[LØST]Trenger litt hjelp med sammensetning av anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

[LØST]Trenger litt hjelp med sammensetning av anlegg

Hei folkens.

Det har seg slik at jeg mer eller mindre har tatt på meg ansvaret for å forbedre anlegget vi har på studentkroa.

Per idag har vi et anlegg som har sett tidenes tann. Det er to forsterkere, men begge er ganske slitne i den forstand at kanalene ikke fungerer som de skal.

Høyttalermessig er det heller ikke noe å rope hurra for. Av totalt 4 topper (diskant + 6 1/2 tommer) er det kun 2 som fungerer. Tror dog at det er noe med kabling å gjøre. Bassmessig er det to kasse med 2x12 per kasse. Disse er mer eller mindre det eneste som blir igjen som jeg ser for meg. I tillegg finnes det to turbo-soundtopper. Siden disse ikke har vært koblet opp mens jeg har gått på skolen, er det ingen som vet hvorvidt disse fungerer eller ikke.

På miksersiden har vi en Behringer 8-kanalsmikser som fungerer, men mange skjønner ikke hvordan man skal bruke den. Ser derfor etter en 3/4-kanals dj-mikser. Det trenger ikke være en fancy variant med mange innstillinger men holdbarhet settes pris på.

Jeg kan komme tilbake med modellbetegnelser ila dagen slik at det blir lettere å forholde seg til. Prismessig er ikke dette helt avklart enda, men et sted mellom 10-15k er realistisk.

Dette trenger vi:
    - 2 topper. Sannsynligvis 10"
    - 2 forsterkere som kan drive henholdsvis 2 par topper og 1 par bunner.
    - Dj-mixer m/ 3-4 kanaler.

Mvh Faller

Newcomer 0kriz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Faller
    Hei folkens.

Det har seg slik at jeg mer eller mindre har tatt på meg ansvaret for å forbedre anlegget vi har på studentkroa.

Per idag har vi et anlegg som har sett tidenes tann. Det er to forsterkere, men begge er ganske slitne i den forstand at kanalene ikke fungerer som de skal.

Høyttalermessig er det heller ikke noe å rope hurra for. Av totalt 4 topper (diskant + 6 1/2 tommer) er det kun 2 som fungerer. Tror dog at det er noe med kabling å gjøre. Bassmessig er det to kasse med 2x12 per kasse. Disse er mer eller mindre det eneste som blir igjen som jeg ser for meg. I tillegg finnes det to turbo-soundtopper. Siden disse ikke har vært koblet opp mens jeg har gått på skolen, er det ingen som vet hvorvidt disse fungerer eller ikke.

På miksersiden har vi en Behringer 8-kanalsmikser som fungerer, men mange skjønner ikke hvordan man skal bruke den. Ser derfor etter en 3/4-kanals dj-mikser. Det trenger ikke være en fancy variant med mange innstillinger men holdbarhet settes pris på.

Jeg kan komme tilbake med modellbetegnelser ila dagen slik at det blir lettere å forholde seg til. Prismessig er ikke dette helt avklart enda, men et sted mellom 10-15k er realistisk.

Dette trenger vi:
    - 2 topper. Sannsynligvis 10"
    - 2 forsterkere som kan drive henholdsvis 2 par topper og 1 par bunner.
    - Dj-mixer m/ 3-4 kanaler.

Mvh Faller
    hvor stor er student kroa? og hva skal høytallerene brukes til? kjøper du wharfedale så kan du får mye lyd for pengene. eks 2x 12"+1"diskant topper (kinetic) 2x18" bunn(kinetic) og 2 LD deep forsterkere (2x400W 4ohm) koster 10.600kr. hvor god lydkvalitet dette oppsettet gir vet jeg ikke men det spiller nokk greit for fest musikk.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager at det ikke har blitt oppdatert tidligere.

Vi skal dra å høre på dette komplett JBL PA anlegg - FINN Torget idag, og muligens vi kjøper det. Dog ikke til den prisen.

Selve kroa er ca. 100-120 kvm.

Når det kommer til musikk skal nesten alle sjangere representeres men mest hiphop, dance, dubstep og andre "standardsjangre" for studentgruppen.

Mvh Faller

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.

Det ble ikke noe lytting til det anlegget da det passet dårlig for eier. Er derfor på utkikk etter nytt anlegg. Jeg har søkt gjennom finn.no, men ikke fått sjekket musikkweb enda. Finnes det noen andre gode steder å lete?

Mvh Faller

Newcomer MMartinS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.

Det ble ikke noe lytting til det anlegget da det passet dårlig for eier. Er derfor på utkikk etter nytt anlegg. Jeg har søkt gjennom finn.no, men ikke fått sjekket musikkweb enda. Finnes det noen andre gode steder å lete?

Mvh Faller
    Hva med denne? Martin PA

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den pakken så jo veldig fin ut. Det er mye vintage PA som banker det som er nå.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MMartinS: Det så jo veldig spennende ut. Har du selv hørt det settet? Jeg vet jo at Martin Audio har god kvalitet, men har aldri hørt noe selv som jeg vet om.

Mvh Faller

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MMartinS: Det så jo veldig spennende ut. Har du selv hørt det settet? Jeg vet jo at Martin Audio har god kvalitet, men har aldri hørt noe selv som jeg vet om.

Mvh Faller
    Du har vel ingenting å tape på å få en demo på settet. Det er nok verd mye mer enn det prislappen sier. Jeg tipper det er i god stand også.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket akkurat med han som hadde det anlegget og det var visstnok solgt for lenge siden

Andre tips mottas med takk

Mvh Faller

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket akkurat med han som hadde det anlegget og det var visstnok solgt for lenge siden

Andre tips mottas med takk

Mvh Faller
    Hei.

Atle Dreier her på forumet selger 2-3 stk Behringer EP4000 som kan være aktuelt for deg.. Mye for penga og mye futt til en veldig rimelig pris! Da klarer du kanskje å dra i mål ett par nye Wharfedale/Behringer eller STK passive topper også. Man får litt hva man betaler for, men det vil gjøre jobben!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hokeyh: godt tips! Det skal sjekkes ut

Edit: Atle hadde solgt forsterkerne.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så langt har jeg ikke kommet noe lenger, men skal til 4Sound på mandag for å høre hva de kan tilby oss. Etter god hjelp fra AjSelj vurderer jeg 4SOUND.no - Pa HK Audio Premium Pro 8 (Art:230198) sammen med 4SOUND.no - Forsterker Behringer EP4000 (Art:209248)

Det er i alle fall siste nytt så langt.

Mvh Faller

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei hei

En god stund siden jeg har vært i denne tråden. Jeg har selv hørt bra mye PA som både kan betegnes som skrap og andre som kan være rent gull hvis du forstår.

Jeg vil selv fraråde behringer på grunn av deres kvalitet. Jobben kjøpte nettopp inn et helt nytt miksebord fra Behringer som ble brukt tilsammen 3 dager før det sa "poff" å det gikk opp i røyk. Vi sendte da det inn på reprasjon der vi fikk beskjeden "Miksebordet var så dårlig at det kunne ikke repareres". Siden vi fikk en god avtale med forhandler fikk vi alle pengene tilbake å endte opp med og kjøpe helt annet merke (og kvalitet).

Så du burde heller investere pengene i noe utstyr av bra kvalitet fremfor pris, for alt du vet kan det fort bli mye dyrere en du hadde sett fordeg med og kjøpe noe billig først.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann. Når det kommer til elektronikk, så vet jeg at Behringer er kjent for å være dårlige men ampene deres er forholdsvis alrighte. Hadde selv en EP2500 (forrige generasjon) og den fungerte helt fint inntil jeg gjorde en dårlig viftemod som førte til en kortslutning.

Men såklart er ikke lydkvaliteten noe å rope hurra for den heller. Men pga budsjettet så har jeg ikke råd til noe særlig bedre heller

Takk for head-upen uansett

Mvh Faller

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste oppdatering er klar:

Det ser ut til at vi gå for 2 stk Mackie SRM350v2, et par Turbosound TL-1501 og bytter basselementer siden det ene elementet er sprengt. På forsterkersiden går vi for en Behringer EPQ2000.

På sikt håper jeg på å bytte ut bunnene med noe som er litt bedre, men time will show

Mvh Faller

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det ser ut til at vi gå for 2 stk Mackie SRM350v2, et par Turbosound TL-1501 og bytter basselementer siden det ene elementet er sprengt. På forsterkersiden går vi for en Behringer EPQ2000.

På sikt håper jeg på å bytte ut bunnene med noe som er litt bedre, men time will show

Mvh Faller
    Kanskje oppgradere amp'ene etter hvert?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mvh Faller
    Det er vel sånn sett ikke bunner, men topper.. Så er nok begrenset hva trøkk du får ut av de vil jeg påstå.

TL-1501
    The TL-1501 is a trapezoidal passive two-way loudspeaker
    enclosure designed for use in a wide variety of live sound
    applications as well as in fixed installations ranging from
    cafes, pubs, bars and restaurants to retail stores and houses of
    worship

Ved mindre du mener TL-1500 eller 1550. TL-1501 ruller jo av på 46 hz +-6dB.. :P

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HokeyH: Ja, sant. Glemte å skrive de bunnene vi har per idag som er et par Bose 302II. Håper på å bytte ut de på sikt. Håper på et par 15" eller 18" på sikt.

MMartinS: Vi får se. Det hele avhenger av budsjettet.

Mvh Faller

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Har nå hatt to fester med anlegget, og det fungerer fint.
    Behringer-ampen fungerer fint sammen med Turbosound-høyttalerne, og Mackiene spiller bra. Når det kommer til bassene (Bose 802 II), så spiller ikke de så bra som vi håpte på. Dette håper jeg at vi kan bytte ut på sikt. Det jeg legger i at de ikke spiller så bra som vi håpte på, er rett og slett at de ikke spiller så dypt, og de har en del egen egenressonans. Siden det også sitter en 12" så gir den heller ikke noe særlig punch, noe som savnes.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå hatt to fester med anlegget, og det fungerer fint.
    Behringer-ampen fungerer fint sammen med Turbosound-høyttalerne, og Mackiene spiller bra. Når det kommer til bassene (Bose 802 II), så spiller ikke de så bra som vi håpte på. Dette håper jeg at vi kan bytte ut på sikt. Det jeg legger i at de ikke spiller så bra som vi håpte på, er rett og slett at de ikke spiller så dypt, og de har en del egen egenressonans. Siden det også sitter en 12" så gir den heller ikke noe særlig punch, noe som savnes.
    Det er definisjonen på BOSE-bass i seg selv :twisted: Det er ikke noe særlig bra.. Se på brukten etter noen brukte 21-24" i fra Turbosound da snakker vi

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •