dobbel 12" eller dobbel 15"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer 0kriz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

dobbel 12" eller dobbel 15"?

jeg lurer på hva som er mest lønnsomt og ha, dobbel 12 med diskant eller dobbel 15 med diskant i PA sammenheng. fordeler og ulemper, med 18" sub og uten. hvem passer best til hvilke aplikasjoner. regner med at dobbel 15 er "best" siden det finnes mye mere utvalg av de en det gjør av dobbel 12. men jeg finner ingen argumentasjon for at dobbel 15" er bedre en 12" den taper i både vekt og størrelse. den spiller kanskje dypere men de dype tonene blir som regel erstattet uansett av subwoofer.

takker for kloke svar som jeg vet jeg får

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For meg så er det ganske sammensatt hva du bør velge. Og du bør se på hele systemet, og ikke hver høyttaler hver for seg. Min tanke er at 12" ofte er bedre på mellomtone, mens 15" som regel spiller dypere. Skal du ha få høyttalere, og ofte må klare deg uten sub så er nok 15" veien å gå. 12" vil jeg si er lettere å integrere med subber, dvs bedre ment for det.

Sub er nesten da et must når du benytter 12", mens 15" er mer ment som stand-alone og klarer seg ofte alene. La oss si du har noe annet enn bassreflekskasser for bass. f.eks horn. Da blir det veldig raskt ødeleggelser i lydbildet med å ha 15" som spiller i samme frekvensområdet som subbene. Med mindre du er veldig nøye med delay etc. Så det kan lett bli rot. Beste er ofte da å kutte toppene lengre oppe, for å få et mer håndterlig lydbilde. Men da kunne du like godt hatt 12" i stedet. Skal du ha sub ved siden av uansett så er nok 12" det beste valget.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer 0kriz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback