PA til 10-15k? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 24 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Du bruker som regel ikke mer enn to utganger i fra mikseren for å gjøre det enkelt.. I større sammenhenger bruker du selvfølgelig mer til monitor, fx, loops etc.

De fleste aktive høyttalere har link, eller så har de fleste forsterkerne link
    Evt eksternt delefilter :wink:

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ing-cognito
    De fant ut at det fulgte med 4 behringer PA-høyttalere i bussen, som de skal bruke som innehøyttalere.
    De er felt inn i veggen, og det er strukket XLR-kabler til dj-pulten. Mixer og lydkilde mangler.

Hva slags mikser vil de trenge? Noen som kan linke? Gjerne fra f.eks ljudia.no.
    (Helst billigst, enklest mulig, da de vil bruke budsjettet på f.eks leie utendørsanlegg.)

Lydkilde så tenkte jeg å sette opp en pc til de. Enklest mulig hw, med et ok lydkort.
    Jeg tror du vil tjene mest på å kjøpe brukt miksebord. Det ligger som regel noen annonser ute på finn. Med annonser type "div PA" "masse pa" etc. Der er det som regel masse forskjellig. Du bør sikte på et miksebord som har XLR på "master out". Da kan du kjøre balansert hele veien fra mikser. f.eks: Musikkweb.no |

De to utgangene er Left og Right. :wink:

Jeg laget et raskt koblingskjema for både aktive og passive topper. 3 forskjellige løsninger, markert med hver sin farge. De røde pilene er "must".
    Grønn = passive topper + passive bunner
    Sort = Aktive topper med line out til delefilter. "link" heter det på mange topper.
    Blå = Via delefilter først, så til topper og subber.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten add-on:
    Ofte i busser som har kjøpt anlegget selv ofte går på noen små nederlag. Litt feilkobling/feilinstalering, noen som skal "fikse" litt på utstyret og feil bruk(spesielt i fylla) fører til at man en dag starter bussen og skal ut å rulle, for så å oppdage at anlegget ikke spiller. Derfor er det i den sammenheng lurt å leie hos en aktør som kan stille med support og service. Veldig mange av de som leverer mye til russen har mulighet å ha support over telefonen eller møte bussen på kveldstid/helger under russetiden. Derimot ringer man en ren forhandler en fredagskveld møter man ofte en telefonsvarer som forklarer åpningstider. Litt surt å kjøre 1 av 4 helger uten lyd...

En annen erfaring er at utstyr som har kjøpssum etter russebudsjett ofte ikke er konstruert/egnet for den harde medfarten det får i en russebuss.

Du får heller ikke så mye igjen for anlegget hvis det skal selges med bussen i ettertid.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det som sies over her. De fikk med anlegget på bussen bare.

Det er snakk 4 høyttalere. Kan de da koble det slik:

pc og cd-spiler -> mikser -> høyttaler -> høyttaler -> høyttaler -> høyttaler ?

Alle er full-range, og de skulle ikke ha sub inne. De går heller for et større uteanlegg.

Og vil det holde med noe som den her ?

Post gjerne noen andre rimelige forslag.

Forresten, takk ostemannen! Som virkelig hjelper

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •