Takrigg russebuss

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Takrigg russebuss

Hello! Skal være russ neste år, og skal ha et helsikkes anlegg!! Vi skal bygge krone til å ha anlegg på taket, i tillegg til mye anlegg inne i bussen Det jeg egentlig mest lurer på er hvordan ville det vært med liggende line array oppå taket? Tenkte da å legge de oppå basserene. Av bassere tenkte jeg 8stk horn bassere fra Bergensound, med PD1850 elementer på taket, og 4 inni bussen. Har tre CV CVP152 så tenkte å kjøpe en til for å ha 4 inni bussen.

Ang line array, så lurte jeg på å importere fra Kina. 8 eller 12 moduler. Noen som har noe tips av merket og fra hvor? Eller burde vi droppe å kjøpe fra Kina?

Kikket også på the box sine mid/top høyttalere.

Vi har 3 aggregater i bussen nå, vi kan maks ha fire. Av forsterkere har vi 2 x EP4000, 1 x EPX4000, 1 x samson 2800. Men lurer på å selge noe/alt for å kunne ha like forsterkere. Har kikket på t.amp tsa 4000, og håpet på at den kunne dra 2 bassere.

Men vil det holdet med en behringer dcx2396 som delefilter å eq, har aldri vært borti denne, men hører folk skryter veldig av den.

Å ja, budsjettet er høyt

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier at budsjettet er høyt, da regner jeg også med at dere sikter høyt. Dropp disse tankene om la-moduler fra kina, de holder ikke gjennom russetia og når ikke inneanlegget til mange busser til knærne en gang hva angår lydkvalitet og volum. Ta kontakt med et seriøst lydutleie-firma om dere har tenkt til å ha uteanlegg på kåringer osv, det du ramser opp av forsterkere duger ikke til slik bruk. Ang takrigg så er det ikke lov lenger, bare så det er sagt. Det er også strenge regler rundt krone, og reglene er vel så simple at du får ikke godkjent en ny krone lenger - og om du har en fra før som må byttes ut pga at den er rotten så får du ikke godkjent den nye... Et OK inneanlegg bør dere klare å ordne selv uten å leie, men husk at det er jævlig greit å leie med tanke på hvis noe ryker eller dere har problemer. DCX2496 som dere har er i hvert fall en start, men forsterkerene selger du.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DynamicPower
    Du sier at budsjettet er høyt, da regner jeg også med at dere sikter høyt. Dropp disse tankene om la-moduler fra kina, de holder ikke gjennom russetia og når ikke inneanlegget til mange busser til knærne en gang hva angår lydkvalitet og volum. Ta kontakt med et seriøst lydutleie-firma om dere har tenkt til å ha uteanlegg på kåringer osv, det du ramser opp av forsterkere duger ikke til slik bruk. Ang takrigg så er det ikke lov lenger, bare så det er sagt. Det er også strenge regler rundt krone, og reglene er vel så simple at du får ikke godkjent en ny krone lenger - og om du har en fra før som må byttes ut pga at den er rotten så får du ikke godkjent den nye... Et OK inneanlegg bør dere klare å ordne selv uten å leie, men husk at det er jævlig greit å leie med tanke på hvis noe ryker eller dere har problemer. DCX2496 som dere har er i hvert fall en start, men forsterkerene selger du.
    + 1

Er en grunn til at ingen busser har takrigg, eller høyttalere under bussen lenger.
    Dere kan jo alltids prøve, men politiet stopper dere nok fortere enn dere klarer og skru på anlegget.

Bruk heller pengene på inne anlegg, selvom 2*12/15 topper og 2*20 subber holder i masse, med mindre dere har leddbuss. Mange som rett og slett har for mye i russebusser, er ikke noe gøy i lengden.

Lys inne bussen er vell så viktig syntes nå jeg, lasere sammen med lett røyk( ikke for mye, da ser ikke sjåføren)

Har dere fortsatt alt for mye penger og dere satser, svi av noen hundre tusen på rigg på kåringer.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar! Hvis det ikke går ann å få godkjent krone så blir jo hele greia uaktuell... Får da satse på lyd inni bussen da. Vi har ikke ledd, men bussen er ca 15m lang, så er ganske lang til å ikke være ledd. Av lys så tenkte jeg 2 kraftige strober, 2 fullfarge lasere, og kanskje leddbarer hengende i "skinnene" der ved spottene skal være (kjørt på DMX). Ville helst fått felt inn subber under loungen, men tror ikke det er plass... Har ganske god plass foran døra, så det meste av lyd blir nok stående midt i bussen.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som de andre sier så får du ikke godkjent ny takrigg/krone. Er det noe på taket i utgangspunktet? Eller er det helt clean?

Det som er vanlig å gjøre er å ha topper på taket, også ha subber i sideluker under subben. I bagasjelukene.

Jeg ville kanskje vært litt forsiktig med å bruke så små forsterkere til PD1850. Ville testet om ampene er store nok for å drive de elementene. LA modulene ville jeg droppet. Heller gått for noe litt eldre vintage på brukten. Eldre Turbo, Martin Audio etc.

HUSK FORSIKRING !!
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kikket på en god del løsninger nå, og ser for meg 4 slike the box pro Achat 112 - Thomann UK, drevet av 2 stk T. amp ta2400, og 4 hornsubbere drevet av 4 T.amp ta2400. Passer greit med aggregatene også, må ha litt strøm til spotter, lys og lasere. Skal ha led spotter så de bruker ikke mye

Takk for svar! Får legge hele LA tanken på is... :'(

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg hadde valgt noe av et mer kjent merke foran de "the box" toppene. f.eks QSC eller JBL eller noe tilsvarende. I prisklassen rundt 5-8k per kasse så er det veldig mye bra aktive topper. f.eks QSC K12, Yamaha DSR etc. Da vil du få noe som er mer kjent, og du vet vil låte bra.

Frakten fra Thomann vil også bli veldig høy. Schenker og pallefrakt er ikke godt for lommeboken. Bare en Proline 3000 jeg kjøpte fra de kom på rundt 2k i frakt (100 euro i frakt fra Thomann + avgifter/gebyrer og slikt fra Schenker ).

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jo til og med the box kommet med LA moduler og subber!! Nå som jeg egentlig hadde lagt hele LA greia på is... LA subben spiller 141db, men bare fra 36-100 hz..??

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Link?

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The box LA modul : the box pro A 10 LA Line Array - Thomann UK

The box LA sub : the box pro A 218 LA Subwoofer - Thomann UK

Har ikke kommet mye info om subben enda

Newcomer 0kriz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor mye strøm leverer aggeragatene dere skal bruke?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er på 6Kw hver, 18Kw totalt Trenger vi mer strøm, kjøper vi ett til.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kw eller Kw ampere?

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg vil annbefale og leie inn i stede for og kjøpe selv.

leier du så får du som oftest det beste markedet har og tilby, du vil få lydkvalitet på et helt annet nivå en om du kjøper selv, utstyret vil utnytte strømmen dere har til rådighet mer effektivt (kvalitets amper = mindre strømtap), kvalitetsamper leverer også det som de lover, en budsjett amp er ikke sikkert at leverer mer en 50% av det som er oppgitt en gang, + ved leie av utstyr så vil dere vil få hjelp med oppmontering og oppkobling, vet man ikke hvordan dette gjøres så kan dere gå glipp av lydkvalitet og lydvolum potensialet.
    for ikke og snakke om hvilket lydtrykk som dere kan få ved og leie. en kvalitets 18" sub vil spille fletta av 2-4 budsjett subber (om ikke mer) og det å leie vil koste mye mindre i tilleg.

et annet alternativ er og finne noen ferdig simulerte DIY prosjekter og bygge høyttalerene selv og eventuelt leie kun amper, dette er også svært lønnsomt.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 0kriz
    jeg vil annbefale og leie inn i stede for og kjøpe selv.

leier du så får du som oftest det beste markedet har og tilby, du vil få lydkvalitet på et helt annet nivå en om du kjøper selv, utstyret vil utnytte strømmen dere har til rådighet mer effektivt (kvalitets amper = mindre strømtap), kvalitetsamper leverer også det som de lover, en budsjett amp er ikke sikkert at leverer mer en 50% av det som er oppgitt en gang, + ved leie av utstyr så vil dere vil få hjelp med oppmontering og oppkobling, vet man ikke hvordan dette gjøres så kan dere gå glipp av lydkvalitet og lydvolum potensialet.
    for ikke og snakke om hvilket lydtrykk som dere kan få ved og leie. en kvalitets 18" sub vil spille fletta av 2-4 budsjett subber (om ikke mer) og det å leie vil koste mye mindre i tilleg.

et annet alternativ er og finne noen ferdig simulerte DIY prosjekter og bygge høyttalerene selv og eventuelt leie kun amper, dette er også svært lønnsomt.
    1850 horn spiller fletta av det aller aller meste du får kjøpt. Med mindre du nærmer deg 50-100k i prisklasse.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt enig og litt uening i det som blir sagt her. For det første så er jeg ikke for å leie. Har hørt mange busser som har leid, og mange blir desverre lurt etter min mening. Leide ut mitt eget lyd og lys til en russebuss i år, og det gikk smertefritt. Selvom om jeg ikke hadde det råeste utsyret, spilte det faktisk bedre enn mange andre busser som hadde leid anlegg til 50-60k. Dette var da mye pga plassering, vel å merke. Etter min mening er det å kaste penger ut av vinduet å leie anlegg til si 70k, når man kan kjøpe et til samme prisen som vil spille tilnærmet like bra, og da få penger igjen for. Dette sier jeg på grunnlag av de bussene jeg har hørt, etter min mening, og som rullet i Vestfold.

Bussen som broren min var på leide anelgg for 70k. Da fikk de 4 stk JBL 625, og 4 stk JBL 618. Pluss en liten laser, billig dritt som tok kvelden etter første rulling og aggregat på 6,5 Kw. 70k for det anlegget er vel ikke langt fra nypris...

Og bare så det er sagt, så kan ikke en god bassreflexkasse måle seg med en god hornsub i buss. Få som har det, men har hørt buss med hornsubber i, og det spilte heeelt sykt. Har selv en 21" hornsub som jeg satt bak i loungen i den bussen jeg leide ut til, er ikke noe kjent merke (Kina greier), men fy det spilte!

Ang det med krone, så er jeg ikke helt sikker på om dere har rett her. Har snakket med noen verksteder, og det er ikke umulig å få godkjent krone. Men verkstedet selv må gjøre det. Det må være et godkjent merkeverkstedet, i vårt tilfelle volvo. De må ha diverse opplysninger om bussen. Vi er ikke helt i mål der enda, men skal høre med det verkstedet vi skal ha servicer og EU-kontroll om de kan ta det, onkelen til en på bussen jobber der, så vi får se hva vi kan få til. Det har vært krone på den, men den var ikke godkjent, heller ikke ordentlig bygd. Så den ble revet pga dårlig kvalitet selvom den ikke var gammel, bussen har bare rullet to år som russebuss.

Aggregatene skal gi 6Kw strøm, ampere er jeg ikke sikker på... Det er to bensin, og et diesel. Det diesel aggregatet gir vel kanskje 6500w når jeg tenker meg om.

Men takk for alle innspill!

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 7ens

Bussen som broren min var på leide anelgg for 70k. Da fikk de 4 stk JBL 625, og 4 stk JBL 618. Pluss en liten laser, billig dritt som tok kvelden etter første rulling og aggregat på 6,5 Kw. 70k for det anlegget er vel ikke langt fra nypris...
    det var stram pris!!!
    Men hvis dere ikke er intressert i å leie så kan mye penger bli spart på å bygge selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det selv. Har ikke tenkt til å bygge da det blir endel anlegg, og mange kasser. Det eneste jeg har tenkt til å bygge, er 2 stk PD15BR40 i en enkel kasse under loungen bak. Tenkte en på hver side. Får ikke plass til noe særlig anlegg bak, men må få skvist inn toppene ett eller annet sted

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk svar på en epost jeg sendte til CVR audio fra Kina (før jeg skrev denne tråden). De skulle ha 12 654 $ for 8 stk CVR line aeeay med flyrammer og flight kasser til alle modulene, inkl frakt til oslo (båt).

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 7ens
    Fikk svar på en epost jeg sendte til CVR audio fra Kina (før jeg skrev denne tråden). De skulle ha 12 654 $ for 8 stk CVR line aeeay med flyrammer og flight kasser til alle modulene, inkl frakt til oslo (båt).
    sorry men det undergraver bare bransjen ved å kjøpe billige Kina kopier at kjente produsenter sine konstruksjoner. Kina er mestre på å kopiere, og ampene er kliss like Lab gruppen sine, og de LA modulene så veldig like ut som JBL sine.

Lyden i LA modulene er nok heller ikke noe høydare. Og hvordan er det med service og returer. Du vil nok sitte med skjegget i postkassen når de ryker. Du har vel ca nada rettigheter på service. Kan også se for meg at det blir skamdyrt å reparere/sende slike ting.

Men det er nok bare meg. Er veldig anti-kina etter å ha sett hvordan de bevist "jobber" og deres fremgangsmåter. :roll:

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •