Equalizer og lydkvalitet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer 0kriz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Equalizer og lydkvalitet

Hei lurer på litt om eq til pa bruk. Har wharfedale delta 15top og qsc gx5 for øyeblikket. Er meget fornøyd, men synes det mangler litt bass. Det jeg lurer å er om en billig eq kan gi dårligere lydkvalitet? Påvirker det lydkvaliteten i det heletatt? Kan noen forklare litt rundt eq og signaler? Hvis det er no hokus pokus der. Takker for svar.

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en mini dsp, og den gjør lite med lydkvaliteten, veldig enkel og bruke med en pc.

eneste problemet jeg opplever er att jeg ikke kan booste signalet med mer enn 3-4 db før det skurrer, så jeg senker heller signalet fra 300-20000 hertz med 5 db.

bassen blir også bedere når du får flatere respons, bare ved og ta ned alle peakene dine i bassommerådet.

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingenting er bedre enn det svakeste leddet

Altså, hvis man kjøper seg en EQ av god kvalitet skal det ikke ha noe å si, mens en lavkvalitets-EQ vil sannsynligvis redusere kvaliteten fordi komponentene om er brukt er dårligere. Det er mye av det samme prinsippet som en forsterker.

Mvh Faller

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Faller
    Ingenting er bedre enn det svakeste leddet

Altså, hvis man kjøper seg en EQ av god kvalitet skal det ikke ha noe å si, mens en lavkvalitets-EQ vil sannsynligvis redusere kvaliteten fordi komponentene om er brukt er dårligere. Det er mye av det samme prinsippet som en forsterker.

Mvh Faller
    Okey. Noen anbefalinger til god eq? Prisklasse ca 3k.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

EQ er ikke sånn sett det beste til å booste med.. Som en pekepinn når det generellt kommer til å stille lyd (live/studio) så er det bedre å fjerne enn å legge til.. Det sier seg selv om du tenker litt, du prøver jo å "legge til noe som ikke er der".. Det er litt likt som når du trykker på "Bass Boost" på en dritten boomblaster og det høres for jævligt ut.

Det er mulig å booste ja, ta det med en liten teskje, men du tok poenget :-D

Jeg har god erfaring med DBX sine produkter når det gjelder EQ. Det er relativt billig og fønker!

EDIT: Husk at PA topper ikke er designet for å spille masse, masse bass.. De ruller som regel av relativt kjappt da de skal levere "kick" og subbene skal fylle rommet med bass.. Det er begrenset hvor mye trøkk du får ut av en topp, selvfølgelig avhengig av bestykning, størrelse etc etc.

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle jeg sagt noe, så ville det vært det samme som hokeyh. DBX har jeg hørt skal være gode til prisen.

En annen ting som man burde være obs på er å legge til bass hvis man har en forsterker som ikke er veldig kraftig. Hvis toppene dine per idag klarer å bruke all kraften i G5 ville jeg ikke brukt EQ fordi det lettere fører til at høyttalerne klipper fordi de krever mye mer effekt. (dobbelt så mye effekt hvis man legger til 3 db)

Mvh Faller

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orker ikke lage ny tråd... Jeg bare lurer på en ting. Har høyttale en effekt dem trives mest i ? Feks en 1000w høyttaler. Spiller den like pent fra 1w til 1000w? (si høyttaleren er 1000w program) eller er det sån at høyttalere likest seg best med en viss effekt?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 0kriz
    Orker ikke lage ny tråd... Jeg bare lurer på en ting. Har høyttale en effekt dem trives mest i ? Feks en 1000w høyttaler. Spiller den like pent fra 1w til 1000w? (si høyttaleren er 1000w program) eller er det sån at høyttalere likest seg best med en viss effekt?
    Du kan si at en høyttaler alltid vil ha for mye, enn for lite.. Problemet er at om du mater en høyttaler med for mye og drar på, og drar på, så ryker den. Men akkurat det samme skjer om du mater den for lite, bare som regel fortere.

Når en høyttaler sier den er 100W, så vil det egentlig si at den oppfølger spesifikasjonene om den får 100W. Så kommer du inn på hva er 100w, hvordan er det målt, hvor mye taper du på å ha en 1m kabel i forhold til 10m osv.. Derfor er det som regel enklere å bare ha dobbelt så mye, eller hvertfall en del til overs.

Mye av effekten i forsterkere går til VARME.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Du kan si at en høyttaler alltid vil ha for mye, enn for lite.. Problemet er at om du mater en høyttaler med for mye og drar på, og drar på, så ryker den. Men akkurat det samme skjer om du mater den for lite, bare som regel fortere.

Når en høyttaler sier den er 100W, så vil det egentlig si at den oppfølger spesifikasjonene om den får 100W. Så kommer du inn på hva er 100w, hvordan er det målt, hvor mye taper du på å ha en 1m kabel i forhold til 10m osv.. Derfor er det som regel enklere å bare ha dobbelt så mye, eller hvertfall en del til overs.

Mye av effekten i forsterkere går til VARME.
    Så en høyttaler spiller like pent uansett lydvolum bare man har er forsterker som kan ha kontroll på elementene.? Jeg tengte litt mer på om en høytaller spilte penere om den fikk litt og jobbe med. Si 80% av hva den klarer i forhold til 7%.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 0kriz
    Så en høyttaler spiller like pent uansett lydvolum bare man har er forsterker som kan ha kontroll på elementene.? Jeg tengte litt mer på om en høytaller spilte penere om den fikk litt og jobbe med. Si 80% av hva den klarer i forhold til 7%.
    Ja, men jeg er ikke en ekspert på området.. Om du spiller for lavt, synes jeg at du mangler en del dynamikk, dette skyldes ofte amp etter min erfaring.. Spiller du (for) høyt så spiller rommet/miljøet mye inn og farger/endrer lyden.

Det er en fin grense på alt

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom til og tenke på en ting. Kan et aktivt delefilter være tingen for og få mere bass? Sette kabelen i bi amp på høytalerene og leke med sub elementet litt på et eksternt delefilter, legge til litt ekstra db i 40hz-50hz området. Eller vil det fungere like dårlig som equalizer?

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Har ikke plass. I tilleg har jeg hørt mye dårlig om behringer høyttalere. Mulig jeg kjøper wharfedale delta15 sub siden jeg er utrolig fornøyd med lydkvaliteten på de Wharfedale 15 toppene jeg har. Men vil helst slippe siden det blir mer og drasse på samt enda en forsterker. Bassen er grei inne men da det brukes ute så finnes det ikke noe lyd under 70 hz.

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo mer en høytaller går på tomgang og jo mer effekt du har, jo bedere vill det låte, det er enkel fysikk.
    Jeg syntes att man får best lyd og dynamikk når elementene ikke har synlig vandring

Hvis du vill ha mer basstrykk så bruker du eq.

Jeg hever ikke bassen, men senker alt det andre.

så eq kurven ser slik ut

+3
    +2
    +1
    0----------------
    -1,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, -
    -2,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, -
    -3,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, -
    -4,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, -
    -5,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,-
    -6,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,--------------------------------------
    10 hertz,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,20k

ignorer ,,,, de måtte være der for og få tegningen riktig, forumet takler vist ikke store mellomrom..

fungerer helt fint
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stor bruk av EQ ødelegger lyden uansett hvor bra EQ redskap man har. EQ kan ikke redde dårlige høyttalere og et ubehandlet rom. Når man bruker EQ så endrer man på direktelyden, mens problemet egentlig ligger i den reflekterte. Kommer jo helt ann på ambisjonsnivået, men en bedre løsning er å behandle rommet og så bruke EQ med forsiktighet helt til slutt. Og først og fremst bruke EQ til å trekke ned peaker med noen dB dersom man ikke kan løse det med bassfeller.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Hei.

EQ er ikke sånn sett det beste til å booste med.. Som en pekepinn når det generellt kommer til å stille lyd (live/studio) så er det bedre å fjerne enn å legge til.. Det sier seg selv om du tenker litt, du prøver jo å "legge til noe som ikke er der".. Det er litt likt som når du trykker på "Bass Boost" på en dritten boomblaster og det høres for jævligt ut.

Det er mulig å booste ja, ta det med en liten teskje, men du tok poenget :-D
    Dette er i utgangspunktet feil. En EQ tilfører ikke noe som ikke er der, den øker eller reduserer frekvenser som er til stede i musikken fra før. Hvis du booster frekvenser med EQ på et spor uten lyd, skjer ingenting.

Så fra et rent musikkteknisk / kvalitetsmessig synspunkt er det ingen praktisk forskjell på å øke volumet på frekvenser kontra å redusere volumet på frekvenser.

Det som derimot kan være en utfordring med å øke frekvenser (spesielt i bassområdet) er at det vil øke belastningen på forsterkeren, og gi deg mindre effekt tilgjengelig totalt sett.

EQ bør i utgangspunktet brukes til å korrigere for akustiske utfordringer i rommet og / eller veie opp for manglende bass hvis du spiller under referansenivå - og kan i slike tilfeller være et svært nyttig verktøy hvis man bruker det riktig. Personlig har jeg hatt lite hell med å bruke EQ oppover i frekvensene (her fungerer i praksis bare akustiske tiltak i rommet), men i bassområdet kan det gjøre underverker.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Så fra et rent musikkteknisk / kvalitetsmessig synspunkt er det ingen praktisk forskjell på å øke volumet på frekvenser kontra å redusere volumet på frekvenser.
    Dette er kanskje sant. Men jeg vil også komme med samme påstand; at det nesten alltid er bedre å kutte enn å legge til.

Når en booster en frekvens øker effekten i dette området, men hvis en kutter vil en øke effekten til alle andre frekvenser. Det kan derfor ha ganske stor betydning på Max dB spl om en kutter kontra booster.
    Når en booster vil en også kunne øke "problemer" enten ved frekvensen eller oktaven over\under. Ved kutt vil en alltid minske vanskelig lyder om det er mekanisk fra høytaleren eller fra akustikken i rommet.
    Et annet poeng er at hjernen vår er flinkere til å "fylle" inn dipper en til å filtrere vekk peaker i det vi hører

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fersken
    Dette er kanskje sant. Men jeg vil også komme med samme påstand; at det nesten alltid er bedre å kutte enn å legge til.

Når en booster en frekvens øker effekten i dette området, men hvis en kutter vil en øke effekten til alle andre frekvenser. Det kan derfor ha ganske stor betydning på Max dB spl om en kutter kontra booster.
    Når en booster vil en også kunne øke "problemer" enten ved frekvensen eller oktaven over\under. Ved kutt vil en alltid minske vanskelig lyder om det er mekanisk fra høytaleren eller fra akustikken i rommet.

Utfordingen med Max dB nevnte jeg vel også i mitt innlegg. Når det gjelder hvorvidt man skal senke det generelle nivået untatt frekvensen man ønsker å øke, eller øke kun den aktuelle frekvensen - så er vel dette primært for å unngå klipping?

Jeg kan enten
    A) øke 100hz med 3dB,
    eller jeg kan
    B) senke alle frekvenser untatt 100hz med 3dB og så øke volumet med 3dB

da får jeg samme nettoeffekt ift hvilke frekvenser som blir forsterket. Så antallet vanskelige lyder eller mekaniske artifakter burde være identiske?

Jeg ville i utgangspunktet bare poengtere at det er ikke noe mer "kunstig" med det å øke en frekvens (da med mål å jevne ut den psykoakustiske kurven) enn å redusere den. En EQ tilfører ikke noe som ikke er i det opprinnelige signalet, men det er klart at mer volum ved en gitt frekvens vil skape mer mekanisk støy hvis det er tilstedeværende. Samme effekt vil du få hvis du skrur opp volumet (uavhengig av eq).

Nå ser jeg først nå at dette er i PA-forumet, da er sikkert mekanisk støy et mer aktuelt tema enn hjemme i stua.

Sitat Opprinnelig postet av Fersken
    Et annet poeng er at hjernen vår er flinkere til å "fylle" inn dipper en til å filtrere vekk peaker i det vi hører
    Står valget mellom å fjerne en peak eller en dip så er jeg enig med deg at jeg heller vil gjøre førstnevnte.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstod tankegangen din litt bedre, vi er nok ganske enige.

Det er litt forskjellig i PA sammenheng der bruker en gjerne flere små justeringer, mest pga akustikk.

Så lenge en unngår klipping i en eller annen form, blir det liten forskjell ja.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •