PA effekt, sikringsmorder?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate eriko86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PA effekt, sikringsmorder?

Ja, har tidligere vært ute med dette i "vanilla av-forum" - men tenker som så, effektforsterkeren min er jo tross alt PA!

Vi snakker i tilfellet om en QSC Gx5.. strålende fornøyd med lydkvalitet og power - når jeg først får den i gang..!
    Altså, ampen vil gjerne på.. men sikringene i leiligheten min takker for dansen så fort jeg skal fyre den opp!

ALT som går på strøm må AV, deretter kan jeg fyre opp QSCen. Er jo i og for seg fair, da jeg bor i en liten leil. med en 16A automatsikring for hele stuen og soverommet.
    Men finnes det i det hele tatt noen løsning for å slippe dette, bortsett fra å bytte til heavy fuses?

Plages ikke altfor mye av viftestøy, men ser mange av dere snakker om viftemod.. er dette en enkel oppgave for en som ikke er altfor teknisk?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var plaget med dette før selv med min forrige PA effektforsterker. Sikringen gikk alltid når jeg skrudde på forsterkeren, og jeg måtte gå i sikringsskapet og fysisk holde sikringen oppe for å få fyrt den opp. Nå har jeg en annen men dobbelt så kraftig effektforsterker av samme merket, men problemet er borte. Det er fordi den jeg har nå har såkalt soft start. Det er nemmelig den sterke og kjappe startstrømmen som gjør at sikringen går, ikke nødvendigvis at den trekker for mye. Allikevel synes jeg det er rart at du har det problemet når du har 16A sikring, i så fall er det mye annet som trekker ganske så mye strøm i leiligheten din på samme sikring.

Det finnes noen slags dimmere du kobler effektforsterkeren til som gradvis øker strømmen når du slår den på, slik at du slipper dette problemet.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg skulle tro sikringen skulle takle det.. Har prøvd med forskjellige apparater på/avskrudd.
    Den må ta noe forferdelig med startstrøm gitt..

Vet du hva disse dimmerne kalles, eller hvor jeg kan få tak i det?

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriko86
    Ja, jeg skulle tro sikringen skulle takle det.. Har prøvd med forskjellige apparater på/avskrudd.
    Den må ta noe forferdelig med startstrøm gitt..

Vet du hva disse dimmerne kalles, eller hvor jeg kan få tak i det?
    Prøv å koble opp forsterkarn på kjøkken eller vaskerom, for å se om sikringen ryker der.

Ryker sikringen der også så må det være noe galt ett sted.

16A skal kunne holdet.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoPPe`S
    Prøv å koble opp forsterkarn på kjøkken eller vaskerom, for å se om sikringen ryker der.

Ryker sikringen der også så må det være noe galt ett sted.

16A skal kunne holdet.
    Spisseffekten forsterkeren kan trekke kan vel ganges med minst 2 i det man slår på en kald forsterker. som min Anthem mca 50 som kan trekke opptil 1800watt i korte øyeblikk. ved 16A så fungerer det dårlig. men så fort forsterkern er på så går det fint. en PA forsterker er jo litt overkill på en vanlig 16A huskurs.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er jeg uenig andersj. EN slik PA-forsterker skal fint fungere på vanlig 16A kurs (opp til ca 3600 watt strømforbruk på kursen) så lenge det ikke er mye annet på samme kurs som bruker mye strøm. Skal være ganske så heftig forsterker, evt. flere forsterkere før den trekker så mye watt av kursen som 3600...

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom forsterkern ikke har softstart kan man oppleve med noen ytterst få forsterkere tar knekken på en 16 amp kurs, men da snakker vi veldig kraftige forsterkere som ikke har blitt brukt på en stund slik at hele kondensatorbanken og strømforsyningen trenger voldsomt mye oppstartsstrøm.

Mvh Faller

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine Elemental Designs subber slår ut en vanlig B16 sikring.
    Jeg måtte bytte til en C16, som tåler høyere start-strøm. Det er jo ikke uvanlig at 16A kurser ryker på utstyr som krever mye strøm.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi snakker i tilfellet om en QSC Gx5.. strålende fornøyd med lydkvalitet og power - når jeg først får den i gang..!
    Altså, ampen vil gjerne på.. men sikringene i leiligheten min takker for dansen så fort jeg skal fyre den opp!

ALT som går på strøm må AV, deretter kan jeg fyre opp QSCen. Er jo i og for seg fair, da jeg bor i en liten leil. med en 16A automatsikring for hele stuen og soverommet.
    Men finnes det i det hele tatt noen løsning for å slippe dette, bortsett fra å bytte til heavy fuses?
    Hvis man kan svinge en loddebolt eller kjenner noen som kan, ev. et service/elektroverksted. Så kansje en slik kan være en ide.

Vedlegg 86861 Vedlegg 86862

Soft starting switch full kit for power amplifier ! | eBay

Vedlegg 86863

Ut av bilde av innmat i QSCén ser det ut som det skal være nok plass.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Faller
    Dersom forsterkern ikke har softstart kan man oppleve med noen ytterst få forsterkere tar knekken på en 16 amp kurs, men da snakker vi veldig kraftige forsterkere som ikke har blitt brukt på en stund slik at hele kondensatorbanken og strømforsyningen trenger voldsomt mye oppstartsstrøm.

Mvh Faller
    Anthemen min knakk 16A sikringen 3 ganger før den var mett når den var ny. da var det ikke noe annet som sto på. tror min har en form for softstart.. Men den høres ikke veldig soft ut..

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en ringkjernetrafo på 1000VA kan man gå ut ifra en startstrøm på opp mot 350A i 4-5ms. I tillegg kommer kondensatorbanken.

Kanskje like greit å bytte ut sikringen til en med C-karakteristikk? Så slipper du å bryte garantien ved å montere soft-start i forsterkeren.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Forman313
    Med en ringkjernetrafo på 1000VA kan man gå ut ifra en startstrøm på opp mot 350A i 4-5ms. I tillegg kommer kondensatorbanken.

Kanskje like greit å bytte ut sikringen til en med C-karakteristikk? Så slipper du å bryte garantien ved å montere soft-start i forsterkeren.
    Helt klart den enkleste og beste løsningen, ja.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips og innspill folkens!

Bytting av sikringstype, er vel elektrikerarbeid eller?

Har testet ampen i dag, med litt forskjellige komponenter på/avskrudd.. Eks. HFA 18 suben min påskrudd, samt TVen - uten at sikringen gikk i dèt jeg fyrte opp QSCn.
    Mens i andre tilfeller, går sikringen når kun en mobillader er i støpselet.

Hadde ingen problemer den første uken jeg hadde den, men da skal det nevnes at den sto på 7-8 timer pr. dag.

Er det slik å forstå, at den "sparer" litt strøm, så den er klar til neste økt - om man spiller med jevne mellomrom?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytt til C karakteristikk da tåler den ca 160A i litt under 0.1 sekund.

Noen må også ha D, men for vanlig forbrukerutstyr virker det ikke særlig sansynlig. Det kan være du må bytte til større tversnitt når dette gjøres dog. Spørs hvor grundig elektrikeren din er. (Om han i det hele tatt beregner kortsluttningstrømmer eller ikke. Blir nok bare et kjapt bytte tenker jeg )

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips og innspill folkens!

Bytting av sikringstype, er vel elektrikerarbeid eller?

Har testet ampen i dag, med litt forskjellige komponenter på/avskrudd.. Eks. HFA 18 suben min påskrudd, samt TVen - uten at sikringen gikk i dèt jeg fyrte opp QSCn.
    Mens i andre tilfeller, går sikringen når kun en mobillader er i støpselet.

Hadde ingen problemer den første uken jeg hadde den, men da skal det nevnes at den sto på 7-8 timer pr. dag.

Er det slik å forstå, at den "sparer" litt strøm, så den er klar til neste økt - om man spiller med jevne mellomrom?

En veldig forenklet forklaring er at du slår på forsterkeren til feil tidspunkt i forhold til spenningen på strømnettet akkurat i de millisekundene det er snakk om. Spenningen i stikkontakten endrer som kjent polaritet 50 ganger i sekundet, og dermed får man noen millisekunder uten spenning.

Siden ringkjernetrafoer forblir magnetisert etter at man slår av strømmen, kan man rett og slett treffe i utakt. Trafoen er på bunnen av en syklus, og inn kommer vekselspenning som akkurat der og da er på toppen.

En annen ting er at transformatoren kan blir oversaturert siden det magnetiske feltet som blir dannet i det man setter strøm på, kommer i tillegg til det som er gjenværende etter sist bruk. Resultatet er at kun viklingen på primærsiden begrenser strømmen, og den kan være så lav 0.4-0.5ohm på store trafoer.

Det blir litt som å kickstarte en Harley når stempelet er på vei opp i kompresjonssyklusen. Fryktelig tungt, eller stort sett umulig.

At den sparer litt strøm kan hende, men det er i så fall bare kondensatorene. De har nok litt å si, men de er ikke store nok at det har særlig betydning i forhold til ringkjernetrafoen.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var i kontakt med en elektriker i dag.. han mente at det ville koste 1100,- eks. mva + jobb, for å få skiftet sikring.

Vet rett og slett ikke om det er verdt det, i en sikringsboks jeg ikke er eier av.. Gunstigere å selge QSCen og skaffe seg en annen sterker med softstart?!

Så det du sier Forman313, er at det rett og slett går på flaks/uflaks i dèt jeg skrur på ampen? Da har jeg iallefall ikke mye sjans:-D

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller så lager du deg en softstart selv..
    Dette gjøres veldig enkelt med en motstand
    Kan ingenting, gjør alt!

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ingen bekjente som sjipper ut det nåværende B16 vernet og kan sjippe inn en C16 da? Det kan ofte lønne seg prismessig å ha bekjente i slike tilfeller, de tar seg heller ikke 30-40% fortjeneste på materiellet som blir levert!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •