Plassering av PA

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av PA

Har et PA anlegg som vi leier ut, men sliter fortsatt litt med plasseringen av subbene. Er 4 slike vi har: Azid 18-FLH

Litt dårlig bilde av lokalet:

Målene på det største lokalet hvis dere ikke skjønner skriften min er: 13.4m x 21m. Har prøvd i begge hjørnene, fungerte ikke særlig bra, prøvde alle 4 i et hjørne, fungerte heller ikke så bra, og har prøvd alle 4 fremfor scenen, og det fungerte helt greit. Men synes ikke jeg får utnyttet subbene til det maksimale. Har dere noen tips?

Edit: Fikk plassert det og justert det inn skikkelig, og da ble lyden optimal Plasserte de 4 subbene på siden av hverandre og 1m fremfor scenen, samt satt toppene høyt opp på scenen.

Rune Bakke
    Guest
    Subbene betyr mindre når det gjelder plassering, bare pass på at de ikke tar borti noe som kan gi ulyder og gjerne oppå spikes? Eller om du vil at noen av basse skal kjennes i gulvet, på enten tennisballer eller squash baller.
    Men de har vel gummiknotter, så det funker vel også.

Men hovedhøyttalerene må du ha så høyt som mulig og vinklet ned mot publikum! Prøv deg frem med lineariteteten imellom sub og hoved høyttaler. Det kan ha noe å si.

Sitat Opprinnelig postet av jeppfi
    Har et PA anlegg som vi leier ut, men sliter fortsatt litt med plasseringen av subbene. Er 4 slike vi har: Azid 18-FLH

Litt dårlig bilde av lokalet:

Målene på det største lokalet hvis dere ikke skjønner skriften min er: 13.4m x 21m. Har prøvd i begge hjørnene, fungerte ikke særlig bra, prøvde alle 4 i et hjørne, fungerte heller ikke så bra, og har prøvd alle 4 fremfor scenen, og det fungerte helt greit. Men synes ikke jeg får utnyttet subbene til det maksimale. Har dere noen tips?

Edit: Fikk plassert det og justert det inn skikkelig, og da ble lyden optimal Plasserte de 4 subbene på siden av hverandre og 1m fremfor scenen, samt satt toppene høyt opp på scenen.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avhengig av hva du skal spille/kjøre gjennom PAen - stacker vi den som regel på venstre-høyre side av scene, noe ut fra veggen, men det spiller ikke stor rolle da PA som regel alltid har porter foran.

Når du "stacker" PAen får du som regel mer brøsttrøkk da nr.2 i stacken ofte er i brysthøyde så du kjenner "kicket". Du kan få meget fin bass med å legge under/foran scenen som du også nevner, men da mister du også en del av "brystkicket".

Hva er det egentlig du sliter med i rommet? Regner med du kjører GEQ og retter ut peaker og dips?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en plassering som ble bra, plasserte de fire subbene på siden av hverandre fremfor scenen, 0.5m fremfor scenen ca. Toppene ble plassert oppå stoler høyest mulig på scenen. Kjører ingen GEQ, bruker bare et Behringer DCX2496 delefilter.

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sliter sikkert med utfasinger i rommet.

Og spikes er bare tull, det øker jo bare egenresonansen til ht

En br er ganske rundtstrålende så har liten betydning om den ligger på bakken eller er hevet en meter..
    Kan ingenting, gjør alt!

Rune Bakke
    Guest
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    Og spikes er bare tull, det øker jo bare egenresonansen til høyttaleren.
    Jepp, for en hel verden av hifi folk tar jo sikkert feil når det gjelder spikes. Alt avhenger av typen høyttaler, hva slags resultatet det gir i eksakt det rommet det skal stå i og lydtypen man er ute etter. Kategoriske svar av noen som ikke har vært I rommet, hørt lyden der eller vet lydtypen er ikke spesielt produktivt.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rune Bakke
    Og spikes er bare tull, det øker jo bare egenresonansen til ht
    Jepp, for en hel verden av hifi folk tar jo sikkert feil når det gjelder spikes.
    Jepp, det gjør de. Spikes på basskasser er bare snakeoil/vas. Det er andre grep som gir reelt utbytte, eksempelvis slik OP har endt opp med å gjøre; sette kassene tett inntil hverandre i et sentrert "kluster". Såvidt jeg vet, og uten å kjenne kassene eller delinga, gir dette en koplingseffekt(+dB) og mindre sannsynlig utfasinger.

Plassering av bass for en jevnest respons i hele lokalet er ofte vanskelig, og noe av det selv de mest oppegående lydinstallatører/teknikere sliter med. Men det er særs viktig for vellykket lyd/konsert.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rune Bakke
    Jepp, for en hel verden av hifi folk tar jo sikkert feil når det gjelder spikes. Alt avhenger av typen høyttaler, hva slags resultatet det gir i eksakt det rommet det skal stå i og lydtypen man er ute etter. Kategoriske svar av noen som ikke har vært I rommet, hørt lyden der eller vet lydtypen er ikke spesielt produktivt.
    Ja det gjør de, mye i hifi verdenen er bare fantasi.
    Det hele er bare enkel fysikk, ikke noe magisk.

Man må få ned egenresonansen.
    Dette gjelder alt, uavhengig av ht og rom. Så lenge vi snakker om en kilde som vibrerer og målet er og få ned vibrasjoner.
    Kan ingenting, gjør alt!

Rune Bakke
    Guest
    Dette hadde du greie på, skjønner jeg. Du har sikkert et godt hifi anlegg og har prøvd ut dette? Og med godt hifi anlegg mener jeg ikke et surround anlegg kjøpt på Expert!

Egenresonans handler om hvordan høyttaleren er bygget! Ikke om hvordan man plasserer den! Rommet har sin egen karakteristikk, som man også må ta hensyn til. Noen rom takler mye bass og andre ikke!

Man oppnår forskjellig virkning med å plassere riktig og hvordan man fester høyttaleren. Innenfor PA er det ikke vanlig å bruke spikes! Men noen ganger må man ty til utradisjonelle metoder for å styre lyden dit man vil. Spikes trenger ikke løse noe, men i noen få tilfeller kan de brukes. De er dog mere nødvendige innenfor hifi.

Men om man henger opp, setter på stativ, lar stå på hjul eller bruker andre måter på å plassere må bare testes ut. Det er umulig å si hva som fungerer i et rom. Det må prøves ut.

Ja det gjør de, mye i hifi verdenen er bare fantasi.
    Det hele er bare enkel fysikk, ikke noe magisk.

Man må få ned egenresonansen.
    Dette gjelder alt, uavhengig av ht og rom. Så lenge vi snakker om en kilde som vibrerer og målet er og få ned vibrasjoner.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Urelevant egentlig, for det hele kan bevises med veldig enkel fysikk, spikes øker heller egenresonansen til ht enn og dra den ned i riktig retning.

Hva mener du spikes skal hjelpe mot?
    Poenget mitt er att spikes er ikke noe å bruke for å løse bass problemer eller hindre vibrasjoner, var litt OT men blir feil hvis folk tror dette.
    Kan ingenting, gjør alt!

Newcomer Desillusjonert sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg anser meg som ekspert på spikes, jeg har da selv testet dette på mine anlegg, men benytter det ikke selv lenger.
    Men da jeg benyttet det, oppdaget jeg at dårlig konstruerte høyttalere så ut til å ikke få en positiv effekt av spikes, mens godt konstruerte og tunge høyttalere ofte fikk en strammere bass. Men dette var veldig avhengig av rommet vi testet i! Så jeg skjønner ikke denne trangen til å ha en enten eller holdning til alt mulig? Er det ikke mulig at det i noen tilfeller kan hjelpe og at det i andre tilfeller kan forverre? Alt avhengig av parameterene?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •