Kjøpe nytt anlegg aktivt/bygge selv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe nytt anlegg aktivt/bygge selv?

Har leid ut lyd og lys til russ i år, og det har gått relativt bra! Morro er det å! Så tenker nå å investere i nytt anlegg, SKAL VÆRE NYTT!!! Har kikket mye på Thomann, men etter en prat med en på soundshop så bikker jeg litt over på å kjøpe i Norge.

Har nå et passivt anlegg, noe som kan være et hærk til tider, så vurderer sterkt aktivt anlegg. Har kikket på disse aktive pakkene

3 x Alto TS PA Pakke

2 x Electro-Voice ELX PA Pakke

Hvis jeg skal bygge selv har jeg tenkt å bygge subbene selv, og kjøpe topper.
    Tenkte da å kjøpe 4 eller 6 stk PD186 og bygge horn eller G sub. Toppene vil bli EV elx112 passive. Er litt usikker på å bygge selv kontra kjøpe ferdig mtp. hva som blir best, men liker å bygge, så tror det hadde blitt morro. Hvor stor forskjell er det på PD186 og PD1850 egentlig? Ser det er 10 kg forskjell, så PD1850 spiller vel bedre, men er det STOR forskjell?

Tenker å leie ut til russ neste år også, så anlegget må tåle litt juling og passe i buss.

Budsjett er rundt 50 000 for lyd. Lys og røyk har jeg. På forhånd, takk for svar!

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 7ens
    Har leid ut lyd og lys til russ i år, og det gikk relativt bra! Morro var det å! Så tenker nå å investere i nytt anlegg, SKAL VÆRE NYTT!!! Har kikket mye på Thomann, men etter en prat med en på soundshop så bikker jeg litt over på å kjøpe i Norge.

Har nå et passivt anlegg, noe som kan være et hærk til tider, så vurderer sterkt aktivt anlegg. Har kikket på disse aktive pakkene

3 x Alto TS PA Pakke

2 x Electro-Voice ELX PA Pakke

Hvis jeg skal bygge selv har jeg tenkt å bygge subbene selv, og kjøpe topper.
    Tenkte da å kjøpe 4 eller 6 stk PD186 og bygge horn eller G sub. Toppene vil bli EV elx112 passive. Er litt usikker på å bygge selv kontra kjøpe ferdig mtp. hva som blir best, men liker å bygge, så tror det hadde blitt morro. Hvor stor forskjell er det på PD186 og PD1850 egentlig? Ser det er 10 kg forskjell, så PD1850 spiller vel bedre, men er det STOR forskjell?

Tenker å leie ut til russ neste år også, så anlegget må tåle litt juling og passe i buss.

Budsjett er rundt 50 000 for lyd. Lys og røyk har jeg. På forhånd, takk for svar!
    er nok noe forskjell fra 18 til 15, men prisen er det jo nesten ikke forskjell, lettdrevne er de og, så jeg ville hverfall gått for PD18

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PD1850 og PD186 har helt ulike bruksområder. PD186 er et veldig bra bassreflekselement, og er ganske bra alround. God lydkvalitet også.

PD1850 derimot er et dedikert Hornelement. Kanskje det råeste du får tak i. Dersom du skal ha hornsubber så er det 1850 du går for. Et skikkelig beist av et element.

Du bør se på PD1851 hvis du vil ha noe som er bedre enn 186 elementet i bassrefleks.

PD1852 er også lansert akkurat, og er på vei ut til de forskjellige levrandørene. Det er et meget spennende element. På papiret ganske likt som 1851, men bygget opp en del annerledes. Så vil passe bedre i mindre kasser, og spille "raskere".

Ytelsesmessig banker som regel DIY konstruksjoner tilsvarende ferdigkonstruksjoner innen samme prisklasse eller 2x prisklasse. MEN hvis du noen gang skal selge noe, så får du veldig lite igjen for et egetbygget anlegg.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar! Men har du noe erfaring med EV elx? Skal inn til Moss for demo på fredag, der hadde de hvertfall ett sett elx 112/118. Han på selgeren på soundshop hadde kjøpt et sett selv, så er veldig spent på hvor bra dette låter.

Angående det med å selge utstyret etterpå, så skal det ikke mye til før det anlegget er tjent inn. Russen betaler godt Men trodde ikke horna spilte så veldig dypt? Og hvordan vil dette spille i en buss? Hadde først tenkt til å bygge 4 PD1850 horn, da disse har fått veldig skryt! Men har aldri hørt noe av dette så blir nesten å gjette hva som vil funke best for meg... Men 1stk G sub kontra 2stk PD 1850, regner med det er mer trøkk i hornet, men dypbassen?

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv leid ut lys til russ i år.

Aktivt er det letteste og greieste når man har begrenset med plass men det har også en veldig ulempe.
    Hvis forsterkern skulle tatt kvelden så må hele høyttalern eller eventuelt begge HT byttes istedenfor å bare bytte ut effektforsterker hvis passivt hadde vært valgt.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 7ens
    Ok, takk for svar! Men har du noe erfaring med EV elx? Skal inn til Moss for demo på fredag, der hadde de hvertfall ett sett elx 112/118. Han på selgeren på soundshop hadde kjøpt et sett selv, så er veldig spent på hvor bra dette låter.

Angående det med å selge utstyret etterpå, så skal det ikke mye til før det anlegget er tjent inn. Russen betaler godt Men trodde ikke horna spilte så veldig dypt? Og hvordan vil dette spille i en buss? Hadde først tenkt til å bygge 4 PD1850 horn, da disse har fått veldig skryt! Men har aldri hørt noe av dette så blir nesten å gjette hva som vil funke best for meg... Men 1stk G sub kontra 2stk PD 1850, regner med det er mer trøkk i hornet, men dypbassen?
    Har ikke noe erfaring med den EV serien, men EV har mye bra høyttalere. Og pleier å være i toppen i sine prisklasser. Så antar det er bra. En selger er til for å selge, så ta det de sier med en klype salt.

La oss si du bygger for en 20k, så kan du regne med å selge det for kanskje 5k. eller mindre. Det er pga det ikke er marked for det. Med mindre du finner noen som vet hva konstruksjonene er gode for og har erfaring med konstruksjonene. Byggekvalitet, finish og slikt teller også mye.

Horn fungerer på en annen måte enn bassrefleks. Større hornmunning og lengre horn gjør at du får et horn som går dypere og spiller høyere. Når du "kobler" horn så vil du få denne effekten. 4 horn plassert sammen vil føre til en kobling og du vil få større hornmunning, og dermed lavere cut-off. ofte rundt 5hz dypere når du kobler. 1850 hornet har vel en 50hz som nedre frekvens i single, men rundt 45hz ved 4 horn.

4 1850 horn har vel også en startfølsomhet på 112db (105 i basic + 3 + 3 for 2 dobling av antall høyttalere ). Legger du til 4Kw med watt så har du veldig mye spl ( 148 db ved 4kw ). Trekker du fra litt kompresjon, så ligger du på rundt 144-146db. Noe som er ekstremt lydtrykk.

2 G-subber ( like mange elementer ) lastet med 186 vil ikke være i nærheten av lydtrykket. 2x G-subber har startfølsomhet på 103db ( 100db + 3db, dobling av høyttalere ). Legger du til 4KW her, så vil du ligge på 139db. Trekker du fra en del kompresjon, så vil jeg tippe du ligger på 130-132db.

Kompresjonen er kun 1,7db ved rms watt på 1850, mens den ikke er oppgitt for 186. Jeg vil anta den er en del høyere på 186, siden den ikke er oppgitt eller skrevet noe sted. Ville ikke trodd de hadde skrevet den ned hvis den var høy.

Horn er brutalt inni russebusser. Hørte det i fjor, og det var skikkelig brutalt. Lyden ligger overalt i bussen. Var vel kun to hornsubber inni bussen. 1 Fremme, og en i midten.

Hvis du først hører horn så er det som regel skuffende å gå tilbake til bassrefleks.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar allesammen! Da blir det nok passivt anlegg da! 4 hornsubber, og 4 EV elx112! Men hvilket horn burde jeg gå for? 186 eller 1850? 1850 elementet fra thomann blir for rundt 1500 kr dyrere pr. element med frakt og moms "/ Pluss at 1850 hornet er vel litt større.. Men hvis det er stor forskjell i lydkvalitet og trykk, blir det for 4 1850 horn! Tenkte å bruke 2 stk Behringer EPX4000 på subbene, og 1 stk EPX4000 på de fire høyttalerene. På subbene tenkte jeg å bridge 1 EPX på 2 subber. Den gir 3000 watt RMS bridget i 4 ohm. Vil dette holde til 2 stk 1850 i 4 ohm? Kan egentlig ikke ha noe særlig mer forsterkeri mtp. når det skal leies ut til russ, da strøm er litt begrenset i mange tilfeller. Det blir fort dyrt å leie aggregat (er) på type 15 Kw totalt.

Men hvis 4 slike 1850 horn vil spille rundt 140-145 db i praksis er jo det helt sykt lydtrykk spør du meg!!! Det høres så fett ut at det nesten bare må testes!

Skal uansett inn på soundshop til fredag å høre på EV elx 112p/118p. Men det er sant det som blir skrevet over her at det er lettere hvis det blir ødelagt noe på et passivt anlegg enn et aktivt anlegg.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hornene er like store utvendig. Er mest kammeret, og hornstarten som er forskjellig på kassen.

PD186 er btw billigst her.
    SOMMERSALG: Precision Devices 18" PA - PD186 - Ny Vare!

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om jeg hadde valgt ELX serien til EV.. Den er vifteløs og blir j(#!vlig varm og avgir masse varme.. Er nok heller ikke det beste i en stappfull russebuss hvor det også blir varmt.
    Ellers er det ikke noe å si på lydkvaliteten, de leverer meget bra for pengene, men jeg ville hatt noe med vifter i.

Personlig ikke fan av aktive topper/passive bunner heller.. Gå for passivt eller aktivt er nå min mening

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh

Personlig ikke fan av aktive topper/passive bunner heller.. Gå for passivt eller aktivt er nå min mening
    +1. Gå for en av delene. Da er det lettere å ha oversikt.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mente EV elx112 passive her altså! Koster ca 3000 kr for høyttaleren med trekk fra thomann inkl frakt og moms (pr stk.). Noen som har noen bedre forslag til topper? 12" eller 15" single, til rundt 5-6000 kr parret?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan får de dette til? Jeg kommer til 124db maks.

• 94 dB SPL sensitivity; 132 dB max SPL
    • 250 W continuous and 1000 W peak power handling

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm? Hvordan er det du regner ut max SPL?

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man tar utgangspunkt i følsomheten (i dette tilfellet 94 desibel). Det er gjort ved en watt. For å legge til 3 desibel må du doble watten. Dette gjør du inntil du treffer maks effekt som i dette tilfellet er 1000 watt.

Det vil gjøre at man kan lage en tabell som ser slik ut:
    94 db 1w
    97 db 2 w
    100 db 4 w
    103 db 8 w
    106 db 16 w
    109 db 32 w
    112 db 64 w
    115 db 128 w
    118 db 256 w
    121 db 512 w
    124 db 1024 w

Mvh Faller

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Faller
    man tar utgangspunkt i følsomheten (i dette tilfellet 94 desibel). Det er gjort ved en watt. For å legge til 3 desibel må du doble watten. Dette gjør du inntil du treffer maks effekt som i dette tilfellet er 1000 watt.

Det vil gjøre at man kan lage en tabell som ser slik ut:
    94 db 1w
    97 db 2 w
    100 db 4 w
    103 db 8 w
    106 db 16 w
    109 db 32 w
    112 db 64 w
    115 db 128 w
    118 db 256 w
    121 db 512 w
    124 db 1024 w

Mvh Faller
    +1.

I og med at det er mange elementer og konstruksjoner som er rundt 1000w rms, pleier jeg ta utgangspunkt i det. 1000w tilsvarer 30db. Jeg pleier sjelden regne på spl, men pleier ca estimere. Jeg pleier da og se på RMS watt, og gå utifra 1000w. Også halvere eller doble til jeg er rundt watten. Så legge dette til startfølsomheten. Er ikke regning, bare estimering.

eks: Høyttaler har 600w. Følsomhet 100db
    1000w = 30db. Så halverer til 500w = 30-3 db = 27db.
    Legger på 1 db siden det er litt over 500w. Da havner du på omtrent 28.
    Legger dette til 100. Så får du 100+28 = 128 db.

Eks: Høyttaler har 4000w. Følsomhet 86 db.
    4000 er en 2*2 dobling av 1000w. Så det tilsvarer 36db (30 + 3 + 3 )
    Legger dette på startfølsomheten som er 86 db.
    Da havner du på 122 db.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha! Syntes det da er veldig merkelig at de skriver 132 db SPL??!! 124 db SPL er jo ikke så altfor mye...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det rett ut EPX 4000 er udugelig på subber. I bridge på 4 ohm så kutter de ut om man pusher de litt. Rett i protection i 5 sek for så å gå tilbake og evt rett i protection ved neste pult....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •