørt meg litt og har blitt anbefalt å bruke delefilter, men vet veldig lite om hva det gjør og hvordan det fungerer og hvordan det skal kobles opp?

tusen takk for Low-cut tipset! Men jeg føler mackiene er vel så bra som festhøytalere! det har reddet mange kvelder og tåler all verden, de har fått røff behandlig kan man si, men funker veldig godt enda.

ja, skulle ønsket vi kunne kjøre alt aktiv, men vi hadde ting liggende og måtte nesten ta det i bruk. Og vi har ikke for mye penger til over for det

men vi vil helst ha en del innganger på miksepulten ettersom det blir spilt en del instrumenter når vi først bruker det!

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av henjon1
    Har forhørt meg litt og har blitt anbefalt å bruke delefilter, men vet veldig lite om hva det gjør og hvordan det fungerer og hvordan det skal kobles opp?

tusen takk for Low-cut tipset! Men jeg føler mackiene er vel så bra som festhøytalere! det har reddet mange kvelder og tåler all verden, de har fått røff behandlig kan man si, men funker veldig godt enda.

ja, skulle ønsket vi kunne kjøre alt aktiv, men vi hadde ting liggende og måtte nesten ta det i bruk. Og vi har ikke for mye penger til over for det

men vi vil helst ha en del innganger på miksepulten ettersom det blir spilt en del instrumenter når vi først bruker det!
    Ja, på subbene bør du definitivt ha delefilter slik at de ikke spiller høyere opp i frekvens enn 100-120 hz (dette kan du evt finne i brosjyre e.l).. Da du har iNuke så kan du sette dette i selve forsterkeren..

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke å kjøpe delefilter til subbene dersom du bruker Inuken på de. Den har innebygget delefilter.

Kjøp mikser som Hokeyh sier. Da har du mer oversikt og lettere oppsett. Sikt på 20 ballanserte innganger dersom du skal ha band etc. 16 kanaler blir fort lite. Se på brukten etter noe brukt soundcraft eller A&H GL etc.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for gode råd! skal komme tilbake med rapport om hva vi faller på!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av henjon1
    Tusen takk for gode råd! skal komme tilbake med rapport om hva vi faller på!
    Hva ramlet dere på?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •