Studiomonotorer eller Aktive PA-høyttalere til El-piano og Line6 PODxt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Studiomonotorer eller Aktive PA-høyttalere til El-piano og Line6 PODxt

Regner med at det er en del musikere der ute også... :-)

Jeg tenkte selge gitarforstereren min og kjøpe enten Studiomonitorer eller Aktive PA høyttalere til bruk med min PODxt og el-piano.

Men dette temaet har jeg virkelig ikke peiling på...
    Jeg føler vel at Studiomontitorer er det beste med tanke på lydkvalitet, men
    hvor mye blir eventuelt "borte" fra da spesielt heavy gitar ?

Jeg er ikke ute etter å spille øredøvende høyt, så antall db klarer sikkert studiomonitorene lett å oppnå...

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor skal dette brukes? og hvor stort er rommet?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skal brukes hjemme, rundt datamaskinen.

Rommet kan variere, da flytting kan være aktuelt... Men det blir nok "gutterom"-størrelse! :-)

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med om du skal ha med sub eller ikke må du nesten bestemme selv, men du bør uansett tenke på akustikk og lydkontroll. dvs ha kontroll på bassen, og passe på at det ikke er så alt for mye peaks og dips i volkalen. Studiomonitorer + sub vil nok være lettest, så lenge du har kontroll.

Her er en tråd ang bass og div:
    Lydforum.com • Se emne - Amatører og bass

Her er generelt om studio:
    Lydforum.com • Vis forum - Studio
    Så du må bla deg litt frem og tilbake med hva som står. Det er veldig mye kunnskap der, så sug til deg! :wink:

Du kan sjekke clublife.no også. Der vil det sikkert være noe, men de har ikke dedikert noen del av forumet til det. Så google vil nok være din venn der.

Hvilken prisklasse tenker du deg? Trenger du noe som går lengre enn 50hz nedover? evt.40hz.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Du nevner ikke noe om prisklasse her.. Men ett par studiomonitorer som er relativt billige og som funker utrolig bra er Alesis M1. Så lenge du sitter relativt nært høyttalerne vil du ikke ha voldsomt store problemer med bass e.l.. Det vil heller komme ann på hvor mye volum du kjører ut og lager problemer selv. Du trenger ikke sub i studiosammenheng ved mindre du jobber mye med techno/trance/hip-hop eller film. Da er det bedre å gå for dyrere monitorer med f. eks 8".

Ellers er det ett alternativ og kjøpe ett dyrere headsett som f. eks Denon sine AH-DXXXX eller Beverdynamics e.l.

Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har allerede et headsett jeg er fornøyd med.

Poenget med disse er som sagt å bruke med Line6 PODxt (gitar) samt et digitalt piano... Ingen av disse går vel spesielt dypt, så trenger vel ikke noe særlig lavere enn monitorer klarer...

Hva gjelder prisklasse er jeg litt usikker - men spørsmålet var mer PA vs. studiomonitor.. :-)
    Har sett på KRK RoKIT, men blir fort 3000 for paret for 6'erne... Hadde kanskje tenkt meg rundt 2, men..
    Lukter brukt da!

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt Rokit 6 i ett år nå, kjøpt de for 3k nye og er særdeles fornøyd med disse. Du får de sikkert for 2k brukt. Spiller flatt til 40hz (nærfelt) hos meg så du trenger nok ikke noe mer i bunn.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått inntrykk av at folk er veldig fornøyd med de.
    Faktum at veldig mange musikkforretninger har de, kan jo tyde på at det er gode produkter også... :-)

Et annet produkt jeg har latt mer interessere av er SLX Audio.
    SLX Audio M-606

Og grunnen er vel rett og slett utseendet... Noen som har erfaringer ?

Når man har flere instrumenter, i mitt tilfelle to, hva pleier man bruke for å koble til begge samtidig, når man driver med pc-grensesnitt.

I PA-verden bruker man vel miksebord ? Bruker man noe nymotens variant av det med FireWire/USB, eller går man for lydkort med flere innganger. f.eks ? (POD'n er jo forsåvidt et lydkort allerede, så trenger vel egentlig bare et som er beregnet for piano.)

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Ville heller gått for KRK monitorene istedenfor SLX. Har ikke hørt den nye serien til SLX, men den gamle var ikke noe bra.

I PA-verden ville de brukt en miksepult ja, i studio er det enten miksepult med linje ut på hvert spor eller lydkort eller en kombinasjon av dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erfaringer med lydkort til slik bruk ?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Erfaringer med lydkort til slik bruk ?
    Line6 sine POD'er er ganske greie i bruk.. Spesielt om du skal bruke mye gitar, får med software som simulerer amper med helt OK lyd med litt EQ.

Ellers så er Echo Firestudio noe å vurdere. Husk at du trenger (om du skal spille begge deler på likt) 2 preamper. Noen lydkort stiller bare med linjer så må du ha seperate preamper.

Presonus har også noen lydkort du kan sjekke ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en PODxt - så gitaren har jeg forsåvidt dekt opp.

Har ingen behov for å spille begge samtidig, så det ekke noe tema.

Så blir isåfall et lydkort med to innganger (stereo ut på pianoet)..

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en PODxt - så gitaren har jeg forsåvidt dekt opp.

Har ingen behov for å spille begge samtidig, så det ekke noe tema.

Så blir isåfall et lydkort med to innganger (stereo ut på pianoet)..
    Når jeg tenker meg om så trenger du jo ikke preamp Det er jo preamp i både gitar og keyboard.. Du trenger bare ett firewire/usb lydkort som har 2 linjer.

Se på Echo Audiofire2 f. eks.. Lite og billig som definitivt gjør jobben :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut!

Veldig billig var det dog ikke! ;-)

Da sitter jeg bare igjen med ett "problem", som jeg ikke er helt sikker på at er et problem...

Når man spiller inn fra spor 2, osv, er jo latency virkelig en uting.
    Har man to lydkort (PODxt og Echo f.eks.) vil jo outputen måtte komme fra data'n, hvis man ikke skal bytte om på hardware-innstillingene hele tiden.

Vil ikke det kunne skape et latency-problem ?
    (Prøvde å forklare så godt jeg kunne...)

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut!

Veldig billig var det dog ikke! ;-)

Da sitter jeg bare igjen med ett "problem", som jeg ikke er helt sikker på at er et problem...

Når man spiller inn fra spor 2, osv, er jo latency virkelig en uting.
    Har man to lydkort (PODxt og Echo f.eks.) vil jo outputen måtte komme fra data'n, hvis man ikke skal bytte om på hardware-innstillingene hele tiden.

Vil ikke det kunne skape et latency-problem ?
    (Prøvde å forklare så godt jeg kunne...)
    Er ikke helt med på hva du mener.. Jeg har aldri klart å få latency i studio/opptakssammenheng ved mindre jeg har kjørt midi-modul, lignende podxt e.l og kjørt output via innebygget lydkort e.l... Evt "virtuelle" lydkort i f. eks Cubase.

Du kan jo evt. få tak i ett lydkort med 3-4 linjer slik at du kan bare sende output i fra PODxt inn i Echo Firestudio f. eks.. Eller om du ikke skal ta opp på likt, så har du jo problem løst uansett?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. Ser det ble litt mye rart... :-)
    Det ekke så farlig..

Er en som selger AudioFire 8 til 1500... Da kan jeg kjøre alt inn i lydkortet først. Så vil jeg slippe å bytte om hodetelefonene og andre ting som måtte byttes med to lydkort. :-)

Da kan vel også koble til monitorene direkte til lydkortet, uten å måtte bruke det integrerte "dr...t" på hovedkortet. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KRK RoKIT RP10-3 er studio monitorer som fungerer som PA

Dette er STORE Høytalere som låter veldig veldig fett!

Most professional and commercial facilities offer clients a broad choice of Studio monitors, from Near- to Mid, or even Main field systems so that they can test their mixes across several environments from cars to clubs. In the private, project and home studio environment one monitoring system might have to do it all: the ability to generate huge sound pressure levels when the music and clients demand it, yet maitain the clarity and transparency of a professional studio monitor. Having this level of capability and flexibility at a cost effective price hasn't been available in a single system.

The Rokit RP10-3 is a Mid-field 3-way monitor system in a compact fom factor and at a breakthrough price that delivers loud and accurate sound reproduction to satisfy professional needs. The RP10-3 will suit commercial facilities in need of more capable mid-fields as well as space and budget conscious private studios. The"pro-studio" appearance of this monitor will visually impress and the high SPL output makes it capable of handling challenging high dynamic tracks for all genres of music.

With space and placement of Mid-fields virtually always a concern in recording, obile and broadcast facilities, the Rokit RP10-3 offers location flexibility by placing the tweeter and midrange in a unique rotatable housing. Whether they are vertical, placed on their side or wall mounted - the proper orientation of the acoustic axis cn be maintained!

KRK ROKIT RP10-3 Features

* True 3-Way Design enabling the most important part of the frequency spectrum to be reproduced by a separate midrange driver, resulting in an incredibly neutral midrange response.
    * Axis Control -The monitors can be placed and positioned vertically and horizontally without losing proper axis orientation.
    * Mid-Field - The Rokit RP10-3 is a mid-field monitor, with the optimal operating distance of 1m-4m depending on preference, room size, geomtry, orientation, and configuration.
    * Curved Baffle virtually eliminates diffraction distortion
    * Front-firing Port is shape optimized to reduce turbulence and reduce boundary coupling.
    * Tweeter Waveguide design provides amazing detail an imaging by optimizing directivity and phase response.
    * 1" Neodymium Soft Dome Tweeter This tweeter design utilizes a silk dome for detailed high frequency reproduction.
    * Ferro fluid Damping / Cooling The properties of ferro-fluid are used to ontrol distortion and heat dissipation of the tweeter.
    * Glass Aramid Composite creates very rigid Woofer and Midrange cones for excellent transient response and accurate vocal reproduction.
    * KRK High Efficiency Tri-Amp a triple amplification sstem provides discrete low-distortion power for each driver. While our active three-way crossover systems provide smooth and accurate frequency response.
    * Thermal and Overload / Clip Protection to prevent damage.
    * Volume Control on rear of uni allows a high resolution gain range from -30 dB to +6 dB.
    * HF Control enables adjustment of high frequency output most commonly affected by room acoustics.
    * LF Control enables adjustment of low frequency output most commonly affected by room coustics.
    * Total Connectivity - The Rokit RP10-3 is *****d with dedicated balanced XLR, and 1/4" Line inputs and unbalanced RCA inputs.

KRK ROKIT RP10-3 Technical Specifications

* Tweeter:1" Neodymium Soft Dome Tweeter
    * Mid FrequencyDriver:4" Glass Aramid Composite Midrange
    * Low Frequency Driver:10" Glass Aramid Composite Woofer
    * Frequency Response:35 Hz - 25 kHz +/- 2dB
    * SPL: 113dB Max
    * Dimensions (H x W x D): 21.2" x 12.7" x 14.3" / 54 cm x 32.5 cm x 36.5 cm
    * Weight:46 lbs. / 20.8 kgs.
    AMPLIFIER
    * Power Rating:140W RMS
    * Signal to Noise:98dB
    * T.H.D:.08%
    * Input Impedance:10kohm
    * Balanced:10kohm
    * Unbalanced:TBD
    CROSSOVER
    * LF-MF:400 Hz
    * MF-HF:3.75kHz
    FEATURES
    * Input:
    o XLR (3-pin)
    o RCA & 1/4" TRS
    * Power In:IEC Mains Connector
    * System Volume Control:-30dB to +6dB
    * Power Indicator:Illuminated Front Logo
    * LF Adjust:-2dB / -1dB / 0 / +2dB
    * HF Adjust:-2dB / -1dB / 0 / +1dB

*For improvement purposes, specifications and design are subject to change without notice.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •