Kjøpe utleie anlegg, trenger tips og råd!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe utleie anlegg, trenger tips og råd!

Jeg og en kamerat har tenkt til å kjøpe utleie anlegg og trenger litt innspill da ingen av oss har vært så veldig mye utleiebransjen. Vi har begge hatt en god del anlegg, så vi er ikke helt ferskinger Men når det gjelder PA, så er vi litt usikkre på hva vi skal velge, da det er så mye å veldig mye å velge i.. Budsjettet er ikke så veldig høyt (enda) så vi tenker å kjøpe noe nå som vi kan bygge videre på etterhvert som vi tjener noen kroner.

Det vi har hatt av anlegg som kan relateres til PA har vært; CV (3. Par cls 215 totalt), wharfedale (dlx 218), peavey (eldre 15" topper), crown (xti 4000), HFA 18 (4 stk totalt), zachry få 1200 (2 stk), CV A1,5 kw2.

Vi har sett mye på JBL, CV og generelt mye på brukten. Kan kjøpe nytt, men siden budsjettet er litt stramt i begynnelsen så er brukt og foretrekke
    Kom med tips å råd om forsåvidt alt! Det vi lurer mest på er valg av høyttalere og forsterkere, men trenger også litt hjelp ang delefilter og mikser også.

Mye spørsmål her, så det er jaggu godt det er blitt opprettet PA kategori her på forumet! På forhånd takk for alle innspill

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL, QSC og EV sine aktive topper er gode start innkjøp. Dersom du ligger det på f.eks QSC K12 sitt prisleie så har du gode alround høyttaler for f.eks gymsaler og den slags. Så utvide med noen subber.

Aktive systemer er utrolig lette i bruk. Både oppkobling, forståelse og nedrigg er ganske lett.
    Passive systemer er det litt mer knot med, men funker veldig bra det og. Det går litt på hva du ønsker og hva du er vandt til.

Det greieste på brukten er brukte eldre systemer. som regel passive. Det kan også være en fin start. Men da ville jeg sett litt oppover i pris. Er veldig mye fint i prisklassen 25-50k.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i mye som blir sagt så langt. Vil legge til at det kan være en god idé å se for seg at de høyttalerne du kjøper først en dag skal brukes som monitor. Greit å derfor kjøpe en type som er beregnet både som main og som gulvmonitor.

Blant miksere: Med digitalmikser slipper du å drasse mye ekstra med deg. Min erfaring ligger først og fremst med Yamaha og Soundcraft. Sistnevnte har jevnt over bedre brukervennlighet samt bedre "Sonic Sound".

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ØyvindB
    Enig i mye som blir sagt så langt. Vil legge til at det kan være en god idé å se for seg at de høyttalerne du kjøper først en dag skal brukes som monitor. Greit å derfor kjøpe en type som er beregnet både som main og som gulvmonitor.

Blant miksere: Med digitalmikser slipper du å drasse mye ekstra med deg. Min erfaring ligger først og fremst med Yamaha og Soundcraft. Sistnevnte har jevnt over bedre brukervennlighet samt bedre "Sonic Sound".
    +1. De fleste har Wedge mode, slik at de kan ligges på bakken. Dersom det ikke er helt klart hva det er, så snakker vi om å ligge høyttalerne slik

Har du noe erfaring med: Soundcraft EPM miksere? Tenkt på en liten mikser med grei lydkvalitet og grei funksjonalitet. Hovedsaklig til småbruk.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, takk for innspill! Har de peaveyene toppene enda, men har egentlig lyst til å selge de for tror ikke jeg kan bruke de.. De heter prosys 15, og er sikkert 15-20 år gamle.. Lurte på å bruke de som topper til å begynne med også kjøpe 2stk 2x18, men må nok ha noen nye topper ja. Noen som har noe formening om STK 2x18 er noe å satse på? Ser at sound1.com har bra tilbuder om dagen.

Sound1.com - STK SP-218S

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 7ens
    Aha, takk for innspill! Har de peaveyene toppene enda, men har egentlig lyst til å selge de for tror ikke jeg kan bruke de.. De heter prosys 15, og er sikkert 15-20 år gamle.. Lurte på å bruke de som topper til å begynne med også kjøpe 2stk 2x18, men må nok ha noen nye topper ja. Noen som har noe formening om STK 2x18 er noe å satse på? Ser at sound1.com har bra tilbuder om dagen.

Sound1.com - STK SP-218S
    Med nok effekt så spiller de nok meget bra.. Har ikke hørt de, men vurderte de selv en periode pga. prisen. Husk at du må ut med ganske mye penger for en lettvektsforsterker eller du kan kjøpe en eldre 30+kg boks for en billigere penger for å drive de med.

STK sine topper har jeg derimot prøvd og var ikke helt fornøyd med disse.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behringer har kommet med noen nye latterlig billige lettvektere, det må vel nesten bare være for godt til å være sant... Har litt trua på qsc, ok pris og tror forsterkerene dems leverer bra

Driver for tiden å kjøper inn anlegg til en russebuss for en kammerat, så får prøvd meg litt fram her! Skal hente 2 CVA 118 i morgen som en start, men skal ende opp med 4 x cvi 15, 4 x cva 118, qsc gx 5 og tror det blir en CV mixer + litt lys. Satser på at det blir bra, budsjettet er på ca 40 000 så blir litt stramt. Håper at den qsc'en klarer å dra de 4 cvi ene, blir det for illle får jeg vel gå til innkjøp av en til.. Men da må jeg enten ha et større eller ett aggregat til + at budsjettet sprenges... KOMMER BILDER ETTERHVERT!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått hentet to subber! Hadde ikke de nødvendige kablene så fikk ikke testet de.... Skal prøve å få lastet opp bilde

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det ble bedre ja!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 7ens
    Bildet blir ALT for stort, så tror jeg dropper bildet...
    Jeg pleier å ta print screen av bildene, og så lime det inni paint! Da er bilde lite nok til å lastes opp på nett.
    Fyr opp bilder :grin:

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Lag Kopi av bildet som en ny fil.
    2) Åpne det i paint
    3) Trykk på Resize knappen.
    4) Velg en størrelse slik at bildet blir rundt 800 pixler.
    5) Ctrl-s

Så laster du opp bildet.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått kjøpt topper til russealegget, budsjettet ble litt mindre etter som EU-kontrollen kostet litt mer enn planlagt.. Men endte opp med å kjøpe 4 Behringer b1220 pro, og en Behringer ep 2500. Fikk dette ganske så billig, men syns de låt helt kurant forhold till pris. Er ikke akuratt JBL kvalitet, men ble overrasket over hvor bra de spilte. Skal prøve å få slengt ut noen bilder i morgen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •