Bygging av 4x 18" Subs! m/ bilder

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygging av 4x 18" Subs! m/ bilder

Halla folkens! Endelig er det min tur til å legga ut bilder og vise mitt prosjekt

Prosjektet er som topicen sier: 4x 18" Subs!

Detta er altså 4x single 18", med spesielt design syntes nå jeg

Planene er tatt fra freespeakerplans, så detta er ikke no selvkonstruerte greier 8)

linken til tråden min på freespeakerplans: Free Speaker Plans - Free Speaker Plans • View topic - Cubo 18 box or..? Update: MBP-46!

Bare hopper i det og slenger ut noen bilder av byggeprosessen!

Fått inn kjøpt inn plater

måle :P

måle og kutte

Smålig begynt å sette sammen

Fin måte å merke av til elementet

Begynner å ta form

Fått inn elementet ^^

Ikke mye klaring!

Også hjul da selvfølgelig!

)

Fortsettelse følger!

- Backmann

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cubo 18 ja. Den skal visst være temmelig god, og enkel å lage. Ser bra ut. Hvilken kryssfiner bruker du? hvor mange lag? 13? Overflaten så bare litt rar ut. 8)
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde også det var Cubo 18, men det ser ut som det er MBP-46 som er på gang.

Forøverig friskt og satse på "Billebro" som element leverandør. Men man vet jo aldri, et og annet produkt/element kan jo være brukanes selv fra billebro. ;-)

Vedlegg 87301

MBP-46

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Jeg trodde også det var Cubo 18, men det ser ut som det er MBP-46 som er på gang.

Forøverig friskt og satse på "Billebro" som element leverandør, men man vet jo aldri et og annet produkt/element kan jo være brukanes selv fra billebro. ;-)

Vedlegg 87301

MBP-46
    Ja, forstår det nå ved litt nærmere ettersyn. Så bare topicen der, også så det sto "cubo". men det står jo MBP-46.

Jeg liker hybriden slik MBP-46 er. BPH med port. Gir lavere tuning samtidig som du har kicket som BPH gir. Det er mange pro-produsenter som lager slike typer. Jeg har dog ikke prøvd meg på en slik enda.

Trådstarter:
    Har du simmulert at billebro elementet passer bra i kassen? og evt. link til TS parametre? så kan jeg simmulere.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Cubo 18 ja. Den skal visst være temmelig god, og enkel å lage. Ser bra ut. Hvilken kryssfiner bruker du? hvor mange lag? 13? Overflaten så bare litt rar ut. 8)
    Detta er tydeligvis 5 lags finèr av bjørk.. Skal legga inn mye avstivning inni, for syntes platene er litt vell tynne.

Kosta vell 450kr pr plate uten rabatt.

Er nok ikke Cubo 18, men BPH-46 ja 8)

Ja, er nok elementer fra Billebro, men dem speller faktisk helt greit!

Testa samma elementet i ei annen kasse jeg har, spelte bedre enn de som sto i kassa der i fra før av

Har ikke simmulert i det hele tatt jeg, tok måla jeg fant, ganga med 14%, grunnet detta er et 18,5" element, og da fikk jeg noen ekstra cm å gå på.
    Etter mine meninger, så blei måla ganske bra! Passer perfekt overalt

Jeg kan få lagt inn noe info ang elementet etterpå, men nå må det bygges videre, har svært dårlig tid :shock:

- Backmann

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, derja Var veldig i tvil når jeg så prisen! Men tenkte: Hvorfor ikke? Alt må jo testes?

Elementene blir vell sikkert byttet ut en eller annen gang..

Edit: Var ganske positivt overraska på effekten jeg fikk ut av den lille prisen

- Backmann

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med brillebro er jo at du har 50-50 sjangs for at du faktisk får varen samme året, eller i det hele tatt :lol:

4000w som de opplyser kan nok også taes med en teskje...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Problemet med brillebro er jo at du har 50-50 sjangs for at du faktisk får varen samme året, eller i det hele tatt :lol:

4000w som de opplyser kan nok også taes med en teskje...
    Hehe, har valgt expresslevering hver gang, så DHL/UPS kommer direkte på døra etter 2 dager, men forrige gang så fikk jeg jaggu 1 av 2 varer jeg bestilte.
    Dem ringte og sa at dem hadde en hakket bedre inne på lager, som jeg kunne ta istedet for det jeg valgte. Den er grei, sa jeg.
    Da pakka kom, fikk jeg bare 1 av 2.. så ringte jeg dem igjen, og da sa dem at dem venta på at varen skulle komme på lager. Så dem hadde tydeligvis missforstått.. Svensker altså.. hehe

- Backmann

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommet noe lengre?

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommet noe lengre?
    Joa! Hvertfall 1 kasse ferdig!

Kassa spelte som fan den, men syntes jeg måtte kjøre på no veldig for å få effekt..
    Mulig jeg må revurdere volumet på de neste kassene.

Forslag?

En lite bilde fra testspellinga på fredag!

- Backmann

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et lite tips et å forhåndsbore kryssfinnerern, den sprekker lett, og polyretan lim er helt genialt, fåes å¨eks byggmaker. Med den sprayer du vann på det du skal lime og på færer en stripe lim, sett sammen og limet eser ut og tettet ujenvheter som måte oppstå, og er vanvittig sterkt lim. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    et lite tips et å forhåndsbore kryssfinnerern, den sprekker lett, og polyretan lim er helt genialt, fåes å¨eks byggmaker. Med den sprayer du vann på det du skal lime og på færer en stripe lim, sett sammen og limet eser ut og tettet ujenvheter som måte oppstå, og er vanvittig sterkt lim. :wink:
    Har forhåndsbora finèren, veit den sprekker lett

Kjøpte no lime greier på Montèr, limet tåler 200kg pr. kvadratmeter. Burde funke

- Backmann

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra ut. Hvor mye måtte du kjøre forsterkern før du fikk ønsket db da? evt hvilke subber sammenlikner du den mot? Kan være rommet og plassering som spiller deg et puss. Jeg pleier alltid teste nye subber / høyttalere ute før jeg tar de inn i rom. Da jeg lettere kan sammenlikne uten å få noe farging fra rommet.

På siste bildet ser fronten litt skjev ut. Er den det??

- Vanlig trelim funker veldig bra.
    - Viktig å bruke riktige skruer, men antar du gjør det. 8)
    - Forborring er bra, og letter arbeidet, men det går også uten. Rett bits og skruer hjelper.
    - kombinasjonen lim og skruer er veldig god.
    - Husket å fuge inni? Det kan være luft som kommer ut av kabinettet.
    - Tegnet du på sideplaten før du satt sammen alle platene? Det letter monteringsarbeidet, og det å forborre er gjort på 0,0

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neimen. Er det "kjentfolk" her også.

Dette skal bli morro å følge med på Alex.

Så en smule spinkelt ut der elementet er.

Tage

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra ut. Hvor mye måtte du kjøre forsterkern før du fikk ønsket db da? evt hvilke subber sammenlikner du den mot? Kan være rommet og plassering som spiller deg et puss. Jeg pleier alltid teste nye subber / høyttalere ute før jeg tar de inn i rom. Da jeg lettere kan sammenlikne uten å få noe farging fra rommet.

På siste bildet ser fronten litt skjev ut. Er den det??

- Vanlig trelim funker veldig bra.
    - Viktig å bruke riktige skruer, men antar du gjør det. 8)
    - Forborring er bra, og letter arbeidet, men det går også uten. Rett bits og skruer hjelper.
    - kombinasjonen lim og skruer er veldig god.
    - Husket å fuge inni? Det kan være luft som kommer ut av kabinettet.
    - Tegnet du på sideplaten før du satt sammen alle platene? Det letter monteringsarbeidet, og det å forborre er gjort på 0,0
    Peisa på med 3kw i 8ohm, da flexa det greit, men de gamle basserne spelte fremdeles bedre.. Har 4x Yorkville ES808 fra før av.
    Var i et avlangt lokale, på størrelsen på et småstort lunsjrom
    Nei, fronten er ikke skeiv, men når jeg ser nærmere på bildet, så ser den skeiv ut, men irl så er den rett

Brukte noe som het "FAST" fra Montèr, skulle visst være ganske så bra.
    Skruene jeg brukte fungerte ganske så bra de og
    Enkelte steder peisa jeg bare på med 70mm karmskruer for å forsterke enkelte steder, haha :-D

Ja, fant ut at forboring osv gjorde jobben veldig mye lettere
    Fuge gjorde jeg også, som du ser på bildene, så ligger det svart fuge i i alle hjørner osv, dette ble selvfølgelig gjort mye mer grundig etter bildene ble tatt :-D

Denne kassa ble egentlig en prototype, var ganske så sikker på at det måtte komme modifikasjoner på målene i etterkant.

Så evt. ideer og tips mottas med stor takk

Og takk for tilbakemeldingene og tipsa, Ostemannen

Sitat Opprinnelig postet av HoPPe`S
    Neimen. Er det "kjentfolk" her også.

Dette skal bli morro å følge med på Alex.

Så en smule spinkelt ut der elementet er.

Tage

Jøss! For et sammentreff
    Moro med slike tilbakemeldinger :-D
    Ja, jeg kan si meg enig i det, men det blei forsterka litt i etterkant.
    På de neste subbene, så tenkte jeg å legga dobbelt, lime sammen to plater for forsterke høyttalerplata.

- Backmann

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, fint dere bruker horn når dere sammenlikner med horn. De Yorkville kassene har jo 105db i følsomhet. Ca samme som det dere lager.

Hvilket HP og LP filter brukte du når du testet?

Ang ekstra lag med kryssfiner. Jeg antar dere skal flytte på dette, og da vil det være greit å ha en vekt som ikke er så alt for høy. Jeg tror at dersom du hadde brukt mer avstvining inni kassen så kan du fint droppe det laget du planlegger. Planen til kassen er god, og dersom det ikke vibrerer når du spiller så er det greit.

Ang. lyden:
    Horn funker best når de er 4 eller mer. Og tror du får deg et lite wow dersom du bruker 4 slike. Dog med riktig element. Har du mulighet for å ta en frekvensmåling av 1 og 4 kasser når de er ferdige? Jeg vil anbefale å kjøpe inn 1 element av den typen som kassen er designet for.

Skruetips:
    Biltema har noen sponplateskruer. Du kan jo teste noen slike. Sponplateskrue - Biltema Ved 18mm så holder det med 35mm eller 45mm. Bare pass på å få de sponplateskruene med smalt hode. Det er de som er riktige. Tips: Det ligger egnede bits for skrumaskin oppi.

Biltema skruene er helt ok, men superbillig. Får du skrudd de inn så har de samme funksjon som vanlige. Men av og til så har jeg merket at de har en tendens til å bli bøyd før de kommer inn. Slik at de ikke blir skrudd inn.

Dersom det er sponplateskruer du bruker nå, så trenger du ikke skifte,

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, fint dere bruker horn når dere sammenlikner med horn. De Yorkville kassene har jo 105db i følsomhet. Ca samme som det dere lager.

Hvilket HP og LP filter brukte du når du testet?

Ang ekstra lag med kryssfiner. Jeg antar dere skal flytte på dette, og da vil det være greit å ha en vekt som ikke er så alt for høy. Jeg tror at dersom du hadde brukt mer avstvining inni kassen så kan du fint droppe det laget du planlegger. Planen til kassen er god, og dersom det ikke vibrerer når du spiller så er det greit.

Ang. lyden:
    Horn funker best når de er 4 eller mer. Og tror du får deg et lite wow dersom du bruker 4 slike. Dog med riktig element. Har du mulighet for å ta en frekvensmåling av 1 og 4 kasser når de er ferdige? Jeg vil anbefale å kjøpe inn 1 element av den typen som kassen er designet for.

Skruetips:
    Biltema har noen sponplateskruer. Du kan jo teste noen slike. Sponplateskrue - Biltema Ved 18mm så holder det med 35mm eller 45mm. Bare pass på å få de sponplateskruene med smalt hode. Det er de som er riktige. Tips: Det ligger egnede bits for skrumaskin oppi.

Biltema skruene er helt ok, men superbillig. Får du skrudd de inn så har de samme funksjon som vanlige. Men av og til så har jeg merket at de har en tendens til å bli bøyd før de kommer inn. Slik at de ikke blir skrudd inn.

Dersom det er sponplateskruer du bruker nå, så trenger du ikke skifte,
    Ja, ere ikke greit å sammenligne med horn da?

Har et Alto Maxidrive delefilter, så har satt LP på 40hz, og HP på 150-200hz.
    Har hørt at det er der dem speller best.

Ja, kassene blir flytta på hele tia, opp trapper osv osv. Vekta er faktisk ganske bra nå, har ikke veid dem, men de er usedvanlig lette! Og positivt er det
    Når det kommer til den planen med ekstra plate, så er jeg enig med deg i det du sier, er ikke mange cm'erne fra elementet til veggen, og det gir jo ganske bra avstivning det og.

Jeg kan sikkert ta en frekvensmåling om jeg får tak i et instrument
    Og ja, blir nok en helt annen opplevelse med 4 stk

Var på biltema og kjøpte ei bøtte med 200skruer, ganske så like som dem du linka. Funker ganske bra, ting sitter hvertfall fast :-D
    Ganske greit at det følger med bits til skruene, slipper å rote i smykkeskrinet, haha.

- Backmann

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fremgang eller tilbakegang? 8)

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fremgang eller tilbakegang? 8)
    Hele byggeprosessen har dessverre stoppet opp litt grunnet militæret, men kommer med updates når jeg har tid

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •