amp uten softstart strømforbruk ved oppstart

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer 0kriz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

amp uten softstart strømforbruk ved oppstart

hei, jeg har en qsc rmx 2450 forsterker, slik jeg har forstått det så har dem ikke softstart. Hjemme har det ikke vært noe problem, men til helgen så skal jeg låne bort lydutstyret. hvordan finner man ut strømforbruket ved oppstart av forsterkeren? Er det normalt at en slik forsterker tar sikringen i et normalt hus?

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel bare et bittelite øyeblikk i det strømmen går gjennom trafoen at det er tilnærmet kortslutning i strømforsyningen.

Har du patronsikringer(gamle typen skru-type) så er dette sjeldent et problem da de ikke løser ut raskt nok. En automat med C-karakteristikk kan nok slå ut en gang i mellom. Løsningen er å bytte til en automat med D-karakteristikk denne løser ut tregere.

Er det en 16A kurs og du lurer på om det er treg eller "rask" automat står dette gjerne stemplet på automaten feks. B16,C16, D16 osv.

Et triks jeg bruker er å få en til å stå i sikringsskapet og vippe opp sikringen igjen så fort den løser ut, etterhvert kondensatorbanken får ladet seg opp og sikringen ligger inne uten å løse ut.

Nå mener jeg å huske at B karakteristikk er mer normalt i bolig, og C/D brukes på steder hvor det til tider kan være høye men kortvarige strømmer(startstrøm i støvsugere etc.).

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MB-S124
    Er vel bare et bittelite øyeblikk i det strømmen går gjennom trafoen at det er tilnærmet kortslutning i strømforsyningen.

Har du patronsikringer(gamle typen skru-type) så er dette sjeldent et problem da de ikke løser ut raskt nok. En automat med C-karakteristikk kan nok slå ut en gang i mellom. Løsningen er å bytte til en automat med D-karakteristikk denne løser ut tregere.

Er det en 16A kurs og du lurer på om det er treg eller "rask" automat står dette gjerne stemplet på automaten feks. B16,C16, D16 osv.

Et triks jeg bruker er å få en til å stå i sikringsskapet og vippe opp sikringen igjen så fort den løser ut, etterhvert kondensatorbanken får ladet seg opp og sikringen ligger inne uten å løse ut.

Nå mener jeg å huske at B karakteristikk er mer normalt i bolig, og C/D brukes på steder hvor det til tider kan være høye men kortvarige strømmer(startstrøm i støvsugere etc.).
    kan det hjelpe og varme opp forsterkeren fysisk før man skrur den på?

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du mener å varme den opp med hårføner og diverse slike ting så har vel det lite for seg!

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noe som kan løse dette problemet? fant ikke noen 240v kondensator på nett men det bør da finnes noe der ute?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •