bygge selv eller kjøpenytt ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer 0kriz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bygge selv eller kjøpenytt ?

hei. lurer på om det lønner seg og bygge selv eller kjøpe nytt i en prisklasse under 8k.

etter hva jeg har erfart så koster det jo unødvendig mye om man skal kjøpe nye elementer om man sprenger de gamle i kjente pa merker som feks JBL.
    et alternativ kan jo være og kjøpe noe billig på billebro så har man ferdig kasse billigere og bedre en en amatør kan bygge selv, så kan man oppgradere det til noe som spiller veldig bra. feks
    Billebro Eventure | Power Dynamics SW15 PA box 15 | Ljud Ljus DJ PA Karaoke Uthyrning
    skru ut gamle elementet, driveren og delefilteret (samnt speakon ingangen om den er ræva og) og bytte ut med noe som er bra. kjøper man 1 sånn har man 6000kr til og oppgradere (forutsatt at budsjettet er 8k per høytaller) ulempen er at det er vanskelig og selge vidre og at man ikke får bestemme kassekonstruksjonen 100% som gjør at frekvensresponsen blir som den blir (tror jeg)

hva mener dere er best? kjøpe 1 pa høtaller fra kjent merke for 8k eller "bygge" selv?

hvis man bygger selv, hvilke elementer og drivere? forklar bakdeler og fordeler og konkluder

Newcomer MMartinS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 0kriz
    hei. lurer på om det lønner seg og bygge selv eller kjøpe nytt i en prisklasse under 8k.

etter hva jeg har erfart så koster det jo unødvendig mye om man skal kjøpe nye elementer om man sprenger de gamle i kjente pa merker som feks JBL.
    et alternativ kan jo være og kjøpe noe billig på billebro så har man ferdig kasse billigere og bedre en en amatør kan bygge selv, så kan man oppgradere det til noe som spiller veldig bra. feks
    Billebro Eventure | Power Dynamics SW15 PA box 15 | Ljud Ljus DJ PA Karaoke Uthyrning
    skru ut gamle elementet, driveren og delefilteret (samnt speakon ingangen om den er ræva og) og bytte ut med noe som er bra. kjøper man 1 sånn har man 6000kr til og oppgradere (forutsatt at budsjettet er 8k per høytaller) ulempen er at det er vanskelig og selge vidre og at man ikke får bestemme kassekonstruksjonen 100% som gjør at frekvensresponsen blir som den blir (tror jeg)

hva mener dere er best? kjøpe 1 pa høtaller fra kjent merke for 8k eller "bygge" selv?

hvis man bygger selv, hvilke elementer og drivere? forklar bakdeler og fordeler og konkluder
    Hva med og kjøpe to JBL JRX115 og to slike JBL JRX118s?
    Eller to av disse JBL JRX125 og en slik JBL JRX118S
    Da har du PA med sub fra kalitets leverandøren JBL til en billig penge pluss at du har sub og

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MMartinS
    Hva med og kjøpe to JBL JRX115 og to slike JBL JRX118s?
    Eller to av disse JBL JRX125 og en slik JBL JRX118S
    Da har du PA med sub fra kalitets leverandøren JBL til en billig penge pluss at du har sub og
    kun snakk om 1 enkel høytaller, jrx serien låter vist veldig dårlig og jeg er ikke noe glad i den stoff finishen heller

og foresten så blir det mye mer en 8000 kr.

alternativet hadde vært 1 stk jbl mrx 15. men da er spørsmålet er det bedre og bygge selv? eller er det det beste alternativet ?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for selvbygg, mye mer for pengene. Kjøp elementer fra Precision Devices. Thomann Cyberstore selger disse til en billig penge, og de yter veldig bra. Har de selv i mitt "PA stue anlegg" og er veldig fornøyd. Så kjøper du et aktivt delefilter og justerer selv etter eget ønske, Behringer CX2310 er et billig og greit valg. Forsterkere kan du kjøpe av Thomann, deres egen serie The T.AMP er bra, har de selv og de koster ikke mye og du får mye for pengene.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jeppfi
    Jeg ville gått for selvbygg, mye mer for pengene. Kjøp elementer fra Precision Devices. Thomann Cyberstore selger disse til en billig penge, og de yter veldig bra. Har de selv i mitt "PA stue anlegg" og er veldig fornøyd. Så kjøper du et aktivt delefilter og justerer selv etter eget ønske, Behringer CX2310 er et billig og greit valg. Forsterkere kan du kjøpe av Thomann, deres egen serie The T.AMP er bra, har de selv og de koster ikke mye og du får mye for pengene.

ligger på torget det du trenger, det delefiltret samt amper

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.

Dersom du sjekker ut DIY avdelingen, og ser på begge byggeguidene jeg har laget, så ser du at jeg har laget en 15" subwoofer. Den kan du lett modifisere slik at du legger til 1-2" horn på.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Heisann.

Dersom du sjekker ut DIY avdelingen, og ser på begge byggeguidene jeg har laget, så ser du at jeg har laget en 15" subwoofer. Den kan du lett modifisere slik at du legger til 1-2" horn på.
    har sett på den. var kjempe bra. men jeg klarer ikke og slå inn en spiker en gang. jeg har hatt mange bygge prosjekter men alle har bare gått til helvette. bedre og kjøpe ferdig kasse for min del

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 0kriz
    har sett på den. var kjempe bra. men jeg klarer ikke og slå inn en spiker en gang. jeg har hatt mange bygge prosjekter men alle har bare gått til helvette. bedre og kjøpe ferdig kasse for min del
    Det er sikkert mange som kunne laget en slik kasse til deg.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å bygge selv koster nok mer enn man tror, i tillegg til tiden det tar. Jeg har kjøpt to nesten ferdige PA-subber med CV Stroker 18" elementer. Selve kassene er ferdige og veldig profesjonelt og solid bygget (kanskje litt for solide for PA bruk da de veier over 50kg stk). Her om dagen bestilte jeg litt småtteri som trengs for å gjøre ferdig kassene. Høyttalerfilt, hjørnebeskyttelse og håndtak. Kom på nærmere 1500 kr uten frakt. Har også sjekket litt hva ordentlig materiale til kasser koster, og det er svindyrt! (man gjør vel ikke ting halvveis og bruker billig og dårlig materiale når man først bygger selv). Har sett "tomme" PA høyttaler-kasser på Finn og Musikkweb til så å si ingenting og jeg tror det kan være veldig smart for mange. Bygge ordentlige kasser er ikke for alle - husk at det ikke holder å ha gjort selve den praktiske byggingen riktig og gjennomført

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •