Russebilanlegg (Nybegynner)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Russebilanlegg (Nybegynner)

Hei, Jeg skrev et inlegg som ser ut til å være litt missplasert, så ble oppfordret hit. Hvor mye må jeg ca ut med for å få et ORDENTLIG kraftig anlegg? Kvalitet på lyden er ikke sånn superviktig, bare det blir bra med lyd ihvertfall.... Dette skal være i en russebil, og evt flyttes til en mercedes 190 E etter russetid, eller om jeg får noe som kan brukes hjemme tar jeg det i stua.... Det skal spille så høyt som mulig på stort området. Ønsker rett og slett mest for pengene. Vet ikke om CV 215 (enten xls eller cls) + HFA 21 og de tingene faller innenfor denne kategorien, men de er gode vell? Ellers ønsker jeg bare forslag av dere som har erfaring =)

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12V eller 230V?
    dvs Bilbatterier eller Aggregater?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke vesentlig, det jeg får mest for pengene for ^^

Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    12V eller 230V?
    dvs Bilbatterier eller Aggregater?
    Det er det samme for meg, har mulighet for å kjøpe agregat om det trengs =) Vil bare ha mest for pengene i det jeg sa...

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gran94
    Det er det samme for meg, har mulighet for å kjøpe agregat om det trengs =) Vil bare ha mest for pengene i det jeg sa...
    Mest for pengene? Kjøp noe gammel, tung PA som er brukt godt.. Sats på å få alt i en pakke..

Nytt, fyr på med Behringer eller Wharfedale som begge er billige :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmmm...

Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Mest for pengene? Kjøp noe gammel, tung PA som er brukt godt.. Sats på å få alt i en pakke..

Nytt, fyr på med Behringer eller Wharfedale som begge er billige :-)
    Hvor langt kommer jeg med sånn 50 000 +- ?

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut soundshop.no.

Cerwin vega CVP serie får veldig mye skryt, om du velger ett oppsett med CVP så spør Soundshop om å få pristilbud.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kommer ganske langt i den prisklassen! Du må nesten utdype litt hva du tenker.. Har dere plass til masse høyttalere? Skal dere kjøre aggregat (regner nesten med det).. Skal det selges etterpå? Skal det brukes i etterkant? Er det bare trøkk eller er lydkvalitet også viktig? Spiller vekt inn? Vil dere ha aktivt eller passivt?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ikke valgt 1-2 store høyttalere. Jeg syntes ikke resultatet som regel blir godt nok. 2 Topper + subber syntes jeg gir bedre resultat enn 2 mindre fleksible topper med færre subber.

Aggregat:
    Her bør dere regne ca 1k per watt. Litt avhengig av tilstand på aggregatene. Velg et aggregat som er godt dimensjonert for anlegget. Men husk at ampene ikke nødvendigvis trekker det "rms" eller det forsterkeren er oppgitt til. Velger du budsjettsamper, så kan det hende du må ha noe som har minimum 16A eller 2x 16A på aggregatet, pga manglende softstart.

Topper:
    Velg noen som er over de laveste prisklassene. Se etter f.eks QSC K serie, Mackie HD serien og tilsvarende prisklasse. Finner dere noe slikt på brukten, så får dere MYE for pengene.

Subber:
    Bygg SELV! Jeg syntes veldig mange subber er overpriset i forhold til ytelsen og det du sitter igjen med. Ulempen med selvbygg er videresalgsprisen. En annen fordel med å bygge selv, er at dere bestemmer hva dere har plass til, og kan utnytte og spesiallage til vanen. Dersom dere lager hornsubber så har dere noe som har høy følsomhet i forhold til bassrefleks. Hornsubber er min anbefaling. Dere kan bygge 4 hornsubber for under 15k vil jeg tippe. 4 hornsubber har ca følsomhet på rundt 110-115db. Lykke til med å finne bassrefleks som samlet har over 107db for to kasser, for 15-20k.

Lite forslag/prisskisse:
    2x Aktive topper: 15k.
    1x aggregat: 5-6k
    4x bandpass-horn subber: 20k?
    1x Behringer Ultradrive: 2-3k
    2x EP4000/EP2500 = 5k
    div Kabler, miksebord = 2-3k

= Ca 50k. Avhengig av pris på de forskjellige komponentene.

*evt. 2x doble 15-18" BR subber:

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Jeg hadde ikke valgt 1-2 store høyttalere. Jeg syntes ikke resultatet som regel blir godt nok. 2 Topper + subber syntes jeg gir bedre resultat enn 2 mindre fleksible topper med færre subber.

Aggregat:
    Her bør dere regne ca 1k per watt. Litt avhengig av tilstand på aggregatene. Velg et aggregat som er godt dimensjonert for anlegget. Men husk at ampene ikke nødvendigvis trekker det "rms" eller det forsterkeren er oppgitt til. Velger du budsjettsamper, så kan det hende du må ha noe som har minimum 16A eller 2x 16A på aggregatet, pga manglende softstart.

Topper:
    Velg noen som er over de laveste prisklassene. Se etter f.eks QSC K serie, Mackie HD serien og tilsvarende prisklasse. Finner dere noe slikt på brukten, så får dere MYE for pengene.

Subber:
    Bygg SELV! Jeg syntes veldig mange subber er overpriset i forhold til ytelsen og det du sitter igjen med. Ulempen med selvbygg er videresalgsprisen. En annen fordel med å bygge selv, er at dere bestemmer hva dere har plass til, og kan utnytte og spesiallage til vanen. Dersom dere lager hornsubber så har dere noe som har høy følsomhet i forhold til bassrefleks. Hornsubber er min anbefaling. Dere kan bygge 4 hornsubber for under 15k vil jeg tippe. 4 hornsubber har ca følsomhet på rundt 110-115db. Lykke til med å finne bassrefleks som samlet har over 107db for to kasser, for 15-20k.

Lite forslag/prisskisse:
    2x Aktive topper: 15k.
    1x aggregat: 5-6k
    4x bandpass-horn subber: 20k?
    1x Behringer Ultradrive: 2-3k
    2x EP4000/EP2500 = 5k
    div Kabler, miksebord = 2-3k

= Ca 50k. Avhengig av pris på de forskjellige komponentene.

*evt. 2x doble 15-18" BR subber:
    Har du noen gode forslag til hvilke merker og slikt som er bra? evt noen linker til oppsettet ditt? =) Virker som du er ordentlig ekspert på dette området? ^^

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen gode forslag til hvilke merker og slikt som er bra? evt noen linker til oppsettet ditt? =) Virker som du er ordentlig ekspert på dette området? ^^
    Jeg vil ikke kalle meg noen ekspert. Jeg har bare prøvd en del kombinasjoner og forskjellig. Vil bare kalle meg en aktiv poster. Sikkert mange som har mye bedre peiling enn meg som ikke er på forumet, eller aktive postere her. Men det er ganske rett frem når du tenker deg om. Du må bare vite hva du kan matche sammen, og vite hva de forskjellige tingene gjør og teste litt forskjellig utstyr.

Hadde jeg visst at CV HFA og CVA var så dårlig i forhold til tilsvarende DIY konstruksjoner, så hadde jeg ikke hatt de inne. For all del, de flytter luft, men de er har ikke veldig definert bass, og tåler ikke all verden. Oppgitte specs er ganske missvisende også. Men nok om det.

Forsterkere:
    Du kan se litt på følgende:
    Carver pt2400
    Crown xti4002 / 6002
    Crown DSI serie
    Crown Itech 4000 eller høyere
    Crown Macrotech
    QSC RMX 4050HD
    QSC RMX 2450
    QSC GX 7 * 2
    Behringer EP serie
    Thomann Tamp TA2400 eller Proline 3000
    alto 2.4

Det er budsjettsvennlige forsterkere. Det er fordel å ha headroom når du matcher subber med forsterkere. 3db headroom tilsvarer dobling av effekt.
    f.eks: Du bygger 2 subber. Med to 8@ohms elementer. Da parallellkobler du de = 4@ohm. Du bør da se på amper som brokoblet i 4@ohm gir ca det dobbelte av 2xRms. Så dersom elementene er 500w rms, så er 2x RMS 1000w. Da bør du finn en amp som gir 3 db headroom. Så det dobbelte av 1000w = 2000w ved 4@ohm brokoblet. Det er veldig enkelt forklart, og regnestykket er mer avansert enn som så. Men det er noe du kan bruke for å velge forsterker i forhold til sub.

Bruk google!
    Du kan søke på forskjellige nettbutikker, og se på aktuelle modeller for topper, så kan du etterpå søke på erfaringer med de modellene dere har "sett dere ut". Generelt når du beveger deg rundt 10k i nypris for 1 top, så får du god lyd. Så da gjelder det å bare lese litt rundt, og sondere bruktmarkedet. Alternativt kan du se på bruktmarkedet, og google aktuelle modeller. Se hva de selger, og søk etter erfaringer og diskusjoner.

f.eks: Gå til google søkefelt, og skriv: QSC + forum
    Da vil du søke etter forum med "QSC " som tema. Jo mer spesifikk jo mer detaljert og riktig får du, men mindre treff. f.eks QSC K12 + forum

Alternativt kan du søke på en bestemt side: f.eks: Gå til google søkefelt, og skriv inn f.eks: site:avforum.no qsc
    Da vil du søke på en bestemt side. Viktig å skrive riktig på siden.

Her er noen butikker.

Soundshop AS
    www.ljudia.no
    Hjem - Musikklink.no
    4SOUND.no - Kjempeutvalg av musikkinstrumenter. Gitar, Bass, Trommer, Keyboard og mye mer.
    Welcome - Thomann UK Cyberstore
    MUSIC STORE professional - Home
    Brukt:
    Musikkweb.no |
    FINN.no: Reise, Oppdrag, Torget, Eiendom, Bil, MC, Båt...

Ang DIY subber. Dere må finne ut hvor mye plass dere har i dybden. Typisk hornsubb er gansdke dyp, mens band-pass.horn er under 75cm i dybde. Så dette må dere være klar over. Bedre å planlegge plass til anlegget, kontra å velge anlegg etter hva dere har av plass. Dersom dere har mulighet for å bygge subbene nesten inn i bilen har dere mye fleksibilitet. Uansett hva dere velger av subber så må dere beregne plass. En annen fordel med horn er at dere slipper griller (dyrt), og har vanntette kasser! Som fører til minimalt med sjanse for at en eller annen medruss stikker hull i elementet, eller ødelegger det. Vet aldri med folk. Pluttselig våkner du opp, og ser det er stort hull i elmenetet.

Dersom dere ikke har noen van enda, så kan dere jo se etter lengre modeller av de aktuelle bilene. Vet der skal være f.eks lange Dodge ram modeller. Da har dere god plass til det meste. Planlegg tidlig. Og ikke selg anlegget med bilen. Da dere får så lite for det, i forhold til det dere har lagt i det. Samt dere kan bruke det etter russetiden, og på sommerfester etc.

Hadde noen venner som hadde en van med 2x subber (doble 15" i hver) og 2x topper (doble 15" + diskanter). Så totalt 8x 15". + forsterkere, miksebord, aggregat. Spilte veldig høyt og bra. Er litt usikker på merke, men mener det var noe JBL. De solgte det sammen med bilen for totalt 30k. Helt hinsides billig. STOR tabbe de gjorde.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •