high pass filters hvordan fungerer d?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer old cerwin sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

high pass filters hvordan fungerer d?

hei, eg har fått meg 2 bheringer ep4000, skal bruke dei på CV! 1515. Men hvordan fungerer di filtra? Kan velge 30hz og 50hz. Hva burde eg ha di på? Å hvordan vill eg merke d i praksis på 1515?

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av old cerwin
    hei, eg har fått meg 2 bheringer ep4000, skal bruke dei på CV! 1515. Men hvordan fungerer di filtra? Kan velge 30hz og 50hz. Hva burde eg ha di på? Å hvordan vill eg merke d i praksis på 1515?
    Hei og gratulerer med nye forsterkere!

Dvs. at hvis du setter den på 50hz så vil ikke forsterkeren "spille av noe under 50hz". Dette avhenger av hvor bratt kurven er samt hvilken type kurve det er i forhold til hvor mye den kutter eller ikke. Det kan f. eks være at du pr. oktav har 19 dB lavere output.

Du kan prøve deg frem, men CV har vel ikke altfor mye bass under 50 hz, så det passer nok best. Men du kan nok fint bruke 30 hz også, men vil da få mer vandring i element og kan kanskje enklere bunne elementene :-)

Forøvrig har du Low Pass som er det stikk motsatte. Det er dette du har på subwooferen din f. eks hvor du sier at suben ikke skal spille høyere opp en 100 hz. Dette har du også på receivere f. eks

Lykke til!

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk. Ok, ja då er d vel igrunn litt sånn eg trodde, men tror 1515 går ned til 30 hz hvis eg forstår specsa rett, og eg liker djup bass, prøve på 30 da kansje :-) men hvis eg har den på 50hz og eg spiller ein sang med bass ned i 40hz feks, vil d ikkje basse i d heiletatt då eller?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv deg frem og se hva du foretrekker.

En oktav er halvering av frekvens. 25 hz er en oktav under 50hz
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan eg spøre om hva ein oktav er? Har sett d blitt nevnt noen ganger, men har aldri skjønna hva d er :-P

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja foresten, eg har ein CV db10b liggans som eg nesten aldri har prøvd, hvis eg kobbler til den, då må eg ikkje ha på hpf på forsterrker? Eller d er ikkje vits? Har eg forståt d riktig så så kutter den frekvenser under 20hz og booster alt over 20hz? Vil 1515 spille djupere bass enn dei gjør uten?

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker ikke helt hva denne gjør, men den gir en heftig boost i mellom 30-50 hz ellernoe om jeg ikke husker feil. Det beste er å prøve det ut selv! Du kan gjerne skru av HPF/LPF om du vil det, er ingen problem det. Det er bare "verktøy" som skal hjelpe deg slik at høyttalerne holder seg innenfor sine områder.

Jeg kan ta en bokhyllehøyttaler med 8" som tåler 100w og kjøre 1000watt gjennom den på 20 hz og se hvor lenge den varer.. Men er det vits? Den vil jo låte mye bedre, og gi meg bedre trykk med en HPF på 80-100 hz f. eks.

CV = bass.. Prøv deg frem til du får mest bass og mest mulig output.. Dette kan vi ikke gi deg fasittsvar på. Husk at plassering er like viktig som forsterker, bassbooster osv.

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Husker ikke helt hva denne gjør, men den gir en heftig boost i mellom 30-50 hz ellernoe om jeg ikke husker feil. Det beste er å prøve det ut selv! Du kan gjerne skru av HPF/LPF om du vil det, er ingen problem det. Det er bare "verktøy" som skal hjelpe deg slik at høyttalerne holder seg innenfor sine områder.

Jeg kan ta en bokhyllehøyttaler med 8" som tåler 100w og kjøre 1000watt gjennom den på 20 hz og se hvor lenge den varer.. Men er det vits? Den vil jo låte mye bedre, og gi meg bedre trykk med en HPF på 80-100 hz f. eks.

CV = bass.. Prøv deg frem til du får mest bass og mest mulig output.. Dette kan vi ikke gi deg fasittsvar på. Husk at plassering er like viktig som forsterker, bassbooster osv.
    Ja beste er så klart å prøve, vil bare forsikre meg om att eg ikkje gjøre noe gæli :-) ja plasering veit eg har j..... Mye å sei :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •